Spis treści:
Wizytówka Google Moja Firma pozwala na przyciągnięcie wielu klientów na naszą stronę internetową. Przydaje się szczególnie w przypadku prowadzenia działalności na lokalnym rynku, kiedy to chcemy dotrzeć do osób znajdujących się w pobliżu naszej siedziby, sklepu lub biura. Choć jest to darmowa usługa, warto śledzić jej skuteczność, czyli ruch pozyskiwany za jej pośrednictwem. Jak to zrobić? Prezentujemy szybką instrukcję mierzenia przejść z GMF na nasz serwis za pomocą Google Analytics i linków otagowanych parametrami UTM.
1. Tagowanie linku parametrami UTM
W tym celu najlepiej użyć oficjalnego googlowskiego narzędzia: Campaign URL Builder. Poprawna interpretacja linku UTM przez Google Analytics wymaga uzupełnienia minimum 4 parametrów:
- Website URL: Wpisujemy pełny adres URL, np. https://www.artefakt.pl/
- Campaign Source: Źródło ruchu – google
- Campaign Medium: Kanał/Medium: organic
- Campaign Name: Dowolna; zaleca się jednak, aby nazwa jednoznacznie sugerowała tematykę kampanii, w naszym przypadku będzie to:
![campaign url builder](https://www.artefakt.pl/wp-content/uploads/2017/09/campaign_url_builder_1.png)
Campaign URL Builder – https://ga-dev-tools.appspot.com/campaign-url-builder/
Wstawianie linku UTM do Google Moja Firma
Będąc zalogowanym na maila zawierającego dostęp do wizytówki Google Moja Firma, wybieramy kolejno:
Zarządzaj lokalizacjami -> (Wybrana lokalizacja) -> Informacje
W polu „Witryna” wklejamy wcześniej wygenerowany link:
![zmiana witryny gmf](https://www.artefakt.pl/wp-content/uploads/2017/09/zmiana_witryny_gmf_2.png)
Zmiana witryny – https://business.google.com/locations
Uwaga!
Mimo tego że link UTM jest dość długi, nie należy go skracać. Docelowo link i tak będzie widniał pod przyciskiem „Strona”.
![wizytowka w serp](https://www.artefakt.pl/wp-content/uploads/2017/09/wizytowka_w_serp_3.png)
Wizytówka w SERP
Śledzenie kampanii w Google Analytics
Standardowo Google Analytics przypisze przejście na stronę przez wizytówkę do ruchu bezpłatnego. Dzięki wcześniej dodanemu parametrowi UTM w linku jesteśmy w stanie wyodrębnić tylko ruch z GMF. W tym celu wybieramy:
Pozyskiwanie -> Cały ruch -> Źródło/medium
oraz filtrujemy kampanie:
![wybor kampanii google analytics](https://www.artefakt.pl/wp-content/uploads/2017/09/wybor_kampanii_google_analytics_4.png)
Wybór kampanii w narzędziu Google Analytics
Ostatnim krokiem jest wyświetlenie wykresu liniowego, na który od tej pory możemy nakładać ruch organiczny.
![wykres kampanii](https://www.artefakt.pl/wp-content/uploads/2017/09/wykres_kampanii_5.png)
Wyświetlanie wykresu kampanii
Szybki i wygodny podgląd – Panele informacyjne
Google Analytics daje możliwość stworzenia własnego panelu informacyjnego, w którym w jednym miejscu można śledzić wybrane przez nas dane oraz generować czytelne raporty w formie PDF. Będąc zalogowanym do Google Analytics, wybieramy kolejno:
Dostosowanie -> Panele informacyjne -> Utwórz
![tworzenie nowego panelu informacyjnego](https://www.artefakt.pl/wp-content/uploads/2017/09/tworzenie_nowego_panelu_informacyjnego_6.png)
Tworzenie nowego Panelu informacyjnego
W zależności od potrzeb możemy wybrać jedną z dwóch opcji:
- Puste tło,
- Panel początkowy.
Tworząc nazwę panelu, pamiętajmy, aby zrobić to w taki sposób, by każdy użytkownik wiedział, z czym ma do czynienia. Teraz pozostaje tylko dodać nowy widżet, który będzie przedstawiał ruch z wizytówki Google Moja Firma. W tym celu klikamy Dodaj widżet.
![nowy widzet panel informacyjny](https://www.artefakt.pl/wp-content/uploads/2017/09/nowy_widzet_panel_informacyjny_7.png)
Dodawanie nowego widżetu w panelu informacyjnym
Z dostępnych opcji wybieramy Oś czasu, która umożliwi wyświetlenie sesji z wizytówki Google Moja Firma w czytelniej formie wykresu liniowego.
Na końcu dodajemy filtr wyświetlający tylko kampanie zawierającą nazwę kampanii, którą utworzyliśmy podczas tagowania linku UTM. W naszym przypadku jest nią gmf.
![widzet ruch z wizytowki](https://www.artefakt.pl/wp-content/uploads/2017/09/widzet_ruch_z_wizytowki_8.png)
Widżet przedstawiający ruch z wizytówki w panelu informacyjnym
Gotowe! Raport został poprawnie skonfigurowany i od teraz możemy śledzić przejścia na naszą stronę z wizytówki Google Moja Firma.
Po co mierzyć ruch z wizytówki Google Moja Firma?
Wizytówka Google Maps udostępnia właścicielom biznesów coraz więcej opcji promowania swojej działalności w sieci. Można dodawać zdjęcia, posty, publikować filmiki, odpowiadać na pytania użytkowników w sekcji FAQ oraz komentarze. Śledzenie ruchu z GMF będzie stanowiło informację, czy podejmowane działania w obrębie mapki przekładają się na wzrost liczy wejść. Jeśli tak – warto je kontynuować. A jeśli nie, lepiej poświęcić czas na social media lub rozwój treści na stronie.