6 błędów wizerunkowych, które mogą kosztować Cię utratę klientów

| czas czytania: 5 min | EPR
wizerunek firmy

Wizerunek marki to znacznie więcej niż świetne logo i dopracowana reklama. Odpowiedni branding ma istotne znaczenie dla powodzenia działalności – sprzedaż produktów lub usług może zależeć od tego, w jaki sposób postrzegana jest Twoja firma. Każda niewłaściwa decyzja niesie z sobą ryzyko utraty zaufania klientów – jej naprawienie kosztuje zwykle wiele energii. Jednak wpadki związane z budowaniem wizerunku popełniają nawet najbardziej doświadczone marki. Wskazujemy kilka najpopularniejszych błędów i podpowiadamy, jak ich uniknąć.

Niespójna komunikacja i odmienny wizerunek kreowany na różnych platformach

Pierwsza zasada budowania silnej marki to konsekwencja. Spójna komunikacja buduje zaufanie wśród klientów oraz znacznie przyspiesza tworzenie rozpoznawalnego wizerunku. Język Twojej marki oraz materiały promocyjne muszą być dopasowane do odbiorców, a także tożsame na wszystkich używanych przez Ciebie platformach. Niezależnie od tego, czy są to media cyfrowe, strona internetowa, media społecznościowe czy nawet drukowane materiały marketingowe powinieneś zachować taki sam styl komunikacji. Warto stworzyć księgę identyfikacji wizualnej rozszerzoną o zasady komunikacji, w której znajdą się wytyczne i wskazówki ułatwiające budowanie określonego wizerunku.

Niewłaściwa prezentacja produktów lub usług

Najważniejsze pytanie, na które powinien odpowiadać opis każdego produktu, to: jaką korzyść uzyska z niego klient? Bardzo częstym błędem wielu marek jest koncentracja na technicznej specyfikacji oferowanego asortymentu lub podkreślaniu niezrozumiałych dla wielu osób szczegółów. Nie powinieneś zakładać, że wszyscy Twoi odbiorcy znają branżowy żargon i szybko odnajdą się w opisie pełnym profesjonalnych zwrotów. Krótko omawiaj problemy, które rozwiązuje dany produkt. Pokaż klientom, jak Twoje usługi mogą uprościć lub upiększyć ich codzienność. W świecie cyfrowych zakupów kreatywna prezentacja oferty staje się niezwykle istotna.

Zbyt duży nacisk na nowe trendy

Nadążanie za najnowszymi trendami w projektowaniu i sprzedaży jest świetnym sposobem na zagwarantowanie marce innowacyjnego wizerunku. Jednak musisz uważać na to, by podczas wprowadzania zmian w komunikacji nie utracić swojej tożsamości. Łatwo można wciągnąć się w modę, która bardzo szybko przeminie. Pamiętaj, że Twoja firma na przestrzeni lat będzie musiała dopasować się do wielu trendów. Jeśli zbyt mocno zaangażujesz się w jeden nowoczesny kierunek rozwoju, istnieje ryzyko, że trafisz na krótkotrwały boom, po którym Twój brand będzie wyglądać na przestarzały. Traktuj branżowe trendy jako źródło inspiracji, ale nie polegaj na nich zbyt mocno podczas planowania rozwoju firmy.

Wybór nieodpowiednich partnerów biznesowych

Współpraca z innymi przedsiębiorstwami z Twojej branży może poszerzyć grono odbiorców i stworzyć nowe możliwości promocji czy sprzedaży. Powinieneś jednak dobrze zastanowić się przed nawiązaniem współpracy z konkretną firmą, analizując, czy jej wizerunek nie zaszkodzi Twojej działalności. Zadaj sobie trzy podstawowe pytania:

  • Czy marka, z którą chcesz nawiązać współpracę, oferuje podobne produkty lub usługi do tych sprzedawanych przez Twoją firmę?
  • Czy oba przedsięwzięcia kierują się podobnymi wartościami?
  • Jakie cele stawiasz swojej marce, a jakie cele ma potencjalny partner w interesach?

Ważny jest również podobny styl komunikacji oraz historia obu firm. Gdy stwierdzisz, że przynajmniej w kilku obszarach marki potrafią znaleźć wspólny język, możesz podjąć próbę nawiązania długotrwałej i korzystnej dla obu stron relacji biznesowej.

Ignorowanie opinii klientów

Klienci i ich potrzeby stanowią powód, dla którego prowadzisz swój biznes, dlatego ważne jest, by wiedzieć, co myślą o Twojej marce. Za każdym razem, gdy wprowadzasz na rynek nowy produkt lub usługę, uzyskaj możliwie najwięcej informacji zwrotnych na temat tego, co podoba się Twoim odbiorcom, jakie wady dostrzegają lub jakich ulepszeń oczekują. Dzięki temu dopasujesz ofertę do potrzeb konsumentów, a oni sami zobaczą, że naprawdę zależy Ci na ich zadowoleniu. Utrzymuj z nimi kontakt oraz odpowiadaj na ich pytania. To działanie ma doskonały wpływ na wizerunek marki.

Niezwracanie uwagi na globalne postrzeganie komunikacji firmy

To wskazówka skierowana przede wszystkim do przedsiębiorców działających na zagranicznych rynkach. Tworząc przekaz reklamowy, zastanów się, jak zostanie odebrany globalnie, ponieważ to, co komunikujesz w Polsce, w innym kraju może być zrozumiane w zupełnie inny, niewłaściwy sposób. Dobrym przykładem jest wpadka marki Pepsi. Marka w USA posługiwała się w swoich reklamach sloganem: „Pepsi Brings You Back to Life” (ang. „Pepsi przywraca ci życie”). Po wejściu na rynek chiński hasło zostało przetłumaczone dosłownie, zyskując brzmienie: „Pepsi wskrzesza twoich przodków z grobu”. Chiny to kraj, który ma zakorzeniony olbrzymi szacunek dla zmarłych, więc niefortunne tłumaczenie sloganu zostało bardzo źle odebrane. Warto zawsze zwracać uwagę na to, jak dany komunikat czy reklamę zrozumieją obcokrajowcy, ludzie poszczególnych wyznań czy grupy etniczne.

Cenna umiejętność przyznania się do błędu

Wpadki wizerunkowe mogą stwarzać problemy w działalności każdej marki. Na szczęście ich unikanie nie wymaga dużych nakładów finansowych lub poświęcania sporej ilości czasu. By nieustannie zdobywać zaufanie nowych klientów, wystarczy konsekwentnie trzymać się podstawowych reguł i mieć jasno określone cele. Warto pamiętać również o tym, że nikt nie jest nieomylny. Nawet jeśli przydarzy Ci się wizerunkowa wpadka, możesz szybko ją naprawić, przyznając się do błędu i wyjaśniając zaistniałą sytuację.