Wypełnij formularz

Zamów bezpłatną konsultację!


Marketing internetowy w praktyce!

Zarejestruj się do bezpłatnej platformy e-learningowej.

Zarejestruj się bezpłatnie

Kanał YouTube – Efektywna firma w necie

Wskazówki, rozmowy, inspiracje

Subskrybuj kanał na YouTube i bądź na bieżąco!

Bezpłatny audyt SEO

Sprawdź, jak Twoja strona radzi sobie w sieci!

Audytuj bezpłatnie
04.01.2024 | czas czytania: 5 | EPR | autor: Artefakt

Prawa autorskie na social media: jakie zdjęcia i grafikę publikować, by było to legalne?

Prawa autorskie na social media: jakie zdjęcia i grafikę publikować, by było to legalne?

Popularny mem, zabawne zdjęcie czy ciekawa grafika – takie obrazki udostępniamy na profilach w mediach społecznościowych niemal codziennie, nie myśląc nawet o źródle. Choć wydawać by się mogło, że internet rządzi się własnymi prawami, w rzeczywistości każdy utwór zamieszczony w sieci podlega prawom autorskim, a niezastosowanie się do obowiązujących przepisów podlega karze nawet pozbawienia wolności. Przedstawiamy informacje, które należy mieć na uwadze przed publikacją plików graficznych w sieci.

Udostępnianie zdjęć w internecie a polskie prawo

Warunki udostępniania cudzego dzieła określone zostały w Ustawie z dnia 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych. Prawo to przysługuje twórcy i przede wszystkim nakazuje powiązanie utworu z nazwiskiem osoby, która go stworzyła. Przedmiotem prawa jest każda forma indywidualnej działalności twórczej (w tym przypadku zdjęcie lub grafika), a za nieprzestrzeganie przepisów grozi odpowiedzialność cywilna lub karna.

Prawo autorskie w sieci łamie się wyjątkowo często. Zazwyczaj internauci robią to nieświadomie, nie zastanawiając się nawet nad pochodzeniem dzieła. Innym razem cudzy utwór rozpowszechniają z premedytacją, mając przeświadczenie o bezkarności i anonimowości w świecie wirtualnym. Należy pamiętać, że zasady użytkowania dzieł określają licencje. Większość fotografii znalezionych w internecie jest chroniona. Oznacza to, że każdy z twórców może domagać się roszczenia z tytułu naruszenia praw autorskich. Istnieją jednak pewne wyjątki – jeżeli publikacja ma zostać wykorzystywana tylko w zakresie dozwolonego użytku osobistego (a więc nie w celach komercyjnych), to usługa ta pozostaje nieodpłatna i legalna.

zapytaj-o-oferte

Prawa autorskie w mediach społecznościowych

Rozpowszechnianie na większą skalę udostępnionych w internecie zdjęć, obrazków, ilustracji i innych plików bez posiadania wymaganej licencji lub zgody osobistej autora staje się nielegalnym działaniem. Jeśli chcemy dowiedzieć się, czym bez obaw możemy podzielić się w mediach społecznościowych, zapoznajmy się z regulaminem portalu, który dokładnie porządkuje kwestie upubliczniania dzieł twórców. Tam właśnie znajdziemy jasno rozpisane zasady dotyczące prawa autorskiego.

Facebook

Wokół praw autorskich przysługujących użytkownikom Facebooka krążą różne mity. Wiele osób wychodzi z założenia, że każda rzecz opublikowana na naszej tablicy może zostać powielona przez innych bez żadnych konsekwencji prawnych. W rzeczywistości regulamin dokładnie tłumaczy tę kwestię.

Podczas rejestracji Facebook wymaga od nowych członków akceptacji warunków. Zgodnie z regulaminem użytkownicy pozostają w posiadaniu treści, które publikują i żadna inna osoba nie ma prawa do ich rozpowszechniania bez zgody właściciela. Zasady korzystania ze strony pozwalają jednak samym dostawcom usług obsługującym serwis lub produkty Facebooka na dystrybucję, modyfikowanie i kopiowanie treści.

Licencja, którą nadajemy portalowi podczas zakładania konta, wygasa wraz z jego usunięciem. Zgoda na postanowienia zawarte w regulaminie oznacza, że użytkownik publikując coś na profilu, przyznaje Facebookowi prawo do kopiowania, przechowywania i udostępniania tej treści innym osobom. Udziela tę zgodę jednak wyłącznie serwisowi. Poza nim inni internauci nie posiadają żadnych praw do rozpowszechniania dzieł poza serwisem bez zgody autora. W praktyce oznacza to, że nadajemy stronie prawo do wyświetlania opublikowanych przez nas postów innym osobom, o ile ustawienia prywatności na to pozwalają, a pozostali użytkownicy mogą udostępniać je jedynie na Facebooku.

Instagram

Korzystając z Instagrama, zezwalamy administratorowi na korzystanie z publikowanych przez nas postów. Podobnie jak w przypadku Facebooka nadajemy serwisowi licencję, która pozwala na wykorzystanie, dystrybucję i publiczne wyświetlanie wstawionych przez nas treści (o ile nie zdecydujemy się na ustawienia prywatne). Użytkownik może zerwać umowę, trwale usuwając konto lub kasując udostępnione utwory. Zarejestrowani na Instagramie są jednak właścicielami wrzuconych grafik i mogą decydować o tym, kto je zobaczy. Warto pamiętać, że zdjęcia z ustawieniami publicznymi są poza naszą kontrolą – mogą zostać wykorzystane nawet przez osoby trzecie. Ważne, by przed udostępnieniem wizerunku innych osób upewnić się, że wyrazili oni na to swoją zgodę.

Twitter

Twitter znany jest jako medium charakteryzujące się dużą szybkością przepływu informacji. Serwis pozwala zarejestrowanym na udostępnianie postów innych użytkowników na swoim profilu. Regulamin jasno mówi, że treści, które przesyła internauta, należą do niego. Jednak Twitter jak pozostałe portale społecznościowe zyskuje licencję umożliwiającą na udostępnienie upublicznionej twórczości innym członkom serwisu oraz całej reszcie świata. Oznacza to, że z utworu mogą skorzystać także instytucje medialne i firmy prywatne. Co więcej, zakładając konto, należy oświadczyć, że posiada się wszelkie prawa do publikowanych przez siebie treści i jest się uprawnionym do udzielenia serwisowi licencji.

Jakie zdjęcia można bezpiecznie publikować w social media?

Jeżeli chcemy urozmaicić swój post na Facebooku, Twitterze lub Instagramie, ale nie posiadamy własnych, profesjonalnych zdjęć, możemy skorzystać z grafik, fotografii i ilustracji oferowanych na serwisach stockowych. W krótkim czasie uzyskamy dostęp do dobrej jakości materiałów. Tego typu obrazki znajdziemy na kilku stronach, m.in. Freepik i Unsplash.

Po wpisaniu szukanego hasła w bazie pojawią się zdjęcia posiadające bezpłatną licencję. Ważne jest jednak to, by upewnić się, jak działa konkretna licencja – w niektórych przypadkach użytkownikom przysługuje prawo do rozpowszechnienia pobranego utworu jedynie do zobrazowania informacji, a nie w celach komercyjnych. Równie istotny aspekt stanowi to, by podpisać grafiki zgodnie z wytycznymi, które znajdują się w dokumencie licencyjnym.

Co zrobić w przypadku treści naruszającej prawa autorskie? Po otrzymaniu informacji dotyczącej nieświadomego naruszenia praw autorskich należy usunąć dany utwór w trybie natychmiastowym. Odpowiedzialność za nieposzanowanie prawa przysługuje zarówno użytkownikowi, jak i administratorom portalu. Jeżeli to Twoje prawa zostały naruszone, niezwłocznie zgłoś sytuację za pośrednictwem przycisku do zgłaszania postów. Szczegółowo opisz sytuację, opierając się na dowodach potwierdzających prawa do utworu.

Podsumowanie

Nieznajomość regulaminów mediów społecznościowych, licencji i warunków korzystania może nieść ze sobą poważne konsekwencje. Publikując na portalach cudze treści, warto wcześniej zapoznać się z obowiązującymi zasadami, by uniknąć odpowiedzialności oraz wiedzieć, jakie prawa nam przysługują.

Ocena artykułu:
Ikona

How useful was this post?

Kliknij na gwiazdkę, aby ocenić!

Średnia oceny 5 / 5. Liczba głosów: 1

Brak ocen

Zapisz się na nasz bezpłatny newsletter i poznaj sprawdzone wskazówki marketingowe!

Pozostałe artykuły

Ikona

How useful was this post?

Kliknij na gwiazdkę, aby ocenić!

Średnia oceny 5 / 5. Liczba głosów: 1

Brak ocen

cyberbezpieczeństwo firmy 03.11.2025 | czas czytania: 5:00 min | Strony internetowe

Jak zabezpieczyć firmę? Przewodnik po cyberbezpieczeństwie krok po kroku

Cyberzagrożenia nie dotyczą już tylko dużych korporacji. Ataki ransomware, phishing, złośliwe oprogramowanie i inne formy ataków hakerskich coraz częściej uderzają w małe i średnie firmy, które nie posiadają odpowiednich zabezpieczeń systemów IT. Jeśli prowadzisz biznes, powinieneś wiedzieć, jak stworzyć i wdrożyć skuteczną strategię cyberbezpieczeństwa firmy, aby zwiększyć poziom bezpieczeństwa informacji, ochronić dane klientów oraz zbudować wizerunek firmy bezpiecznej cyfrowo. Czytaj więcej
Ikona

How useful was this post?

Kliknij na gwiazdkę, aby ocenić!

Średnia oceny 5 / 5. Liczba głosów: 1

Brak ocen

AI MODE 27.10.2025 | czas czytania: 5:00 min | Sztuczna Inteligencja AI

AI Mode — co to jest i jak zoptymalizować treść, by być widocznym?

Czy Twoja firma jest widoczna w Google? Jeśli od miesięcy ruch na stronie spada, a konkurencja pojawia się wyżej w wynikach, przyczyna może być zaskakująco prosta — Google zmieniło zasady gry. Wyszukiwarka wprowadza AI Mode, czyli tryb oparty na sztucznej inteligencji, który przekształca sposób wyświetlania wyników. To powoduje, że tradycyjne SEO oparte wyłącznie na słowach kluczowych i linkach powoli przestaje wystarczać. AI Mode potrafi generować odpowiedzi bezpośrednio w wynikach wyszukiwania, często nie pokazując klasycznych linków. Dla Twojej firmy oznacza to jedno: albo spowodujesz, że treść na Twojej stronie www zostanie zrozumiana przez sztuczną inteligencję Google, albo znikniesz z pola widzenia użytkowników. Co zrobić, aby stać się źródłem informacji dla AI i tym samym zwiększać skutecznie widoczność swojej firmy w internecie? Na to pytanie odpowiemy w poniższym artykule. Czytaj więcej
Ikona

How useful was this post?

Kliknij na gwiazdkę, aby ocenić!

Średnia oceny 0 / 5. Liczba głosów: 0

Brak ocen

ksef 20.10.2025 | czas czytania: 5:00 min | Inne

Jak działa KSeF? Praktyczny przewodnik krok po kroku dla przedsiębiorców

Już niedługo każdy przedsiębiorca w Polsce — niezależnie, czy prowadzi jednoosobową działalność, czy zarządza spółką — będzie musiał wystawiać faktury w systemie KSeF. Dla wielu właścicieli MŚP to nie tylko zmiana techniczna, ale także ogromne wyzwanie organizacyjne: jak zintegrować system ERP i przygotować biuro rachunkowe, jak uniknąć błędów, które mogą skutkować karami? Być może Ty również, tak jak wielu przedsiębiorców, obawiasz się, że wdrożenie systemu będzie skomplikowane. Jednak w założeniach projektu, KSeF ma uprościć Twoje procesy, o ile tylko dobrze przygotujesz się do zmian. Ten przewodnik krok po kroku pokaże Ci, jak działa Krajowy System e-Faktur (KSeF), jak prawidłowo wystawiać faktury ustrukturyzowane i przy okazji wykorzystać nowe narzędzie do automatyzacji procesów księgowych. Czytaj więcej

Potrzebujesz skutecznych rozwiązań marketingowych? Masz je na wyciągnięcie ręki. Nasi eksperci czekają na Twój sygnał. Porozmawiamy?

Zamów rozmowę
Kontakt