Real-time marketing jako strategia marketingowa dla treści viralowych
Treści viralowe są ściśle związane z real-time marketingiem. Real-time marketing (RTM), czyli marketing czasu rzeczywistego, to strategia marketingowa, która polega na tym, że treści prowadzonych kampanii reklamowych odnoszą się do bieżących wydarzeń śledzonych przed dużą liczbę użytkowników.
Kampanie reklamowe RTM pojawiają się głównie w Internecie, w mediach społecznościowych takich jak Facebook, Instagram, Twitter czy YouTube. Ich największą zaletą jest to, że umożliwiają wejście w interakcję z odbiorcami – użytkownicy piszą komentarze, na które reklamodawcy odpowiadają – w sieci toczy się rozmowa, w której może wziąć udział każdy.
Marketing wirusowy jako strategia marketingowa dla treści viralowych
Treści viralowe łączy się także z pojęciem marketingu wirusowego. Marketing wirusowy to działania, których celem jest dobrowolne rozpowszechnianie jakiejś treści (np. o firmie, jej produktach czy usługach) przez użytkowników. Dana treść (wpis, grafika, materiał dźwiękowy, materiał video) rozprzestrzenia się bardzo szybko – stąd porównanie do wirusa. Dzięki temu marka osiąga ogromne zasięgi w mediach społecznościowych, staje się rozpoznawalna, a nazwa czy logo firmy zaczynają budzić pozytywne skojarzenia.
Viralowy – co to znaczy?
Zanim przejdziemy do tego, czym są treści viralowe, warto zastanowić się, co to właściwie znaczy „viralowy”. Viralowy to taki, który posiada interesującą (np. zabawną bądź poruszającą) treść (np. slogan, zdjęcie, filmik), która bardzo szybko rozprzestrzenia się w Internecie. Łącznie viralu z real-time marketingiem i marketingiem wirusowym jest więc w pełni uzasadnione. Nie bez przyczyny viral jest nierzadko uznawany za synonim marketingu wirusowego.
Treści viralowe – co to jest?
Treści viralowe, inaczej viral content, można zdefiniować na wiele sposobów. Opisuje się je jako:
- treści, które polegają na zainicjowaniu reakcji łańcuchowej;
- treści, które odnoszą się do tego, co jest przedmiotem zainteresowania społeczeństwa (real-time marketing);
- treści, które są udostępniane przez społeczeństwo w błyskawicznym tempie (marketing wirusowy);
- treści, które są niemożliwe do osiągnięcia w przypadku tradycyjnych reklam;
- coś, co zapewnia ogromny rozgłos marce (pozytywny – z założenia, negatywny – wynikający z niewiedzy, niedopatrzeń);
- marzenie każdego marketingowca;
- zysk dla każdego przedsiębiorcy.