10 trendów w social mediach w 2022 roku

| czas czytania: 8 min | EPR
social media

Social media stają się coraz popularniejsze i nic nie zapowiada, aby miało się to zmienić. Coraz mniejsze zainteresowanie pozyskiwaniem informacji z telewizji, radia czy tradycyjnej pracy przekłada się na coraz większe zainteresowanie czerpaniem wiedzy z sieci. I tak według badań dostępnych na stronie DataReportal:

  • w 2021 roku z Internetu korzystało aż 31,97 milionów Polaków;
  • w 2021 roku aż 25,9 miliona Polaków było użytkownikami mediów społecznościowych.

Przewiduje się, że liczby te w kolejnym, czyli w 2022 roku jeszcze wzrosną.

Najpopularniejsze social media w 2021 roku wśród Polaków

W 2021 roku – według danych dostępnych na wspomnianej powyżej stronie DataReportal – do najpopularniejszych social mediów wśród Polaków należały:

  • YouTube (92,8% – tylu Polaków przynajmniej raz w miesiącu korzystało z YouTube’a);
  • Facebook (89,2% – tylu Polaków przynajmniej raz w miesiącu korzystało z Facebooka);
  • Instagram (60,6% – tylu Polaków przynajmniej raz w miesiącu korzystało z Instagrama).

Warto również wspomnieć o serwisach takich jak: Twitter, LinkedIn, WhatsApp, TikTok czy Pinterest, których popularność nie tyle nie gaśnie, co wciąż wzrasta.

Co nowego w 2022 roku w social mediach?

Biorąc pod uwagę popularność wyżej wymienionych mediów społecznościowych, można przypuszczać, że będą się one nadal prześcigać w nowych pomysłach, w tworzeniu innowacyjnych narzędzi i rozwiązań oraz ulepszaniu tych, które już istnieją. Jakie więc będą trendy w mediach społecznościowych w 2022 roku? Próbujemy odpowiedzieć na to pytanie poniżej. W artykule staramy się przewidzieć 10 trendów w social mediach, które będzie można dostrzec w bieżącym roku.

Zobacz artykuł: Najpopularniejsze media społecznościowe w 2021 roku

1) Influencer marketing na dużą skalę, czyli współpraca z makroinfluencerami

Pierwszym trendem w social mediach utrzymującym się w 2022 roku może być influencer marketing na dużą skalę, czyli reklamowanie produktów bądź usług przy współpracy z makroinfluencerami. Za makroinfluencerów uznaje się osoby działające w mediach społecznościowych, które posiadają od kilkudziesięciu tysięcy do kilku milionów obserwujących. Celem takich współprac będzie przede wszystkim zwiększenie rozpoznawalności marki.

2) Influencer marketing na mniejszą skalę, czyli współpraca z mikroinfluencerami

Drugim trendem obecnym w social mediach może być stawianie na influencer marketing na mniejszą skalę poprzez nawiązywanie współprac z mikroinfluencerami. Mikroinfluencerzy to osoby, które nie cieszą się aż tak dużą popularnością jak wyżej wspomniani makroinfluencerzy, gdyż liczba ich obserwujących to zazwyczaj od kilku tysięcy do kilkudziesięciu tysięcy użytkowników sieci. Nierzadko jednak do ich zalet należą wiarygodność, idące za nią zaufanie odbiorców, a także umiejętność docierania do bardzo skonkretyzowanego grona ludzi.

Zobacz artykuł: Influencerzy pod lupą UOKiK – koniec z kryptoreklamą?

3) Social commerce, czyli sprzedaż w mediach społecznościowych

Trzecim trendem w mediach społecznościowych będzie z pewnością rozwój social commerce, czyli sprzedaży w mediach społecznościowych. Jak pokazują badania „The power of social & live commerce” zrealizowane przez Fundację Kobiety e-biznesu, w 2021 roku niemalże 1/3 Polaków, bo 27%, dokonała przynajmniej raz zakupu przy wykorzystaniu social mediów, a prawie połowa Polaków, bo 44%, stwierdziła, że będzie częściej robić zakupy w ten sposób. Trudno się dziwić, gdyż jest to rozwiązanie umożliwiające intuicyjne, proste, szybkie, wygodne i przede wszystkim bezpieczne zakupy np. poprzez kliknięcie przycisku „Kup teraz” (Facebook) bądź przycisku „Shop the look” (Pinterest).

Zobacz artykuł: Social commerce – czy sprzedaż w mediach społecznościowych jest skuteczna?

4) Live shopping, czyli sprzedaż „na żywo”

Wyżej przytoczone badania pozwalają na podanie czwartego potencjalnego trendu w social mediach. Mamy tu na myśli live shopping, czyli sprzedaż „na żywo”, która do tej pory najprężniej rozwijała się na Facebooku. Kto wie, być może będzie to największy trend facebookowy 2022 roku? Badania pokazały, że w 2021 roku 1/4 Polaków, czyli 25%, przynajmniej raz dokonała zakupu podczas trwania transmisji live w mediach społecznościowych. Skąd pewność, że live shopping nie znudzi się użytkownikom sieci? Można posłużyć się przykładem Chin, gdzie wartość rynku zakupów „na żywo” od roku 2017 do roku 2020 wzrosła o niemalże 300%! Czy w Polsce będzie podobnie? Zobaczymy.

5) Social audio, czyli coś dla tych, którzy wolą słuchać

Piąty trend w social mediach to składowa co najmniej trzech czynników. Pierwszym z nich jest fakt, że coraz częściej się spieszymy, nie mamy czasu na czytanie treści czy oglądanie materiałów, które wymagają oderwania się od innych czynności. Drugi czynnik związany jest z tzw. multitaskingiem, czyli wielozadaniowością, umiejętnością wykonywania kilku czynności naraz. Lubimy mieć poczucie, że wiele robimy – dlatego gotowanie obiadu, bieganie czy chodzenie do pracy chętnie łączymy z przyswajaniem wartościowych treści. Trzeci czynnik ściśle wiąże się z pandemią covid-19, która sprawiła, że wielu z nas przeniosło się ze szkół, z uczelni czy z biur przed ekrany komputerów we własnych mieszkaniach czy domach, i z niechęcią do wpatrywania się w urządzania elektroniczne jeszcze po szkole, uczelni czy pracy. Tym trendem jest social audio, czyli „słuchowiska” dostępne w mediach społecznościowych. Po wielu latach fascynacji tekstami, obrazkami i filmami wraca moda na… słuchanie. Przekaz dźwiękowy bez łącznia go z innymi formami w 2022 roku najpewniej będzie bardziej popularny niż kiedykolwiek wcześniej!

6) Krótkie materiały wideo, czyli filmiki trwające od kilku sekund do kilku minut

Nie sposób nie wspomnieć o TikToku – aplikacji, która w 2020 i 2021 roku przekonała do siebie miliardy użytkowników sieci, a w pierwszym z wymienionych lat była najczęściej pobieraną aplikacją na świecie! Fenomen TikToka tkwi w jego prostocie – aplikacja umożliwia wrzucanie i oglądanie bardzo krótkich materiałów video. Filmiki kręcone są w pionowym formacie, typowym dla smartfonów. Instagram już poszedł śladem TikToka i dodał funkcję „Reelsy” (tzw. „rolki”). Szóstym trendem w social mediach może być więc dodawanie i oglądanie tego typu krótkich materiałów wideo (użytkownicy aplikacji), a także modernizowanie zasad z nimi związanych (twórcy aplikacji internetowych). Potrzebę modernizacji dostrzegli już zarówno twórcy TikToka (który od jakiegoś czasu pozwala na wrzucanie dłuższych filmików, tzn. takich, które trwają do trzech minut), jak i twórcy Instagrama (gdzie Reels trwają na razie do jednej minuty). Być może materiały wideo trwające już nie kilka czy kilkanaście sekund, a dwie czy trzy minuty zmobilizują twórców w 2022 roku do publikowania bardziej przemyślanych, oryginalniejszych i angażujących treści?

7) Automatyzacja odpowiedzi, czyli obsługa klienta w prywatnych wiadomościach

Ludzie na całym świecie coraz chętniej korzystają z aplikacji typu Messenger oraz WhatsApp. To właśnie dwie wymienione aplikacje są nieustannie najpopularniejsze wśród Polaków. Popularność ta nie dotyczy już wyłącznie rozmów z przyjaciółmi czy rodziną, a wiąże się z wysyłaniem zapytań przy użyciu tych komunikatorów do firm typu e-commerce. Jednocześnie internauci wymagają uzyskiwania szybkich i konkretnych odpowiedzi. Jest to wyzwanie dla twórców mediów społecznościowych i aplikacji, z którymi przedsiębiorstwa z całą pewnością będą chętnie współpracować, jeśli tylko umożliwią im automatyzację odpowiedzi, czyli szybkie reagowanie na zapytania od klientów. Komunikatory internetowe, które zaproponują najlepsze rozwiązania związane z automatyzacją, z całą pewnością zostawią konkurencję daleko w tyle. Tymczasem my proces automatyzacji obsługi klienta w prywatnych wiadomościach uznajemy za siódmy potencjalny trend w social mediach w 2022 roku.

8) Metaverse, czyli łączenie świata wirtualnego ze światem realnym

Sam Mark Zuckenberg, główny twórca Facebooka, wskazał na jeszcze inny trend w mediach społecznościowych w kolejnych latach. Ósmą na naszej liście, popularną nowością w social mediach mogą być więc – zgodnie z ogłoszeniem Zuckenberga – okulary VR (ang. virtual reality), dzięki którym świat wirtualny będzie łączył się ze światem realnym. Ma to służyć m.in. poruszaniu się po Facebooku i po zintegrowanych z nim serwisach (takich jak np. Instagram) przy użyciu gogli Oculus VR w zupełnie nowy, wirtualno-realny sposób. Jak dokładnie to będzie wyglądało? Przekonamy się niebawem!

9) Fake news, czyli rozprzestrzenianie fałszywych informacji

Trendy to oczywiście nie tylko ciekawe, korzystne dla użytkowników social mediów rozwiązania. Przykładem kolejnego, dziewiątego już przewidywanego trendu, tym razem zdecydowanie ocenianego negatywnie, który może pojawić się w 2022 roku, są fake newsy i ich jeszcze prędsze niż dotychczas rozprzestrzenianie się. Badania przeprowadzone przez profesora Soroush Vosoughi, gdzie przeanalizowano dane z Twittera z ponad 10 lat (od 2006 roku do 2017 roku), wykazały, że fałszywe informacje docierają do odbiorców dużo szybciej niż prawdziwe. Pierwsze wymienione potrafią łatwo dotrzeć do nawet 100 000 internautów, a drugie – trafiają średnio zaledwie do około 1000 użytkowników sieci. Dezinformacja, szczególnie ta dotycząca przebiegu pandemii covid-19, która jest przedmiotem zainteresowania ludzi na całym świecie, może osiągnąć swoje szczyty właśnie w bieżącym roku.

10) Filtry, czyli spór o pokazywanie prawdy w mediach społecznościowych

Dziesiąty, ostatni z przewidywanych trendów w mediach społecznościowych to filtry dodawane do zdjęć oraz filmów i być może spór o ich stosowanie. Z jednej strony filtry stanowią rozwiązanie, dzięki któremu wiele aplikacji zdobyło popularność, łatwo i szybko „radzą sobie” z ludzkimi niedoskonałościami. Być może dalej będą stanowić trend Instagrama w 2022 roku? Z drugiej strony nieustannie pod wątpliwość poddaje się to, czy nie są one przypadkiem główną przyczyną powstawiania kompleksów (szczególnie wśród młodych osób) i tworzenia niezgodnych z rzeczywistością wyobrażeń o ludzkim ciele, w tym własnym ciele. Rosnąca popularność filtrów lub – wręcz przeciwnie – odchodzenie od nich to według nas jedna z najciekawszych kwestii dotyczących trendów w social mediach w 2022 roku. Zważywszy na to, że od niedawna sam Instagram oznacza zdjęcia dodawane przez użytkowników jako wykonane przy użyciu filtra, jesteśmy zdania, że wygra trend odchodzenia od filtrów i pokazywania się w nieco bardziej naturalnej odsłonie, a co za tym idzie – body positive, czyli „ciałopozytywność”.

Nowości w social mediach w 2022 roku – podsumowanie

Powyższa lista to tylko nieliczne z trendów w mediach społecznościowych, które najprawdopodobniej będziemy obserwować w 2022 roku. Warto nadmienić, że zarówno światowy rynek social mediów, jak i polski rynek social mediów, z roku na rok dostarczają nam wielu niespodzianek. Pozostaje wyczekiwać tych, które przyniesie bieżący rok. Ponadto, wyjątkowo interesujące wydaje się to, czy na rynku mediów społecznościowych pojawi się jakiś nowy gracz i jeśli tak – czym zainteresuje coraz bardziej wymagających internautów, którzy widzieli i przetestowali już ogrom rozwiązań.