Marketing internetowy w praktyce!

Zarejestruj się do bezpłatnej platformy e-learningowej.

Zarejestruj się bezpłatnie

Kanał YouTube – Efektywna firma w necie

Wskazówki, rozmowy, inspiracje

Subskrybuj kanał na YouTube i bądź na bieżąco!

Bezpłatny audyt SEO

Sprawdź, jak Twoja strona radzi sobie w sieci!

Audytuj bezpłatnie
13.09.2022 | czas czytania: 4 | Inne | autor: Artefakt

Netnografia – czym jest i jak możesz ją wykorzystać

Netnografia – czym jest i jak możesz ją wykorzystać

Dziś, aby poznać wartościowe insighty, wystarczy zagłębić się w świat online. Powszechność Internetu spowodowała, że możemy odkrywać i analizować aktualne i nadchodzące trendy w dowolnym momencie oraz miejscu. Na wyciągnięcie ręki mamy opinie, filmy, nagrania czy zdjęcia, które pozwalają nam bliżej poznać interesującą nas grupę.

Prowadząc firmę, a także wszelkie działania marketingowe, powinniśmy najpierw zadać sobie pytanie: do kogo kierujemy nasz biznes? Kogo chcemy do nas przekonać? Kto jest/będzie naszym odbiorcą? Jest to kluczowe, ponieważ działania adresowane do wszystkich są tak naprawdę kierowane do nikogo. Te pytania powinny pojawić się także w każdej strategii. Aby znaleźć na nie odpowiedź, z pomocą przyjdzie nam netnografia.

Netnografia – co to jest?

Netnografia, jak nazwa wskazuje, ma związek z Internetem i światem wirtualnym. Jej nazwa powstała z połączenia dwóch słów: etnografia oraz Internet. Opiera się głównie na zastosowaniu repertuaru technik i metod badań antropologicznych oraz etnograficznych w wirtualnym świecie. Początkowo netnografia odgrywała rolę tylko pomocniczą i wzbogacała informacje z wywiadów o kontekst wirtualny. Dziś dzięki niej można zbadać elementy zachowań społeczności, ale także pojedynczych odbiorców. O ile etnografia została stworzona do analizowania grup etnicznych, netnografia ma bardziej możliwości nieograniczone i lepiej dostosowane do współczesnego świata digital.

Korzyści, jakie mają marki z sięgnięcia po dane z Internetu, są niezaprzeczalne. Wpłynęło to na upowszechnienie się pojęcia netnografii w ostatnich latach. Jeszcze do niedawna w Polsce na wzmiankę o niej przedstawiciele marketingu reagowali zdziwieniem, dlatego potrzebne były obszerne wyjaśnienia oraz usystematyzowanie netnografii. Obecnie bywa ona wykorzystywana w badaniach na rzecz różnych brandów, które chcą rozwijać produkty i komunikację, a także dbają o swój wizerunek. Netnografia jest pozyskiwaniem danych z Internetu za pomocą np. analizy danych statystycznych social listeningu, wywiadów z użytkownikami, a także analizy słów kluczowych. Na podstawie wniosków z tych danych zoptymalizujesz swoje działania, a przede wszystkim bardziej zrozumiesz swoich klientów, ich zachowania, potrzeby i problemy. Robią tak wielkie marki, jak Pepsi, Nivea, BMW czy Starbucks, ale także firmy z naszego polskiego podwórka, np. Kupiec.

Zobacz: Jak stworzyć i wykorzystać mapę interesariuszy?

Jak to działa

Netnografia wykorzystuje rozmaite sposoby na pozyskanie danych. Przykładami miejsc, gdzie badacz może szukać informacji, oraz narzędzi, którymi może się posługiwać, są:

· rozmowy na chacie na stronie www firmy (np. LiveChat),

· grupy dyskusyjne (np. Facebook, LinkedIn, Quora),

· dane z Facebook Audience Insights (jako profil demograficzny, a także psychologiczny użytkowników),

· sposób zadawania pytań i zainteresowania/potrzeby odbiorców (AnswerThePublic, Google Keyword Planner),

· analiza danych zastanych online (konwersacje, hasztagi, tagi),

· crowdsourcing & co-creation, czyli miejsca czy strony www, które gromadzą dane i pomysły od klientów (np. Lego Ideas, Starbucks Ideas).

Dane pozyskane z netnografii mogą pokazać problemy, które wcześniej były niewidoczne dla firmy, wesprzeć ścieżkę komunikacyjną i marketingową albo stać się źródłem innowacji. Netnografia to świetna metoda badań digital dla wszystkich firm, które chcą iść w kierunku klientocentryzmu oraz badać i optymalizować swoją ścieżkę klienta. Jak to działa w praktyce, pokażę na przykładach marek Nivea oraz Kupiec.

Nivea

Do tego projektu Nivea zaprosiła firmę Hyve. Mimo że na początku wszystkim towarzyszyły obawy przed tym badaniem oraz wątpliwości, czy w sieci są ludzie rozmawiający o dezodorantach, udało się uzyskać zaskakujące efekty. Za pomocą netnografii wyróżniono trzy główne grupy potencjalnych klientów. Byli to: ćwiczący na siłowni, szukający porad na temat prania ubrań, dyskutujący o zdrowiu. Co łączyło tych ludzi? Wszyscy dyskutowali o żółtych plamach pod pachami na ubraniu, które były według nich efektem złej jakości dezodorantów. Dzięki temu odkryciu Nivea stworzyła nowy produkt: Black & White Invisible Spray. Dezodorant, który miał rozwiązywać problem przebarwień na ubraniach, okazał się sukcesem. Sama marka stwierdziła, że włączenie go do oferty było najlepszym osiągnięciem w ciągu 100 lat istnienia marki.

Przykład Nivea pokazuje, że netnografia może być potężnym narzędziem w rozwoju produktu. Pozyskane przy jej pomocy informacje mogą wskazać konkretne problemy klientów oraz być bazą dla wprowadzania innowacyjnych rozwiązań, które są odpowiedzią na realne potrzeby.

Kupiec

Któż z nas nie zna dań instant i zupek chińskich? Są niedrogie, szybko się je przygotowuje, ale… nie są zbyt zdrowe. Marka Kupiec chciała wprowadzić do swojej oferty właśnie tego rodzaju dania, ale zanim to zrobiła, wraz z badaczami sprawdzili, jak użytkownicy Internetu podchodzą do tego typu rozwiązań. Aby zobaczyć, czy ten pomysł ma potencjał, posłużyli się social listeningiem i przebadali kilkanaście fraz kluczowych. Na podstawie aktywności potencjalnych klientów zapoznali się z opiniami użytkowników na temat szybkich dań. Wyniki były zaskakujące, ponieważ okazało się, że owszem, dania instant mają negatywne konotacje, ale nie są przez użytkowników w ten sposób nazywane. Pojawiały się określenia „danie gotowe” lub „lunch do zalania”. W wyniku tej współpracy powstał nowy produkt – Anatomia Zdrowego Lunchu, czyli szybkie danie do zalania wrzątkiem. Danie to, w przeciwieństwie, do konkurentów, miało bardzo dobry skład.

Przykład Kupca pokazuje, jak dzięki netnografii można tworzyć produkty, które zmieniają rynek i postrzeganie pewnej kategorii produktów.

Zobacz: Brand purpose – dlaczego jest to ważne?

Podsumowanie

Netnografia daje cenną wiedzę na temat insightów. Firmy mogą ją wykorzystać do tworzenia innowacji, optymalizacji produktów, rozwoju ścieżki klienta, a także w zakresie komunikacyjnym. Badania zachowań, potrzeb i problemów użytkowników Internetu są źródłem wiedzy o trendach, które można wykorzystać w rozwoju biznesu. Marki coraz częściej przekonują się do digitalowej wersji etnografii, dzięki czemu powstają coraz skuteczniejsze rozwiązania, a także sami konsumenci zostali zaproszeni do współtworzenia produktów najlepszych właśnie dla nich.

Zapisz się na nasz bezpłatny newsletter i poznaj sprawdzone wskazówki marketingowe!

Pozostałe artykuły

wykres z danymi 13.06.2025 | czas czytania: 5:00 min | marketing internetowy

Co się sprzedaje w Polsce i dlaczego?

Polski rynek sprzedaży detalicznej rośnie w siłę. Największy wzrost sprzedaży dotyczył pojazdów samochodowych, motocykli i części (o 22%) oraz paliw (o 13,1%) . W e-commerce dominowały kategorie takie jak moda, kosmetyki, produkty farmaceutyczne oraz elektronika. Popularność zyskały również produkty ekologiczne i zdrowa żywność, co odzwierciedla zmieniające się preferencje konsumentów. Z tego artykułu dowiesz się, co się najlepiej sprzedaje w Polsce. Czytaj więcej
dane dla sklepu sportowego 12.06.2025 | czas czytania: 5:00 min | SEO

Reklama sklepu sportowego – jak skutecznie przyciągnąć aktywnych klientów?

W dobie rosnącej popularności zdrowego stylu życia i sportu, sklepy sportowe zyskują nowych klientów, ale jednocześnie konkurencja na rynku staje się coraz bardziej zacięta. Wielu właścicieli zadaje sobie pytanie: jak wyróżnić się w tłumie i przyciągnąć osoby naprawdę zainteresowane aktywnością fizyczną? Cały sekret tkwi w dobrze przemyślanej reklamie, która trafia prosto w potrzeby i motywacje klientów, a więc tych, którzy szukają jakości, inspiracji i wsparcia w drodze do sportowych celów. W tym artykule pokażemy, jak krok po kroku zaplanować skuteczne działania promocyjne, które zwiększą ruch w sklepie i przełożą się na realny wzrost sprzedaży. Czytaj więcej
yoast seo 09.06.2025 | czas czytania: 5:00 min | SEO

Yoast SEO – jak ustawić meta tagi i poprawić widoczność w Google?

Chcesz, by Twoja strona lepiej widoczna była w Google, ale nie wiesz, od czego zacząć? Z pomocą przychodzi Yoast SEO. Jest to popularna wtyczka do WordPressa, która w prosty sposób pozwala ustawić meta tagi, czyli tytuły i opisy widoczne w wynikach wyszukiwania. To właśnie te elementy decydują o tym, czy użytkownik kliknie w Twoją stronę. Dzięki Yoast SEO możesz zadbać o nie bez znajomości kodu, korzystając z intuicyjnego edytora i gotowych zmiennych. W tym artykule pokażemy Ci, jak krok po kroku zoptymalizować meta tagi i zwiększyć swoją szansę na wyższą pozycję w Google. Czytaj więcej

Potrzebujesz skutecznych rozwiązań marketingowych? Masz je na wyciągnięcie ręki. Nasi eksperci czekają na Twój sygnał. Porozmawiamy?

Zamów rozmowę
Kontakt