Rola unboxingu w e-commerce – dlaczego warto wykorzystać ten fenomen w biznesie online?

| czas czytania: 5 min | Inne
unboxing

Zakupy online nie są już niczym wyjątkowym, a e-commerce stał się kluczowym obszarem działań biznesowych dla wielu firm. Celem każdego właściciela sklepu internetowego jest zwiększenie sprzedaży oraz pozyskiwanie nowych i lojalnych klientów. Istnieje wiele sposobów na niemal darmową reklamę, która może dotrzeć do wielu osób w bardzo krótkim czasie. Jednym ze sposobów na osiągnięcie tego celu jest wykorzystanie fenomenu unboxingu. To trend, nierzadko kreatywny, który nie tylko zachwyca reklamodawców i klientów, ale także przynosi spore korzyści dla biznesu e-commerce.

Czym jest unboxing w e-commerce?

Unboxing to nagrany lub transmitowany na żywo proces rozpakowywania produktów głównie przez influencerów, youtuberów i streamerów. Może również dotyczyć klientów indywidualnych, którzy zamówili produkty w sklepie internetowym – jest to świetny przykład organicznej i darmowej reklamy. To, co zaczynało się od amatorskich filmików zamieszczanych na serwisie YouTube, stało się globalnym trendem w e-commerce. Potencjalni klienci chcą zobaczyć, jak wygląda produkt oraz jakie są jego walory funkcjonalne lub techniczne. Unboxing to także okazja do poznania nowego produktu i opinii o nim przed faktycznym zakupem. Tego typu reklama zwiększa nie tylko zaufanie wobec danego sklepu, a także osoby reklamującej ten produkt. To nie tylko „suche” rozpakowywanie produktu, ale mocno emocjonalnie nacechowane doświadczenie, które z marketingowego punktu widzenia jest bardzo cenne.

Dlaczego warto stosować unboxing w e-commerce?

Unboxing nie jest jedynie marketingową strategią budowania rozpoznawalności marki. Oto kilka powodów, dlaczego warto go stosować w e-commerce. Pozytywne doświadczenia klientów związane z unboxingiem zwiększają:

  • poziom zaangażowania – klienci są bardziej skłonni do polecania sklepu swoim znajomym i rodzinie, a także bardziej zaangażowani w działania firmy np. w mediach społecznościowych,
  • lojalność – konsumenci są bardziej lojalni wobec sklepu i marki,
  • sprzedaż – odbiorcy są bardziej skłonni do pierwszych lub ponownych, wielokrotnych zakupów.

Wszystkie powyższe powody związane są nie tyle z samym procesem unboxingu, ile z osobą, która go dokonuje. Dlatego bardzo ważne jest, aby dobrać odpowiedniego internetowego twórcę. Rodzaj contentu, który tworzy, powinien być powiązany z reklamowanym produktem i wiarygodny.

Jak weryfikować skuteczność unboxingu?

Aby być pewnym, że wdrożenie kampanii unboxingowej jest skuteczne, należy zwrócić uwagę przede wszystkim na wzrost sprzedaży. Jest on jednym z najważniejszych wskaźników skuteczności unboxingu. Powinno porównać się liczbę zamówionych produktów przed reklamą do liczby zamówionych produktów po kampanii reklamowej. Warto również śledzić ruch na stronie internetowej i w sklepie internetowym w danym czasie, z określonych źródeł – szczególnie z mediów społecznościowych oraz linków afiliacyjnych i promocyjnych.

Jeśli po wdrożeniu kampanii reklamowej o takim charakterze, wskaźniki sprzedaży oraz ruch na witrynie i w sklepie wzrosły, oznacza to, że unboxing jest skuteczny i warto zastanowić się nad jego ponownym wdrożeniem, być może z innym produktem.

unboxing w marketingu
Jak zaprojektować skuteczny proces unboxingu?

Aby zaprojektować skuteczny proces unboxingu, warto zwrócić uwagę na kilka istotnych elementów. Oto kilka z nich.

  1. Pakowanie produktów – to jeden z najważniejszych elementów procesu unboxingu. Warto zadbać o to, aby produkt był estetycznie i kreatywnie zapakowany, ale przede wszystkim zabezpieczony przed uszkodzeniami w trakcie transportu.
  2. Dodatki do zamówienia – można dołączyć do zamówienia próbki innych produktów, ulotki informacyjne, gadżety związane z marką lub kody promocyjne, które można później wykorzystać lub rozdać w bardzo popularnych „giweaways”.
  3. Personalizacja – warto dołączyć do zamówienia personalizowane podziękowania lub krótką notatkę, która nada przesyłce efekt wyjątkowości.
  4. Proste instrukcje – należy zadbać o to, by do zamówienia dodano instrukcję obsługi samego produktu lub instrukcję unboxingu, o ile istnieje taka potrzeba.
  5. Nagłośnienie współpracy – warto zapowiedzieć taką współpracę i jednocześnie unboxing produktu; warunkiem koniecznym jest zapewnienie osobom oglądającym wydarzenie wartości dodanej, np. w postaci wcześniej wspomnianego kodu rabatowego lub samego produktu, którego zdobycie będzie możliwe jedynie w drodze losowania.

Unboxing – podsumowanie

Unboxing to jeden z najskuteczniejszych sposobów na zwiększenie liczby klientów i wzrosty sprzedaży w e-commerce. Social media, YouTube lub platformy streamingowe, np. takie jak Twitch.tv, to idealne miejsca na względnie tanią reklamę produktu. Mają potężny potencjał marketingowy. Warto zadbać o zaprojektowanie całego procesu unboxingu, który ma za zadanie dostarczać widzom oraz fanom influencerów czy streamerów – czyli potencjalnym klientom – pozytywne wrażenia związane z rozpakowywaniem produktów. Należy oczywiście pamiętać, że weryfikacja skuteczności unboxingu jest kluczowym elementem, aby stale doskonalić ten proces, osiągać coraz lepsze wyniki i dostosowywać się do szybko zmieniających się trendów w Internecie – do tych związanych z platformami umożliwiającymi przeprowadzenie podobnych kampanii reklamowych, jak i z samą formą przekazu reklamowego.