Facebook długo opierał się idei tzw. reklamy natywnej czyli takiej, która stanowi integralną część medialnego komunikatu. Współpraca między artystami czy influencerami a markami trwa w najlepsze od dawna, także na tej platformie – jednak dotychczas była to forma niewspierana przez koncern.
Ósmego kwietnia na swoim blogu Facebook ogłosił, że wprowadza nową formę reklamy – The Branded Content Tags. Oznacza to, że firma udostępni narzędzie pozwalające oznaczać reklamowaną markę w poście. Oznaczona marka będzie miała wgląd w statystyki posta oraz będzie mogła go reklamować ze swojego konta. Zabronione będzie jednak umieszczane znaków wodnych oraz brandowanie zdjęć profilowych lub cover photos.
Przy oknie pozwalającym na publikację postów ma pojawić się znak „shaking hands”, który będzie umożliwiał tworzenie treści. Jednocześnie w Ads Managerze (oraz Power Editorze) pojawi się zakładka „Sponsor” . Sam post ma wyglądać tak:
Żródło: https://media.fb.com/2016/04/08/updates-to-our-branded-content-policy/
Jest to na pewno ukłon Facebooka w stronę współpracy marek ze znanymi blogerami, gwiazdami czy influencerami. Niestety, nie każdy będzie mógł prowadzić takie działania, ponieważ w chwili obecnej opcja jest dostępna tylko dla zweryfikowanych Fanpage.
Drugą nowością są Instant Articles, wprowadzone 12 kwietnia (w wersji polskie zostały nazwane Artykułami ekspresowymi). Pokrótce mówiąc, jest to narzędzie pozwalające na opracowanie własnych artykułów multimedialnych, zintegrowanych z Facebookiem. Dzięki temu odbiorca po kliknięciu w post odsyłający do artykułu zostanie do niego przeniesiony natychmiast (podczas gdy w tradycyjnej formie musi czekać na załadowanie się strony). Narzędzie do tworzenia artykułów wygląda tak:
Źródło:https://www.facebook.com/instantArticles/
Na pierwszy rzut oka narzędzie wygląda prosto, jednak do jego obsługi przyda się osoba obeznana z podstawami tworzenia stron www. Warto również zerknąć na film opublikowany przez zespół Facebooka, który przedstawia jak mają wyglądać artykuły ekspresowe: https://www.facebook.com/instantArticles/videos/932984780109272/.
Czy nowe funkcje będą przełomem? Zapewne nie – to raczej usprawnienia, pokazujące, że Facebook aspiruje do miana samowystarczalnej platformy (co pokazuje także opcja Live Wideo).Warto jednak zwrócić na nie uwagę, ponieważ narzędzia takie jak Instant Articles mogą okazać się przydatne dla użytkowników, którzy np. nie posiadają strony dostosowanej do formatu mobile, poszukują tańszej alternatywy dla firmowego bloga lub potrzebują bardziej rozwiniętej formy publikacji np. postów poradnikowych.