Audyt konta Google Ads – pierwszy krok do lepszego zarządzania budżetem

| czas czytania: 4 min | Analityka
google adwords

Prowadzisz działania Google Ads, ale nie przynoszą one żadnych rezultatów? A może Twoje kampanie są w rękach agencji reklamowej lub freelancera i od tygodni nic się nie dzieje? Jeśli odpowiedź na któreś pytanie jest pozytywna, to prawdopodobnie czas na audyt konta.

Zobacz: Artefakt w gronie elitarnych agencji ze statusem Google Partner Premium

Co to jest audyt konta Google Ads

Jest to proces weryfikacji, który pozwala na sprawdzenie ustawień i konfiguracji konta oraz kampanii. Celem przeprowadzenia tego procesu jest przeanalizowanie, czy na koncie nie występują błędy i czy prowadzone tam działania nie są blokowane lub ograniczone z powodu niedociągnięć albo źle dobranej strategii.

Podczas audytu sprawdzane są wszystkie kluczowe elementy, zarówno techniczne, jak i merytoryczne. Dobrze dobrane ustawienia i prawidłowa konfiguracja to kroki, od których powinno się zacząć prowadzenie działań. Nie wystarczy samo założenie konta, a następnie uruchomienie kampanii. Cały proces jest o wiele bardziej złożony. Marketer, który ma doświadczenie w zakresie kampanii Google Ads, wie, jak ustawić konto, by było przygotowane do wdrożenia reklam.

lista to do

Na co zwrócić uwagę w czasie audytu

Zlecenie audytu profesjonalnej firmie, która zajmuje się prowadzeniem kampanii w Google Ads, to dobra decyzja, gdy po kilku tygodniach czy miesiącach od uruchomienia reklam nie widzisz żadnego rezultatu w postaci zwiększonego ruchu w witrynie lub konwersji. Każdy audyt powinien składać się z kilku kroków, dzięki którym dowiesz się, czy ustawienia techniczne konta są prawidłowe, czy zostały wdrożone wszystkie konfiguracje oraz czy pod względem merytorycznym kampania jest dostosowana do Twoich celów biznesowych. Przeczytaj poniższe punkty i dowiedz się, na co zwrócić uwagę w czasie audytu.

Zobacz: Jak sprawdzić, czy Twoja reklama jest efektywna?

1. Ustawienia techniczne konta

Audytor powinien sprawdzić, czy ustawienia konta są rzetelnie uzupełnione, zgodnie z zasadami i celami firmy. W tym kroku warto zacząć od zakładki „Ustawienia konta” w panelu Google Ads, aby upewnić się, że niczego nie brakuje.

2. Połączenie konta z Google Analytics – czy takie połączenie istnieje

Skuteczne prowadzenie kampanii to mierzenie wyników, obserwowanie statystyk i analizowanie ruchu. Połączenie konta Google Ads z Google Analytics pozwoli na lepsze monitorowanie rezultatów oraz wzajemne wykorzystywanie zasobów przez oba konta.

3. Sposób mierzenia konwersji oraz poprawność implementacji

Każda firma ma określone plany biznesowe. Celem kampanii w Google Ads jest zbliżenie się do tych założeń. Aby reklamy były skuteczne, należy wytypować działanie, które będzie konwersją. Następnie trzeba skonfigurować mierzenie, by weryfikować, czy kampania przynosi oczekiwane rezultaty.

4. Cele kampanii – czy są odpowiednio dobrane do celów biznesowych

Każda kampania tworzona jest w jakimś celu, dlatego warto sprawdzić, czy został on prawidłowo dobrany już na poziomie ustawień kampanii.

5. Struktura kampanii oraz jej prawidłowy podział

Kampania powinna być przemyślana i utworzona w odpowiedni sposób. W czasie audytu należy sprawdzić, czy struktura odpowiada założeniom i strategii reklamodawcy. Konieczne jest także sprawdzenie podziału grup reklam, zasobów reklamowych oraz słów kluczowych. Często na tym etapie pojawia się wiele problemów z powodu niedopracowanych elementów lub niewłaściwą strukturę kampanii. Reklamy nie mogą być skuteczne, jeśli korzystasz z niewłaściwych fraz albo źle dobranych tekstów reklamowych. Treści nie mogą być sprzeczne z tym, co promujesz, i wprowadzać użytkowników w błąd.

6. Linkowanie i jakość strony docelowej

Aby kampania była skuteczna, powinna prowadzić użytkowników do działającej strony docelowej, gdzie znajdą usługi lub produkty związane z reklamą, dzięki której trafili na stronę. Kierowanie reklam do wolno działającej lub nieuzupełnionej witryny spowoduje wzrost współczynnika odrzuceń, ponieważ odbiorca najpewniej opuści stronę

7. Lokalizacja w kampanii

Wybór odpowiedniej lokalizacji oraz właściwych ustawień pozwoli wyświetlać reklamy tam, gdzie faktycznie chcemy docierać do potencjalnych klientów. Nie zawsze jest sens, aby reklamy wyświetlały się w całej Polsce, lub wręcz przeciwnie, tylko na małym obszarze.

8. Urządzenia, na których wyświetlają się reklamy

Czy reklamy wyświetlają się na tych urządzeniach, z których masz ruch na stronie? Warto to potwierdzić w czasie realizacji audytu. Jeśli Twoja reklama wyświetla się głównie na urządzeniach, z których masz ruch słabej jakości, trzeba to zmienić. Przeznaczanie budżetu na niewłaściwe urządzenia to strata pieniędzy. Pamiętaj również o tym, że jeśli chcesz docierać do użytkowników mobilnych i generować duży ruch z tego źródła, musisz mieć responsywną witrynę dostosowaną do urządzeń mobilnych.

9. Dostosowanie stawek

Czy w kampaniach wdrożone są właściwe strategie ustalania stawek dla określonych celów? Błędnie ustawione strategie to kolejny element, który jest częstym problemem blokującym rozwój kampanii.

10. Rozszerzenia reklam

Bez dobrze dobranych rozszerzeń istnieje większe ryzyko uzyskania słabszych wskaźników CTR niż w przypadku kampanii, które mają uzupełnione rozszerzenia. Reklamy mogą uzyskać więcej kliknięć, jeśli na Twoim koncie są rozbudowane rozszerzenia reklam.

Podsumowanie

Źle skonfigurowane ustawienia konta lub kampanii czy też brakujące elementy w strukturze reklam to częste powody słabych wyników. Jeśli problemy nie wynikają z poważnych błędów technicznych, wystarczy wprowadzenie właściwych optymalizacji, dzięki którym reklamy będą skuteczniejsze. Jeśli coś od dłuższego czasu nie działa, warto z takiego audytu skorzystać, ponieważ firma zewnętrzna, bazując na doświadczeniu i wiedzy, zwróci uwagę na czynniki, które blokują rozwój kampanii. Czasem oprócz błędów na koncie występują poważne problemy z witryną, które uniemożliwiają progres. Przeprowadzenie audytu to inwestycja, która może się zwrócić, jeśli rekomendacje zostaną wdrożone.

Ostatnie artykuły