Marketing internetowy w praktyce!

Zarejestruj się do bezpłatnej platformy e-learningowej.

Zarejestruj się bezpłatnie

Kanał YouTube – Efektywna firma w necie

Wskazówki, rozmowy, inspiracje

Subskrybuj kanał na YouTube i bądź na bieżąco!

Bezpłatny audyt SEO

Sprawdź, jak Twoja strona radzi sobie w sieci!

Audytuj bezpłatnie
13.09.2022 | czas czytania: 4 | Inne | autor: Artefakt

Netnografia – czym jest i jak możesz ją wykorzystać

Netnografia – czym jest i jak możesz ją wykorzystać

Dziś, aby poznać wartościowe insighty, wystarczy zagłębić się w świat online. Powszechność Internetu spowodowała, że możemy odkrywać i analizować aktualne i nadchodzące trendy w dowolnym momencie oraz miejscu. Na wyciągnięcie ręki mamy opinie, filmy, nagrania czy zdjęcia, które pozwalają nam bliżej poznać interesującą nas grupę.

Prowadząc firmę, a także wszelkie działania marketingowe, powinniśmy najpierw zadać sobie pytanie: do kogo kierujemy nasz biznes? Kogo chcemy do nas przekonać? Kto jest/będzie naszym odbiorcą? Jest to kluczowe, ponieważ działania adresowane do wszystkich są tak naprawdę kierowane do nikogo. Te pytania powinny pojawić się także w każdej strategii. Aby znaleźć na nie odpowiedź, z pomocą przyjdzie nam netnografia.

Netnografia – co to jest?

Netnografia, jak nazwa wskazuje, ma związek z Internetem i światem wirtualnym. Jej nazwa powstała z połączenia dwóch słów: etnografia oraz Internet. Opiera się głównie na zastosowaniu repertuaru technik i metod badań antropologicznych oraz etnograficznych w wirtualnym świecie. Początkowo netnografia odgrywała rolę tylko pomocniczą i wzbogacała informacje z wywiadów o kontekst wirtualny. Dziś dzięki niej można zbadać elementy zachowań społeczności, ale także pojedynczych odbiorców. O ile etnografia została stworzona do analizowania grup etnicznych, netnografia ma bardziej możliwości nieograniczone i lepiej dostosowane do współczesnego świata digital.

Korzyści, jakie mają marki z sięgnięcia po dane z Internetu, są niezaprzeczalne. Wpłynęło to na upowszechnienie się pojęcia netnografii w ostatnich latach. Jeszcze do niedawna w Polsce na wzmiankę o niej przedstawiciele marketingu reagowali zdziwieniem, dlatego potrzebne były obszerne wyjaśnienia oraz usystematyzowanie netnografii. Obecnie bywa ona wykorzystywana w badaniach na rzecz różnych brandów, które chcą rozwijać produkty i komunikację, a także dbają o swój wizerunek. Netnografia jest pozyskiwaniem danych z Internetu za pomocą np. analizy danych statystycznych social listeningu, wywiadów z użytkownikami, a także analizy słów kluczowych. Na podstawie wniosków z tych danych zoptymalizujesz swoje działania, a przede wszystkim bardziej zrozumiesz swoich klientów, ich zachowania, potrzeby i problemy. Robią tak wielkie marki, jak Pepsi, Nivea, BMW czy Starbucks, ale także firmy z naszego polskiego podwórka, np. Kupiec.

Zobacz: Jak stworzyć i wykorzystać mapę interesariuszy?

Jak to działa

Netnografia wykorzystuje rozmaite sposoby na pozyskanie danych. Przykładami miejsc, gdzie badacz może szukać informacji, oraz narzędzi, którymi może się posługiwać, są:

· rozmowy na chacie na stronie www firmy (np. LiveChat),

· grupy dyskusyjne (np. Facebook, LinkedIn, Quora),

· dane z Facebook Audience Insights (jako profil demograficzny, a także psychologiczny użytkowników),

· sposób zadawania pytań i zainteresowania/potrzeby odbiorców (AnswerThePublic, Google Keyword Planner),

· analiza danych zastanych online (konwersacje, hasztagi, tagi),

· crowdsourcing & co-creation, czyli miejsca czy strony www, które gromadzą dane i pomysły od klientów (np. Lego Ideas, Starbucks Ideas).

Dane pozyskane z netnografii mogą pokazać problemy, które wcześniej były niewidoczne dla firmy, wesprzeć ścieżkę komunikacyjną i marketingową albo stać się źródłem innowacji. Netnografia to świetna metoda badań digital dla wszystkich firm, które chcą iść w kierunku klientocentryzmu oraz badać i optymalizować swoją ścieżkę klienta. Jak to działa w praktyce, pokażę na przykładach marek Nivea oraz Kupiec.

Nivea

Do tego projektu Nivea zaprosiła firmę Hyve. Mimo że na początku wszystkim towarzyszyły obawy przed tym badaniem oraz wątpliwości, czy w sieci są ludzie rozmawiający o dezodorantach, udało się uzyskać zaskakujące efekty. Za pomocą netnografii wyróżniono trzy główne grupy potencjalnych klientów. Byli to: ćwiczący na siłowni, szukający porad na temat prania ubrań, dyskutujący o zdrowiu. Co łączyło tych ludzi? Wszyscy dyskutowali o żółtych plamach pod pachami na ubraniu, które były według nich efektem złej jakości dezodorantów. Dzięki temu odkryciu Nivea stworzyła nowy produkt: Black & White Invisible Spray. Dezodorant, który miał rozwiązywać problem przebarwień na ubraniach, okazał się sukcesem. Sama marka stwierdziła, że włączenie go do oferty było najlepszym osiągnięciem w ciągu 100 lat istnienia marki.

Przykład Nivea pokazuje, że netnografia może być potężnym narzędziem w rozwoju produktu. Pozyskane przy jej pomocy informacje mogą wskazać konkretne problemy klientów oraz być bazą dla wprowadzania innowacyjnych rozwiązań, które są odpowiedzią na realne potrzeby.

Kupiec

Któż z nas nie zna dań instant i zupek chińskich? Są niedrogie, szybko się je przygotowuje, ale… nie są zbyt zdrowe. Marka Kupiec chciała wprowadzić do swojej oferty właśnie tego rodzaju dania, ale zanim to zrobiła, wraz z badaczami sprawdzili, jak użytkownicy Internetu podchodzą do tego typu rozwiązań. Aby zobaczyć, czy ten pomysł ma potencjał, posłużyli się social listeningiem i przebadali kilkanaście fraz kluczowych. Na podstawie aktywności potencjalnych klientów zapoznali się z opiniami użytkowników na temat szybkich dań. Wyniki były zaskakujące, ponieważ okazało się, że owszem, dania instant mają negatywne konotacje, ale nie są przez użytkowników w ten sposób nazywane. Pojawiały się określenia „danie gotowe” lub „lunch do zalania”. W wyniku tej współpracy powstał nowy produkt – Anatomia Zdrowego Lunchu, czyli szybkie danie do zalania wrzątkiem. Danie to, w przeciwieństwie, do konkurentów, miało bardzo dobry skład.

Przykład Kupca pokazuje, jak dzięki netnografii można tworzyć produkty, które zmieniają rynek i postrzeganie pewnej kategorii produktów.

Zobacz: Brand purpose – dlaczego jest to ważne?

Podsumowanie

Netnografia daje cenną wiedzę na temat insightów. Firmy mogą ją wykorzystać do tworzenia innowacji, optymalizacji produktów, rozwoju ścieżki klienta, a także w zakresie komunikacyjnym. Badania zachowań, potrzeb i problemów użytkowników Internetu są źródłem wiedzy o trendach, które można wykorzystać w rozwoju biznesu. Marki coraz częściej przekonują się do digitalowej wersji etnografii, dzięki czemu powstają coraz skuteczniejsze rozwiązania, a także sami konsumenci zostali zaproszeni do współtworzenia produktów najlepszych właśnie dla nich.

Zapisz się na nasz bezpłatny newsletter i poznaj sprawdzone wskazówki marketingowe!

Pozostałe artykuły

kobieta prezentuje marketing 7p 28.04.2025 | czas czytania: 5:00 min | Inne

Marketing 7P – rozszerzony mix marketingowy z przykładami

Czy wiesz, że tradycyjny model marketingowy 4P to już przeszłość? Poznaj nowoczesne i bardziej kompleksowe podejście – Marketing 7P! Jest to rozszerzony mix marketingowy, który pomoże Twojej firmie wyróżnić się na tle konkurencji. Dowiedz się, jak dodatkowe elementy mogą wpłynąć na sukces Twojej strategii marketingowej. W tym artykule przedstawimy konkretne przykłady zastosowania każdego z 7 elementów, aby móc efektywnie wdrożyć je w swojej działalności. Czytaj więcej
wykres 25.04.2025 | czas czytania: 5:00 min | Inne

Ambasador marki – kto to jest i jak wpływa na wizerunek firmy?

Czy wiesz, kto stoi za sukcesem wielu znanych marek? To ambasadorzy marki – osoby, które swoim wizerunkiem i działaniami budują pozytywne skojarzenia z firmą. Zastanawiasz się, jak dokładnie wpływają na wizerunek przedsiębiorstwa? Przeczytaj dalej, a odkryjesz, dlaczego ich rola jest nieoceniona i jak mogą przyczynić się do wzrostu rozpoznawalności oraz zaufania do Twojej marki. Poznaj tajemnice skutecznego marketingu i dowiedz się, jak wybrać idealnego ambasadora dla swojego biznesu! Czytaj więcej
uścisk dłoni 23.04.2025 | czas czytania: 5:00 min | Inne

Społeczna odpowiedzialność biznesu – definicja i przykłady działań CSR

Społeczna odpowiedzialność biznesu (CSR) to temat, który zyskuje dzisiaj znaczenie. Jak firmy mogą pozytywnie wpływać na społeczeństwo i środowisko? Odpowiedź jest prosta: poprzez działania CSR. Czym dokładnie jest społeczna odpowiedzialność biznesu? Przekonaj się, jak odpowiedzialne podejście do biznesu może przynieść korzyści nie tylko firmom, ale także całemu społeczeństwu. Czytaj dalej, aby odkryć, jak małe kroki mogą prowadzić do wielkich zmian. Czytaj więcej

Potrzebujesz skutecznych rozwiązań marketingowych? Masz je na wyciągnięcie ręki. Nasi eksperci czekają na Twój sygnał. Porozmawiamy?

Zamów rozmowę
Kontakt