Marketing internetowy w praktyce!

Zarejestruj się do bezpłatnej platformy e-learningowej.

Zarejestruj się bezpłatnie

Kanał YouTube – Efektywna firma w necie

Wskazówki, rozmowy, inspiracje

Subskrybuj kanał na YouTube i bądź na bieżąco!

Bezpłatny audyt SEO

Sprawdź, jak Twoja strona radzi sobie w sieci!

Audytuj bezpłatnie
27.04.2023 | czas czytania: 5 | SEO | autor: Artefakt

Analiza konkurencji w SEO – dlaczego warto i jak ją wykonać

Analiza konkurencji w SEO – dlaczego warto i jak ją wykonać

Analiza konkurencji pod względem SEO to niezwykle istotne działanie mające wpływ na pozycjonowanie strony www. Dzięki niej jesteśmy w stanie zaplanować strategię budowania widoczności danego serwisu na podstawie szeregu istotnych danych. Na co zwrócić uwagę przy wykonywaniu analiz konkurencji w SEO oraz czy dają realne korzyści? 

Jak wyznaczyć konkurencję dla serwisu 

Skrupulatnie przeprowadzona analiza konkurencyjnych serwisów pozwala nam wyciągnąć wnioski, jakie działania w konkretnej branży przyniosły satysfakcjonujące efekty. To z kolei umożliwia porównanie ich z tymi prowadzonymi przez nas dotychczas i zweryfikowanie, czy obrana strategia jest optymalna. Ponadto jesteśmy w stanie zaplanować długofalowy plan działań dla wybranej firmy. Korzyści jest zatem wiele, ale… od czego powinniśmy zacząć? Na początku musimy zdać sobie sprawę z istotnej kwestii. Pamiętajmy, że konkurenci na rynku lokalnym nie zawsze są rywalami w organicznych wynikach wyszukiwania. Konkurenci online to często firmy bez stacjonarnej placówki w tej samej miejscowości lub nawet w promieniu kilkunastu kilometrów. Chcąc sprawdzić konkurencję w Google, możemy posłużyć się frazami kluczowymi, na które sami chcielibyśmy wyświetlać się wysoko. Wystarczy wpisać nazwę usługi, produktu, oferty lub – w przypadku gdy chcemy wyznaczyć lokalną konkurencję – wpisujemy wcześniej wspomniane frazy wraz z nazwą miejscowości. W ten sposób bez użycia płatnych narzędzi jesteśmy w stanie poznać liderów w interesującej nas branży. 

 

Przydatne narzędzia przy analizie konkurencji w SEO 

Obserwowanie, jak do procesu pozycjonowania podchodzą firmy podobne do naszej, jest praktyką, która daje nam potężną dawkę wiedzy. Analiza pozwala na określenie, na które słowa kluczowe pozycjonują się nasi rywale, a także sprawdzenie, skąd pozyskują odnośniki do swoich serwisów. Skrupulatne i rzetelne badanie konkurencji nie jest możliwe bez dostępu do profesjonalnych narzędzi. W tym artykule przybliżamy trzy najpopularniejsze narzędzia. 

Senuto 

Senuto to jedno z najbardziej znanych polskich narzędzi umożliwiających kompleksową analizę serwisów. Pozwala na weryfikację słów kluczowych, którymi posługuje się konkurencja, a także w przejrzysty sposób graficznie ukazuje widoczność interesujących nas domen. Senuto jest płatnym narzędziem, które umożliwia korzystanie przez okres 14 dni z jego darmowej wersji.

źródło: https://www.senuto.com/pl/

Ahrefs 

Dzięki temu narzędziu jesteśmy w stanie przyjrzeć się nieco lepiej profilowi linkowemu naszej konkurencji. Źródła, z jakich internetowi rywale czerpią odnośniki do swoich domen, to cenna wiedza, którą możemy uzyskać właśnie dzięki Ahrefs. Pozwala ono także na zweryfikowanie wskaźników domeny linkującej oraz domain rating. Dzięki narzędziu jesteśmy w stanie analizować kierunek rozwoju naszego serwisu. To płatne narzędzie, które oferuje szereg usług.

źródło: https://ahrefs.com/pl

SEMRush 

SEMRush jest znanym narzędziem do oceny parametrów wybranych witryn, a także działań analitycznych. Pozwala również prześledzić wybrane przez konkurencję słowa kluczowe do pozycjonowania stron www. Dzięki niemu wykonamy także audyt toksyczności odnośników, które prowadzą do wybranej przez nas strony. Dostępne są również informacje na temat ruchu estymowanego oraz estymacji fraz brandowych i bez nich (brand, non-brand). Pamiętajmy jednak, że jest ono płatne. 

źródło: https://www.semrush.com/

Co warto porównywać 

W trakcie analizowania konkurentów w świecie internetu warto skupić się na kilku kwestiach. Po pierwsze istotne jest, aby porównywać strony konkurencji, które mają wyższe pozycje w organicznych wynikach wyszukiwania pod względem interesujących nas słów kluczowych. Pamiętajmy, aby rzetelnie sprawdzić również strony, które znajdują się w SERP-ach na ważne frazy o jedno czy dwa miejsca wyżej od naszego serwisu. Po drugie warto także ocenić siłę profilu linkowego konkurencji. Może nam to dać wskazówkę, czy w danej branży jest to istotny element całej strategii pozycjonowania. Po trzecie warto skupić się na samych stronach www. Porównywać należy także nagłówki – w szczególności te wyższego rzędu – długość tekstów użytych na stronach, budowę adresów URL, a także strukturę nawigacyjną użytą w serwisie. Warto zwrócić uwagę na sam tytuł strony – jakie słowa kluczowe zostały w nim użyte oraz czy zawiera CTA lub jest bardziej informacyjny? To cenne wskazówki, które uzyskamy dzięki analizie konkurencji w SEO. 

Analiza konkurencyjnych serwisów – podsumowanie 

Istnieje wiele powodów, dla których warto przeanalizować konkurencyjne serwisy względem wybranej strony www. Rozpoczynanie działań optymalizacyjnych od zapoznania się z wynikami konkurencji pozwala na znaczną oszczędność czasu, ponieważ nie będziemy „wymyślać koła na nowo” i możemy już od samego startu planować działania, które przyniosły pozytywny skutek liderom w branży. Ponadto dobrze przeprowadzone badanie rywali w świecie online to źródło wiedzy, które będzie nieocenione w rozwoju naszej witryny wraz z biegiem czasu.  

Zapisz się na nasz bezpłatny newsletter i poznaj sprawdzone wskazówki marketingowe!

Pozostałe artykuły

kobieta prezentuje marketing 7p 28.04.2025 | czas czytania: 5:00 min | Inne

Marketing 7P – rozszerzony mix marketingowy z przykładami

Czy wiesz, że tradycyjny model marketingowy 4P to już przeszłość? Poznaj nowoczesne i bardziej kompleksowe podejście – Marketing 7P! Jest to rozszerzony mix marketingowy, który pomoże Twojej firmie wyróżnić się na tle konkurencji. Dowiedz się, jak dodatkowe elementy mogą wpłynąć na sukces Twojej strategii marketingowej. W tym artykule przedstawimy konkretne przykłady zastosowania każdego z 7 elementów, aby móc efektywnie wdrożyć je w swojej działalności. Czytaj więcej
wykres 25.04.2025 | czas czytania: 5:00 min | Inne

Ambasador marki – kto to jest i jak wpływa na wizerunek firmy?

Czy wiesz, kto stoi za sukcesem wielu znanych marek? To ambasadorzy marki – osoby, które swoim wizerunkiem i działaniami budują pozytywne skojarzenia z firmą. Zastanawiasz się, jak dokładnie wpływają na wizerunek przedsiębiorstwa? Przeczytaj dalej, a odkryjesz, dlaczego ich rola jest nieoceniona i jak mogą przyczynić się do wzrostu rozpoznawalności oraz zaufania do Twojej marki. Poznaj tajemnice skutecznego marketingu i dowiedz się, jak wybrać idealnego ambasadora dla swojego biznesu! Czytaj więcej
uścisk dłoni 23.04.2025 | czas czytania: 5:00 min | Inne

Społeczna odpowiedzialność biznesu – definicja i przykłady działań CSR

Społeczna odpowiedzialność biznesu (CSR) to temat, który zyskuje dzisiaj znaczenie. Jak firmy mogą pozytywnie wpływać na społeczeństwo i środowisko? Odpowiedź jest prosta: poprzez działania CSR. Czym dokładnie jest społeczna odpowiedzialność biznesu? Przekonaj się, jak odpowiedzialne podejście do biznesu może przynieść korzyści nie tylko firmom, ale także całemu społeczeństwu. Czytaj dalej, aby odkryć, jak małe kroki mogą prowadzić do wielkich zmian. Czytaj więcej

Potrzebujesz skutecznych rozwiązań marketingowych? Masz je na wyciągnięcie ręki. Nasi eksperci czekają na Twój sygnał. Porozmawiamy?

Zamów rozmowę
Kontakt