Wprowadzasz na rynek nowy produkt i zastanawiasz się, jak sprawić, by ludzie uwierzyli w Twoją reklamę? Zwróć się do blogerów. Według badań przeprowadzonych w 2012 roku przez BlogHer, treści publikowane na blogach (informacje i porady) wzbudzają zaufanie u 98% badanych kobiet. Dalsze miejsca w tym zestawieniu zajmują kolejno: Facebook (86%), Twitter (85%) i Pinterest (85%).
Oznacza to, że praktycznie każda informacja, jaką blogerzy (blogerki) zamieszczają na swoich blogach, przez ich czytelników traktowana jest za sprawdzoną. Wiele z polskich popularnych blogów „szafiarskich” z upływem lat przekwalifikowało się na blogi lifestylowe, gdzie znaleźć można nie tylko porady dotyczące mody, ale także interesujących książek, przepisów, które warto wypróbować czy pomysłów na urządzanie – nie wpłynęło to jednak na spadek popularności.
Formuła bloga pozwala wyczerpująco opisać najnowszą stylizację oraz zaprezentować kilka/kilkanaście zdjęć – takich możliwości nie daje ani Facebook, ani pozostałe social media. W dziedzinie mody nieoceniony jest także Pinterest (1,26 mln realnych użytkowników w Polsce), oparty na treściach graficznych serwis społecznościowy, którego plusem jest fakt, że mało wymaga od swoich użytkowników. Ciężko tu jednak mówić o zaufaniu, gdy obejrzeć możemy jedynie zdjęcia czy grafiki z krótkim opisem (najczęściej informacją o marce lub autorze zdjęcia).
Wyobraźmy sobie, że chcemy kupić czajnik. Szukamy w internecie na jego temat informacji. Znajdujemy posta na popularnym blogu, zapoznajemy się z plusami i minusami urządzenia. Przekonujemy się, że czajnik jest świetny – czy idziemy do sklepu?
Według badań przeprowadzonych przez BlogHer – jeszcze do końca nie wyłączyliśmy komputera, a już wsiadamy do auta i jedziemy do najbliższego sklepu z AGD!
87% badanych dokonało zakupu bazując na opinii przeczytanej na blogu i wynik ten zupełnie deklasuje pozostałe media społecznościowe – na drugim miejscu znalazł się Facebook (54%) prawie ex aequo z Pinterestem (53%). Twitter w tym badaniu uzyskał notę 30% (ale to chyba nikogo nie dziwi).
Co ciekawe, według badań BlogHer, respondenci w oparciu o blogowe opinie częściej dokonali zakupu sprzętu elektronicznego (84%) niż kosmetycznego (61%). Badania te zostały przeprowadzone na terenie USA, ale w Polsce blogi technologiczne bardzo często spotykają się z blogami lifestylowymi/modowymi – ich autorzy zapraszani są na te same eventy, testują podobny asortyment.
Jakie medium przyciąga teraz najwięcej użytkowników? W badaniu BlogHer pod lupę wzięte zostały blogi, Facebook, telewizja i YouTube.
Odpowiedź jest następująca:
I chyba nikogo nie dziwi :).