Marketing internetowy w praktyce!

Zarejestruj się do bezpłatnej platformy e-learningowej.

Zarejestruj się bezpłatnie

Kanał YouTube – Efektywna firma w necie

Wskazówki, rozmowy, inspiracje

Subskrybuj kanał na YouTube i bądź na bieżąco!

Bezpłatny audyt SEO

Sprawdź, jak Twoja strona radzi sobie w sieci!

Audytuj bezpłatnie
03.08.2023 | czas czytania: 6 | SEO | autor: Artefakt

Marketing terytorialny – jak wykorzystuje się go w SEO

Marketing terytorialny – jak wykorzystuje się go w SEO

Marketing terytorialny może być mało znanym pojęciem, które jednak funkcjonuje od wielu lat na rynku rozwoju przestrzeni. Niezależnie od tego, jaką postać przyjmował i jakich miejsc dotyczył, miał ten sam cel: generować korzyści z tego, co lokalne.

Czym jest marketing terytorialny

Popularną definicją marketingu jest założenie, że polega on na zarządzaniu korzystnymi relacjami nawiązanymi z klientem. W tym rozumieniu pozytywne relacje to takie, które powinny przynosić zysk dla marki. Korzyściami może być nie tylko dochód z prowadzonych działań, ale również stworzenie spójnego wizerunku, który pomoże w rozwoju biznesu.

Znając już ogólne założenie marketingu, można łatwiej zrozumieć jego inne odłamy. Polski ekonomista Andrzej Szromnik w swojej pracy „Marketing terytorialny – koncepcja ogólna i doświadczenia praktyczne” opisuje marketing terytorialny, jako „całokształt skoordynowanych działań podmiotów lokalnych, regionalnych i/lub ogólnokrajowych zmierzających do wykreowania procesów wymiany i oddziaływania poprzez rozpoznanie, kształtowanie i zaspokajanie potrzeb oraz pragnień mieszkańców”.

Upraszczając tę akademicką definicję, marketing terytorialny dąży do tego, aby wykreować określony sposób postrzegania regionu oraz odpowiedzieć na potrzeby grup społecznych przebywających w danym miejscu. Marketing miejsc ma pomóc w dynamicznym rozwoju przestrzeni oraz usatysfakcjonowaniu ludności tam przebywającej. Jak sama nazwa wskazuje, jest nieodzownie związany z przestrzenią, więc budowanie korzystnych relacji z konsumentem będzie połączone z czynnikami zewnętrznymi – czyli określonym miejscem. Zależnie od tego, jak spojrzy się na to zagadnienie, można znaleźć zalety i wady prowadzenia tego rodzaju marketingu.

Problemem określonego regionu czy przestrzeni może być borykanie się z ograniczeniami, których nie da się zniwelować. Wtedy praca z danym miejscem będzie wymagała stworzenia indywidualnych rozwiązań. Z drugiej strony warto przekuć wszystkie unikatowe cechy regionu w zalety, żeby przedstawić odbiorcom miejsce w jak najlepszym świetle.

Marketing terytorialny można podzielić na działanie w obrębie: miast, wsi, regionów, gmin, powiatów i województw. Jedyne, co zmienia się wraz z przestrzenią, to wymagania, jakie mają określone grupy wobec danego miejsca.

artefakt-oferta

Grupy społeczne, które wpływają na marketing terytorialny

Skupiając się na grupach społecznych, które przyczyniają się do rozwoju, warto usystematyzować, kto ma wpływ na przestrzeń.

  • Pierwszą nasuwającą się na myśl grupą społeczną są mieszkańcy, ponieważ są stałą częścią danego regionu i korzystają z przestrzeni wokół siebie i ją tworzą. Mogą mieć najwięcej wymagań w kwestii codziennego korzystania z miasta czy wsi, ponieważ wpływa to na ich codzienne funkcjonowanie. Elementami ważnymi dla nich może być komunikacja miejska, parki, place zabaw, osiedla i tym podobne obszary.
  • Drugą grupą są turyści, którzy w odróżnieniu od mieszkańców zazwyczaj korzystają z przestrzeni sezonowo. Ich potrzeby będą odnosiły się do konkretnych miejsc związanych z przestrzenią turystyczną i jej elementów, na przykład: komunikacji, hoteli, miejsc turystycznych, punktów informacyjnych itp.
  • Inwestorzy i przedsiębiorcy są kolejną grupą, która pośrednio odpowiada już na potrzeby turystów i mieszkańców. Jednak warto pamiętać, że oni sami mają własne wymagania dotyczące przestrzeni. Przedsiębiorcy będą zwracali uwagę na elementy związane z odpowiednim miejscem do rozwoju biznesu i określoną grupą społeczną, do której kierują działalność. Również ważnym aspektem będą zasoby, które są im potrzebne do funkcjonowania biznesu.

Każda z grup społecznych będzie wskazywała na inne potrzeby i będą one wzajemnie na siebie wpływać, stąd też marketing miejsc powinien być prowadzony przemyślanie i wielotorowo. Tworząc ofertę dla jednej grupy społecznej, warto mieć na uwadze inne społeczności, które będą wchodziły w interakcję z daną przestrzenią czy działalnością. Miejsce, potrzeby społeczne i jasno określony cel to ważne składowe, które pozwalają stworzyć dobry marketing terytorialny.

Przeczytaj również: Reklama komercyjna i reklama społeczna – co powinniśmy o nich wiedzieć?

Gdzie stosuje się marketing terytorialny

Lokalność staje się coraz szerszym trendem wśród konsumentów. Docenianie walorów bliskiej mieszkańcom przestrzeni staje się wręcz modną tendencją. Zasoby, które pochodzą od okolicznych przedsiębiorców, są bardziej cenione, niż produkty niezwiązane z regionem. Jest to szczególnie pozytywne zjawisko w czasach kryzysu gospodarczego, kiedy najtrudniej jest małym przedsiębiorcom prowadzić biznes. Społeczność chętnie korzysta z usług, które w procesie kreowania marki bazują na lokalnych dobrach (produktach lub usługach). Dzięki temu budują poczucie wspólnoty.

Marketing terytorialny może efektywnie wspomóc popyt na konkretne usługi, produkty i atrakcje, ponieważ odpowiednio poprowadzony oddziałuje na emocje związane z tożsamością, wspólnotą i przynależnością. Marketing miejsc najczęściej wykorzystywany jest w turystyce oraz organizacjach, które mają za zadanie wypromować dany region. Branże te tworzą materiały reklamowe, które wskazują na unikatowe i atrakcyjne walory określonej przestrzeni. Dzięki temu zachęcają mieszkańców i turystów do aktywnego spędzenia czasu i korzystania z danego miejsca.

Jak wykorzystuje się marketing terytorialny w SEO

Jak już wcześniej zostało wspomniane, marketing terytorialny będzie czerpał z lokalności, ponieważ odnosi się do konkretnych działalności w konkretnej przestrzeni. Znając charakterystykę obu tych czynników, można opracować plan pozycjonowania wykorzystujący lokalne szczegóły budujące daną przestrzeń.

Marketing miejsc może być wykorzystywany na kilka sposobów. Działania SEO szczególnie czerpią z marketingu terytorialnego w kwestii ustalenia grupy docelowej oraz słów kluczowych, ponieważ wiele branż prowadzi lokalne działania, a ich oferta jest powiązana z określonym miejscem.

Najbardziej oczywistym sposobem jest pozycjonowanie lokalne, które polega na korzystaniu z fraz kluczowych w konfiguracji z miejscem prowadzonej działalności. Umożliwia to pozyskiwanie większego ruchu z określonego miejsca, które niesie najwięcej korzyści dla biznesu. Jednak nie wszystkie firmy powinny korzystać z pozycjonowania lokalnego – na przykład nie jest to rozwiązanie dla działalności, która funkcjonuje w pełni w internecie i nie oferuje usług związanych z daną lokalizacją. W tym wypadku lepiej pozycjonować się globalnie i nie ograniczać źródła ruchu do określonych miast, województw czy regionów.

Natomiast branże, które warto pozycjonować lokalnie, to działalności funkcjonujące w konkretnych lokalizacjach lub chcące pozyskać ruch na stronie z określonych miejsc. Często są to marki powiązane z danym regionem, jego tradycjami i kulturą, dlatego korzystają z słów kluczowych przypisanych danemu miejscu.

Kolejnym dobrym rozwiązaniem jest wykorzystanie marketingu terytorialnego w kampaniach Google Ads i stworzenie promocji dla odpowiedniej grupy docelowej. Ustalenie odpowiedniego targetu będzie czynnikiem sukcesu płatnej kampanii promocyjnej.

Podsumowanie

Marketing terytorialny wydobywa to, co najlepsze z przestrzeni, i bazuje na zaletach danego miejsca. Jeśli działalność może wykorzystać pozytywy wynikające ze swojej lokalizacji, warto zadbać, aby działania promocyjne opierały się również na lokalności.

Zapisz się na nasz bezpłatny newsletter i poznaj sprawdzone wskazówki marketingowe!

Pozostałe artykuły

kobieta prezentuje marketing 7p 28.04.2025 | czas czytania: 5:00 min | Inne

Marketing 7P – rozszerzony mix marketingowy z przykładami

Czy wiesz, że tradycyjny model marketingowy 4P to już przeszłość? Poznaj nowoczesne i bardziej kompleksowe podejście – Marketing 7P! Jest to rozszerzony mix marketingowy, który pomoże Twojej firmie wyróżnić się na tle konkurencji. Dowiedz się, jak dodatkowe elementy mogą wpłynąć na sukces Twojej strategii marketingowej. W tym artykule przedstawimy konkretne przykłady zastosowania każdego z 7 elementów, aby móc efektywnie wdrożyć je w swojej działalności. Czytaj więcej
wykres 25.04.2025 | czas czytania: 5:00 min | Inne

Ambasador marki – kto to jest i jak wpływa na wizerunek firmy?

Czy wiesz, kto stoi za sukcesem wielu znanych marek? To ambasadorzy marki – osoby, które swoim wizerunkiem i działaniami budują pozytywne skojarzenia z firmą. Zastanawiasz się, jak dokładnie wpływają na wizerunek przedsiębiorstwa? Przeczytaj dalej, a odkryjesz, dlaczego ich rola jest nieoceniona i jak mogą przyczynić się do wzrostu rozpoznawalności oraz zaufania do Twojej marki. Poznaj tajemnice skutecznego marketingu i dowiedz się, jak wybrać idealnego ambasadora dla swojego biznesu! Czytaj więcej
uścisk dłoni 23.04.2025 | czas czytania: 5:00 min | Inne

Społeczna odpowiedzialność biznesu – definicja i przykłady działań CSR

Społeczna odpowiedzialność biznesu (CSR) to temat, który zyskuje dzisiaj znaczenie. Jak firmy mogą pozytywnie wpływać na społeczeństwo i środowisko? Odpowiedź jest prosta: poprzez działania CSR. Czym dokładnie jest społeczna odpowiedzialność biznesu? Przekonaj się, jak odpowiedzialne podejście do biznesu może przynieść korzyści nie tylko firmom, ale także całemu społeczeństwu. Czytaj dalej, aby odkryć, jak małe kroki mogą prowadzić do wielkich zmian. Czytaj więcej

Potrzebujesz skutecznych rozwiązań marketingowych? Masz je na wyciągnięcie ręki. Nasi eksperci czekają na Twój sygnał. Porozmawiamy?

Zamów rozmowę
Kontakt