Skuteczność kampanii AdWords zależy od wielu czynników. Jednym z nich jest wykorzystanie do promocji w sieci reklamowej odpowiednich banerów statycznych. Aby kampania bannerowa była skuteczna, należy zadbać o poszczególne elementy kreacji tak, aby tworzyły spójną całość, przyciągały wzrok i zawierały odpowiednie call to action. Przedstawiamy podstawowe kwestie, które warto wziąć pod uwagę, projektując bannery statyczne do kampanii AdWords.
Grupa docelowa kampanii AdWords
Zanim przystąpimy do tworzenia banneru statycznego, powinniśmy sprecyzować, kto należy do naszej grupy docelowej. Zastanówmy się, jakie potrzeby oraz oczekiwania ma potencjalny odbiorca, jaka estetyka jest mu bliska, jakie kolory uważa za ładne i odpowiednie, a jakich obrazów wolałby nie oglądać. Pozwoli to uniknąć niepotrzebnych problemów wizerunkowych, a także zwiększyć efektywność kampanii.
Program do tworzenia banerów AdWords
Obecnie na rynku mamy szeroki wybór programów do tworzenia grafiki. Poziom trudności obsługi jest na tyle zróżnicowany, że banery AdWords może wykonać zarówno osoba, która grafiką zajmuje się na co dzień, jak i marketingowiec, rozpoczynający swoją przygodę z tworzeniem reklam. W celu przygotowania banerów statycznych graficy najczęściej sięgają po pakiet Adobe. W programie Photoshop warto przygotować plik główny – aplikacja umożliwia bowiem zaawansowaną pracę na warstwach. Jeśli zamierzamy zaprojektować banery w formie ilustracji, wtedy znacznie prostszą opcją jest Illustrator. Do obróbki zdjęć, które chcemy wykorzystać na bannerach, warto użyć Lightroom. Są to jednak programy płatne, a korzystanie z nich wymaga dosyć zaawansowanej wiedzy na temat ich obsługi.
Jeśli chcemy ograniczyć koszty, z pomocą mogą przyjść programy darmowe lub znacznie tańsze aplikacje, a mianowicie – bardziej skomplikowany GIMP (będący odpowiednikiem programu Photoshop) lub prostsze takie jak Canva oraz Piktochart. Szczególnie te dwa ostatnie stanowią odpowiedź na potrzeby osób, które chcą przygotować bannery na szybko, bez większych problemów. Tego typu programy umożliwiają korzystanie z gotowych elementów (jak pola tekstowe, ikony, zdjęcia, przyciski), posiadają opcję dostosowywania wielkości bannerów, a nawet oferują gotowe szablony.
Kompozycja banneru
Bardzo ważne jest, by zwrócić uwagę na kompozycję elementów, tworząc bannery. Jeśli nie mamy pewności, jak je ułożyć, najlepiej skorzystać z najbardziej klasycznego wyśrodkowania i symetrii. Starajmy się rozmieścić elementy równo tak, aby żadna z części banneru nie ciążyła nad innymi.
Możliwe, że założenia dotyczące kompozycji będziemy musieli dostosowywać do wymiarów banneru. Czasami w formacie 300 x 250 wyrównanie do lewej strony wygląda dobrze, ale na 160 x 600 lepiej prezentowałoby się wyśrodkowanie.
Spójność kolorystyczna na bannerze AdWords
Kolorystyka w dużej mierze wpływa na emocje, które pojawiają się u odbiorcy podczas kontaktu z grafiką. Warto więc dopasować ją zarówno do systemu identyfikacji wizualnej firmy, jak i do efektu, który chcemy wywołać. Jeśli zależy nam na szybkim wezwaniu użytkownika do działania, wybierzmy kolory rzucające się w oczy, np. czerwony lub pomarańczowy. A gdy naszym celem jest wzbudzenie zaufania, uspokojenie odbiorcy i pokazanie profesjonalizmu, lepiej zdecydować się na odcienie niebieskiego.
Kolejną ważną kwestią jest łączenie kolorów. Pamiętajmy, że niektóre barwy wspierają się nawzajem, a inne sprawiają, że obraz staje się nieczytelny. W związku z tym unikajmy łączenia ze sobą na dużych powierzchniach kolorów dających niewyraźne połączenie, takich jak np. czerwony i zielony.
Jeśli chcemy wiedzieć, jakie kolory zostały zastosowane na naszej stronie internetowej, warto skorzystać z darmowej wtyczki ColorZilla. Pozwoli ona identyfikować dokładny odcień i zastosować go w tworzonej grafice.
Może się zdarzyć, że firma nie posiada systemu identyfikacji wizualnej, na stronie dominuje tylko jeden kolor. W takiej sytuacji warto skorzystać z programów do tworzenia palet barw, takich jak coolors.co lub color.adobe.com.
Hasło i typografia
W związku z faktem, że banery do kampanii AdWords ograniczają nas swoim wymiarem, warto zadbać o zwięzłość hasła reklamowego. Powinno ono w przejrzysty sposób opisywać ofertę firmy, podkreślać jej walory i przewagę nad konkurencją. Jeśli tekst będzie za długi, powstanie konieczność napisania go bardzo małą wielkością kroju pisma, a tym samym stanie się on mniej czytelny dla odbiorcy. Warto też dostosować długość tekstu do wymiaru banneru – dłuższy tekst na wielkości 300 x 600 będzie wyraźny, natomiast na 320 x 100 może nie być czytelny.
Kolejną kwestią, nad którą należy się zatrzymać, jest wybór odpowiedniego fontu. Przede wszystkim warto zadać sobie pytanie o charakter banneru AdWords i organizacji. Jeśli reklamujemy przedszkole, można wybrać bardziej zabawne, wymyślne kroje pisma. Gdy jednak nasza firma zajmuje się doradztwem prawnym, lepiej skorzystać z prostych fontów szeryfowych lub bezszeryfowych. Przy doborze kroju pisma warto zwrócić uwagę na jego czytelność. Unikajmy fontów ze zbyt dużą ilością udziwnień i dekoracji, gdyż może to utrudnić odbiór komunikatu, szczególnie jeśli zastosujemy go do napisania dłuższego tekstu.