Artefakt cares about Your privacy
In order to offer access to a secure, functional and attractive service, we use identifiers sent by your device and may store or read small text files (e.g. cookies) contained on your device. Based on your consent, we will process personal data, such as unique identifiers, information sent by end devices for personalization of advertisements and content, statistical demographic information for traffic measurement, we will also analyze the usefulness of certain solutions of the service, their performance in order to improve user satisfaction - hereinafter: your Data. By clicking "Accept all" you consent to the processing of your data in a broad way, including sharing it with third parties - a list of which can be found in the Privacy Policy. By clicking "Modify" you can make your choice of settings. By clicking "Necessary only," you refuse to consent to the use of optional settings and the transfer of additional data. You can make changes to your choices at any time by clicking the padlock button in the corner of the page. Regardless of your preference settings on our site, you can also manage your browser`s privacy settings. For more information about data processing, see our Privacy Policy.
Manage preferences
Select the consents of your choice
Necessary
Necessary scripts and data stored on the end device contribute to the security and usability of the website by enabling secure access to basic functions such as site navigation and access to specific areas of the website. The website cannot be properly displayed without this group.
Functionality
This is data used to personalize your use of our website and to remember choices you make while using our website. For example, we may use functional cookies to remember your language preferences or to remember your login information, making it easier for you to use the site.
Analytics
Scripts and data used to collect information to analyze site traffic and how users use the site, how they came to the site, and to create aggregate demographic statistics about users. Analytical cookies and similar technologies allow us to measure the effectiveness of actions taken and content presented.
Marketing
Scope responsible for displaying personalized ads that may be of interest to the user based on browsing history and habits and demographic criteria. Also, third-party files that, in conjunction with files installed while browsing other websites, profile the user, providing him or her with the marketing, advertising and retargeting content deemed most appropriate.
Personalize
Accept choices
Accept all

Marketing internetowy w praktyce!

Zarejestruj się do bezpłatnej platformy e-learningowej.

Zarejestruj się bezpłatnie

Kanał YouTube – Efektywna firma w necie

Wskazówki, rozmowy, inspiracje

Subskrybuj kanał na YouTube i bądź na bieżąco!

Bezpłatny audyt SEO

Sprawdź, jak Twoja strona radzi sobie w sieci!

Audytuj bezpłatnie
16.06.2020 | czas czytania: 5 | SEO | autor: Artefakt

Dlaczego wybór hostingu jest kluczowy dla sukcesu Twojej strony internetowej?

Dlaczego wybór hostingu jest kluczowy dla sukcesu Twojej strony internetowej?

Do podstawowych elementów strony internetowej należy przyciągający uwagę wygląd (layout), łatwa do zapamiętania nazwa domeny oraz stabilny hosting. Ten ostatni ma znaczący wpływ na funkcjonowanie serwisu, bezpieczeństwo przechowywanych danych oraz na pozycje witryny w wynikach wyszukiwania. Jak wybrać hostingodawcę, który zapewni usługę dostosowaną do Twoich wymagań i mieszczącą się w budżecie? O tym w dzisiejszym artykule.

Kryteria oceny niezawodności hostingu

Z hostingiem klient wiąże się zwykle minimum na rok. Jeśli po kilku tygodniach okaże się, że wybrany dostawca lub plan nie odpowiada Twoim wymaganiom, stracisz pieniądze i czas na przeniesienie strony na inny hosting. Z tego względu decyzję o wyborze hostingodawcy warto oprzeć o kilka kryteriów.

1. Analiza dostępności serwera i czasu przestoju

Z pewnością zależy Ci, aby Twoja witryna była dostępna dla Ciebie i użytkowników przez 100% czasu. Firmy hostingowe nie mogą zagwarantować całkowitej sprawności serwera, ale w ofercie zazwyczaj znajduje się zapis o dostępności na poziomie 99%. Jeśli wskaźnik ten będzie niższy, zwróć uwagę, czy usługodawca gwarantuje odpowiednią rekompensatę.

2. Wydajność

Czy wiesz, że jednosekundowe opóźnienie w ładowaniu strony powoduje spadek konwersji o 7% (źródło: badania The Aberdeen Group)? Klienci mają bardzo małą tolerancję dla witryn, które długo się ładują. Mogą z tego powodu zrezygnować z zakupów i skorzystać z oferty konkurencji. Oczywiście, najkrótszy czas oczekiwania gwarantuje dobrze skonfigurowany serwer dedykowany, ale nawet na dobrej jakości serwerze współdzielonym można osiągać zadowalające wyniki pod warunkiem, że zapewnia on wystarczającą ilość pamięci i mocy obliczeniowej.

3. Gwarancje SLA a bezpieczeństwo strony internetowej

SLA (ang. Service Level Agreement) to nic innego, jak umowa o gwarantowanym poziomie świadczenia usług przez firmę hostingową. Określa wydajność systemu i urządzeń do spełniania swoich zadań w konkretnym przedziale czasowym (zwykle w skali miesiąca). Gwarancja wyrażana jest procentowo jako stosunek liczby godzin dostępności usługi w miesiącu do liczby wszystkich godzin w miesiącu wyrażony w procentach. Większość hostingodawców oferuje SLA na poziomie 99%- 99,99%. Warto jednak zaznaczyć, że operator nie jest w stanie zapewnić stuprocentowej dostępności mimo nieustannej konserwacji sprzętu i dbania o system IT. W przypadku wystąpienia awarii powinien on natychmiast podjąć odpowiednie kroki w celu wyeliminowania usterki.

4. Wsparcie techniczne

Możesz nie posiadać wiedzy i zasobów do zarządzania serwerem strony internetowej. W takim przypadku ważne jest, by firma hostingowa gwarantowała wsparcie techniczne i dostępność obsługi klienta w przypadku wystąpienia jakiejkolwiek awarii. Znaczenie ma także całodobowy monitoring funkcjonowania serwera.

5. Skalowalność

Przewidujesz, że z czasem będziesz potrzebować znacznie większej pojemności ze względu na wzmożony ruch odwiedzających lub dodatkowe treści, takie jak galerie zdjęć czy wideo? Jeśli tak, lepiej wybrać dostawcę usług hostingowych, który może szybko dostosować oferowane rozwiązania do rosnącej popularności Twojej strony.

6. Opinie użytkowników jako wskaźnik niezawodności hostingu

Na podstawie opinii i recenzji dotychczasowych klientów firmy hostingowej można wywnioskować, czy dana usługa spełnia oczekiwania, ocenić jakość obsługi i poziom wsparcia technicznego oraz dowiedzieć się, z jakimi problemami zmagają się użytkownicy. W sieci istnieje wiele serwisów, na których można znaleźć opinie na temat hostingodawcy, np. recenzje pod wizytówką Profil Firmy w Google, w mediach społecznościowych i bezpośrednio na stronie internetowej. Warto jednak odpowiednio przefiltrować treści opinii i skupić się na tych, które są napisane w rzetelny sposób i opisują konkretne aspekty usługi.

Wpływ wyboru hostingu na pozycjonowanie w wynikach wyszukiwania

Wybór wysokiej jakości hostingu ma kluczowe znaczenie dla pozycjonowania strony internetowej w Google. Dlaczego? Algorytmy wyszukiwarki premiują te witryny, które mogą pochwalić się krótkim czasem ładowania. Jest to jeden z czynników rankingowych, który wpływa na wyniki SEO. Im szybciej wyświetla się strona, tym mniejsza szansa, że użytkownik zrezygnuje z dalszego jej przeglądania. Dlatego dobry serwer powinien zapewniać optymalną wydajność i przepustowość. Od szybkości hostingu zależy również częstotliwość i efektywność indeksowania serwisu przez roboty wyszukiwarek.

Kolejnym ważnym czynnikiem jest bezpieczeństwo usługi hostingowej. Google preferuje te witryny, które są chronione certyfikatem SSL przed ewentualnymi atakami hakerskimi, wirusami i innymi zagrożeniami. Warto pamiętać, że wyszukiwarka może obniżyć pozycję strony w rankingu, jeżeli wykryje, że została ona zainfekowana lub zawiera szkodliwe oprogramowanie. Hosting powinien więc oferować dodatkowe zabezpieczenia w postaci firewalla, backupu i skanowania antywirusowego.

Rola niezawodności w utrzymaniu dostępności strony dla użytkowników

Wyszukiwarka Google monitoruje oraz analizuje niezawodność witryny i może ją ukarać, jeśli zawodzi lub jest niedostępna. Serwer, na którym stoi strona, musi więc być dostępny dla robotów indeksujących przez cały czas. W momencie skanowania serwisu nie mogą one napotkać na błędy (np. błąd 5xx). W przeciwnym razie portalowi grozi blokada w wynikach wyszukiwania.

Obniżenie pozycji w rankingu to jedno, ale awaryjność hostingu może przekładać się na spadek efektywności i zysków wśród liderów branży. Jeżeli hostingodawca planuje prace serwisowe, należy zadbać o to, aby serwer poinformował roboty Google o stanie tymczasowym za pomocą odpowiedniego kodu HTML.

Jak hosting wpływa na konwersje?

Szybki i niezawodny hosting, który gwarantuje płynne i bezproblemowe działanie strony www, przyczynia się do zwiększenia współczynnika konwersji. Każda sekunda opóźnienia zmniejsza szanse na realizację celów witryny, takich jak: zapisanie do newslettera, założenie konta, wypełnienie formularza, dodanie produktu do koszyka i wreszcie dokonanie zakupu. Użytkownicy chętniej dokonują transakcji i wracają do tych serwisów, które gwarantują bezpieczeństwo danych. Jeżeli potencjalni klienci nie zobaczą charakterystycznej kłódki przy pasku adresu, mogą natychmiast opuścić witrynę i poszukać rozwiązania swojego problemu u konkurencji. Wówczas szansa na poprawę konwersji spada niemal do zera.

Jak szybkość hostingu wpływa na doświadczenie użytkownika?

Strona internetowa, która szybko się ładuje i zapewnia niezawodne funkcjonowanie, zwłaszcza na urządzeniach mobilnych, wpływa na odczucia użytkowników. Postrzegana jest jako wiarygodna i profesjonalna. Korzystanie z witryny staje się przyjemne, a dzięki temu można utrzymać uwagę odbiorcy na dłużej. Każda kolejna sekunda czekania prowadzi do utraty zainteresowania. W przypadku serwisów, które ładują się wolno, mamy do czynienia z wysokim współczynnikiem odrzucenia Oznacza to, że użytkownicy opuszczają stronę jeszcze przed wyświetleniem treści.

W tym miejscu warto wspomnieć, że szybkość ładowania zależy także od zasobów udostępnionych przez firmę hostingową. Musimy wiedzieć, czy dysponujemy własną przestrzenią na serwerze, czy korzystamy ze współdzielonego rozwiązania.

Połączenie między prędkością ładowania a wskaźnikiem odrzuceń

Właściciele sklepów internetowych powinni zwrócić szczególną uwagę na monitorowanie szybkości ładowania strony. Jest to bowiem jeden z najważniejszych wskaźników wpływających na doświadczenia użytkowników. Zbyt wolne wczytywanie prowadzi do zwiększenia współczynnika odrzuceń. Jeżeli klienci nie otrzymają od razu tego, czego chcą, wzrasta ich frustracja i w konsekwencji opuszczają witrynę, poszukując produktu u konkurencji.

Badania Think With Google wskazują, że jeżeli strona ładuje się od 1 do 3 sekund, prawdopodobieństwo odrzucenia wzrasta o 32%, a w przypadku witryn, które wczytują się od 1 do 10 sekund – ryzyko to rośnie aż o 123%. Kilka sekund potrafi więc wiele zmienić w kontekście branży e-commerce. Testy ładowania serwisu należy powtarzać regularnie, zwłaszcza przy wprowadzaniu zmian w ofercie czy dodawaniu nowych elementów, np. grafik.

Narzędzia do pomiaru i optymalizacji czasu ładowania strony

  • Google PageSpeed Insights – darmowe narzędzie od Google, które służy do mierzenia szybkości ładowania się strony zarówno na urządzeniach mobilnych, jak i stacjonarnych. Wystarczy wpisać w pasek przeglądarki: https://pagespeed.web.dev/, a następnie podać w formularzu adres witryny, którą chcemy poddać badaniu. PageSpeed Insights sprawdza czas wczytywania także pod kątem CWV (Core Web Vitals), czyli czynników wpływających na odczucia użytkownika.
  • Google Analytics Site Speed – w zakładce „Szybkość witryny” znajdują się informacje o tym, jak szybko użytkownicy mogą zobaczyć treści i z nich skorzystać. Dzięki temu łatwiej jest wskazać obszary, które wymagają poprawy, a następnie monitorować rezultaty tych ulepszeń. Narzędzie mierzy także czas wczytywania serwisu w próbce odsłon stron oraz ładowania dowolnego pojedynczego wyświetlenia, zdarzenia lub interaktywnego działania użytkownika.
  • Web.dev – kolejne bezpłatne narzędzie, które analizuje witrynę pod kątem czynników wpływających na jej szybkość. Pomiar odbywa się jednak w warunkach laboratoryjnych, a nie na podstawie danych pochodzących od rzeczywistych użytkowników. Każdy parametr (wydajność, dostępność, dobre praktyki i SEO) oceniany jest w skali od 1 do 100, przy czym wyniki poniżej 90 wymagają poprawy.

Bezpieczeństwo danych

Bezpieczny hosting to taki, który z jednej strony doskonale radzi sobie z usterkami technicznymi, a z drugiej – niweluje działania hakerów (np. ataki DDOS). Nie dopuszcza do sytuacji, w której użytkownicy po wejściu na stronę, informowani są o tym, że połączenie jest niebezpieczne. Wybierając firmę hostingową, należy więc kierować się poziomem ochrony plików i danych oraz możliwością skorzystania ze wsparcia w razie nieprzewidzianej usterki. Wśród dobrych praktyk wymienia się również częste backupy danych oraz dostęp do narzędzi, które pomagają przyśpieszyć wczytywanie danych.

Różnice między protokołami bezpieczeństwa – SSL, TLS

Protokoły bezpieczeństwa SSL (Secure Sockets Layer) i TLS (Transport Layer Security) mają za zadanie zagwarantować prywatność w Internecie. Dzięki nim poufne informacje zostają odpowiednio zaszyfrowane i mniej narażone na ataki. Nawet jeżeli dojdzie do przechwycenia danych, są one nieczytelne dla niepowołanych osób trzecich. TLS stanowi ewolucyjną aktualizację SSL w wersji 3.0. Udostępnia te same funkcje oraz dodatkowe rozszerzenia i łatwiejsze sposoby przepływu danych w obszarach niejasno określonych przez definicję protokołu SSL. Najważniejszym celem TLS jest standaryzowanie implementacji protokołu SSL w taki sposób, aby był bezpieczniejszy, a jego specyfikacja bardziej zwięzła i pełniejsza.

Dlaczego regularne kopie zapasowe są kluczowe dla ochrony danych?

Sprawdzony dostawca usług hostingowych powinien oferować regularne tworzenie kopii zapasowych stron – co najmniej raz dziennie. Takie działanie jest bowiem podstawowym elementem skutecznej strategii ochrony danych oraz zapewnia możliwość szybkiego przywrócenia poprzedniej wersji witryny w razie wystąpienia awarii technicznej, ataku malware czy przypadkowego usunięcia informacji. Dobra firma hostingowa świadczy usługę tworzenia backupów, aby strona internetowa była zawsze gotowa do działania.

Przegląd popularnych dostawców

Na polskim rynku dostępnych jest kilkadziesiąt firm świadczących usługi hostingowe. Przygotowaliśmy cztery sprawdzone propozycje, które oferują rozwiązania zarówno dla indywidualnych użytkowników, jak i dużych korporacji.

Analiza cen i planów oferowanych przez wiodących dostawców

  • ovh.pl – hosting jest zoptymalizowany m.in. pod kątem WordPressa, posiada certyfikat SSL, ochronę przed atakami i opcję przywracania danych na żądanie. W ramach każdego planu na rok rejestruje się bezpłatnie wolną domenę.
  • cyberfolks.pl (dawniej linuxpl.com) – hosting na 14 dni można uruchomić bezpłatnie i testować jego funkcjonalności. Pakiet roczny dla firm obejmuje m.in.: 100 GB pojemności, nielimitowany transfer, dowolną liczbę kont e-mail, certyfikat bezpieczeństwa, rozszerzoną ochronę przed atakami czy backup.
  • dhosting.pl – ten usługodawca również oferuje 14-dniowy okres próbny. Cena elastycznego pakietu, umożliwiającego automatyczne skalowanie zasobów serwera i pojemności dyskowej, zaczyna się od 200 zł za rok. Oferta obejmuje np. nielimitowaną liczbę domen, kont e-mail oraz baz MySQL.
  • lh.pl – podstawowy pakiet roczny, zawierający m.in.: 5 GB przestrzeni dyskowej, nieograniczoną liczbę kont e-mail, opcję codziennej kopii bezpieczeństwa oraz zoptymalizowany pod WordPress i Moodle, kosztuje 50 zł. Istnieje możliwość bezpłatnego przetestowania jakości usług.

Recenzje i opinie użytkowników na temat różnych hostingu

Hosting OVH to francuska firma, która posiada filię i serwery w Polsce. Największą jej zaletą jest niska cena, która zaczyna się od 9,83 zł brutto i kończy na 167,27 zł brutto miesięcznie, w zależności od indywidualnego zapotrzebowania na miejsce na dysku, wydajność i inne cechy. Klienci do wad zaliczają jednak trudno dostępny support oraz niedokończone tłumaczenie panelu.

Cyberfolks.pl jest to dawny linuxpl.com, który przeszedł rebranding i działa na polskim rynku od wielu lat. Firmę wyróżnia przykuwająca uwagę identyfikacja wizualna oraz szerokie przekazywanie wiedzy poprzez webinary. Usługa podzielona jest na 3 części: hosting Wodrpress, Prestashop i WWW. Do zalet użytkownicy zaliczają sprawną obsługę klienta i szybkość działania stron, natomiast do wad: wysokie ceny oraz rozdział panelu od admina.

Kolejna firma dHosting bazuje na zaawansowanym systemie Elastycznego Web Hostingu, który łączy w sobie cechy hostingu współdzielonego oraz elastyczność rozwiązań chmury obliczeniowej. Podstawowy pakiet usług oferuje klientom 50 GB przestrzeni dyskowej, skalowalność zasobów oraz automatyczne raporty dotyczące zużycia. Użytkownicy podkreślają autorski panel administracyjny, ale zwracają uwagę na brak różnorodności ofert.

Firma hostingowa LH.pl działa na polskim rynku od 2002 roku i może pochwalić się jednym z najszybszych hostingów w kraju, co mają potwierdzać wyniki testów szybkości. Użytkownicy zwracają również uwagę na sprawny support oraz atrakcyjną cenę. Wśród wad wymieniają z kolei nieintuicyjny panel, niskie wartości PHP na start oraz wysoki koszt odnowienia domeny.[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row]

Zapisz się na nasz bezpłatny newsletter i poznaj sprawdzone wskazówki marketingowe!

Pozostałe artykuły

Pani pracująca na tablecie 11.07.2025 | czas czytania: 5:00 min | Web Design

Co oznacza Customer Experience? Definicja i najważniejsze elementy

Czy wiesz, że 86% klientów jest gotowych zapłacić więcej za lepsze doświadczenia?* W czasach, gdy produkty i ceny stają się coraz bardziej podobne, to właśnie doświadczenie klienta decyduje o wyborze marki. Z tego powodu firmy coraz częściej inwestują w zarządzanie doświadczeniem, czyli CXM (Customer Experience Management), by budować przewagę konkurencyjną i dostarczać wartościowe doświadczenia dla klientów. W tym artykule wyjaśniamy, czym dokładnie jest pojęcie doświadczenia klienta, jak wygląda projektowanie doświadczeń klienta oraz jakie są najważniejsze kroki do ich optymalizacji. Dowiesz się również, dlaczego kształtowanie pozytywnych doświadczeń to strategia, która realnie wpływa na lojalność klienta, jego satysfakcję i wyniki Twojego biznesu. Czytaj więcej
_ Jak zarezerwować domenę internetową 07.07.2025 | czas czytania: 5:00 min | Domeny/hosting

Jak zarezerwować domenę internetową i po co?

Zaczynasz działalność w internecie i nie wiesz, od czego zacząć? Jednym z pierwszych kroków jest zarezerwowanie domeny internetowej. Dlaczego to takie ważne? Bo w sieci, podobnie jak w świecie rzeczywistym, adres to fundament Twojej obecności. Oto przewodnik, który przeprowadzi Cię krok po kroku przez proces rejestracji domeny – prostym językiem, z przykładami i wskazówkami dla przedsiębiorców. Czytaj więcej
automatyzacja procesów marketingowych dzięki AI 04.07.2025 | czas czytania: 5:00 min | Sztuczna Inteligencja AI

Automatyzacja procesów marketingowych za pomocą AI krok po kroku

Każda kampania marketingowa działa idealnie, treści tworzą się same, a Twoi klienci otrzymują dokładnie to, czego potrzebują, zanim jeszcze o to zapytają. Brzmi jak futurystyczna wizja? W rzeczywistości to już się dzieje. Dzięki automatyzacji procesów marketingowych i wykorzystaniu sztucznej inteligencji w marketingu, firmy zyskują przewagę konkurencyjną, zwiększają skuteczność kampanii i zmniejszają koszty. W tym artykule pokażemy Ci, jak krok po kroku wdrożyć AI w działaniach marketingowych, by zmaksymalizować zwrot z inwestycji. Czytaj więcej

Potrzebujesz skutecznych rozwiązań marketingowych? Masz je na wyciągnięcie ręki. Nasi eksperci czekają na Twój sygnał. Porozmawiamy?

Zamów rozmowę
Kontakt