Brief marketingowy – jak go stworzyć

| czas czytania: 6 min | EPR

Zamierzasz w najbliższej przyszłości podjąć współpracę z agencją SEO lub agencją reklamową? Powinieneś więc dowiedzieć się, czym jest brief marketingowy i dlaczego jego stworzenie jest tak istotne zarówno dla Ciebie, jak i dla firmy, której zlecisz prowadzenie działań. W tym wpisie przekażemy Ci wszystkie najważniejsze informacje dotyczące procesu kreacji, a także pokażemy, jak może wyglądać przykładowy brief.

Czym jest brief marketingowy

Zaczniemy od definicji. Pojęcie to oznacza dokument (najczęściej przygotowany w formacie pliku o rozszerzeniu .doc lub .pdf), który powinien zawierać wszystkie niezbędne wytyczne odnoszące się do podejmowanej współpracy pomiędzy zleceniodawcą a agencją. Zazwyczaj składa się on z wielu elementów, m.in. oczekiwanych przez klienta celów biznesowych, grup docelowych, do których zleceniodawca chce dotrzeć, czy też budżetu, jaki chce przeznaczyć na realizację założeń.

Dlaczego brief marketingowy jest tak bardzo istotny

Jako zleceniodawca z pewnością masz swoje oczekiwania względem podejmowanej współpracy z agencją reklamową lub agencją SEO. Musisz pamiętać więc o tym, że nawet najlepsi specjaliści nie siedzą w Twojej głowie i każda przekazana informacja jest dla nich bardzo cenna. Z tego powodu brief marketingowy nie tylko powoli w osiągnięciu założony przez Ciebie celów, ale przede wszystkim ułatwi komunikację pomiędzy Tobą a agencją. Dzięki niemu pracownicy firmy będą wiedzieli, na czym mają się skupić w prowadzonych działaniach, co z kolei pozwoli na uniknięcie nieporozumień w tym aspekcie. Warto również zaznaczyć, że im mniej miejsca pozostawisz na interpretację Twoich słów, tym konkretniejszych efektów możesz się spodziewać. Dlatego niezwykle ważne jest precyzyjne przekazywanie wszystkich niezbędnych informacji.

Skupiliśmy się na tym, co brief marketingowy może dać w głównej mierze agencji. Czemu jest on tak ważny również dla Ciebie? Bo to pretekst do tego, byś przemyślał swoje działania i miał pewność, w którym kierunku chcesz podążać. Tworząc dokument możesz uzyskać szereg informacji, jakie mogą pomóc Ci w opracowywaniu krótko- i długoterminowej strategii. Przede wszystkim brief marketingowy to spora oszczędność czasu zarówno dla Ciebie, jak i pracowników firmy, z którą nawiążesz współpracę. Na większość pytań odpowiesz bowiem już na wstępnym etapie, co zapobiegnie ich pojawieniu się na dalszych etapach współpracy.

Z czego składa się brief marketingowy

Skoro dowiedziałeś się już, czym jest brief oraz do czego służy, warto przejść do meritum, czyli elementów, z których powinien się składać. Każda firma na ogół posiada swój własny, przykładowy dokument do wypełnienia. Wiele wzorów znajdziesz również, przeglądając sieć. Pamiętaj, że dobry brief marketingowy powinien zawierać kilka uniwersalnych elementów, dzięki którym komunikacja pomiędzy agencją a zleceniodawcą przebiegnie sprawnie i bez zakłóceń. Oto one.

Informacje na temat marki

To podstawowa kwestia, która z całą pewnością powinna zostać opisana w briefie. Ważne, by zawrzeć szczegółowe informacje na temat specyfiki branży, a także konkurencyjnych firm działających na tym samym rynku. Warto również zastanowić się nad mocnymi oraz słabymi stronami prowadzonego biznesu oraz przekazać dane dotyczące zasobów posiadanych przez firmę klienta. W tym ostatnim wymienionym aspekcie należy wymienić m.in.:

– liczbę posiadanych pracowników,

rynki, na których działa firma,

– rodzaj świadczonych usług.

Oferta firmy, czyli produkty oraz usługi proponowane przez firmę

By dobrze opisać to zagadnienie, w briefie marketingowym powinieneś odpowiedzieć sobie na kilka podstawowych pytań. Zastanów się więc, jakie produkty lub usługi oferujesz i co jest ich mocną oraz słabą stroną. Co na ten temat uważają Twoi klienci i czy mają powody do narzekań? A może wręcz przeciwnie – chwalą Twoją ofertę i należałoby się na tym skupić. Warto również w tym kontekście poddać analizie swoje kanały sprzedażowe oraz dystrybucyjne, a także stosowane elementy promocyjne.

Zobacz: Dobrze zaprojektowany proces zakupowy – jakie działania marketingowe warto podejmować na kolejnych etapach ścieżki zakupowej klienta?

Grupy docelowe klientów

Musisz pamiętać, że nikt nie zna lepiej od Ciebie branży, w której funkcjonuje Twoja firma. Dlatego też powinieneś dostarczyć jak najwięcej informacji dotyczących grup docelowych odbiorców Twoich towarów czy usług. Pomoże Ci w tym stworzona persona (lub persony), czyli idealny model klienta. Składa się na niego wiele elementów. Przy opracowywaniu persony musisz wziąć pod uwagę takie czynniki, jak:

– dane demograficzne, czyli wiek, płeć, miejsce zamieszkania, wykształcenie itd.,

– zainteresowania, codzienne przyzwyczajenia oraz hobby,

– obawy, czyli rzeczy, z którymi klient nie chce mieć do czynienia,

– zrozumienie potrzeb klientów,

– poznanie celów klientów.

Zobacz: Jak określić grupę docelową swojej strony internetowej?

Czas trwania projektu oraz budżet na niego przeznaczony

Te dwie informacje są kluczowe dla wszystkich zainteresowanych. Agencja, z którą nawiązujesz współpracę, musi dokładnie wiedzieć, jakie środki finansowe jesteś w stanie zainwestować w projekt i ile czasu ma on trwać. W przeciwnym wypadku podejmowane działania nie będą dostosowane do Twoich możliwości, co może w ostatecznym rozrachunku oznaczać niezrealizowanie postawionych celów. Od budżetu oraz czasu trwania projektu zależy dobór odpowiednich metod, narzędzi, a także intensywność ich zastosowania.

Cele i oczekiwania względem podejmowanych działań

Korzystając z usług agencji marketingowej lub SEO, chcesz osiągnąć pewne cele. Szczegółowo je sprecyzuj, gdyż jest to jedna z najważniejszych kwestii, które powinny zostać zawarte w briefie. To na tej podstawie jako zleceniodawca będziesz rozliczać firmę z podjętych działań, a jej pracownicy będą robić wszystko, by osiągnąć postawiony przez Ciebie cel. Do najpopularniejszych założeń należą z pewnością:

– zwiększenie liczby klientów,

– zwiększenie liczby odsłon strony internetowej,

– zmniejszenie współczynnika odrzuceń.

Warto pamiętać o tym, że przy konstruowaniu celu należy unikać tworzenia ogólników typu: „zwiększenie sprzedaży”. Taki cel chce osiągnąć bowiem każda firma, gdyż oznacza to po prostu większe zyski dla jej właściciela. Jest to jednak efekt końcowy wcześniej podejmowanych działań, dlatego też należy skupić się na innych aspektach. Poniżej przedstawimy Ci przykładowy brief, byś mógł się z nim bliżej zapoznać.

Dodatkowe zalecenia

Każda firma ma określony sposób działania, a także swoje własne wytyczne dotyczące różnych aspektów prowadzenia biznesu. Mogą to być konkretne sformułowania, których należy unikać, czy też np. zalecenia dotyczące identyfikacji wizualnej marki. Tego typu informacje koniecznie powinny znaleźć się w briefie, gdyż są to konkretne wskazówki mogące pomóc w osiągnięciu założonego celu.

Brief marketingowy – przykład

Doszliśmy do momentu, w którym przedstawimy Ci przykładowy brief. Mógłby on zostać wypełniony przez klienta, czyli Ciebie. Oczywiście, to tylko wzór, gdyż każda firma, tak jak wcześniej wspomnieliśmy, może stworzyć dokument dostosowany do własnych potrzeb.

przykład briefu marketingowego

Jak możesz zauważyć na powyższym przykładzie, brief marketingowy to dokument zbierający w jednym miejscu wszystkie najważniejsze informacje dotyczące firmy, jej oczekiwań oraz grupy docelowej klientów. Poświęć na niego dużo czasu, gdyż pozwoli Ci to uniknąć rozczarowań oraz wszelkiego rodzaju nieporozumień.