Marketing internetowy w praktyce!

Zarejestruj się do bezpłatnej platformy e-learningowej.

Zarejestruj się bezpłatnie

Kanał YouTube – Efektywna firma w necie

Wskazówki, rozmowy, inspiracje

Subskrybuj kanał na YouTube i bądź na bieżąco!

Bezpłatny audyt SEO

Sprawdź, jak Twoja strona radzi sobie w sieci!

Audytuj bezpłatnie
11.01.2018 | czas czytania: 5 min | Web Design | autor: Artefakt

Optymalizacja sklepu internetowego opartego o PrestaShop pod kątem SEO

Optymalizacja sklepu internetowego opartego o PrestaShop pod kątem SEO

PrestaShop jest jednym z najpopularniejszych darmowych skryptów sklepowych na świecie. Jego wciąż rosnąca popularność wynika z mnogości funkcji, jakie oferuje zarówno po stronie administratora sklepu jak i zwykłego użytkownika. Jeśli nasze wymagania wykraczają poza standardową instalację możemy poszukać modułu, który doda potrzebną nam funkcjonalność. W internecie znajdziemy mnóstwo takich modułów zarówno płatnych jak i darmowych.

W tym artykule zajmiemy się przystosowaniem Presty pod wymogi SEO. Pod tym względem skrypt jest również dość dobrze przygotowany, wymaga jednak kilku dość prostych, ale znaczących przeróbek. Zacznijmy jednak od tego, co możemy zrobić  w wersji standardowej.

Niewątpliwą zaletą skryptu jest możliwość ustawienia metatagów dla każdego produktu, kategorii i strony osobno. Jeśli nie ustawimy ich sami, Presta wygeneruje je za nas wg schematu. Daje to możliwość dowolnego dobrania pozycjonowanych fraz przez specjalistę SEO. Tak oczywista funkcja, często jest niedostępna w innych skryptach.

Kolejną ważną rzeczą są generowane przez skrypt adresy podstron (produktów, kategorii czy stron informacyjnych). Standardem są już tzw. przyjazne linki, czyli adresy, które nie zawierają wielu parametrów oddzielonych znakiem &. PrestaShop pozwala włączyć przyjazne adres w panelu, a dodatkowo umożliwia ustawienie własnego adresu URL dla każdego produktu.

Tylko te dwie wydawałoby się proste i oczywiste funkcje pozwalają osiągnąć zadowalający wynik jeśli chodzi o SEO. Jednak aby skrypt był dobrze zoptymalizowany, musimy zwrócić uwagę na kilka dodatkowych rzeczy.

Wyszukiwarka

Zgodnie z wytycznymi Google należy blokować wyniki wyszukiwania. Musimy o to zadbać sami. Wyniki wyszukiwania możemy zablokować na dwa sposoby. Pierwszy to dodanie odpowiednich wpisów w pliku robots.txt. Jednak tak zablokowane strony mogą pojawiać się w wynikach wyszukiwania Google z adnotacją „wyświetlanie zablokowane w pliku robots.txt”. Z tego powodu osobiście preferuję blokowanie stron poprzez znacznik metatag robots. Aby tego dokonać, należy nadpisać kontroler search i przekazać w nim do szablonu Smarty zmienną nobots ustawioną na TRUE. W tym przypadku należy pamiętać o usunięciu pliku cache/class_index.php.

 

Presta i sortowanie listingu kategorii

Presta umożliwia sortowanie listy produktów na kilka sposobów. Jest to dość wygodne dla użytkownika, jednak generuje duplikaty strony, co nie jest rozwiązaniem pożądanym przez robota Google. Są trzy rozwiązania tego problemu:

  1. Blokowanie w robots.txt adresów zawierających ciąg orderby=.
  2. Blokowanie indeksowania wszystkich strona zawierających w adresie URL parametr orderby. Można tego dokonać poprzez nadpisanie kontrolera category i przekazanie w nim do szablonu Smarty zmiennej nobots z wartością TRUE. Tak jak w przypadku pliku kontrolera search, należy pamiętać o usunięciu pliku cache/class_index.php.
  3. Zastosowanie linków kanonicznych. Tutaj rozwiązanie jest dość proste. Jeśli w adresie URL występuje znak zapytania (?), wówczas jako link kanoniczny wskazujemy część adresu sprzed znaku zapytania, dodając do całego adresu ewentualny numer strony. Czyli przykładowo dla adresu
  • http://adres_sklep.pl/4-kategoria?orderby=price&orderway=desc&p=3

link kanoniczny miałby postać:

  • <link rel=”canonical” href=”http://adres_sklep.pl/4-kategoria?p=3” />

My korzystamy z napisanego przez nas modułu, który automatycznie dodaje linki kanoniczne dla wyników sortowania.

Opis kategorii

Kolejną rzeczą, którą należy się zająć są opisy kategorii. Użytkownik w prosty sposób dodaje je z panelu. Jest to pożądane rozwiązanie, gdyż dodaje treść, której szuka robot Google. Niestety w przypadku wielu podstron kategorii opis ten jest powielany na każdej stronie, tworząc wewnętrzne duplikaty. Rozwiązanie jest dość proste. Należy w szablonie w miejscu wyświetlania opisu sprawdzić zawartość zmiennej $p i wyświetlać opis tylko dla $p równej 1. Wówczas opis będzie pojawiał się tylko na pierwszej stronie kategorii.

 

Opisy podkategorii

Jeśli kategoria ma podkategorie, wówczas na stronie kategorii pojawią się linki do podkategorii wraz z opisami. I znów mamy tu zjawisko duplikowania treści. Należy zmodyfikować szablon tak, aby wyświetlanie podkategorii nie powodowało wyświetlania ich opisów.

 

Powielony opis kategorii w parametrze „title” w menu kategorii

Kolejny problem związany z opisem kategorii. Jeśli jest on dodany w panelu, wówczas standardowy szablon Presty umieszcza go w parametrze title linków występujących w bocznym menu. Aby to zmienić, należy zmodyfikować moduł blockategories znajdujący się w katalogu Modules w katalogu Themes/TwójSzablon. Jeśli nie znajdziesz tam tego modułu należy skopiować go z Modules – głównego katalogu Presty. Kiedy odnajdziesz/skopiujesz ten moduł, zmian dokonasz w pliku category-tree-branch.tpl, usuwając znacznik title z tagu A.

 

Blokowanie niektórych stron w PrestaShop

Wg wytycznych Google powinniśmy blokować indeksowanie stron takich jak: koszyk, rejestracja czy logowanie. Strony te możemy zablokować poprzez plik robots.txt lub znaczniki meta, modyfikując odpowiednie kontrolery tak jak w poprzednich przypadkach. Warto również pamiętać, że powinniśmy blokować kategorie bez produktów (najlepiej w ogóle wyłączyć ich widoczność w panelu administratora).

 

Edycja nagłówków H1 w PrestaShop

Domyślnie PrestaShop w szablonie ustawia dla kategorii nagłówki H1 zgodnie z nazwą kategorii. Jeśli chcemy mieć nad tym większą kontrolę, możemy do tego wykorzystać pole keywords. Google od dawna nie zwraca już uwagi na znacznik keywords. Skrypt umożliwia nam zdefiniowanie znacznika keywords dla każdej strony. Wykorzystajmy więc to na własne potrzeby. Z pliku header.tpl usuwamy wyświetlanie tego znacznika w nagłówku strony. Następnie w pliku category.tpl, w miejscu gdzie wyświetlany jest nagłówek H1, sprawdzamy czy jest ustawiona zmienna $category->meta_keywords. Jeśli tak wyświetlamy ją w znaczniku H1, jeśli nie wyświetlamy $category->name. W taki prosty sposób mamy możliwość ustawienia dowolnych wartości H1 dla wybranych kategorii z poziomu panelu administratora.

Wszystkie powyższe wskazówki dotyczą standardowego szablonu dostarczanego razem z PrestaShop. W przypadku szablonu zakupionego lub ściągniętego z internetu należy sprawdzić, które z powyższych punktów musimy wdrożyć, a które zostały już uwzględnione przez twórców szablonu. W przypadku optymalizacji sklepu zawsze do tematu trzeba podejść do nowa. Jednak powyższe punkty to absolutne minimum, które należy wykonać w przypadku tego skryptu.

Ocena artykułu:
Ikona

How useful was this post?

Kliknij na gwiazdkę, aby ocenić!

Średnia oceny 0 / 5. Liczba głosów: 0

Brak ocen

Zapisz się na nasz bezpłatny newsletter i poznaj sprawdzone wskazówki marketingowe!

Pozostałe artykuły

Ikona

How useful was this post?

Kliknij na gwiazdkę, aby ocenić!

Średnia oceny 5 / 5. Liczba głosów: 1

Brak ocen

indeksacja strony w Google 13.10.2025 | czas czytania: 5:00 min | SEO

Jak sprawdzić czy strona jest zaindeksowana?

Inwestując w stronę internetową, oczekujesz jednego — żeby klienci mogli ją znaleźć w Google. Jednak nawet najlepiej zaprojektowana witryna nie przyniesie efektów, jeśli nie została zaindeksowana. Właśnie dlatego tak ważne jest, aby regularnie sprawdzać indeksowanie strony i wiedzieć, jak działa proces indeksowania w wyszukiwarce. W tym artykule wyjaśnimy, jak krok po kroku sprawdzić stan indeksacji strony w Google, jak przyspieszyć indeksowanie strony, co może blokować roboty indeksujące oraz jak korzystać z narzędzi takich jak Google Search Console czy Index Checker. Czytaj więcej
Ikona

How useful was this post?

Kliknij na gwiazdkę, aby ocenić!

Średnia oceny 5 / 5. Liczba głosów: 1

Brak ocen

wyszukiwanie obrazem 06.10.2025 | czas czytania: 5:00 min | Inne

Jak wyszukiwać obrazem? Poradnik

W świecie, w którym 90% informacji dociera do nas w formie wizualnej, szybkie odnajdywanie źródeł zdjęć czy podobnych grafik staje się nie tylko wygodą, ale i biznesową przewagą. Wyszukiwanie obrazem, czyli tzw. reverse image search, to narzędzie, które zrewolucjonizowało sposób korzystania z internetu – od identyfikacji przedmiotów i miejsc, po weryfikację praw autorskich. Dla sklepów internetowych to także dodatkowy kanał pozyskiwania klientów, bo optymalizacja zdjęć w e-commerce sprawia, że każde zdjęcie produktu może działać jak osobna strona wejściowa z Google. Z tego poradnika dowiesz się, jak wyszukiwać obrazem na różnych urządzeniach, jakie metody i funkcje są dostępne oraz w jaki sposób możesz wykorzystać to rozwiązanie w biznesie i codziennym życiu. Czytaj więcej
Ikona

How useful was this post?

Kliknij na gwiazdkę, aby ocenić!

Średnia oceny 5 / 5. Liczba głosów: 1

Brak ocen

AI & e-mail marketing 29.09.2025 | czas czytania: 5:00 min | Sztuczna Inteligencja AI

Jak sztuczna inteligencja rewolucjonizuje e-mail marketing? Przykłady i narzędzia

E-mail marketing od lat pozostaje jednym z najskuteczniejszych kanałów sprzedażowych. Jednak tradycyjna analiza danych i ręczna segmentacja klientów powoli odchodzą w zapomnienie. Sztuczna inteligencja zmienia sposób, w jaki firmy prowadzą proces generowania leadów, analizując dane potencjalnych klientów w czasie rzeczywistym i automatyzując komunikację. Dzięki zastosowaniu uczenia maszynowego możliwa jest nie tylko personalizacja oferty, ale także przewidywanie trendów i podejmowanie decyzji biznesowych opartych na rzetelnych danych. A czy Ty zdążyłeś już przekonać się, jak AI może usprawnić Twój e-mail marketing i przełożyć się na realny wzrost sprzedaży? W tym artykule pokażemy Ci, dlaczego sztuczna inteligencja analizuje dane lepiej niż standardowe metody używane w tym celu, jakie praktyczne możliwości daje AI oraz które narzędzia pomogą Ci osiągnąć przewagę nad konkurencją. Czytaj więcej

Potrzebujesz skutecznych rozwiązań marketingowych? Masz je na wyciągnięcie ręki. Nasi eksperci czekają na Twój sygnał. Porozmawiamy?

Zamów rozmowę
Kontakt