Marketing internetowy w praktyce!

Zarejestruj się do bezpłatnej platformy e-learningowej.

Zarejestruj się bezpłatnie

Kanał YouTube – Efektywna firma w necie

Wskazówki, rozmowy, inspiracje

Subskrybuj kanał na YouTube i bądź na bieżąco!

Bezpłatny audyt SEO

Sprawdź, jak Twoja strona radzi sobie w sieci!

Audytuj bezpłatnie
12.08.2020 | czas czytania: 5:00 min | EPR | autor: Artefakt

6 błędów wizerunkowych, które mogą kosztować Cię utratę klientów

6 błędów wizerunkowych, które mogą kosztować Cię utratę klientów

Wizerunek marki to znacznie więcej niż świetne logo i dopracowana reklama. Odpowiedni branding ma istotne znaczenie dla powodzenia działalności – sprzedaż produktów lub usług może zależeć od tego, w jaki sposób postrzegana jest Twoja firma. Każda niewłaściwa decyzja niesie z sobą ryzyko utraty zaufania klientów – jej naprawienie kosztuje zwykle wiele energii. Jednak wpadki związane z budowaniem wizerunku popełniają nawet najbardziej doświadczone marki. Wskazujemy kilka najpopularniejszych błędów i podpowiadamy, jak ich uniknąć.

Niespójna komunikacja i odmienny wizerunek kreowany na różnych platformach

Pierwsza zasada budowania silnej marki to konsekwencja. Spójna komunikacja buduje zaufanie wśród klientów oraz znacznie przyspiesza tworzenie rozpoznawalnego wizerunku. Język Twojej marki oraz materiały promocyjne muszą być dopasowane do odbiorców, a także tożsame na wszystkich używanych przez Ciebie platformach. Niezależnie od tego, czy są to media cyfrowe, strona internetowa, media społecznościowe czy nawet drukowane materiały marketingowe powinieneś zachować taki sam styl komunikacji. Warto stworzyć księgę identyfikacji wizualnej rozszerzoną o zasady komunikacji, w której znajdą się wytyczne i wskazówki ułatwiające budowanie określonego wizerunku.

Niewłaściwa prezentacja produktów lub usług

Najważniejsze pytanie, na które powinien odpowiadać opis każdego produktu, to: jaką korzyść uzyska z niego klient? Bardzo częstym błędem wielu marek jest koncentracja na technicznej specyfikacji oferowanego asortymentu lub podkreślaniu niezrozumiałych dla wielu osób szczegółów. Nie powinieneś zakładać, że wszyscy Twoi odbiorcy znają branżowy żargon i szybko odnajdą się w opisie pełnym profesjonalnych zwrotów. Krótko omawiaj problemy, które rozwiązuje dany produkt. Pokaż klientom, jak Twoje usługi mogą uprościć lub upiększyć ich codzienność. W świecie cyfrowych zakupów kreatywna prezentacja oferty staje się niezwykle istotna.

Zbyt duży nacisk na nowe trendy

Nadążanie za najnowszymi trendami w projektowaniu i sprzedaży jest świetnym sposobem na zagwarantowanie marce innowacyjnego wizerunku. Jednak musisz uważać na to, by podczas wprowadzania zmian w komunikacji nie utracić swojej tożsamości. Łatwo można wciągnąć się w modę, która bardzo szybko przeminie. Pamiętaj, że Twoja firma na przestrzeni lat będzie musiała dopasować się do wielu trendów. Jeśli zbyt mocno zaangażujesz się w jeden nowoczesny kierunek rozwoju, istnieje ryzyko, że trafisz na krótkotrwały boom, po którym Twój brand będzie wyglądać na przestarzały. Traktuj branżowe trendy jako źródło inspiracji, ale nie polegaj na nich zbyt mocno podczas planowania rozwoju firmy.

Wybór nieodpowiednich partnerów biznesowych

Współpraca z innymi przedsiębiorstwami z Twojej branży może poszerzyć grono odbiorców i stworzyć nowe możliwości promocji czy sprzedaży. Powinieneś jednak dobrze zastanowić się przed nawiązaniem współpracy z konkretną firmą, analizując, czy jej wizerunek nie zaszkodzi Twojej działalności. Zadaj sobie trzy podstawowe pytania:

  • Czy marka, z którą chcesz nawiązać współpracę, oferuje podobne produkty lub usługi do tych sprzedawanych przez Twoją firmę?
  • Czy oba przedsięwzięcia kierują się podobnymi wartościami?
  • Jakie cele stawiasz swojej marce, a jakie cele ma potencjalny partner w interesach?

Ważny jest również podobny styl komunikacji oraz historia obu firm. Gdy stwierdzisz, że przynajmniej w kilku obszarach marki potrafią znaleźć wspólny język, możesz podjąć próbę nawiązania długotrwałej i korzystnej dla obu stron relacji biznesowej.

Ignorowanie opinii klientów

Klienci i ich potrzeby stanowią powód, dla którego prowadzisz swój biznes, dlatego ważne jest, by wiedzieć, co myślą o Twojej marce. Za każdym razem, gdy wprowadzasz na rynek nowy produkt lub usługę, uzyskaj możliwie najwięcej informacji zwrotnych na temat tego, co podoba się Twoim odbiorcom, jakie wady dostrzegają lub jakich ulepszeń oczekują. Dzięki temu dopasujesz ofertę do potrzeb konsumentów, a oni sami zobaczą, że naprawdę zależy Ci na ich zadowoleniu. Utrzymuj z nimi kontakt oraz odpowiadaj na ich pytania. To działanie ma doskonały wpływ na wizerunek marki.

Niezwracanie uwagi na globalne postrzeganie komunikacji firmy

To wskazówka skierowana przede wszystkim do przedsiębiorców działających na zagranicznych rynkach. Tworząc przekaz reklamowy, zastanów się, jak zostanie odebrany globalnie, ponieważ to, co komunikujesz w Polsce, w innym kraju może być zrozumiane w zupełnie inny, niewłaściwy sposób. Dobrym przykładem jest wpadka marki Pepsi. Marka w USA posługiwała się w swoich reklamach sloganem: „Pepsi Brings You Back to Life” (ang. „Pepsi przywraca ci życie”). Po wejściu na rynek chiński hasło zostało przetłumaczone dosłownie, zyskując brzmienie: „Pepsi wskrzesza twoich przodków z grobu”. Chiny to kraj, który ma zakorzeniony olbrzymi szacunek dla zmarłych, więc niefortunne tłumaczenie sloganu zostało bardzo źle odebrane. Warto zawsze zwracać uwagę na to, jak dany komunikat czy reklamę zrozumieją obcokrajowcy, ludzie poszczególnych wyznań czy grupy etniczne.

Cenna umiejętność przyznania się do błędu

Wpadki wizerunkowe mogą stwarzać problemy w działalności każdej marki. Na szczęście ich unikanie nie wymaga dużych nakładów finansowych lub poświęcania sporej ilości czasu. By nieustannie zdobywać zaufanie nowych klientów, wystarczy konsekwentnie trzymać się podstawowych reguł i mieć jasno określone cele. Warto pamiętać również o tym, że nikt nie jest nieomylny. Nawet jeśli przydarzy Ci się wizerunkowa wpadka, możesz szybko ją naprawić, przyznając się do błędu i wyjaśniając zaistniałą sytuację.

Zapisz się na nasz bezpłatny newsletter i poznaj sprawdzone wskazówki marketingowe!

Pozostałe artykuły

wykres z danymi 13.06.2025 | czas czytania: 5:00 min | marketing internetowy

Co się sprzedaje w Polsce i dlaczego?

Polski rynek sprzedaży detalicznej rośnie w siłę. Największy wzrost sprzedaży dotyczył pojazdów samochodowych, motocykli i części (o 22%) oraz paliw (o 13,1%) . W e-commerce dominowały kategorie takie jak moda, kosmetyki, produkty farmaceutyczne oraz elektronika. Popularność zyskały również produkty ekologiczne i zdrowa żywność, co odzwierciedla zmieniające się preferencje konsumentów. Z tego artykułu dowiesz się, co się najlepiej sprzedaje w Polsce. Czytaj więcej
dane dla sklepu sportowego 12.06.2025 | czas czytania: 5:00 min | SEO

Reklama sklepu sportowego – jak skutecznie przyciągnąć aktywnych klientów?

W dobie rosnącej popularności zdrowego stylu życia i sportu, sklepy sportowe zyskują nowych klientów, ale jednocześnie konkurencja na rynku staje się coraz bardziej zacięta. Wielu właścicieli zadaje sobie pytanie: jak wyróżnić się w tłumie i przyciągnąć osoby naprawdę zainteresowane aktywnością fizyczną? Cały sekret tkwi w dobrze przemyślanej reklamie, która trafia prosto w potrzeby i motywacje klientów, a więc tych, którzy szukają jakości, inspiracji i wsparcia w drodze do sportowych celów. W tym artykule pokażemy, jak krok po kroku zaplanować skuteczne działania promocyjne, które zwiększą ruch w sklepie i przełożą się na realny wzrost sprzedaży. Czytaj więcej
yoast seo 09.06.2025 | czas czytania: 5:00 min | SEO

Yoast SEO – jak ustawić meta tagi i poprawić widoczność w Google?

Chcesz, by Twoja strona lepiej widoczna była w Google, ale nie wiesz, od czego zacząć? Z pomocą przychodzi Yoast SEO. Jest to popularna wtyczka do WordPressa, która w prosty sposób pozwala ustawić meta tagi, czyli tytuły i opisy widoczne w wynikach wyszukiwania. To właśnie te elementy decydują o tym, czy użytkownik kliknie w Twoją stronę. Dzięki Yoast SEO możesz zadbać o nie bez znajomości kodu, korzystając z intuicyjnego edytora i gotowych zmiennych. W tym artykule pokażemy Ci, jak krok po kroku zoptymalizować meta tagi i zwiększyć swoją szansę na wyższą pozycję w Google. Czytaj więcej

Potrzebujesz skutecznych rozwiązań marketingowych? Masz je na wyciągnięcie ręki. Nasi eksperci czekają na Twój sygnał. Porozmawiamy?

Zamów rozmowę
Kontakt