Mierzenie ruchu z wizytówki Google Moja Firma w Google Analytics za pomocą UTM-ów. Szybka instrukcja

| czas czytania: 5 min | Analityka
mierzenie ruchu z wizytówki gmf

Wizytówka Google Moja Firma pozwala na przyciągnięcie wielu klientów na naszą stronę internetową. Przydaje się szczególnie w przypadku prowadzenia działalności na lokalnym rynku, kiedy to chcemy dotrzeć do osób znajdujących się w pobliżu naszej siedziby, sklepu lub biura. Choć jest to darmowa usługa, warto śledzić jej skuteczność, czyli ruch pozyskiwany za jej pośrednictwem. Jak to zrobić? Prezentujemy szybką instrukcję mierzenia przejść z GMF na nasz serwis za pomocą Google Analytics i linków otagowanych parametrami UTM.

1. Tagowanie linku parametrami UTM

W tym celu najlepiej użyć oficjalnego googlowskiego narzędzia: Campaign URL Builder. Poprawna interpretacja linku UTM przez Google Analytics wymaga uzupełnienia minimum 4 parametrów:

  • Website URL: Wpisujemy pełny adres URL, np. https://www.artefakt.pl/
  • Campaign Source: Źródło ruchu – google
  • Campaign Medium: Kanał/Medium: organic
  • Campaign Name: Dowolna; zaleca się jednak, aby nazwa jednoznacznie sugerowała tematykę kampanii, w naszym przypadku będzie to:
campaign url builder

Campaign URL Builder – https://ga-dev-tools.appspot.com/campaign-url-builder/

Wstawianie linku UTM do Google Moja Firma

Będąc zalogowanym na maila zawierającego dostęp do wizytówki Google Moja Firma, wybieramy kolejno:

Zarządzaj lokalizacjami -> (Wybrana lokalizacja) -> Informacje

W polu „Witryna” wklejamy wcześniej wygenerowany link:

zmiana witryny gmf

Zmiana witryny – https://business.google.com/locations

Uwaga!

Mimo tego że link UTM jest dość długi, nie należy go skracać. Docelowo link i tak będzie widniał pod przyciskiem „Strona”.

wizytowka w serp

Wizytówka w SERP

Śledzenie kampanii w Google Analytics

Standardowo Google Analytics przypisze przejście na stronę przez wizytówkę do ruchu bezpłatnego. Dzięki wcześniej dodanemu parametrowi UTM w linku jesteśmy w stanie wyodrębnić tylko ruch z GMF. W tym celu wybieramy:

Pozyskiwanie -> Cały ruch -> Źródło/medium

oraz filtrujemy kampanie:

wybor kampanii google analytics

Wybór kampanii w narzędziu Google Analytics

Ostatnim krokiem jest wyświetlenie wykresu liniowego, na który od tej pory możemy nakładać ruch organiczny.

wykres kampanii

Wyświetlanie wykresu kampanii

Szybki i wygodny podgląd – Panele informacyjne

Google Analytics daje możliwość stworzenia własnego panelu informacyjnego, w którym w jednym miejscu można śledzić wybrane przez nas dane oraz generować czytelne raporty w formie PDF. Będąc zalogowanym do Google Analytics, wybieramy kolejno:

Dostosowanie -> Panele informacyjne -> Utwórz

tworzenie nowego panelu informacyjnego

Tworzenie nowego Panelu informacyjnego

 W zależności od potrzeb możemy wybrać jedną z dwóch opcji:

  • Puste tło,
  • Panel początkowy.

Tworząc nazwę panelu, pamiętajmy, aby zrobić to w taki sposób, by każdy użytkownik wiedział, z czym ma do czynienia. Teraz pozostaje tylko dodać nowy widżet, który będzie przedstawiał ruch z wizytówki Google Moja Firma. W tym celu klikamy Dodaj widżet.

nowy widzet panel informacyjny

Dodawanie nowego widżetu w panelu informacyjnym

Z dostępnych opcji wybieramy Oś czasu, która umożliwi wyświetlenie sesji z wizytówki Google Moja Firma w czytelniej formie wykresu liniowego.

Na końcu dodajemy filtr wyświetlający tylko kampanie zawierającą nazwę kampanii, którą utworzyliśmy podczas tagowania linku UTM. W naszym przypadku jest nią gmf.

widzet ruch z wizytowki

Widżet przedstawiający ruch z wizytówki w panelu informacyjnym

 Gotowe! Raport został poprawnie skonfigurowany i od teraz możemy śledzić przejścia na naszą stronę z wizytówki Google Moja Firma.

Po co mierzyć ruch z wizytówki Google Moja Firma?

Wizytówka Google Maps udostępnia właścicielom biznesów coraz więcej opcji promowania swojej działalności w sieci. Można dodawać zdjęcia, posty, publikować filmiki, odpowiadać na pytania użytkowników w sekcji FAQ oraz komentarze. Śledzenie ruchu z GMF będzie stanowiło informację, czy podejmowane działania w obrębie mapki przekładają się na wzrost liczy wejść. Jeśli tak – warto je kontynuować. A jeśli nie, lepiej poświęcić czas na social media lub rozwój treści na stronie.