Marketing internetowy w praktyce!

Zarejestruj się do bezpłatnej platformy e-learningowej.

Zarejestruj się bezpłatnie

Kanał YouTube – Efektywna firma w necie

Wskazówki, rozmowy, inspiracje

Subskrybuj kanał na YouTube i bądź na bieżąco!

Bezpłatny audyt SEO

Sprawdź, jak Twoja strona radzi sobie w sieci!

Audytuj bezpłatnie
05.01.2024 | czas czytania: 8 | SEM | autor: Artefakt

Content marketing a copywriting – czym są i czym się od siebie różnią? 

Content marketing a copywriting – czym są i czym się od siebie różnią? 

Podstawą w zasadzie wszystkich działań marketingowych w Internecie (i nie tylko) jest zwiększanie świadomości marki wśród klientów – zarówno tych aktualnych, jak i potencjalnych, czyli przyszłych. Wszystkie sposoby na dotarcie do odbiorców wykorzystują do budowania zasięgów coś, bez czego żaden przekaz nie mógłby powstać – treść. Marketing treści, tak więc content marketing, składa się – nomen omen – z contentu, czyli zawartości całej strony internetowej lub nośników fizycznych reklamujących daną markę czy firmę, dla uproszczenia nazywanej treścią. Nie chodzi tutaj jednak jedynie o teksty, ale również wszelkie pliki graficzne, tagi, tytuły i inne!

Samo pojęcie content marketingu często mylone jest z jego najbliższym krewnym – copywritingiem. Choć te dwie gałęzie zazębiają się nieustannie, określenia te nieco się od siebie różnią. Chcesz poznać definicje zarówno jednego, jak i drugiego pojęcia? Zastanawiasz się, na czym konkretnie polegają różnice oraz co je łączy? W tym wpisie rozwiejemy wątpliwości dotyczące powyższych kwestii w kontekście zarówno copywritingu, jak i content marketingu. Zapraszamy do lektury!

copywriterCzym jest marketing treści?

Z definicji, którą możemy znaleźć na Wikipedii, dowiemy się, iż content marketing to strategia reklamowa, która polega na regularnym (słowo klucz) tworzeniu oraz udostępnianiu treści, które nie tylko będą zawierać w sobie popularne frazy i słowa kluczowe, ale będą także pomocne i przydatne dla użytkowników. Sama zawartość merytoryczna treści jest wyjątkowo istotna stosunkowo od niedawna – choć Google stale aktualizuje swoje algorytmy i nigdy nie akceptowało ściany tekstu zawierającej w sobie tylko frazy kluczowe opracowane przez specjalistów SEO, bardzo duży szum w branży wywołał sierpniowy update dotyczący polityki treści z 2022 roku, o którym pisaliśmy tutaj.

Kończąc wątek samej definicji content marketingu – jest to forma marketingu skupiająca się głównie na budowaniu relacji z konsumentami, a nie jednostronnym przykazie reklamowym. Jako twórcy marketingu treści musimy nie tylko mówić do odbiorców, ale także słuchać tego, co oni chcą nam przekazać i reagować na wysyłane przez nich sygnały.

banerCopywriting – co to jest?

Copywriting to – krótko mówiąc – proces polegający na pisaniu tekstów, które następnie będą publikowane w ramach content marketingu. Jak łatwo zauważyć, oba pojęcia są sobie wyjątkowo bliskie, jednak nie są tym samym, a często myli się je ze sobą.

Copywriterzy nie piszą jednak wyłącznie tekstów na strony internetowe – w końcu za pierwszego copywritera uznawany jest David Ogilvy, który w 1948 roku założył agencję reklamową skupiającą się na tworzeniu treści z wykorzystaniem psychologii sprzedaży. Copywriter to również osoba pisząca scenariusze do spotów reklamowych czy radiowych, bardzo krótkie hasła na bannery, ulotki oraz broszury, a także – nieco już nowocześniej – posty na social media firmowe, na Facebooku, Instagramie czy X. Często zleca się mu także artykuły tematyczne – w tym blogowe i sponsorowane – oraz opisy kategorii czy produktów w sklepach internetowych.

Vademecum copywritera

Wszystkie kategorie treści muszą spełniać szereg wymogów, takich jak unikalność oraz odpowiednie podejście do klienta – tzn. zachęcanie go do dokonania zakupu czy skorzystania z usługi, jednakże w sposób naturalny i nienachalny. Bezpośrednio łączą się z tym także tak zwane CTA, czyli call to action, o których więcej pisaliśmy tutaj. Poza tym treści muszą być rzecz jasna poprawne językowo.

Zgodnie z zasadami SEO copywriterzy muszą także pamiętać o kilku kluczowych kwestiach, bez których treść nigdy nie zbuduje pożądanych efektów. Jak wspominaliśmy wyżej – treść musi być faktycznie pomocna i odpowiadać na potrzeby użytkowników sieci. Poza tym Google zwraca szczególną uwagę na duplikację treści, zatem teksty opracowywane przez copywriterów muszą być również w 100% unikalne.

Skoro mowa o SEO – nie może zabraknąć także odpowiednich słów kluczowych, naturalnie i zgodnie z wytycznymi wplecionych w tekst, oraz – na sam koniec – poprawnego formatowania. Nagłówki, tytuły, podział tekstu na nieco mniejsze, ale dzięki temu dużo czytelniejsze akapity – to wszystko wpływa pozytywnie na pozycjonowanie danych stron lub podstron, a także na wejścia i pozycję strony w wyszukiwarce Google.

pisanie copy

Czym różnią się od siebie te dwa pojęcia?

Znając już definicje obu terminów, możemy w prosty sposób dojść do następującego wniosku – copywriting to narzędzie wykorzystywane w content marketingu. Służy do tworzenia treści, która przez content marketerów jest opracowywana i odpowiednia wdrażana – w taki sposób, aby zgadzała się z planami marketingowymi, strategią i wymaganiami klienta. Mimo że jedno nie mogłoby istnieć bez drugiego, nie można uznać tych dwóch pojęć za to samo. Zadania, które stawiane są przed copywriterami, a także specyfika ich pracy często byłyby czymś na dłuższą metę niewykonalnym dla osoby z działu content marketingu – i zapewne vice versa. Odpowiednia strukturyzacja i podział zadań w firmie to klucz do sukcesu, gdyż wtedy każdy zajmuje się tym elementem planowania, tworzenia oraz dystrybucji marketingu, który zna najlepiej.

Jak łączy się content marketing z copywritingiem?

Ujednolicenie i wypracowanie schematów to aspekty równie ważne dla współpracy obu tych segmentów. Jak już wspomnieliśmy – content i copywriting współpracują ze sobą bezpośrednio, a jeśli jedna strona nie dogada się z drugą, czeka nas fiasko. Wspólnym mianownikiem między pracą obu tych działów jest przede wszystkim poprawność językowa – pod względem stylistycznym, gramatycznym, interpunkcyjnym i każdym innym.

Content marketer zleca do copywritera napisanie treści, która jest zgodna z całą strategią marketingową danego serwisu czy danej firmy, ten zaś musi dokonać odpowiedniego researchu, aby oddać charakter i wizję klienta (na przykład pisać w zgodzie z istniejącymi już na stronie treściami – w sposób swobodny albo oficjalny czy też zwracając się do odbiorcy w liczbie pojedynczej lub mnogiej). Wszystkie treści dla danej marki muszą być ze sobą spójne, a następnie odpowiednio wprowadzone przez osobę z działu content marketingu – to jest uzgodnione z klientem, wydawcami, a także stale monitorowane. Dzięki temu po czasie można określić, czy wykonane działania przynoszą wymierne skutki w postaci większej liczby wejść czy też migracji potencjalnych konsumentów do produktu, strony kampanii czy wydarzenia.

content marketingContent marketing i copywriting – podsumowanie

Wiesz już, czym jest zarówno content marketing, jak i copywriting. Znasz już również definicje oraz wymogi dotyczące obu tych gałęzi marketingu, a także wiesz, jak mocno się one ze sobą zazębiają. Synergia pomiędzy content marketerami i copywriterami to klucz do sukcesu i sprawnego wdrażania wszelakich treści na stronach internetowych czy w ramach kampanii marketingowych. Zachęcamy do samodzielnego zgłębiania tematu zarówno content marketingu, jak i narzędzia do niego wykorzystywanego – bez konkretnych treści nie stworzymy w kwestii marketingu niczego.

Zapisz się na nasz bezpłatny newsletter i poznaj sprawdzone wskazówki marketingowe!

Pozostałe artykuły

kobieta prezentuje marketing 7p 28.04.2025 | czas czytania: 5:00 min | Inne

Marketing 7P – rozszerzony mix marketingowy z przykładami

Czy wiesz, że tradycyjny model marketingowy 4P to już przeszłość? Poznaj nowoczesne i bardziej kompleksowe podejście – Marketing 7P! Jest to rozszerzony mix marketingowy, który pomoże Twojej firmie wyróżnić się na tle konkurencji. Dowiedz się, jak dodatkowe elementy mogą wpłynąć na sukces Twojej strategii marketingowej. W tym artykule przedstawimy konkretne przykłady zastosowania każdego z 7 elementów, aby móc efektywnie wdrożyć je w swojej działalności. Czytaj więcej
wykres 25.04.2025 | czas czytania: 5:00 min | Inne

Ambasador marki – kto to jest i jak wpływa na wizerunek firmy?

Czy wiesz, kto stoi za sukcesem wielu znanych marek? To ambasadorzy marki – osoby, które swoim wizerunkiem i działaniami budują pozytywne skojarzenia z firmą. Zastanawiasz się, jak dokładnie wpływają na wizerunek przedsiębiorstwa? Przeczytaj dalej, a odkryjesz, dlaczego ich rola jest nieoceniona i jak mogą przyczynić się do wzrostu rozpoznawalności oraz zaufania do Twojej marki. Poznaj tajemnice skutecznego marketingu i dowiedz się, jak wybrać idealnego ambasadora dla swojego biznesu! Czytaj więcej
uścisk dłoni 23.04.2025 | czas czytania: 5:00 min | Inne

Społeczna odpowiedzialność biznesu – definicja i przykłady działań CSR

Społeczna odpowiedzialność biznesu (CSR) to temat, który zyskuje dzisiaj znaczenie. Jak firmy mogą pozytywnie wpływać na społeczeństwo i środowisko? Odpowiedź jest prosta: poprzez działania CSR. Czym dokładnie jest społeczna odpowiedzialność biznesu? Przekonaj się, jak odpowiedzialne podejście do biznesu może przynieść korzyści nie tylko firmom, ale także całemu społeczeństwu. Czytaj dalej, aby odkryć, jak małe kroki mogą prowadzić do wielkich zmian. Czytaj więcej

Potrzebujesz skutecznych rozwiązań marketingowych? Masz je na wyciągnięcie ręki. Nasi eksperci czekają na Twój sygnał. Porozmawiamy?

Zamów rozmowę
Kontakt