Marketing internetowy w praktyce!

Zarejestruj się do bezpłatnej platformy e-learningowej.

Zarejestruj się bezpłatnie

Kanał YouTube – Efektywna firma w necie

Wskazówki, rozmowy, inspiracje

Subskrybuj kanał na YouTube i bądź na bieżąco!

Bezpłatny audyt SEO

Sprawdź, jak Twoja strona radzi sobie w sieci!

Audytuj bezpłatnie
27.02.2023 | czas czytania: 5 | EPR | autor: Artefakt

Chatboty – czym są i czy warto w nie inwestować?

Chatboty – czym są i czy warto w nie inwestować?

Szybko rozwijający się biznes i urywające się telefony oraz niezliczona liczba maili na skrzynce pocztowej to marzenie wielu osób prowadzących swój biznes. W końcu więcej prób kontaktu przełoży się na większą sprzedaż, a większa sprzedaż na większe zyski. Druga strona medalu to jednak konieczność ciągłego bycia „pod telefonem” oraz stałego powiększania działu customer service naszej firmy. W niektórych przypadkach na pomoc mogą przyjść tutaj tak zwane chatboty, które odciążą nieco naszą firmę w zakresie nieustannych rozmów z klientami – aktualnymi i potencjalnymi. Czym są chatboty? Jakie korzyści mogą przynieść firmie? Dlaczego należy wprowadzać je z tak dużą starannością? Na te pytania odpowiadamy w poniższym wpisie. Zapraszamy do lektury! 

Chatbotdefinicja i co to właściwie jest? 

Z pewnością większość osób czytających ten artykuł spotkała się w swoim życiu z przynajmniej jednym chatbotem. Nie należy kojarzyć ich tylko i wyłącznie z prymitywnymi konsultantami na stronach produktowych czy automatami wydzwaniającymi do ludzi z ofertami założenia instalacji fotowoltaicznej na balkonie w blokowisku. Chatbot z definicji dostępnej na Wikipedii jest programem komputerowym, który za zadanie ma prowadzenie konwersacji z odbiorcą, replikując w jej trakcie zachowania ludzkie. Niektóre z nich korzystają na przykład z zaawansowanych systemów rozpoznawania mowy oraz tak zwanego samouczenia się na podstawie przeprowadzanych rozmów. Chyba każdy z nas słyszał o Siri, Alexie od Amazona czy Asystencie Google – to również chatboty, które w mniejszym bądź większym stopniu odciążają działy obsługi klienta swoich firm. Czy inne konkretne korzyści? O tym poniżej. 

 

Jakie korzyści może przynieść „zatrudnienie” chatbota?

Poza wspomnianym wcześniej wsparciem dla działu customer service chatboty – nawet te najprostsze i najtańsze – są w stanie odpowiedzieć na wgrane w ich pamięć najczęściej zadawane pytania czy gromadzić przydatne dla firmy dane dotyczące powtarzających się zachowań, pytań lub zażaleń klientów. Chatbot w oczach konsumentów to stały kontakt z naszą firmą, co pozytywnie wpływa na jej wizerunek. Efektem wsparcia działu obsługi klienta jest zmniejszenie nie tylko liczby rozmów, które jego pracownicy muszą odbywać, ale także osób, które tym się zajmują – tak więc jest to oszczędność dla firmy. Nawet w sytuacji, w której rozmowa okaże się na tyle poważna, że wymagana będzie interwencja specjalisty, chatbot będzie w stanie przekazać mu podstawowe dane dotyczące sprawy oraz klienta, dzięki czemu już na starcie rozmowy pracownik będzie miał większe pojęcie „na czym stoi”. W oczach konsumenta wykaże się on szybkim zaznajomieniem się ze sprawą i profesjonalizmem. 

Przeczytaj również: Pozytywne opinie o firmie są dobrą formą reklamy, czyli SEO PR

Chatboty – jak stosować je skutecznie?

Poprawianie wizerunku firmy poprzez zaoferowanie klientom możliwości stałego kontaktu brzmi wspaniale. Klienci lubią czuć, że ktoś ich słucha i chce im pomóc, w czym na pewno pomaga możliwość rozmowy o każdej porze siedem dni w tygodniu. Niektóre firmy stosują w tej kwestii zagrywki psychologiczne polegające na fałszywych komunikatach mających na celu sprawić wrażenie, że chatbot to w rzeczywistości realna osoba. W weekendy potrafią informować, iż żaden konsultant nie jest teraz dostępny (choć oczywiście robot mógłby nam odpowiedzieć w każdej chwili), a w tygodniu – że musimy chwilę poczekać, gdyż konsultant rozmawia teraz z kimś innym. Nie trwa to z reguły długo, jednak w oczach konsumentów tworzy obraz realnego specjalisty, który wytrwale odpowiada każdemu klientowi w potrzebie. 

Przeczytaj również: Google Analytics 4 a Universal Analytics – rzut oka na najważniejsze różnice

Nawet bez stosowania takich sztuczek chatbot to z psychologicznego punktu widzenia dobre rozwiązanie – większą szansę na pozyskanie szczerej opinii daje nam rozmowa niż chociażby ankieta wysyłana do naszych klientów przed zakupami lub po nich. Należy jednak pamiętać o tym, że rozmowa z botem może być dla konsumentów irytująca i jeśli będzie wyjątkowo uciążliwa – szybko zrezygnują oni z kontaktu. Jeżeli chatbot szybko da po sobie poznać, że wcale nie jest człowiekiem, uzyskamy efekt odwrotny od zamierzonego. Klient poczuje, że jest traktowany po macoszemu i pomyśli, że nikt nie ma ochoty z nim rozmawiać, dlatego wysyłamy do niego robota.  

Rozwój technologii pozwolił ludzkości stworzyć zaawansowane systemy sztucznej inteligencji, a rozmowę z nimi często łatwo pomylić z faktyczną pogawędką z konsultantem. Przy wdrażaniu chatbota na naszą stronę musimy poważnie zastanowić się nad tym, czy jest to inwestycja, na którą jesteśmy gotowi. W dłuższej perspektywie sztuczna inteligencja pozwoli naszej firmie zaoszczędzić czas i pieniądze, przy okazji pozyskując dla nas masę istotnych i przydatnych danych. Narzędzie musi jednak być na wystarczająco wysokim poziomie, aby nie odstraszało klientów. 

Chatboty – podsumowanie

Reasumując, chatboty to rozwiązanie przydatne w zasadzie w każdej firmie i biznesie – zawsze przecież znajdzie się kilkunastu, kilkudziesięciu lub nawet kilkuset klientów chcących zadać nam jedno z tych pytań, na które odpowiedzi możemy zautomatyzować. To duże wsparcie dla działu customer service, oszczędność dla firmy, a przy okazji szansa na poprawienie jej wizerunku. Wszystko to uda się jednak tylko wtedy, jeśli wprowadzimy chatbota zgodnie z ustalonym wcześniej planem i solidnie przetestujemy jego działanie w praktyce. 

Wiesz już, czym są chatboty, dlaczego warto zainteresować się tym tematem oraz jakie korzyści mogą przynieść Twojej firmie. Nie trać czasu i pogłębiaj swoją wiedzę w tej materii, gdyż sztuczna inteligencja dopiero ruszyła z linii startu, wciąż się rozwija, a możliwości jej wykorzystania są coraz większe. 

Ocena artykułu:
Ikona

How useful was this post?

Kliknij na gwiazdkę, aby ocenić!

Średnia oceny 0 / 5. Liczba głosów: 0

Brak ocen

Zapisz się na nasz bezpłatny newsletter i poznaj sprawdzone wskazówki marketingowe!

Pozostałe artykuły

Ikona

How useful was this post?

Kliknij na gwiazdkę, aby ocenić!

Średnia oceny 0 / 5. Liczba głosów: 0

Brak ocen

Jak poprawnie pisać teksty na bloga z użyciem AI? 17.10.2025 | czas czytania: 5:00 min | Sztuczna Inteligencja AI

Jak poprawnie pisać teksty na bloga z użyciem AI?

Coraz więcej osób zastanawia się, jak pisać bloga skutecznie, aby wyróżnić się w gąszczu treści. Odpowiedź jest dziś prostsza niż kiedykolwiek: z pomocą sztucznej inteligencji. Narzędzia AI potrafią przyspieszyć tworzenie wartościowych treści, pomóc dobrać słowa kluczowe, zoptymalizować strukturę tekstu blogowego i zadbać o czytelność. Jednak, by efektywnie z nich korzystać, trzeba wiedzieć jak pisać bloga z AI poprawnie – z zachowaniem autentyczności, jakości i zasad SEO. W tym artykule wyjaśnimy, jak pisanie tekstów blogowych może pozytywnie wpłynąć na widoczność w wyszukiwarce i jakich metod użyć, aby stworzyć angażujące treści, które stają się jednocześnie wartościowym i opłacalnym contentem. Czytaj więcej
Ikona

How useful was this post?

Kliknij na gwiazdkę, aby ocenić!

Średnia oceny 5 / 5. Liczba głosów: 1

Brak ocen

indeksacja strony w Google 13.10.2025 | czas czytania: 5:00 min | SEO

Jak sprawdzić czy strona jest zaindeksowana?

Inwestując w stronę internetową, oczekujesz jednego — żeby klienci mogli ją znaleźć w Google. Jednak nawet najlepiej zaprojektowana witryna nie przyniesie efektów, jeśli nie została zaindeksowana. Właśnie dlatego tak ważne jest, aby regularnie sprawdzać indeksowanie strony i wiedzieć, jak działa proces indeksowania w wyszukiwarce. W tym artykule wyjaśnimy, jak krok po kroku sprawdzić stan indeksacji strony w Google, jak przyspieszyć indeksowanie strony, co może blokować roboty indeksujące oraz jak korzystać z narzędzi takich jak Google Search Console czy Index Checker. Czytaj więcej
Ikona

How useful was this post?

Kliknij na gwiazdkę, aby ocenić!

Średnia oceny 5 / 5. Liczba głosów: 1

Brak ocen

wyszukiwanie obrazem 06.10.2025 | czas czytania: 5:00 min | Inne

Jak wyszukiwać obrazem? Poradnik

W świecie, w którym 90% informacji dociera do nas w formie wizualnej, szybkie odnajdywanie źródeł zdjęć czy podobnych grafik staje się nie tylko wygodą, ale i biznesową przewagą. Wyszukiwanie obrazem, czyli tzw. reverse image search, to narzędzie, które zrewolucjonizowało sposób korzystania z internetu – od identyfikacji przedmiotów i miejsc, po weryfikację praw autorskich. Dla sklepów internetowych to także dodatkowy kanał pozyskiwania klientów, bo optymalizacja zdjęć w e-commerce sprawia, że każde zdjęcie produktu może działać jak osobna strona wejściowa z Google. Z tego poradnika dowiesz się, jak wyszukiwać obrazem na różnych urządzeniach, jakie metody i funkcje są dostępne oraz w jaki sposób możesz wykorzystać to rozwiązanie w biznesie i codziennym życiu. Czytaj więcej

Potrzebujesz skutecznych rozwiązań marketingowych? Masz je na wyciągnięcie ręki. Nasi eksperci czekają na Twój sygnał. Porozmawiamy?

Zamów rozmowę
Kontakt