Artefakt cares about Your privacy
In order to offer access to a secure, functional and attractive service, we use identifiers sent by your device and may store or read small text files (e.g. cookies) contained on your device. Based on your consent, we will process personal data, such as unique identifiers, information sent by end devices for personalization of advertisements and content, statistical demographic information for traffic measurement, we will also analyze the usefulness of certain solutions of the service, their performance in order to improve user satisfaction - hereinafter: your Data. By clicking "Accept all" you consent to the processing of your data in a broad way, including sharing it with third parties - a list of which can be found in the Privacy Policy. By clicking "Modify" you can make your choice of settings. By clicking "Necessary only," you refuse to consent to the use of optional settings and the transfer of additional data. You can make changes to your choices at any time by clicking the padlock button in the corner of the page. Regardless of your preference settings on our site, you can also manage your browser`s privacy settings. For more information about data processing, see our Privacy Policy.
Manage preferences
Select the consents of your choice
Necessary
Necessary scripts and data stored on the end device contribute to the security and usability of the website by enabling secure access to basic functions such as site navigation and access to specific areas of the website. The website cannot be properly displayed without this group.
Functionality
This is data used to personalize your use of our website and to remember choices you make while using our website. For example, we may use functional cookies to remember your language preferences or to remember your login information, making it easier for you to use the site.
Analytics
Scripts and data used to collect information to analyze site traffic and how users use the site, how they came to the site, and to create aggregate demographic statistics about users. Analytical cookies and similar technologies allow us to measure the effectiveness of actions taken and content presented.
Marketing
Scope responsible for displaying personalized ads that may be of interest to the user based on browsing history and habits and demographic criteria. Also, third-party files that, in conjunction with files installed while browsing other websites, profile the user, providing him or her with the marketing, advertising and retargeting content deemed most appropriate.
Personalize
Accept choices
Accept all

Marketing internetowy w praktyce!

Zarejestruj się do bezpłatnej platformy e-learningowej.

Zarejestruj się bezpłatnie

Kanał YouTube – Efektywna firma w necie

Wskazówki, rozmowy, inspiracje

Subskrybuj kanał na YouTube i bądź na bieżąco!

Bezpłatny audyt SEO

Sprawdź, jak Twoja strona radzi sobie w sieci!

Audytuj bezpłatnie
04.02.2024 | czas czytania: 5 | Analityka | autor: Artefakt

Co zrobić, gdy spada współczynnik konwersji? Checklista

Co zrobić, gdy spada współczynnik konwersji? Checklista

Konwersja – co to znaczy?

Konwersja to pewne działanie wykonane przez internautę – potencjalnego klienta. Działanie to jest odpowiedzią na wprowadzanie wytycznych SEO czy kampanię reklamową w Internecie. Innymi słowy z konwersją mamy do czynienia wtedy, gdy klient wykona jakąś pożądaną przez przedsiębiorstwo czynność. Do takich czynności należą m.in.:

  • kliknięcie w baner reklamowy,
  • wysłanie zapytania,
  • wypełnienie formularza rejestracyjnego,
  • zarejestrowanie się na stronie,
  • zapisanie się do newslettera,
  • dokonanie zakupu produktu bądź usługi.

Wskaźnik konwersji – czym jest?

Wskaźnik konwersji pokazuje liczbę konwersji (aktywności użytkowników) w przeliczeniu na liczbę wszystkich odwiedzin na stronie. Dzięki wskaźnikowi konwersji dowiadujemy się więc, ile procent osób zainteresowało się oferowanymi na stronie produktami czy usługami.

Wskaźnik konwersji można bardzo prosto obliczyć:

  • należy podzielić liczbę konwersji przez liczbę użytkowników,
  • należy pomnożyć otrzymany wynik razy 100%.

Optymalizacja konwersji – co to jest?

Optymalizacja konwersji to szereg działań, których celem jest wzrost wskaźnika konwersji. Jest to niezwykle ważne zadanie dla każdego sklepu internetowego. Dzieje się tak dlatego, że im wyższy jest wskaźnik konwersji, tym większa staje się sprzedaż. Można więc odważnie, ale jednocześnie zgodnie z prawdą stwierdzić, że od wysokości współczynnika konwersji zależy funkcjonowanie sklepu internetowego i ogólny rozwój biznesu.

Więcej informacji o optymalizacji konwersji w artykule: Optymalizacja współczynnika konwersji.

Jak podnieść współczynnik konwersji?

Warto więc zastanowić się nad tym, co zrobić, aby poprawić konwersję w sklepie internetowym. Wymaga to podjęcia trzech podstawowych działań. Zostały one opisane poniżej.

Działanie 1: Pozyskaj dane dotyczące konwersji

Konwersję można zmierzyć za pomocą Google Analytics. Jest to znane narzędzie Google’a, które pozwala łatwo i szybko analizować statystyki ruchu i zachowania użytkowników na stronie internetowej. Google Analytics dostarcza wiedzy mówiącej m.in. o tym, ile osób odwiedziło Twoją stronę, ile osób dodało dany produkt do koszyka, ile osób ostatecznie nabyło produkt.

 Działanie 2: Wskaż główne problemy i cele

Google Analytics może np. wskazać, że głównym problem na stronie jest to, że użytkownicy dodają produkt do koszyka, ale nie dokonują zakupu. W takim przypadku Twoim głównym celem powinno być zbadanie, dlaczego tak się dzieje i poprawienie tego etapu na ścieżce zakupowej klienta. Najlepiej postawić sobie łatwo mierzalny i realny w realizacji cel – np. poprawa o 3% w skali tygodnia czy o 9% w skali miesiąca.

 

Działanie 3: Zoptymalizuj stronę

Kiedy znasz już statystyki i jasno określiłeś problemy oraz cele, pozostaje zająć się optymalizacją strony. Optymalizacja strony to szeroko pojęte polepszenie wyglądu strony, pojawiających się na niej treści i łatwości poruszania się po niej. Czasem poprawa drobnych elementów może znacząco wpłynąć  na wyniki konwersji.

 

Dlaczego konwersja spada? Co zrobić, gdy współczynnik konwersji spada?

Ciekawym zagadnieniem jest również to, dlaczego współczynnik konwersji spada. Może zdarzyć się tak w sytuacji, gdy strona zostanie jednorazowo zoptymalizowana i „pozostawiona sama sobie”. Bywa jednak i tak, że witryna jest stale optymalizowana, a mimo to wskaźnik konwersji jest coraz niższy. W takim przypadku należy przyjrzeć się kilku kwestiom i – w razie uzyskania niepokojących wyników – wprowadzić konieczne zmiany. Istnieje wiele sposobów na to, by poprawić wskaźnik konwersji. Poniżej przedstawiamy 10 najważniejszych z nich.

1. Prawdziwe informacje

Sprawdź: Czy wszystkie informacje na stronie są zgodne z prawdą? Czy jakieś informacje są zatajane przed klientami?

Wskazówka: Wszystkie treści umieszczone na stronie powinny być zgodne ze stanem faktycznym. Opis produktu niezgodny z samym produktem może spowodować, że klient, który zamówił produkt, już nigdy nie wróci do Twojego sklepu internetowego.

2. CTA (ang. call to action)

Sprawdź: Czy na Twojej stronie jest wystarczająca liczba przycisków CTA?

Wskazówka: CTA to szeroko pojęte wezwania do działania. Umieść na stronie krótkie wezwania, które skłonią użytkowników do interakcji. Wezwania te tworzy się zazwyczaj w trybie rozkazującym, np. „Kup teraz”, „Zapisz się”, „Czytaj dalej”, „Wypróbuj za darmo!”.

3. Formularze

Sprawdź: Czy widoczne na stronie formularze działają?

Wskazówka: Niedziałające lub niepoprawnie działające formularze powodują, że użytkownik nie może zadać nurtującego go pytania na temat produktu bądź usługi, a co za tym idzie – wychodzi ze strony, jednocześnie rezygnując z zakupu. Problemy z formularzami staraj się rozwiązywać natychmiastowo.

4. Płatności

Sprawdź: Czy płatności przebiegają bezproblemowo? Czy dajesz klientom wybór w kwestii dokonywania płatności?

Wskazówka: Pamiętaj o tym, że najdrobniejsze problemy w dokonaniu płatności mogą skutecznie zniechęcić klienta do zakupu. Użytkownik powinien móc wybrać spośród kilku proponowanych metod płatności. Mogą to być np. płatność kartą, blikiem czy gotówką dopiero przy odbiorze (opcja: „za pobraniem”).

 5. Polityka zwrotów produktów i usług

Sprawdź: Czy polityka zwrotów produktów i usług jest jasna i wychodzi naprzeciw oczekiwaniom klientów?

Wskazówka: Klienci powinni mieć pewność, że w sytuacji, gdy produkt będzie niezgodny z opisem czy nie spełni ich oczekiwań, będą mogli go szybko i łatwo zwrócić. Umieść informacje o polityce zwrotów w widocznym miejscu, zadbaj o to, aby była napisana prostym językiem. Zwiększa to sprzedaż i buduje zaufanie do serwisu – szczególnie wtedy, gdy klient po raz pierwszy korzysta z usług sprzedawcy.

6. Czytelność nagłówków

Sprawdź: Czy nagłówki nie wprowadzają użytkownika w błąd?

Wskazówka: Nagłówki powinny jasno mówić o tym, jakie informacje może pozyskać użytkownik, czytając treści na danej podstronie. Nagłówki sugerujące, że użytkownik dzięki lekturze artykułu znajdzie odpowiedź na dane pytanie, a kolejno niewspominanie o tej kwestii to działanie, które nie buduje zaufania do marki, a co za tym idzie – powoduje, że użytkownik ocenia stronę jako mało wartościową i szybko ją opuszcza.

7. Jakość tekstów

Sprawdź: Czy teksty zamieszczane na stronie są tworzone starannie?

Wskazówka: Teksty, które zamieszczasz na stronie, powinny być ciekawe, oryginalne, pozbawione błędów merytorycznych i językowych. Zadbaj też o umieszczanie odpowiednich słów i fraz kluczowych – to one przyciągną nowych użytkowników.

8. Jakość grafik, zdjęć, filmów

Sprawdź: Czy wszystkie pozatekstowe treści na stronie są wysokiej jakości?

Wskazówka: Grafiki, zdjęcia i filmy znajdujące się na Twojej stronie powinny cechować się wysoką jakością. Lepiej umieścić mniej wysokojakościowych treści niż więcej takich, które sprawią, że przedsiębiorstwo będzie odbierane jako niedbałe i nieprofesjonalne.

9. Regularność

Sprawdź: Czy treści są regularnie zamieszczane na stronie?

Wskazówka: Teksty, które pojawiają się na stronie, powinny być zamieszczane regularnie. Użytkownicy przyzwyczajają się wtedy do tego, że w danym dniu na Twojej stronie mogą znaleźć ciekawe i oryginalne treści. Regularnie więc zaglądają na witrynę, dzięki czemu wynik konwersji jest podtrzymywany.

10. Analiza oczekiwań i preferencji użytkowników

Sprawdź: Czy stale odpowiadasz na oczekiwania i preferencje użytkowników Twojego serwisu?

Wskazówka: Konwersja rosnąca bądź utrzymująca się na stałym, wysokim poziomie to wynik ciągłej optymalizacji. Powodem spadającej konwersji może być brak analizy nieustannie zmieniających się oczekiwań użytkowników. Zadbaj o to, by pozyskiwać opinie od użytkowników – pytaj o wygląd i przejrzystość strony, dogodność sposobów płatności, czytelność polityki zwrotów i inne kwestie, których poprawa może wpłynąć na wyniki konwersji, a co za tym idzie – na wzrost sprzedaży.

Testy A/B

Zagadnieniem wartym wspomnienia w kontekście konwersji są jeszcze testy A/B. Testy A/B to metoda badawcza polegająca na porównaniu ze sobą dwóch wersji strony internetowej po to, aby wybrać lepszą z nich. „Lepszą” stroną jest ta, która będzie realizować większą liczbę stawianych przed nią zadań. Do głównych zadań strony należy właśnie przedmiot tego artykułu, czyli konwersja. Testy A/B pozwalają na dobór takich nagłówków, fontów, czcionek czy kolorystyki, które będą odpowiadać oczekiwaniom użytkowników.[/vc_column_text]

Konwersja – czy warto ją optymalizować?

Dokładne sprawdzenie wyżej wymienionych kwestii, a kolejno zdefiniowanie i rozwiązanie problemów z całą pewnością pomoże zatrzymać spadające wskaźniki konwersji. Bieżące analizowanie tych kwestii daje też sporą szansę na podtrzymywanie wysokiej konwersji i jej stopniową poprawę. Zdecydowanie warto więc zadbać o konwersję na stronie i stale ją optymalizować. Zwiększenie konwersji w sklepie internetowym wymaga zaangażowania zarówno właściciela strony, jak i specjalistów branży SEO czy UX. Należy przy tym pamiętać, że wysokie wskaźniki konwersji nie są dane raz na zawsze. Właśnie dlatego ciągła optymalizacja konwersji jest koniecznym procesem dla każdego sklepu internetowego, który dąży do zwiększania sprzedaży i szeroko pojętego sukcesu biznesowego.

Ocena artykułu:
Ikona

How useful was this post?

Kliknij na gwiazdkę, aby ocenić!

Średnia oceny 0 / 5. Liczba głosów: 0

Brak ocen

Zapisz się na nasz bezpłatny newsletter i poznaj sprawdzone wskazówki marketingowe!

Pozostałe artykuły

Ikona

How useful was this post?

Kliknij na gwiazdkę, aby ocenić!

Średnia oceny 5 / 5. Liczba głosów: 1

Brak ocen

SEO 11.08.2025 | czas czytania: 13 | SEO

Pozycjonowanie stron – poradnik i podstawy

Czasy, w których wykupienie domeny i stworzenie strony www wystarczyło do zaistnienia w Internecie, minęły bezpowrotnie. Właściciele witryn i serwisów online powinni zadbać o wysoką pozycję w wyszukiwarce Google, użyteczne treści oraz wartościowe linki. Dzięki temu będą w stanie przebić się przez stale rosnącą konkurencję w wirtualnym świecie. Prowadzisz bloga, stronę firmową lub własny sklep internetowy i nie wiesz, od czego zacząć? Przygotowaliśmy kompleksowy poradnik pozycjonowania stron internetowych, który odsłoni przed Tobą tajniki działań SEO. Zapraszamy do lektury! Czytaj więcej
Ikona

How useful was this post?

Kliknij na gwiazdkę, aby ocenić!

Średnia oceny 5 / 5. Liczba głosów: 1

Brak ocen

image seo 08.08.2025 | czas czytania: 5 min | SEO

Image SEO, czyli jak zoptymalizować grafikę na stronie internetowej

Grafika na stronie internetowej jest elementem przyciągającym uwagę użytkownika. Ubarwia długą treść, pomagając przekazać najważniejsze informacje. Pozwala także na przyciągnięcie ruchu z wyszukiwarki grafiki. Jednak aby tak się stało, obrazy i zdjęcia należy zoptymalizować dla procesu pozycjonowania stron. Czy wiesz, jak to osiągnąć? W tym artykule pokażemy Ci, jak SEO zdjęć wpływa na pozycjonowanie stron internetowych, jakie znaczenie ma optymalizacja plików graficznych, alternatywny opis zdjęcia, atrybut alt czy odpowiedni format zdjęcia. Nauczysz się, jak dzięki kompresji obrazów, responsywności i strategii opartej o dane strukturalne zwiększyć ruch organiczny i skuteczność całej witryny. Czytaj więcej
Ikona

How useful was this post?

Kliknij na gwiazdkę, aby ocenić!

Średnia oceny 5 / 5. Liczba głosów: 1

Brak ocen

badania marketingowe 04.08.2025 | czas czytania: 5:00 min | marketing internetowy

Co to są badania marketingowe?

Zacznijmy od konkretu. Załóżmy, że Twoja firma chce wprowadzić nowy produkt na rynek. Inwestujesz w produkcję, marketing, sprzedaż. Ale czy masz pewność, że klienci tego właśnie chcą? Jeśli odpowiedź brzmi „nie do końca”, ten artykuł jest dla Ciebie. Oto jak badania marketingowe pomagają podejmować trafne decyzje, minimalizować ryzyko i zwiększać zyski. Zapoznaj się z naszymi cennymi wskazówkami i unikaj błędów w rozwoju swojej firmy. Czytaj więcej

Potrzebujesz skutecznych rozwiązań marketingowych? Masz je na wyciągnięcie ręki. Nasi eksperci czekają na Twój sygnał. Porozmawiamy?

Zamów rozmowę
Kontakt