Wypełnij formularz

Zamów bezpłatną konsultację!


Marketing internetowy w praktyce!

Zarejestruj się do bezpłatnej platformy e-learningowej.

Zarejestruj się bezpłatnie

Kanał YouTube – Efektywna firma w necie

Wskazówki, rozmowy, inspiracje

Subskrybuj kanał na YouTube i bądź na bieżąco!

Bezpłatny audyt SEO

Sprawdź, jak Twoja strona radzi sobie w sieci!

Audytuj bezpłatnie
16.02.2021 | czas czytania: 5:00 min | SEO | autor: Artefakt

Czym są breadcrumbs i dlaczego są przyjazne dla SEO?

Czym są breadcrumbs i dlaczego są przyjazne dla SEO?

Breadcrumbs – co to jest?

Breadcrumbs to tak zwane „okruszki chleba”. Dzięki nim użytkownik może zobaczyć, w jakim miejscu strony internetowej dokładnie się znajduje. Są one przydatne szczególnie w przypadku dużych serwisów – głównie sklepów internetowych (choć nie tylko), gdzie liczba kategorii jest ogromna, a sprawienie, aby droga do nich była szybka i prosta, może okazać się nie lada wyzwaniem. Warto jednak zrobić wszystko, by mu sprostać. Zastosowanie breadcrumbs przynosi wiele korzyści – zarówno dla użytkowników, jak i dla właścicieli serwisów internetowych. Są one także doceniane przez Google! Najważniejsze z tych korzyści przedstawiamy poniżej.

Nawigacja breadcrumbs – na czy polega?

Zanim jednak poznamy zalety zastosowania breadcrumbs, warto dowiedzieć się jeszcze, czym jest nawigacja breadcrumbs, czyli tak zwana „nawigacja okruszkowa”. Nawigacja ta zazwyczaj polega na ułożeniu odnośników strony zgodnie z hierarchią ważności podstron. W takim przypadku przybiera to następującą formę:

Strona główna > Kategoria > Podkategoria > Produkt.

Powyższy schemat przedstawia najpopularniejszą z trzech rodzajów nawigacji, czyli nawigację opartą na lokalizacji (o innych rodzajach nawigacji piszemy w dalszej części artykułu).

Źródło: https://allegro.pl/

Nawigacja okruszkowa – od ogółu do szczegółu

Jak widać, nawigacja breadcrumbs polega głównie na uporządkowaniu informacji na stronie internetowej w myśl prostej zasady – „od ogółu do szczegółu”. Dzięki takiej hierarchii użytkownik oglądający jakiś produkt w sklepie internetowym może szybko wrócić do podkategorii, kategorii czy strony głównej. Podobnie jest w przypadku użytkownika czytającego artykuł na portalu – nawigacja breadcrumbs umożliwia mu prosty powrót do strony, na której znajdował się wcześniej (np. do działu z informacjami o Polsce czy do działu z informacjami o świecie).

 

Przykład wyświetlania breadcrumbs w wynikach wyszukiwania

Zalety stosowania breadcrumbs – użytkownik serwisu

Do zalet stosowania breadcrumbs z perspektywy użytkownika należą przede wszystkim:

  • szybsze i prostsze poruszanie się po stronie;
  • łatwe przechodzenie między sekcjami strony – wystarczy jedno kliknięcie;
  • intuicyjne rozpoznawanie sekcji strony (czytelny podział na: stronę główną, kategorie, podkategorie, produkty itp.).

Uwaga: Dużym udogodnieniem dla użytkowników serwisu jest umiejscowienie menu okruszkowego na samej górze strony internetowej, tuż nad nazwą produktu. Dzięki temu wszystkie kategorie i podkategorie są dobrze widoczne.

Zalety stosowania breadcrumbs – właściciel serwisu

Do zalet stosowania breadcrumbs z perspektywy właściciela serwisu należą przede wszystkim:

  • zwiększenie ilości czasu, który użytkownicy spędzają na stronie;
  • zmniejszenie współczynnika odrzuceń (czyli wyjścia ze strony tuż po znalezieniu się na niej);
  • dbałość o rozpoznawalności marki, a co za tym idzie – oferowanych przez przedsiębiorstwo produktów czy usług.

Uwaga: Troska o czytelność strony wpływa na pozytywne postrzeganie jej przez użytkowników. Prostota i intuicyjność serwisu przekładają się na dużą liczbę odwiedzających go osób, a co za tym nierzadko idzie – wzrost sprzedaży.

Zalety stosowania breadcrumbs – SEO

Do zalet stosowania breadcrumbs z perspektywy SEO należą przede wszystkim:

  • wspomaganie linkowania wewnętrznego;
  • upraszczanie odczytywania struktury strony;
  • usprawnianie indeksowania strony.

Uwaga: Breadcrumbs korzystnie wpływają na szeroko pojęte pozycjonowanie strony. Wyszukiwarka Google rozpoznaje okruszki chleba jako narzędzie wspomagające nawigację na stronie i nagradza to, umieszczając daną stronę wyżej w wynikach wyszukiwania.

 

Przykład wyświetlania breadcrumbs w aplikacji mobilnej

Rodzaje nawigacji okruszkowych

Skoro nawigacja breadcrumbs przynosi tak wiele korzyści, warto dowiedzieć się jeszcze, jakie jej rodzaje można zastosować na stronie internetowej. Wyróżnia się trzy takie rodzaje. Są to:

  • nawigacja okruszkowa oparta na lokalizacji (najpowszechniejsza, opisana powyżej),
  • nawigacja okruszkowa oparta na atrybutach,
  • nawigacja okruszkowa oparta na ścieżce.

 

Nawigacja okruszkowa oparta na lokalizacji

Nawigacja oparta na lokalizacji to zdecydowanie najczęściej stosowana nawigacja okruszkowa. Polega ona, jak zostało już wspomniane powyżej, na stworzeniu hierarchii strony. „Uporządkowanie” serwisu w ten sposób serwisu powoduje, że osoba go odwiedzająca z łatwością może cofać się z opisu produktu do jego kategorii czy z kategorii na stronę główną. Zobacz też czym jest nawigacja fasetowa. 

Przykładowa forma nawigacji okruszkowej opartej na lokalizacji:

Strona główna > Kategoria > Podkategoria > Produkt.

Źródło: https://domodi.pl/

Nawigacja okruszkowa oparta na atrybutach

Wyróżnia się jeszcze nawigację opartą na atrybutach. Atrybutami ważnymi w tworzeniu nawigacji okruszkowej mogą być na przykład cechy produktu takie jak: rozmiar, kolor czy cena. W takim przypadku okruszki chleba stanowią kolejne etapy, które doprowadzają użytkownika do docelowej podstrony. Są one zwykle oparte na filtrach – użytkownik określa produkt, którego poszukuje i odznacza poszczególne cechy, którymi powinien się on charakteryzować.

Przykładowa forma nawigacji okruszkowej opartej na atrybutach:

Strona główna > Kategoria > Rozmiar > Kolor > Cena.

Źródło: https://www.otomoto.pl/

Nawigacja okruszkowa oparta na ścieżce

Ostatnim rodzajem nawigacji okruszkowej jest nawigacja opierająca się na ścieżce. Polega ona na zapamiętywaniu wszystkich podstron, na których przebywał użytkownik podczas korzystania z linkowania wewnętrznego serwisu. Osoba znajdująca się na danej stronie ma więc możliwość cofnięcia się do wszystkich podstron aż do strony głównej.

Przykładowa forma nawigacji okruszkowej opartej na ścieżce:

Strona główna > Poprzednia strona > Poprzednia Strona > Aktualna Strona.

Najczęściej popełniane błędy przy stosowaniu okruszków chleba

Decydując się na zastosowanie nawigacji breadcrumbs, należy wziąć pod uwagę jeszcze trzy kwestie, a precyzyjniej – zadbać o niepopełnianie częstych błędów. I tak najczęstszymi błędami przy stosowaniu okruszków chleba są:

  1. brak uporządkowania kategorii – polega to np. na przypisywaniu danej podstrony do wielu kategorii, co często wprowadza użytkownika w błąd;
  2. powtarzalność „okruszków” – breadcrumbs muszą być unikalne, przekopiowywanie struktury menu do breadcrumbs może przynieść efekt odwrotny do zamierzonego;
  3. za duży rozmiar breadcrumbs – rozmiar breadcrumbs nie powinien być większy od rozmiaru menu głównego, ponieważ rolę nadrzędną powinno pełnić właśnie menu strony, „okruszki” stanowią wyłącznie jego uzupełnienie.

Czy breadcrumbs mogą być zbędne?

Mimo licznych korzyści wynikających z zastosowania okruszków chleba zdarzają się sytuacje, w których wprowadzanie ich na stronę jest kompletnie niepotrzebne. Dzieje się tak przede wszystkim w przypadku niewielkich serwisów internetowych, w których obecność menu głównego jest w zupełności wystarczająca.

Breadcrumbs – czy warto?

Zdecydowanie warto wprowadzić na stronę internetową nawigację breadcrumbs. Głównym argumentem przemawiającym za tym są wynikające z niej wszechstronne korzyści. Obejmują one nie tylko użytkowników serwisów, ale także ich właścicieli. Korzystanie ze strony staje się łatwiejsze, liczba odwiedzających i idąca za tym sprzedaż wzrasta, a strona zostaje wynagradzana przez Google za przejrzystość i wychodzenie naprzeciw oczekiwaniom użytkowników. Nagrodą jest wyższa pozycja w wynikach wyszukiwania.

Ocena artykułu:
Ikona

How useful was this post?

Kliknij na gwiazdkę, aby ocenić!

Średnia oceny 0 / 5. Liczba głosów: 0

Brak ocen

Zapisz się na nasz bezpłatny newsletter i poznaj sprawdzone wskazówki marketingowe!

Pozostałe artykuły

Ikona

How useful was this post?

Kliknij na gwiazdkę, aby ocenić!

Średnia oceny 5 / 5. Liczba głosów: 1

Brak ocen

strona na fb 13.11.2025 | czas czytania: 5:00 min | social media

Jak stworzyć stronę na FB krok po kroku? Przewodnik dla początkujących

Prowadzisz firmę i zastanawiasz się, jak założyć stronę firmową na Facebooku, która naprawdę przyciąga klientów? Wielu przedsiębiorców tworzy fanpage bez strategii, czego efektem jest profil, który ma kilka polubień i żadnego zapytania ofertowego. W tym artykule pokażemy Ci krok po kroku, jak utworzyć stronę biznesową na Facebooku, ustawić wszystkie jej główne elementy i prowadzić ją tak, by działała jak skuteczne narzędzie marketingowe. Po tej lekturze będziesz wiedzieć, jak prowadzić firmowy fanpage w sposób profesjonalny, zwiększając rozpoznawalność marki i sprzedaż, bez przepalania budżetu. Czytaj więcej
Ikona

How useful was this post?

Kliknij na gwiazdkę, aby ocenić!

Średnia oceny 5 / 5. Liczba głosów: 1

Brak ocen

cyberbezpieczeństwo firmy 03.11.2025 | czas czytania: 5:00 min | Strony internetowe

Jak zabezpieczyć firmę? Przewodnik po cyberbezpieczeństwie krok po kroku

Cyberzagrożenia nie dotyczą już tylko dużych korporacji. Ataki ransomware, phishing, złośliwe oprogramowanie i inne formy ataków hakerskich coraz częściej uderzają w małe i średnie firmy, które nie posiadają odpowiednich zabezpieczeń systemów IT. Jeśli prowadzisz biznes, powinieneś wiedzieć, jak stworzyć i wdrożyć skuteczną strategię cyberbezpieczeństwa firmy, aby zwiększyć poziom bezpieczeństwa informacji, ochronić dane klientów oraz zbudować wizerunek firmy bezpiecznej cyfrowo. Czytaj więcej
Ikona

How useful was this post?

Kliknij na gwiazdkę, aby ocenić!

Średnia oceny 5 / 5. Liczba głosów: 1

Brak ocen

AI MODE 27.10.2025 | czas czytania: 5:00 min | Sztuczna Inteligencja AI

AI Mode — co to jest i jak zoptymalizować treść, by być widocznym?

Czy Twoja firma jest widoczna w Google? Jeśli od miesięcy ruch na stronie spada, a konkurencja pojawia się wyżej w wynikach, przyczyna może być zaskakująco prosta — Google zmieniło zasady gry. Wyszukiwarka wprowadza AI Mode, czyli tryb oparty na sztucznej inteligencji, który przekształca sposób wyświetlania wyników. To powoduje, że tradycyjne SEO oparte wyłącznie na słowach kluczowych i linkach powoli przestaje wystarczać. AI Mode potrafi generować odpowiedzi bezpośrednio w wynikach wyszukiwania, często nie pokazując klasycznych linków. Dla Twojej firmy oznacza to jedno: albo spowodujesz, że treść na Twojej stronie www zostanie zrozumiana przez sztuczną inteligencję Google, albo znikniesz z pola widzenia użytkowników. Co zrobić, aby stać się źródłem informacji dla AI i tym samym zwiększać skutecznie widoczność swojej firmy w internecie? Na to pytanie odpowiemy w poniższym artykule. Czytaj więcej

Potrzebujesz skutecznych rozwiązań marketingowych? Masz je na wyciągnięcie ręki. Nasi eksperci czekają na Twój sygnał. Porozmawiamy?

Zamów rozmowę
Kontakt