Marketing internetowy w praktyce!

Zarejestruj się do bezpłatnej platformy e-learningowej.

Zarejestruj się bezpłatnie

Kanał YouTube – Efektywna firma w necie

Wskazówki, rozmowy, inspiracje

Subskrybuj kanał na YouTube i bądź na bieżąco!

Bezpłatny audyt SEO

Sprawdź, jak Twoja strona radzi sobie w sieci!

Audytuj bezpłatnie
08.12.2023 | czas czytania: 6 | SEM | autor: Artefakt

Video marketing – zalety i wady

Video marketing – zalety i wady

Portale społecznościowe, użytkownicy, a wraz z nimi marketing internetowy, nieustannie ewoluują. Z czasem zaczęliśmy oczekiwać innych rodzajów contentu i nie sposób nie przyznać, iż dużą rolę odgrywają aktualnie treści video. TikTok spopularyzował krótkie formy video, które dziś nazywamy rolkami, a oglądać możemy je już na wielu innych portalach społecznościowych. Video marketing może jednak przybierać różne formy, najczęściej uzależnione od docelowego kanału komunikacji, na jakim ma się znaleźć dany materiał. Poniżej opisujemy najważniejsze zalety oraz wady stosowania video marketingu dla własnych działań promocyjnych.

Zalety video marketingu

video marketingŁatwiej o uwagę użytkownika

Nie da się ukryć, że chętniej zwracamy uwagę na obraz – ruchomy bądź statyczny – niż na ścianę tekstu. Kolorowe, zachęcające do kliknięcia miniaturki, najczęściej spotykane na YouTube, spełniają swoje zadanie, zachęcając do zapoznania się z nimi. Jednocześnie oglądanie filmu jest dla użytkownika mniej angażującą czynnością niż czytanie tekstu, dzięki czemu mamy większą szansę na zatrzymanie go na dłużej.

Większy wpływ na użytkownika

Teksty, choć napisane w najbardziej perswazyjny sposób, odbierane są jednak dość subiektywnie, a każdy mógłby je interpretować na swój sposób. Video marketing pozwala na wywarcie większego wpływu na odbiorcę, ze względu na ogrom możliwości. Odpowiednie emocje możemy przekazać, zaczynając od odpowiedniego wyboru scenerii, aktora, sposobu wypowiedzi, przez dobór obiektywu, kadru i światła, a kończąc na odpowiednim sposobie montażu i pokolorowaniu gotowego materiału. Wszystko to ma wpływ na to, w jaki sposób odbieramy filmy – nawet w przypadku video marketingu.

Viral

Virale to treści content marketingowe, których zadaniem jest jak najszybsze rozprzestrzenienie się – niczym wirus, od którego pochodzi nazwa – wśród jak największej liczby odbiorców. Najczęściej takimi treściami stają się krótkie formy video. O wiele łatwiej „wpaść w viral” za pomocą graficznego lub właśnie filmowego materiału aniżeli tekstowego.

Tworzenie identyfikacji wizualnej

Video marketing i powstałe w tym celu materiały filmowe mogą stać się ważną częścią tworzenia identyfikacji wizualnej marki. Wypracowanie pewnego schematu czy na przykład używanie konkretnych kolorów podczas tworzenia materiałów pozwala na budowanie świadomości marki u odbiorców, a tym samym zwiększa szansę, że kiedyś do nas powrócą.

Bezpośredni kontakt z odbiorcą

Na działania video marketingowe składają się również webinary czy ogólnie transmisje prowadzone na żywo. Taka forma pozwala na nawiązanie więzi z odbiorcą dzięki bezpośredniemu kontaktowi, a dodatkowo pozwoli mu na zobaczenie ludzi, którzy tworzą daną firmę, przez co wyda mu się ona bliższa.

Wady video marketingu

videoKoszty

Prowadzenie działań video marketingowych wiąże się z poniesieniem dodatkowych kosztów. W zależności od konkretnych planów, na kwotę może złożyć się aparat lub kamera, oświetlenie, rejestratory dźwięku, komputer i program do montażu, a także pozostały osprzęt, jak statywy czy gimbal. Ponadto dochodzą do tego koszty związane z zatrudnieniem odpowiedzialnego za to pracownika lub oddelegowania obecnego.

Czasochłonność

Pomijając krótkie formy (chociaż nie wszystkie!), przygotowanie dobrze wyglądającego materiału może zająć dużo czasu. Od pomysłu, przez realizację, aż po montaż filmu – mogą mijać dni i tygodnie. Dodajmy do tego fakt, że nie możemy z góry założyć pewnego zwrotu z takich działań, a wyjdzie na to, że bezcelowo możemy zmarnować sporo czasu. Oprócz tego nawet najbardziej udany film nie jest gwarancją, iż osiągniemy planowany z podjętych działań zwrot.

Zły video marketing może przynieść więcej szkód niż korzyści

Powiedzenie „nieważne co mówią, ważne by mówili” niestety nie ma zastosowania w przypadku działań marketingowych i nie powinniśmy się nim kierować. Chcemy, by internauci mówili, ale by mówili tylko dobrze. Zła jakość materiału, chyba że jest to uzasadnione, na przykład kwestiami humorystycznymi, może spowodować, że odbiorcy będą szybko rezygnować z dalszego oglądania, wyrabiając sobie opinię na podstawie tej krótkiej chwili. Prócz złej jakości dochodzi jeszcze odpowiedni dobór kanału komunikacji – krótkie formy najlepiej sprawdzą się na TikToku, natomiast dłuższe filmy, na przykład pokazujące działanie produktu, najlepiej sprawdzą się na YouTube. Umieszczenie filmu na nieodpowiednim dla niego kanale poskutkuje słabymi zasięgami, co przełoży się na straty czasowe i finansowe.

Preferencje użytkowników

Chociaż w większości przypadków przyciągnięcie oraz utrzymanie uwagi użytkownika będzie łatwiejsze przy materiale video, należy wciąż pamiętać, iż spora część internautów preferuje czytanie tekstów. Ograniczając działania tylko do video marketingu, możemy przez to stracić wielu potencjalnych klientów. Rozwiązaniem może okazać się dywersyfikacja działań marketingowych lub chociażby dołączona do filmu transkrypcja bądź tekst pod nim.

baner intextowyVideo marketing – czy warto?

Niestety nie da się wprost i z pewnością odpowiedzieć, czy warto inwestować środki i czas w działania video marketingowe w każdym przypadku. Strategia marketingowa, w której zawarte będzie tworzenie materiałów filmowych, powinna być poprzedzona przygotowaniem planu – jakiego typu filmy będziemy tworzyć, jaki będzie docelowy kanał komunikacji oraz jakie środki będziemy chcieli na ten cel przeznaczyć. Dobór sprzętu uzależniony od planowanych wydatków może zawęzić nasze możliwości lub – kto wie – wymusić na nas większą kreatywność. Niemniej, video marketing, ze względu na swoje różne formy i kanały komunikacji, otwiera wiele możliwości na promowanie swojej marki lub produktu, dlatego warto rozważyć działania okołofilmowe przy okazji następnych strategii marketingowych.

Ocena artykułu:
Ikona

How useful was this post?

Kliknij na gwiazdkę, aby ocenić!

Średnia oceny 0 / 5. Liczba głosów: 0

Brak ocen

Zapisz się na nasz bezpłatny newsletter i poznaj sprawdzone wskazówki marketingowe!

Pozostałe artykuły

Ikona

How useful was this post?

Kliknij na gwiazdkę, aby ocenić!

Średnia oceny 0 / 5. Liczba głosów: 0

Brak ocen

Jak zdobyć bazę klientów? Skuteczne sposoby na legalne i efektywne pozyskiwanie kontaktów 30.07.2025 | czas czytania: 5:00 min | marketing internetowy

Jak zdobyć bazę klientów? Skuteczne sposoby na legalne i efektywne pozyskiwanie kontaktów

Czytaj więcej
Ikona

How useful was this post?

Kliknij na gwiazdkę, aby ocenić!

Średnia oceny 5 / 5. Liczba głosów: 1

Brak ocen

W jakim programie warto zrobić stronę internetową? 28.07.2025 | czas czytania: 5:00 min | Web Design

W jakim programie warto zrobić stronę internetową?

Czy wiesz, że aż 71% małych firm posiada stronę internetową?* Dla wielu z nich to podstawowe źródło pozyskiwania klientów. Jeśli jeszcze nie masz własnej witryny albo planujesz nową, z pewnością zadajesz sobie pytanie: w jakim programie warto zrobić stronę internetową? W tym artykule przeprowadzimy Cię przez najlepsze opcje, od kreatorów po edytory kodu i platformy CMS, abyś mógł wybrać rozwiązanie najlepiej dopasowane do Twoich potrzeb biznesowych. Czytaj więcej
Ikona

How useful was this post?

Kliknij na gwiazdkę, aby ocenić!

Średnia oceny 0 / 5. Liczba głosów: 0

Brak ocen

Pani pracująca na tablecie 11.07.2025 | czas czytania: 5:00 min | Web Design

Co oznacza Customer Experience? Definicja i najważniejsze elementy

Czy wiesz, że 86% klientów jest gotowych zapłacić więcej za lepsze doświadczenia?* W czasach, gdy produkty i ceny stają się coraz bardziej podobne, to właśnie doświadczenie klienta decyduje o wyborze marki. Z tego powodu firmy coraz częściej inwestują w zarządzanie doświadczeniem, czyli CXM (Customer Experience Management), by budować przewagę konkurencyjną i dostarczać wartościowe doświadczenia dla klientów. W tym artykule wyjaśniamy, czym dokładnie jest pojęcie doświadczenia klienta, jak wygląda projektowanie doświadczeń klienta oraz jakie są najważniejsze kroki do ich optymalizacji. Dowiesz się również, dlaczego kształtowanie pozytywnych doświadczeń to strategia, która realnie wpływa na lojalność klienta, jego satysfakcję i wyniki Twojego biznesu. Czytaj więcej

Potrzebujesz skutecznych rozwiązań marketingowych? Masz je na wyciągnięcie ręki. Nasi eksperci czekają na Twój sygnał. Porozmawiamy?

Zamów rozmowę
Kontakt