Artefakt cares about Your privacy
In order to offer access to a secure, functional and attractive service, we use identifiers sent by your device and may store or read small text files (e.g. cookies) contained on your device. Based on your consent, we will process personal data, such as unique identifiers, information sent by end devices for personalization of advertisements and content, statistical demographic information for traffic measurement, we will also analyze the usefulness of certain solutions of the service, their performance in order to improve user satisfaction - hereinafter: your Data. By clicking "Accept all" you consent to the processing of your data in a broad way, including sharing it with third parties - a list of which can be found in the Privacy Policy. By clicking "Modify" you can make your choice of settings. By clicking "Necessary only," you refuse to consent to the use of optional settings and the transfer of additional data. You can make changes to your choices at any time by clicking the padlock button in the corner of the page. Regardless of your preference settings on our site, you can also manage your browser`s privacy settings. For more information about data processing, see our Privacy Policy.
Manage preferences
Select the consents of your choice
Necessary
Necessary scripts and data stored on the end device contribute to the security and usability of the website by enabling secure access to basic functions such as site navigation and access to specific areas of the website. The website cannot be properly displayed without this group.
Functionality
This is data used to personalize your use of our website and to remember choices you make while using our website. For example, we may use functional cookies to remember your language preferences or to remember your login information, making it easier for you to use the site.
Analytics
Scripts and data used to collect information to analyze site traffic and how users use the site, how they came to the site, and to create aggregate demographic statistics about users. Analytical cookies and similar technologies allow us to measure the effectiveness of actions taken and content presented.
Marketing
Scope responsible for displaying personalized ads that may be of interest to the user based on browsing history and habits and demographic criteria. Also, third-party files that, in conjunction with files installed while browsing other websites, profile the user, providing him or her with the marketing, advertising and retargeting content deemed most appropriate.
Personalize
Accept choices
Accept all

Marketing internetowy w praktyce!

Zarejestruj się do bezpłatnej platformy e-learningowej.

Zarejestruj się bezpłatnie

Kanał YouTube – Efektywna firma w necie

Wskazówki, rozmowy, inspiracje

Subskrybuj kanał na YouTube i bądź na bieżąco!

Bezpłatny audyt SEO

Sprawdź, jak Twoja strona radzi sobie w sieci!

Audytuj bezpłatnie
06.05.2022 | czas czytania: 6 | EPR | autor: Artefakt

Marketing sensoryczny, czyli jak zmysły wpływają na decyzje zakupowe

Marketing sensoryczny, czyli jak zmysły wpływają na decyzje zakupowe

Marketing sensoryczny coraz częściej wpływa na decyzje zakupowe konsumentów. Dzięki działaniu zmysłów klient jest więc w stanie nabyć produkt (działanie pozytywne dla marki) bądź – wręcz przeciwnie – zrezygnować z zakupu (działanie negatywne dla marki). Marketing sensoryczny stanowi innowacyjną i niezwykle ważną gałąź marketingu, o której powinny dyskutować wszystkie firmy, w tym firmy e-commerce, dążące do rozwoju i wysokich wyników sprzedażowych. Co kryje się pod pojęciem marketingu sensorycznego? Jak można skutecznie wdrożyć działania z nim związane? Co tak właściwie oznacza wpływanie na zmysły konsumentów? Jakie są główne zalety, a jakie główne wady marketingu sensorycznego? Na te i inne pytania odpowiadamy poniżej.

Marketing sensoryczny – definicja

Najprostsza definicja marketingu sensorycznego zakłada, że jest to wywieranie wpływu na klienta, a dokładnie na podejmowane przez niego decyzje zakupowe, poprzez wpływanie na jego zmysły, a co za tym idzie – emocje. Stąd właśnie inne nazwy tego pojęcia – „marketing zmysłów”„marketing pięciu zmysłów”. Marketing sensoryczny oddziałuje więc na:

  • wzrok (marketing sensoryczny a wzrok),
  • słuch (marketing sensoryczny a słuch),
  • węch (marketing sensoryczny a węch),
  • smak (marketing sensoryczny a smak),
  • dotyk (marketing sensoryczny a dotyk).

Wszystkie powyższe zmysły „oceniają” atmosferę towarzyszącą klientowi podczas zakupów, a ta – choć pozornie nieistotna, bo niewiążąca się z racjonalnymi przesłankami dotyczącymi dokonania zakupu, potrafi diametralnie odmienić decyzje konsumenckie.

Cele marketingu sensorycznego

Do podstawowych celów marketingu sensorycznego należą przede wszystkim:

  • wywołanie szeroko pojętych, pozytywnych wrażeń na kliencie,
  • ugruntowywanie świadomości danej marki,
  • sprawianie, że klient emocjonalnie przywiąże się do danej marki,
  • wyróżnienie danej marki na tle innych firm.

Wszystkie te cele sprowadzają się do jednego, najważniejszego celu – wzrostu sprzedaży.

Marketing sensoryczny a wzrok

Aby pozytywnie oddziaływać na zmysł wzroku klientów, można zatroszczyć się o takie elementy jak: design, grafika, kolor, światło, wystrój wnętrz, motyw przewodni, komunikat i inne. Wszystko to wiąże się z szeroko pojętym wyglądem – zarówno produktu, jak i opakowania, w którym się znajduje. W przypadku sklepów działających stacjonarnie istotny jest również wygląd wnętrza, w którym sprzedawane są produkty. Z kolei w przypadku sklepów internetowych niezwykle ważna okazuje się strona internetowa stanowiąca wizytówkę marki. Strona www powinna więc być nie tylko atrakcyjna, ale też praktyczna – ułatwiać klientowi podejmowanie działań i przede wszystkim nie irytować, np. wyskakującymi reklamami, z których trudno wyjść. Należy pamiętać, że nawet najstaranniej stworzona strona może zniechęcić do przebywania na niej dużą liczbą „wyskakujących okienek”, których treścią użytkownik kompletnie nie jest zainteresowany.

Marketing sensoryczny a słuch

Aby pozytywnie oddziaływać na zmysł słuchu klientów, można zatroszczyć się o takie elementy jak: muzyka, przyciąganie uwagi dźwiękiem, dźwięk rozpoznawczy, marka dźwiękowa, motyw przewodni, informacje głosowe i inne. Działania marketingowe wpływające na zmysł słuchu uznaje się jednak za dość ryzykowne. Dzieje się tak dlatego, że po pierwsze – gusty muzyczne klientów są bardzo różne, po drugie – na to, jakie dźwięki mogą im się spodobać danego dnia, ma wpływ wiele czynników – m.in. pogoda, nastrój, pośpiech i inne. Zaleca się więc szczególną ostrożność we wdrażaniu rozwiązań oddziałujących na słuch.

Marketing sensoryczny a węch

Aby pozytywnie oddziaływać na zmysł węchu klientów, można zatroszczyć się o takie elementy jak: przyciąganie uwagi zapachem, zapach rozpoznawczy, intensywność zapachu, zgodność zapachu z opisem produktu, dostosowanie zapachu do konsumentów, przede wszystkim do płci i inne. Marketing, który wpływa na zmysł węchu, nazywany jest jeszcze „marketingiem zapachu” oraz „aeromarketingiem”. Zastosowanie go jest zdecydowanie prostsze niż w przypadku marketingu sensorycznego działającego na słuch, gdyż zdecydowanej większości konsumentów pozytywnie kojarzą się te same zapachy, są to np. czystość, świeżość, orzeźwienie.

Marketing sensoryczny a smak

Aby pozytywnie oddziaływać na zmysł smaku klientów, można zatroszczyć się o takie elementy jak: przyjemność z jedzenia, sposób podania i inne. Rozwiązania tego typu marketingu z oczywistych względów są stosowane przede wszystkim w restauracjach, supermarketach, sklepach spożywczych, piekarniach, cukierniach, lodziarniach, a nawet barach. Warto dodać, że konsumenci za smaczne (zmysł smaku) uznają nierzadko to, co atrakcyjne (zmysł wzroku), a samo jedzenie zaczyna się od… patrzenia 😉. Połącznie walorów smakowych i wizualnych potrawy to marketingowy strzał w dziesiątkę!

Marketing sensoryczny a dotyk

Aby pozytywnie oddziaływać na zmysł dotyku klientów, można zatroszczyć się o takie elementy jak: materiał, powierzchnia, kształt, waga, miękkość, temperatura i inne. Staje się to coraz ważniejsze, gdyż wiąże się z tak pożądaną przez konsumentów ostatnimi czasy wysoką jakością. Dzisiaj oceniamy produkty nie tylko ze względu na ich użyteczność, wygląd oraz cenę, ale także, a nawet przede wszystkim, na jakość, o której wiele mówi właśnie to, jakie produkty są w dotyku.

Marketing sensoryczny w e-commerce

Każdy produkt dostępny na rynku, w tym na rynku e-commerce, jest w stanie oddziaływać na dwa z pięciu zmysłów – są to wzrok oraz słuch. Wpływ na pozostałe zmysły, czyli węch, smak oraz dotyk, wymaga tego, by klient obcował z produktem „na żywo”. Niemniej jednak, całkiem słusznie, marketingiem sensorycznym coraz częściej interesują się nie tylko firmy działające stacjonarnie, ale także sklepy funkcjonujące w sieci.

Jakie są zalety marketingu sensorycznego?

Do głównych zalet marketingu sensorycznego należą:

  • skuteczne wpływanie na decyzje zakupowe klientów;
  • skuteczne wpływanie na powtarzalność decyzji zakupowych klientów;
  • wzrost sprzedaży;
  • zwiększenie budżetu na planowanie, wdrażanie i testowanie nowych rozwiązań (związanych m.in. z marketingiem zmysłów) oraz łączący się z tymi czynnościami rozwój marki.

Zobacz: Jak wygląda proces podejmowania decyzji zakupu przez konsumenta?

Jakie są wady marketingu sensorycznego?

Do głównych wad marketingu sensorycznego należą:

  • konieczność planowania, a kolejno wdrażania nowych rozwiązań (związanych z marketingiem zmysłów) i idąca za nimi czasochłonność;
  • ryzyko popełnienia błędów, np. zaproponowanie klientom negatywnie kojarzącej się im muzyki czy źle ocenianego przez nich zapachu, co przyniesie efekt odwrotny do zamierzonego;
  • przebodźcowanie, czyli brak umiaru, wyważenia w dostarczaniu klientom pobudzających zmysły bodźców, co może wywołać u nich irytację i zniechęcenie do marki.

Jak działa marketing sensoryczny w sklepie stacjonarnym?

Warto jeszcze opisać, jak działa marketing sensoryczny w przypadku tradycyjnych sklepów, czyli sklepów stacjonarnych. Wyobraźmy sobie, że klient wchodzi do księgarni tylko po to, aby się rozejrzeć, nie planuje zakupu książki. Tymczasem w sklepie wybrzmiewa przyjemna, uspokajająca muzyka (zmysł słuchu), czuć świeży, orzeźwiający zapach (zmysł węchu), a przestrzeń sklepowa jest uporządkowana, czysta, nowoczesna, a do tego oryginalna (zmysł wzroku), ponadto temperatura w księgarni jest trochę niższa niż w innych sklepach, w których nierzadko trzeba ściągać kolejne warstwy ubrania i nosić je w rękach, co negatywnie wpływa na komfort robienia zakupów (dotyk).

Atmosfera panująca w sklepie skłania klienta do przebywania w nim dłużej niż planował, dłużej niż w poprzednich sklepach. Jaki może przynieść to efekt? Na przykład znalezienie ciekawej książki, którą trudno byłoby odszukać, wychodząc z księgarni po kilku minutach. Czy w takich warunkach klient z dużym prawdopodobieństwem zdecyduje się na zakup książki? Zdecydowanie tak! Mało tego, wszystkie opisane powyżej „triki” spowodują, że chętnie pochodzi dłużej po księgarni, szukając innych interesujących go pozycji i wróci do niej w przyszłości.

Przykłady marketingu sensorycznego zastosowanego w sklepie internetowym

Sklepy internetowe pod względem zastosowań typowych dla marketingu sensorycznego mają – rzecz jasna – swoje ograniczenia, gdyż mogą wykorzystywać wyłącznie rozwiązania oddziałujące na zmysł wzroku oraz zmysł słuchu. Istnieje jednak wiele, rozwiązań, „trików”, które mogą pozytywnie wpłynąć na atmosferę panującą podczas dokonywania zakupów online. Co to może być? Dobrze wyglądająca, przejrzysta, odpowiadająca wartościom marki, intuicyjna strona (przede wszystkim proces zakupowy możliwy do realizacji w kilku kliknięciach), a także – jeśli są ku temu wskazania – subtelne, niedrażniące efekty dźwiękowe, które wywołają pozytywne uczucia u użytkownika.

Zobacz: SXO – czym jest search experience optimization?

Marketing sensoryczny w liczbach

O skuteczności marketingu zmysłów mówią również liczby. I tak, badania przeprowadzone przez firmę Mood i organizację ESOP wykazały, że:

  • ponad 50% klientów zostaje w sklepie dlatego, że pozytywnie ocenia atmosferę w nim panującą;
  • ponad 50% klientów kupuje w sklepie więcej dlatego, że pozytywnie ocenia atmosferę w nim panującą;
  • około 70% decyzji zakupowych jest niekontrolowanych, co oznacza, że wpływ na nie mają emocje związane z odziaływaniem na zmysły, a nie pobudki racjonalne;
  • niemalże 70% decyzji zakupowych jest podejmowanych dopiero w sklepie (stacjonarnym bądź internetowym);
  • działania marketingu sensorycznego są w stanie zwiększyć sprzedaż nawet o 30%.

Przyszłość marketingu sensorycznego

Jak więc widać, marketing sensoryczny, o którym już teraz jest naprawdę głośno, z dużym prawdopodobieństwem będzie wykorzystywany w strategii wielu przedsiębiorstw, w tym przedsiębiorstw e-commerce, w przyszłości. Właściciele sklepów, także internetowych, mają świadomość, że to szczegóły, detale, pozornie nieistotne kwestie są w stanie znacząco wyróżnić je od konkurencji i zapewnić im sukces związany z pozyskaniem zaufania klientów i wysoką sprzedażą. Dość ciekawą kwestią jest jeszcze coraz częściej dyskutowany neuromarketing, który stanowi połączenie marketingu i nauki. To już jednak temat na kolejny artykuł dotyczący tego, co czeka gotowych do podejmowania nowych wyzwań przedsiębiorców w przyszłości.

Zapisz się na nasz bezpłatny newsletter i poznaj sprawdzone wskazówki marketingowe!

Pozostałe artykuły

Pani pracująca na tablecie 11.07.2025 | czas czytania: 5:00 min | Web Design

Co oznacza Customer Experience? Definicja i najważniejsze elementy

Czy wiesz, że 86% klientów jest gotowych zapłacić więcej za lepsze doświadczenia?* W czasach, gdy produkty i ceny stają się coraz bardziej podobne, to właśnie doświadczenie klienta decyduje o wyborze marki. Z tego powodu firmy coraz częściej inwestują w zarządzanie doświadczeniem, czyli CXM (Customer Experience Management), by budować przewagę konkurencyjną i dostarczać wartościowe doświadczenia dla klientów. W tym artykule wyjaśniamy, czym dokładnie jest pojęcie doświadczenia klienta, jak wygląda projektowanie doświadczeń klienta oraz jakie są najważniejsze kroki do ich optymalizacji. Dowiesz się również, dlaczego kształtowanie pozytywnych doświadczeń to strategia, która realnie wpływa na lojalność klienta, jego satysfakcję i wyniki Twojego biznesu. Czytaj więcej
_ Jak zarezerwować domenę internetową 07.07.2025 | czas czytania: 5:00 min | Domeny/hosting

Jak zarezerwować domenę internetową i po co?

Zaczynasz działalność w internecie i nie wiesz, od czego zacząć? Jednym z pierwszych kroków jest zarezerwowanie domeny internetowej. Dlaczego to takie ważne? Bo w sieci, podobnie jak w świecie rzeczywistym, adres to fundament Twojej obecności. Oto przewodnik, który przeprowadzi Cię krok po kroku przez proces rejestracji domeny – prostym językiem, z przykładami i wskazówkami dla przedsiębiorców. Czytaj więcej
automatyzacja procesów marketingowych dzięki AI 04.07.2025 | czas czytania: 5:00 min | Sztuczna Inteligencja AI

Automatyzacja procesów marketingowych za pomocą AI krok po kroku

Każda kampania marketingowa działa idealnie, treści tworzą się same, a Twoi klienci otrzymują dokładnie to, czego potrzebują, zanim jeszcze o to zapytają. Brzmi jak futurystyczna wizja? W rzeczywistości to już się dzieje. Dzięki automatyzacji procesów marketingowych i wykorzystaniu sztucznej inteligencji w marketingu, firmy zyskują przewagę konkurencyjną, zwiększają skuteczność kampanii i zmniejszają koszty. W tym artykule pokażemy Ci, jak krok po kroku wdrożyć AI w działaniach marketingowych, by zmaksymalizować zwrot z inwestycji. Czytaj więcej

Potrzebujesz skutecznych rozwiązań marketingowych? Masz je na wyciągnięcie ręki. Nasi eksperci czekają na Twój sygnał. Porozmawiamy?

Zamów rozmowę
Kontakt