Marketing internetowy w praktyce!

Zarejestruj się do bezpłatnej platformy e-learningowej.

Zarejestruj się bezpłatnie

Kanał YouTube – Efektywna firma w necie

Wskazówki, rozmowy, inspiracje

Subskrybuj kanał na YouTube i bądź na bieżąco!

Bezpłatny audyt SEO

Sprawdź, jak Twoja strona radzi sobie w sieci!

Audytuj bezpłatnie
29.01.2024 | czas czytania: 5 | Analityka | autor: Artefakt

Co to jest mikrokonwersja i jak ją mierzyć?

Co to jest mikrokonwersja i jak ją mierzyć?

Konwersja – działania pożądane przez właściciela strony

Niedawno pisaliśmy artykuł poświęcony konwersji. Wyjaśnialiśmy w nim, że w uproszczeniu konwersja to działanie użytkownika strony pożądane przez właściciela tej witryny. Do takich działań należą przede wszystkim pozyskanie klienta i dokonanie przez niego zakupu. Informacje dotyczące konwersji zdecydowanie pomagają wyjść na wprost oczekiwaniom użytkowników, czyli ulepszyć daną stronę internetową i uprościć proces zakupowy, a co za tym idzie – zwiększyć sprzedaż.

Wysoki wskaźnik konwersji – czy to wystarcza?

Zdarza się jednak, że wskaźniki konwersji nie są w stanie udzielić odpowiedzi na wszystkie nurtujące pytania dotyczące działań użytkowników w serwisie. Dzieje się tak przede wszystkim w przypadku przyswajania treści pisanych. Jak więc widać, wysoki wskaźnik konwersji to nie wszystko. Właśnie dlatego warto także, poza główną konwersją, czyli tzw. makrokonwersją, badać mikrokonwersję. Dzięki jej zbadaniu można poznać szczegółowe zachowania użytkowników naszej strony, co składa się na pozyskanie wartościowego materiału służącego do optymalizacji serwisu.

Co to jest makrokonwersja?

Makrokonwersje są jeszcze nazywane dużymi konwersjami lub po prostu konwersjami. Do ich głównych celów – jak wspomnieliśmy na początku artykułu – należą takie kwestie jak:

  • pozyskanie klienta,
  • sprzedanie produktu.

Jednak aby doszło do pozyskania klienta bądź sprzedania produktu, należy zadbać o wiele innych, tylko pozornie błahych rzeczy – to właśnie one są rozumiane jako mikrokonwersja.

Co to jest mikrokonwersja?

Mikrokonwersje – analogicznie do makrokonwersji – są jeszcze nazywane małymi konwersjami. Są to niewielkie, pojedyncze działania użytkownika, które składają się na makrokonwersje. Należą do nich m.in. takie czynności jak:

  • odwiedzenie konkretnej podstrony,
  • kliknięcie konkretnego przycisku w serwisie,
  • ściągnięcie pliku udostępnianego przez serwis,
  • zapisanie się do newslettera,
  • skorzystanie z wyszukiwarki dostępnej na stronie,
  • skorzystanie z filtracji dostępnej na stronie,
  • zostawienie komentarza,
  • zareagowanie na komentarz,
  • dodanie opinii,
  • dodanie oceny,
  • dodanie produktu do koszyka,
  • udostępnienie treści przez media społecznościowe takie jak np. Facebook,
  • skontaktowanie się z firmą przez: formularz na stronie, wiadomość e-mail, live chat, telefon itp.

Mikrokonwersje a pułapki w Google Analytics

Metryki Google Analytics pozwalają sprawdzić:

  • jaki jest średni czas wizyty użytkownika w całym serwisie,
  • ile średnio czasu użytkownik spędził na konkretnej podstronie,
  • jaki procent artykułu został „przeskrolowany” (czyli najprawdopodobniej przeczytany) przez użytkownika,
  • jaka jest liczba wejść w linki wewnętrzne zamieszczone na stronie,
  • jaka jest liczba wyświetleń materiału wideo zamieszczonego na stronie.

Informacje te są oczywiście bardzo wartościowe, jednak średni czas wizyty na stronie i jej podstronach nie zawsze jest miarodajny. Może okazać się np., że użytkownik, który spędził dużo czasu na danej podstronie, kompletnie nie zapoznał się z treściami na niej zawartymi. Z czego to wynika? Możliwości są co najmniej dwie.

1. Badanie działań użytkownika w serwisie dzięki metrykom Google Analytics

Użytkownik mógł spędzić dużo czasu w serwisie, „skacząc” z podstrony na podstronę i nie zapoznając się z zawartością żadnej nich. W takim przypadku metryki Google Analytics – jeśli naszą konwersją jest określona liczba podstron odwiedzona w trakcie sesji – wskazują na wysoki wynik konwersji. Nie przekłada się to jednak na realne działania użytkownika, bo nie wiemy, w jakim stopniu zaangażował się np. w treści na stronie.

2. Badanie działań użytkownika na podstronie serwisu dzięki metrykom Google Analytics

Użytkownik mógł spędzić dużo czasu na konkretnej podstronie serwisu tylko dlatego, że… odszedł do komputera – odebrał telefon, poszedł zrobić obiad, zaczął oglądać serial w telewizji. I tu po raz kolejny metryki Google Analytics zawodzą, wskazując na wysoką konwersję, która nie jest jednoznaczna z podjęciem jakichkolwiek działań użytkownika na stronie i która nie generuje wysokich wyników sprzedaży.

Makro i mikrokonwersje – dlaczego warto je mierzyć?

Skuteczne mierzenie zaangażowania klienta w treści publikowane na stronie polega więc nie tylko na monitorowaniu makrokonwersji, ale także – a nawet przede wszystkim – mikrokonwersji. To jej optymalizacja pozwala wpłynąć na to, co jest głównym celem każdego właściciela strony internetowej, czyli na duży ruch na stronie i na dużą liczbę pożądanych reakcji użytkowników. Dbałość o dużą konwersję i małą konwersję pozwala:

  • zrozumieć zachowania użytkowników strony,
  • dobrze zoptymalizować proces zakupowy,
  • na bieżąco sprawdzać, co działa, a co nie,
  • łatwo, szybko i – co najważniejsze – skutecznie reagować na potrzeby użytkowników.

Takie regularne działania znacząco przyczyniają się do sukcesu serwisu, marki i całego przedsiębiorstwa. Troszczmy się więc o konwersję – zarówno tę dużą, jak i małą.

Ocena artykułu:
Ikona

How useful was this post?

Kliknij na gwiazdkę, aby ocenić!

Średnia oceny 0 / 5. Liczba głosów: 0

Brak ocen

Zapisz się na nasz bezpłatny newsletter i poznaj sprawdzone wskazówki marketingowe!

Pozostałe artykuły

Ikona

How useful was this post?

Kliknij na gwiazdkę, aby ocenić!

Średnia oceny 0 / 5. Liczba głosów: 0

Brak ocen

Jak poprawnie pisać teksty na bloga z użyciem AI? 17.10.2025 | czas czytania: 5:00 min | Sztuczna Inteligencja AI

Jak poprawnie pisać teksty na bloga z użyciem AI?

Coraz więcej osób zastanawia się, jak pisać bloga skutecznie, aby wyróżnić się w gąszczu treści. Odpowiedź jest dziś prostsza niż kiedykolwiek: z pomocą sztucznej inteligencji. Narzędzia AI potrafią przyspieszyć tworzenie wartościowych treści, pomóc dobrać słowa kluczowe, zoptymalizować strukturę tekstu blogowego i zadbać o czytelność. Jednak, by efektywnie z nich korzystać, trzeba wiedzieć jak pisać bloga z AI poprawnie – z zachowaniem autentyczności, jakości i zasad SEO. W tym artykule wyjaśnimy, jak pisanie tekstów blogowych może pozytywnie wpłynąć na widoczność w wyszukiwarce i jakich metod użyć, aby stworzyć angażujące treści, które stają się jednocześnie wartościowym i opłacalnym contentem. Czytaj więcej
Ikona

How useful was this post?

Kliknij na gwiazdkę, aby ocenić!

Średnia oceny 5 / 5. Liczba głosów: 1

Brak ocen

indeksacja strony w Google 13.10.2025 | czas czytania: 5:00 min | SEO

Jak sprawdzić czy strona jest zaindeksowana?

Inwestując w stronę internetową, oczekujesz jednego — żeby klienci mogli ją znaleźć w Google. Jednak nawet najlepiej zaprojektowana witryna nie przyniesie efektów, jeśli nie została zaindeksowana. Właśnie dlatego tak ważne jest, aby regularnie sprawdzać indeksowanie strony i wiedzieć, jak działa proces indeksowania w wyszukiwarce. W tym artykule wyjaśnimy, jak krok po kroku sprawdzić stan indeksacji strony w Google, jak przyspieszyć indeksowanie strony, co może blokować roboty indeksujące oraz jak korzystać z narzędzi takich jak Google Search Console czy Index Checker. Czytaj więcej
Ikona

How useful was this post?

Kliknij na gwiazdkę, aby ocenić!

Średnia oceny 5 / 5. Liczba głosów: 1

Brak ocen

wyszukiwanie obrazem 06.10.2025 | czas czytania: 5:00 min | Inne

Jak wyszukiwać obrazem? Poradnik

W świecie, w którym 90% informacji dociera do nas w formie wizualnej, szybkie odnajdywanie źródeł zdjęć czy podobnych grafik staje się nie tylko wygodą, ale i biznesową przewagą. Wyszukiwanie obrazem, czyli tzw. reverse image search, to narzędzie, które zrewolucjonizowało sposób korzystania z internetu – od identyfikacji przedmiotów i miejsc, po weryfikację praw autorskich. Dla sklepów internetowych to także dodatkowy kanał pozyskiwania klientów, bo optymalizacja zdjęć w e-commerce sprawia, że każde zdjęcie produktu może działać jak osobna strona wejściowa z Google. Z tego poradnika dowiesz się, jak wyszukiwać obrazem na różnych urządzeniach, jakie metody i funkcje są dostępne oraz w jaki sposób możesz wykorzystać to rozwiązanie w biznesie i codziennym życiu. Czytaj więcej

Potrzebujesz skutecznych rozwiązań marketingowych? Masz je na wyciągnięcie ręki. Nasi eksperci czekają na Twój sygnał. Porozmawiamy?

Zamów rozmowę
Kontakt