Testy A/B bez programisty z Google Optimize

| czas czytania: 5 min | Analityka
google search console

Właściciele stron internetowych chcą czasem nieco przerobić, „podrasować” kilka swoich podstron: zmienić treść na bardziej zachęcającą do konwersji, dodać inne zdjęcia, zmienić kolory itd. Wszystko po to, by strona była bardziej przyjazna dla użytkownika i generowała więcej konwersji. Niestety często na chęciach się kończy. Dlaczego? Bo taką zmianę należałoby poprzedzić testem A/B, aby sprawdzić, czy „nowa” wersja nie jest przypadkiem gorsza, niż „stara”.

Taki test wymagałby natomiast dwóch rzeczy:

  • dokładnego przeanalizowania zachowania użytkowników na stronie, aby zidentyfikować elementy, które wymagają poprawy,
  • zaangażowania webmastera, aby stworzył „alternatywną” wersję strony.

I ten drugi aspekt bardzo często blokuje cały proces. Przygotowanie nowej wersji jednej podstrony wiąże się bowiem z kosztami. Nawet jeśli firma dysponuje wewnętrznym działem IT, który mógłby się tym zająć, praktyka pokazuje, że zazwyczaj na efekty takiej operacji trzeba czekać bardzo długo.  Ale z Google Optimize to już przeszłość.

Google Optimize

Z pomocą Google Optimize przenieśliśmy link wewnętrzny (KLIKNIJ i czytaj więcej o kwiatach zwiastujących wiosnę) na samą górę artykułu.

Czym jest Google Optimize?

Narzędzie pomaga w testowaniu i dostosowywaniu serwisu pod wymagania użytkowników. Zadowolenie internautów ma wpłynąć na rozwój prowadzonej działalności i poprawić wyniki firmy. Google Optimize jest zbudowane na Google Analytics, więc dostarczy danych analitycznych mogących mieć wpływ na wzrost współczynnika konwersji.

Google Optimize opiera się także na zaawansowanych modelach statystycznych, aby trendy i prognozy były wiarygodne i pomocne w kreowaniu rozwiązań dostosowanych pod wymagania klienta.

Co zyskujemy dzięki Google Optimize?

Gigant z Mountain View udostępnił narzędzie, dzięki któremu praktycznie każdy internauta jest w stanie samodzielnie stworzyć nową wersję strony. Google Optimize umożliwia bardzo wiele: zmianę treści, położenia elementów strony, kolorów itp. Wszystko to da się „wyklikać” z poziomu interfejsu.

Co więcej stworzenie alternatywnej wersji (albo nawet kilku) danej podstrony to tylko początek możliwości, które daje Google Optimize. Narzędzie pomoże nam w przeprowadzeniu całego testu A/B od początku aż do samego końca. Wystarczy zaimplementować na swojej stronie internetowej fragment kodu (kontener), a Google Optimize będzie wyświetlał użytkownikom różne wersje strony – możemy określić parametry, którymi będzie się przy tym kierował i np. zrobić test tylko na próbce internautów. Po zakończonym teście aplikacja pokaże statystyki, na podstawie których określi, która z wersji strony jest „lepsza”.

To, co znaczy „lepsza”, możemy ustawić w celach eksperymentu. Do wyboru mamy: współczynnik odrzuceń, odsłony danej podstrony oraz czas trwania sesji. Dodatkowo Google Optimize umożliwia zmierzenie konwersji rozumianej jako zrealizowanie celu ustawionego w Google Analytics (np. wysłanie formularza kontaktowego). I ta ostatnia funkcjonalność jest na wagę złota.

Google Optimize raport

Nasz test wykazał, że użytkownicy chętniej klikali w link, jeśli był on położony na początku artykułu niż gdy znajdował się na samym końcu.

Google obdarowało nas zatem bardzo potężnym narzędziem, które sprawia, że testy A/B nie muszą już przechodzić przez „wąskie gardło” – konieczność angażowania webmastera. Aby jednak taki test był skuteczny, należy przeprowadzić go zgodnie ze standardami, a przede wszystkim poprzedzić dokładną analizą zachowania użytkowników na stronie. Bez tego nie będziemy w stanie określić, w jaki sposób zbudować alternatywną wersję strony, która docelowo ma lepiej konwertować niż obecna wersja.

Google Optimize zmiany na stronie

Google Optimize pozwala przetestować inną wersję strony bez pomocy programisty. Na poniższym przykładzie zmodyfikowaliśmy tytuł, położenie zdjęcia i galerii projektów domów. Zmieniliśmy także link znajdujący się pod tą galerią – wszystko wymagało kilku kliknięć w edytorze. Oczywiście w przypadku testów A/B nie wprowadza się tak wielu zmian – zdjęcie pokazuje możliwości edytora.

Jeśli chciałbyś dokładnie zbadać, jak zachowują się użytkownicy na Twojej stronie (m.in. na podstawie map ciepła i analizy nagrań), a także przeprowadzić test A/B, zgłoś się do nas. Pomożemy zwiększyć współczynnik konwersji na Twojej stronie.

Ostatnie artykuły