Kolory to nieodłączny element rzeczywistości. W ostatnim czasie coraz częściej zwraca się na nie uwagę, wyszukując nietypowych barw, które mogą być inspiracją, podstawą projektu czy po prostu ładnym komponentem dla oka. Kolory wywołują w społeczeństwie określone emocje oraz skojarzenia. Wzrok jest zmysłem, który przoduje w odbiorze codziennego świata.
Czy kolor wpływa na decyzje zakupowe?
Kolory używane w sposób przemyślany, mogą zaważyć na tym jak zachowa się potencjalny klient. Estetyka, która odpowiada odbiorcy ma kluczowe znaczenie w podejmowaniu decyzji zakupowych. Kolor może zachęcić lub zniechęcić do marki, a także sprowokować do wykonania działania związanego z produktem. Barwy powinny przyciągać wzrok klienta i dostarczać pozytywnych wrażeń wizualnych, lecz czy tylko? Ich rola jest znacznie bardziej rozbudowana.
Kolor bierze udział w wielu działaniach firmy – często jest to logo, element opakowań produktów, identyfikacja wizualna sklepu czy kolorystyka strony www. Trzeba pamiętać, że kolory są wykorzystywane zarówno w marketingu internetowym jak i tradycyjnym. Barwy pełnią kilka funkcji:
- Emocjonalna – barwy kojarzą się z konkretnymi odczuciami i mogą wpływać na decyzję kupującego. Warto wiedzieć, jakich kolorów użyć w swojej firmie, aby wywołać w konsumentach zamierzone skojarzenia.
- Estetyczna – łączenie barw, intensywność koloru. Barwy są sztuką, a ludzie lubią to co ładne dla oka.
- Informacyjna – niektóre barwy są niemalże przypisane do pewnych marek. Widzimy czerwone etykiety? Wiemy, że to produkt Coca-Coli.
- Konstrukcyjna – kolor powinien być spoiwem założeń marki. Jest on ozdobieniem oraz wizualnym przedstawieniem celów, wartości czy misji marki.
Co kryją kolory?
Najczęściej możemy się spotkać z podziałem kolorów na ciepłe i chłodne oraz podstawowe i pochodne. Każdy z nas uczy się 9 podstawowych kolorów, a z biegiem lat rozszerza swoją barwę palet o różne inne odcienie.
Czarny
Na skojarzenia odnośnie kolorów ma wpływ środowisko kulturowe. Czarny w naszej kulturze kojarzony jest z żałobą oraz smutkiem. Ze względów estetycznych czarne odcienie kojarzą się z klasyką, elegancją oraz minimalizmem. Korzystamy z czarnego w wielu aspektach życia: kojarzy się on z ubiorem na egzamin czy rozmowę kwalifikacyjną. Czarny daje nam też poczucia bezpieczeństwa – większość populacji często używa ten kolor, aby wtopić się w tłum. Marki często korzystają z czerni, podkreślając elegancję oraz wyjątkowość oferowanych produktów.
Przykłady marek, które wykorzystują czerń: Jack Daniel’s, Empik, Hugo Boss.
Biały
Biel jest neutralną barwą, która kojarzy się z czystością i niewinnością. W życiu najczęściej spotyka się połączenie białej kartki-czarnego tekstu (lub odwrotnie). Jest to najbardziej czytelne połączenie, do którego jest przyzwyczajony wzrok – mocny kontrast, jednocześnie uporządkowanie. Marki korzystające z czerni często neutralizują moc ciemnego odcienia białym.
Przykłady marek, które wykorzystują biel: Apple (w połączeniu z czernią), Adidas, Puma.