6 mitów o kampaniach AdWords - Blog Artefakt

6 mitów o kampaniach AdWords – sprawdź, jaka jest prawda

/ SEM
Google Adwords

Nasi specjaliści obsługujący kampanie AdWords spotykają się z opiniami na temat tej formy reklamy, które mijają się z prawdą. Kilka mitów jest dość popularnych – przewijają się w rozmowach z naszymi klientami lub potencjalnymi klientami dość często. W tym artykule chcemy je obalić i wyjaśnić, dlaczego są błędne. W każdym micie istnieje jednak ziarno prawdy i ją też chętnie przedstawimy. Warto pamiętać, że w przypadku kampanii AdWords każdy przypadek jest inny. Nie warto wyciągać pochopnych wniosków i zakładać, że uprzednie doświadczenia reklamodawców sprawdzą się również w naszej sytuacji.

1. Nikt nie klika w reklamy

Właściciele stron internetowych często przed podjęciem działań reklamowych oceniają dostępne narzędzia wyłącznie na podstawie swoich przekonań lub nieaktualnych informacji. Prawdopodobnie stąd bierze się mit, że nikt nie klika w reklamy AdWords. Oczywiście są osoby, które świadomie nie klikają w reklamy w wyszukiwarce, ale stanowią stosunkowo niewielką grupę. Czasami użytkownicy boją się, że reklama poprowadzi ich na stronę, która nie dotyczy ich wyszukiwania lub będzie zawirusowana. To obawy są nieuzasadnione, ponieważ Google dba o jakość wyświetlanych reklam.

Zawirusowane strony są automatycznie zawieszane w systemie AdWords, a te, które nie odpowiadają wyszukiwanym hasłom, są nisko oceniane i wyświetlane rzadziej niż reklamy odpowiednio dopasowane do wyszukiwań użytkowników. Wielu internautów zdaje sobie z tego sprawę i chętnie klika w reklamy. Coraz więcej osób nawet nie odróżnia wyników płatnych od bezpłatnych. Z tego względu najlepiej widoczne reklamy, czyli te na najwyższych pozycjach, mogą osiągać współczynnik klikalności nawet powyżej 20%. Dla potwierdzenia prezentujemy wskaźniki klikalności (CTR) jednego z naszych klientów reklamującego różne marki dywanów:

 

współczynnik CTR

Biorąc pod uwagę, że po wpisaniu frazy w wyszukiwarkę na pierwszej stronie wyników wyszukiwania mamy do wyboru co najmniej 10 linków do kliknięcia (a razem z reklamami nawet 17), to wskaźnik klikalności na poziomie 20-30% oznacza, że użytkownicy klikają w nasze reklamy zdecydowanie częściej niż w inne dostępne linki. Oczywiście warunkiem tak dużej klikalności jest odpowiednie skonfigurowanie kampanii reklamowej, a przede wszystkim wysoka pozycja reklam, odpowiedni tekst reklamy i dobrze dobrane do oferty słowa kluczowe.

2. Reklamy AdWords mają wpływ na proces pozycjonowania strony

Reklamy AdWords nie mają żadnego wpływu na miejsce strony w organicznych wynikach wyszukiwania. Wysokie pozycje strony w wynikach płatnych i bezpłatnych są uwarunkowane zupełnie innymi czynnikami. W przypadku reklam to przede wszystkim stawka CPC, którą reklamodawca jest skłonny zapłacić za kliknięcie oraz jakość reklamy. Jeśli chodzi o ranking wyników naturalnych, to czynników warunkujących pozycje jest wiele i dotyczą głównie linków prowadzących do strony, treści lub technicznej optymalizacji serwisu, ale z całą pewnością żaden z tych czynników nie jest powiązany z reklamą w AdWords.

Warto jednak pamiętać, że reklama AdWords i pozycjonowanie wykorzystywane razem mogą przyczynić się do uzyskania efektów synergii. Oznacza to, że w wielu przypadkach współczynnik konwersji na stronach wykorzystujących zarówno reklamy Google, jak i SEO staje się wyższy niż suma potencjalnych efektów tych działań prowadzonych oddzielnie.

3. Kampanie można łatwo prowadzić samemu, nie trzeba do tego specjalisty

System AdWords jest z miesiąca na miesiąc coraz bardziej skomplikowany i samodzielne, prawidłowe skonfigurowanie kampanii wymaga szczegółowej znajomości wszystkich ustawień, aby niczego nie pominąć. Domyślne ustawienia często nie są najlepszą opcją i powodują wydawanie budżetu na ruch, który niekoniecznie będzie wartościowy. Brak wiedzy o mechanizmie działania dopasowania słów kluczowych, ustawień lokalizacji lub odbiorców w kampaniach w sieci reklamowej może spowodować dotarcie z reklamą do osób nienależących do naszej grupy docelowej.

Co prawda system oferuje różnego rodzaju automatyzacje, np. różne strategie ustalania stawek, lecz je również warto kontrolować, ponieważ może się okazać, że nie działają prawidłowo i kampania nie realizuje założonych celów. Do podpowiedzi systemu również trzeba podchodzić z pewną ostrożnością. Mimo że mogą nam zasugerować np. jakich słów kluczowych brakuje w kampanii, jednak nie zastąpią logicznie myślącego człowieka. Czasem podpowiedzi są po prostu nietrafione.

Nawet jeśli mamy już prawidłowo skonfigurowaną kampanię, która realizuje swoje cele, taki stan nie będzie trwać wiecznie. System reklamowy Google cały czas się zmienia, pojawia się nowa konkurencja, a użytkownicy w nowy sposób szukają produktów i usług. Wszystkie te czynniki powodują, że kampanię reklamową trzeba stale monitorować i optymalizować. Jeśli nie mamy na to czasu, najlepiej nawiązać współpracę ze specjalistami w tej dziedzinie.

Widzieliśmy już wiele przypadków, w których właściciele stron próbowali samodzielnie prowadzić kampanie AdWords i w przeważającej większości były one nieprawidłowo skonfigurowane oraz nie przyczyniały się do wzrostu sprzedaży.

4. Konkurencja może wyklikać moje reklamy

Często w bardzo konkurencyjnych branżach lub w przypadku zaostrzonej rywalizacji w danym obszarze Klienci boją się, że konkurencja będzie klikać w ich reklamy i wyczerpie cały budżet. Oczywiście rywale mogą mieć takie zamiary, jednak system reklamowy Google posiada zabezpieczenia na wypadek podobnych sytuacji.

System AdWords identyfikuje tzw. nieprawidłowe kliknięcia, czyli takie, które pochodzą od jednego użytkownika i wyglądają na przypadkowe (np. podwójne kliknięcie tej samej reklamy w krótkim czasie) lub mające na celu zwiększenie kosztów reklamodawcy (bardzo częste klikanie w reklamę). System identyfikuje również kliknięcia pochodzące od robotów. Opłata za tego typu kliknięcia jest po niedługim czasie zwracana na konto reklamodawcy i może być ponownie wykorzystana na kliknięcia.

Jeśli reklamodawca zauważy na swoim koncie reklamowym jakieś podejrzane kliknięcia, może również samodzielnie zgłosić problem do supportu Google. Kliknięcia zostaną sprawdzone, czy rzeczywiście pochodzą od nieuczciwej konkurencji. Jeżeli tak, środki są zwracane na konto reklamodawcy.

5. Reklama AdWords za dużo kosztuje

Wielu właścicieli stron internetowych boi się rozpocząć kampanię AdWords ze względu na zbyt duże koszty. Takie obawy są z reguły nieuzasadnione, ponieważ reklamy Google stają się na tyle elastyczne, że przy mniej konkurencyjnych branżach można rozpocząć działania reklamowe z budżetem na poziomie kilkuset złotych miesięcznie. Z czasem gdy kampania zaczyna generować zyski, wielkość budżetu reklamowego nie jest problemem, ponieważ reklama zarabia sama na siebie. Im więcej w nią zainwestujemy, tym więcej przychodów wygeneruje.

Oczywiście reklamodawcy, którzy prowadzili kampanie samodzielnie lub z osobą o niewielkim doświadczeniu, mogą być zrażeni do tej formy reklamy z powodu zmarnowanego wcześniej budżetu. Kampanie AdWords nie gwarantują sprzedaży, jeśli strona reklamodawcy jest nieprzyjazna dla użytkownika, a oferta nieatrakcyjna. Dla przykładu nie sprzedamy kiepskiej jakości tenisówek po 100 zł za parę przy wolno ładującej się stronie internetowej tylko dlatego, że włączyliśmy kampanię reklamową.

6. Efekty kampanii można ocenić po kilku pierwszych dniach

To, że efekty kampanii w postaci wyświetleń i odwiedzin na stronie widać już od pierwszego dnia prowadzenia działań reklamowych, nie znaczy, że możemy wyciągać daleko idące wnioski na podstawie danych z pierwszych dni prowadzenia kampanii AdWords. Ma na to wpływ klika czynników:

  • Aby wyznaczyć Wynik Jakości reklam, system AdWords potrzebuje odpowiedniej ilości wyświetleń reklamy,
  • Specjalista zarządzający kampanią przygotowuje na początku listę wykluczających słów kluczowych, ale w pierwszych dniach kampanii może się okazać, że jakiejś części nieprawidłowych fraz nie przewidział i uzupełnia je na podstawie raportów wyszukiwanych haseł,
  • Osoba optymalizująca kampanię może na podstawie wyników kampanii wstrzymywać jej nieefektywne fragmenty: słowa kluczowe, teksty reklam, grupy reklam itp. oraz zwiększać stawki dla odpowiednich odbiorców np. z wybranych miast, w odpowiednim wieku itp. Taka konfiguracja wymaga jednak zebrania odpowiedniej ilości istotnych statystycznie danych,
  • Niektóre branże charakteryzują się sezonowością – sprzedaż może rosnąć w konkretnych miesiącach lub kwartałach.

Szybkie wprowadzanie poważnych zmian w kampanii lub zrezygnowanie z niej może stanowić pochopną decyzję i spowodować „wylanie dziecka razem z kąpielą”. Na początku prowadzenia kampanii AdWords trzeba się uzbroić w cierpliwość i poczekać na większą ilość danych do analizy.

 

Również na naszym blogu
Kampanie AdWords oraz aktywność w social media to działania, które skutecznie uzupełnią strategię...
Niedawno Facebook opublikował nowy regulamin. Warunki korzystania z serwisu określają prawa i...
Audytując strony internetowe, staramy się wyeliminować wszystkie niedociągnięcia i problemy...
Jak stworzyć nagłówek, który będzie konwertować? Sprawdź wyniki badań Buzzsumo oraz naszych 8...
Ubrania, wózki niemowlęce czy pieluszki to produkty, po które klienci zawsze będą sięgać, aby...