5 najważniejszych trendów w social mediach na 2023 rok, które musisz znać!

| czas czytania: 4 min | EPR
trendy-social-media

Media społecznościowe w dzisiejszym marketingu mają jeden z największych (jeśli nie największy) potencjałów do pozyskiwania nowych klientów przy pomocy tak zwanych nowych mediów. Czas płynie nieubłaganie, a ze względu na to, jak dynamicznie rozwija się ta gałąź marketingu, warto zwrócić uwagę na trendy, które królować będą w social mediach w 2023 roku. W tym artykule wyjaśnimy pokrótce, dlaczego Facebook, Twitter, TikTok, LinkedIn i inne tego typu platformy mają tak wielką moc, a także przedstawimy pięć najważniejszych naszym zdaniem trendów, które będą królować w sieci przez kolejne 12 miesięcy. Zapraszamy! 

baner intextSkąd bierze się siła mediów społecznościowych – dane i statystyki 

Social media to idealny przykład tego, jak dynamicznie działa dzisiejsza branża marketingu, a w zasadzie – dlaczego tak dynamicznie działać musi. Media społecznościowe przechodzą nieustanne zmiany, a ich największą zaletą i jednocześnie wadą – przynajmniej z perspektywy niektórych – jest fakt, iż nienawidzą one stagnacji. Kanały komunikacji w sieci stale ewoluują i na podstawie działań swoich użytkowników tworzą nowe, innowacyjne funkcje. Aby stworzyć skuteczną strategię marketingową w 2023 roku, trzeba śledzić trendy. 

Jednak najpierw odpowiedzmy sobie na pytanie: dlaczego w zasadzie jest, jak jest? Dlaczego social media są tak silne, a ich potęga tylko rośnie i nie ma zamiaru zwolnić? Według raportu Data Reportal zatytułowanego „Digital 2021” opublikowanego 27 stycznia 2021 roku, ponad pół miliarda nowych, unikalnych użytkowników pojawiło się w różnych kanałach mediów społecznościowych w roku 2020. Raport podaje też, że gdyby zliczyć czas spędzony na użytkowaniu Internetu wszystkich jego użytkowników, okazałoby się, że surfując po sieci, ludzkość spędziła aż 1,3 miliarda lat – tylko w tym jednym roku! A tendencja jest przecież wzrostowa. Średnia liczba godzin spędzonych przez badanych w mediach społecznościowych to 2 godziny i 25 minut dziennie. 

media-spolecznosciowe

Ponad 53% całej populacji to użytkownicy social mediów, a porównując te 4,2 miliarda osób do raportów z poprzednich lat, zauważymy, że ta liczba z roku na rok rośnie. Duży wpływ miała na to z całą pewnością pandemia koronawirusa, która rozpoczęła się właśnie w 2020 roku po najgorszym okresie pandemii została z nami zarówno praca zdalna, jak i ogólna cyfryzacja życia codziennego. Liczby i dane mogą brzmieć obiecująco – tylu potencjalnych konsumentów w ściśle określonej przestrzeni. Nic, tylko zaczynać kampanię i zagarnąć jak największą część rynku dla siebie. No właśnie – część, ponieważ przy tak wielkim potencjale, jaki drzemie w social mediach, równie wielka jest konkurencja, a im więcej treści w sieci, tym szybciej potencjalnym odbiorcom się one „przejedzą”. Jak zatem wyróżnić się z tłumu i wykorzystać to, co drzemie w mediach społecznościowych? Jakie trendy królować będą w 2023 roku? 

Ludzka twarz marki – bądź autentyczny!

Po tylu latach oglądania wyreżyserowanych, upudrowanych i obsypanych brokatem treści, użytkownicy Internetu mają ich już po dziurki w nosie. To autentyczność powoli staje się wyznacznikiem sukcesu platform społecznościowych. Nie bez powodu od około połowy 2022 roku tak wielką popularnością zaczęła cieszyć się aplikacja BeReal. Jej założenia są genialne w swojej prostocie – raz na 24 godziny wszyscy użytkownicy aplikacji otrzymują na swoje smarfony powiadomienie, że „czas na bycie prawdziwym” i od tej chwili mają oni dokładnie 2 minuty na wykonanie zdjęcia – bez żadnych filtrów, bez specjalnej podróży w któreś ze znanych miejsc w okolicy. Aplikacja wychwytuje zarówno aparat przedni, jak i ten z tyłu telefonu tak, aby znajomi mogli zobaczyć i naszą twarz, i to, co aktualnie robimy. 

czym-jest-bereal

Źródło: https://bere.al/en

Krótkie treści video – wciąż będą skuteczne

Tutaj nic się nie zmieni – TikToki, Reelsy na Instagramie, Reelsy na Facebooku, a nawet YouTube Shortsy. Krótka i dynamiczna forma video wciąż będzie mile widziana w sieci. Przez przesyt bodźców, jakimi atakowani jesteśmy w sieci z każdej strony w każdej sekundzie, tak zwana rozpiętość uwagi przeciętnego użytkownika Internetu znacznie zmalała. Z pokolenia na pokolenie trend ten będzie nie tylko się utrzymywał, ale też wzrastał, dlatego warto zainteresować się tym tematem nieco bardziej. 

video-social-media

Koniec z personami!

Dzisiejszy świat stara się przede wszystkim odchodzić od promowania podejścia tak zwanego samotnego wilka. Media społecznościowe to przecież nic innego, jak jedna wielka społeczność, podzielona na jeszcze mniejsze grupy, które podzielają poglądy, zainteresowania czy talenty. Marki coraz częściej będą w 2023 roku odchodzić od person, skupiając się na dotarciu właśnie do tych grup, które albo już szanują i doceniają ich działania, albo będą skłonne do dołączenia do tych pierwszych. 

skorzystaj-z-oferty

Media społecznościowe nowym kanałem obsługi klienta? 

Nietrudno zauważyć w ostatnich miesiącach, a może i latach, wzrost zainteresowania tak zwanym rynkiem elektronicznym. Aplikacje takie jak OLX czy Vinted, a także specjalne segmenty, chociażby na Facebooku, który ma swój „Marketplace”, zyskują na popularności. Każda marka chce być tam, gdzie są jej klienci, dlatego w dzisiejszych czasach, kiedy dostęp do informacji jest łatwiejszy niż kiedykolwiek, warto oferować swoim odbiorcom łatwą opcję kontaktu z nami. Według serwisu GWI aż 54% użytkowników mediów społecznościowych używa ich w celu wyszukiwania produktów, które chcieliby później nabyć. Jasno pokazuje to, iż warto zainteresować się tym segmentem social mediów. 

facebook-marketplace

Marketing społecznościowy, czyli zaangażowanie marki

Tak zwany social listening to praktyka, która w Polsce dopiero raczkuje, a kryje w sobie – tak jak całe media społecznościowe – niesamowity potencjał, zwłaszcza dla młodszych pokoleń. „Słuchanie społecznościowe” wykorzystać można na wiele sposobów. Przykładem tego najbardziej typowego, którego marki używają już od lat, niech będzie sytuacja, w której klient w social mediach wspomina o naszej marce. Chcemy tam być jak najszybciej, a już zwłaszcza wtedy, jeśli konsument zgłasza problem lub skargę. Szybka, a przede wszystkim pomocna i rzeczowa odpowiedź pozytywnie wpływa na postrzeganie marki w sieci. Jednak nie chodzi tylko o to. 

Bycie aktywnym w social mediach, niekoniecznie nawet poprzez udostępnianie treści kilka razy dziennie, pozwoli nam śledzić trendy i sprawnie się w nie włączać. Poza możliwością obserwowania użytkowników Internetu będziemy mieć również świetne narzędzie do analizy konkurencji. Monitorowanie zachować innych firm z naszego segmentu rynku i uczenie się na ich błędach i sukcesach na pewno ułatwi nam umiejętne poruszanie się w sieci. 

Trendy w social mediach w 2023 roku – podsumowanie 

Wiesz już, jakie trendy będą królowały przez najbliższe 12 miesięcy w mediach społecznościowych, a także, dlaczego social media same w sobie to tak ważny fragment rynku marketingu. Warto badać ten temat regularnie, do czego serdecznie zachęcamy! W końcu wychwycenie jeszcze raczkującego trendu to idealna okazja, aby podłączyć się do niego jako wciąż jedni z pierwszych na świecie, a co za tym idzie – wykorzystać zasięgi dookoła niego.