Artefakt cares about Your privacy
In order to offer access to a secure, functional and attractive service, we use identifiers sent by your device and may store or read small text files (e.g. cookies) contained on your device. Based on your consent, we will process personal data, such as unique identifiers, information sent by end devices for personalization of advertisements and content, statistical demographic information for traffic measurement, we will also analyze the usefulness of certain solutions of the service, their performance in order to improve user satisfaction - hereinafter: your Data. By clicking "Accept all" you consent to the processing of your data in a broad way, including sharing it with third parties - a list of which can be found in the Privacy Policy. By clicking "Modify" you can make your choice of settings. By clicking "Necessary only," you refuse to consent to the use of optional settings and the transfer of additional data. You can make changes to your choices at any time by clicking the padlock button in the corner of the page. Regardless of your preference settings on our site, you can also manage your browser`s privacy settings. For more information about data processing, see our Privacy Policy.
Manage preferences
Select the consents of your choice
Necessary
Necessary scripts and data stored on the end device contribute to the security and usability of the website by enabling secure access to basic functions such as site navigation and access to specific areas of the website. The website cannot be properly displayed without this group.
Functionality
This is data used to personalize your use of our website and to remember choices you make while using our website. For example, we may use functional cookies to remember your language preferences or to remember your login information, making it easier for you to use the site.
Analytics
Scripts and data used to collect information to analyze site traffic and how users use the site, how they came to the site, and to create aggregate demographic statistics about users. Analytical cookies and similar technologies allow us to measure the effectiveness of actions taken and content presented.
Marketing
Scope responsible for displaying personalized ads that may be of interest to the user based on browsing history and habits and demographic criteria. Also, third-party files that, in conjunction with files installed while browsing other websites, profile the user, providing him or her with the marketing, advertising and retargeting content deemed most appropriate.
Personalize
Accept choices
Accept all

Marketing internetowy w praktyce!

Zarejestruj się do bezpłatnej platformy e-learningowej.

Zarejestruj się bezpłatnie

Kanał YouTube – Efektywna firma w necie

Wskazówki, rozmowy, inspiracje

Subskrybuj kanał na YouTube i bądź na bieżąco!

Bezpłatny audyt SEO

Sprawdź, jak Twoja strona radzi sobie w sieci!

Audytuj bezpłatnie
04.01.2024 | czas czytania: 5 | SEM | autor: Artefakt

Jak szybko przenieść swój biznes do sieci? Przykłady działań online dla branż stacjonarnych

Jak szybko przenieść swój biznes do sieci? Przykłady działań online dla branż stacjonarnych

Ekonomiczne skutki COVID-19 odczuwają firmy i całe branże, które przed epidemią oparte były głównie na usługach świadczonych stacjonarnie. Przedsiębiorcy robią, co mogą, by uodpornić się na kryzys lub zminimalizować jego negatywne konsekwencje. Wiele osób przenosi swoją działalność do internetu, by znaleźć się bliżej konsumentów realizujących swoje potrzeby zdalnie. E-commerce ma duży potencjał i warto, abyś właśnie teraz z niego skorzystał. Nie wiesz, jak mógłbyś działać w sieci? Mamy dla Ciebie kilka gotowych pomysłów i sprawdzonych recept na to, jak możesz prowadzić swój biznes online.

O czym należy pamiętać, przekształcając firmę w e-biznes?

Wielu przedsiębiorców obawia się, że transfer biznesu do sieci wiąże się z kosztownymi inwestycjami w sprzęt i oprogramowanie do pracy zdalnej lub rewolucją technologiczną, z którą sobie nie poradzą. Na szczęście będziesz potrzebował tylko kilku nowych narzędzi:

  • firmowa strona internetowa – stanowiąca Twoją wizytówkę w sieci. W przypadku działalności usługowej wystarczy prosta witryna z opisem oferty i intuicyjnym formularzem kontaktowym,
  • sklep internetowy – własna platforma sprzedażowa sprawdzi się lepiej niż sklep na Allegro. Prosty serwis e-commercowy możesz zbudować na darmowym CMS-ie, nieustępującym funkcjonalnościom autorskiemu systemowi,
  • media społecznościowe – pozwalające utrzymywać stały kontakt z klientami, prezentować ofertę firmy, pozyskiwać opinie, a także prowadzić sprzedaż,
  • narzędzia do pracy zdalnej – Dysk Google do udostępniania dokumentów współpracownikom, Skype do wideorozmów, Microsoft Teams lub Zoom do pracy w zespołach, TeamViewer do zdanej obsługi urządzeń, aplikacji itp.,
  • wszystkie dostępne kanały komunikacji z klientami – SMS, e-mail, newsletter, Messenger, Google Moja Firma.

Zaistnienie w sieci rozpoczyna się od uruchomienia strony internetowej, fanpage’a na Facebooku lub wizytówki Google Moja Firma. Te rozwiązania stają się Twoją nową e-placówką, w której będą pojawiać się e-konsumenci.

Przeniesienie biznesu do sieci 1:1

Obecny kryzys może stanowić dla Ciebie szansę na rozwój działalności. Sprawne przejście do online to nie tylko sposób na utrzymanie płynności biznesowej, ale również na wypracowanie przewagi nad konkurencją. Gdy sytuacja gospodarcza ustabilizuje się, największy udział w rynku zyskają ci, którzy najszybciej przystosują się do nowej sytuacji. Jeśli prowadzisz firmę w branży szkoleniowej, beauty, wynajmu aut, fitness lub zajmujesz się handlem stacjonarnym, możesz praktycznie 1:1 przenieść biznes z offline do online. Po prostu trzeba wykonać pierwszy krok w stronę e-commerce i skorzystać z poniższych pomysłów na zaadoptowanie typowo stacjonarnych branż do nowej rzeczywistości.

Szkoły języków obcych

E-learning stanowił jedynie uzupełnienie oferty szkół językowych. Obecnie jest jedynym sposobem działania takich placówek, a w przyszłości z pewnością stanie się pełnowartościową alternatywą dla tradycyjnego modelu nauczania. Zdalna edukacja może przybierać różne formy dopasowane do umiejętności technicznych uczestników kursów.

Co możesz zrobić?

  1. Prowadzić lekcje w formie wideokonferencji, przeprowadzać testy i sprawdziany online.
  2. Udostępniać uczniom dodatkowe materiały w formie filmów publikowanych na YouTube, webinarów lub relacji live na Facebooku/Instagramie.
  3. Stworzyć zamkniętą grupę na FB dla uczestników zajęć przeznaczoną do dyskusji i publikacji materiałów edukacyjnych.

Wynajem samochodów

To jedna z branż, która swoje usługi już wcześniej świadczyła zdalnie. Samochód w czasie epidemii jest znacznie bezpieczniejszym środkiem transportu niż komunikacja zbiorowa. O ile załatwienie formalności zazwyczaj odbywało się online, odbiór samochodu wymagał kontaktu z pracownikiem wypożyczalni.

Co możesz zrobić?

  1. Zainwestować w kluczykomaty. Te podobne do paczkomatów urządzenia pozwalają klientowi odebrać kluczyki do podstawionego w umówione miejsce samochodu o dowolnej porze bez kontaktowania się z przedstawicielem firmy.
  2. Szukać klientów w branżach, gdzie aktualnie występuje zwiększone zapotrzebowanie na pojazdy w związku ze świadczeniem usług na dowóz. Będą to m.in.: gastronomia, firmy kurierskie, placówki medyczne, laboratoria itp.
  3. Zaoferować darmową, bezkontaktową dostawę auta pod dom. Pozwoli to klientom uniknąć wyprawy na dworzec, lotnisko czy w okolice centrum handlowego, gdzie z reguły znajdują się punkty odbioru wynajmowanych aut.

Źródło: carsmile.pl

Szkolenia i kursy

Firmy szkoleniowe najszybciej zareagowały na obecną sytuację, oferując webinary i kursy online zamiast tradycyjnych szkoleń stacjonarnych. Część z nich już dawno miała w swojej ofercie e-learning, więc przejście do online nie stanowiło wielkiego wyzwania. Trudności napotkali przede wszystkim warsztatowcy oraz osoby oferujące bardziej niszowe usługi, takie jak kursy rękodzieła, szkolenia z gotowania czy warsztaty florystyczne.

Co możesz zrobić?

  1. Wykorzystać media społecznościowe, np. do prowadzenia kursu/warsztatów w formie stories na Facebooku lub Instagramie.
  2. Organizować webinary z wykorzystaniem narzędzi do streamingu online oraz telekonferencji (np. Zoom, Microsoft Teams). Materiały szkoleniowe możesz udostępnić użytkownikom w firmie prezentacji lub PDF-ów na Dysku Google.
  3. Nagrywać filmy szkoleniowe i publikować je w internecie. Uczestnicy szkolenia mogą otrzymać dostęp do materiałów wideo przez określony czas, np. przez miesiąc lub pół roku. Do tworzenia nagrań nie potrzebujesz specjalistycznego sprzętu ani technologii – wystarczy komputer lub smartfon z dostępem do sieci.

Źródło: warsztatkulinarny.com.pl

Restauracje

Punkty gastronomiczne mogą teraz serwować wyłącznie jedzenie z dowozem. Nic dziwnego, że wiele barów i restauracji, które do tej pory nie oferowało dostawy do domu, otworzyło się na nowe potrzeby klientów.

Co możesz zrobić?

  1. Sprzedawać vouchery na posiłki w lokalu, które będzie można zrealizować, gdy branża gastronomiczna zostanie zwolniona z restrykcji sanitarnych.
  2. Umożliwić zamawianie posiłków za pomocą serwisów i aplikacji typu Pyszne.pl, Glovo czy Uber Eats, zlecając transport zewnętrznemu dostawcy.
  3. Wykorzystać potencjał social mediów – sponsorowany post na Facebooku może być doskonałym sposobem informowania klientów o ofercie. Jeśli masz „swoich” klientów, którzy regularnie odwiedzali lokal przed pandemią, pokuś się o bardziej emocjonalne komunikaty. Część z nich z pewnością postawowi wesprzeć Cię w tym trudnym okresie, zamawiając jedzenie na wynos lub nabywając voucher.

Źródło: facebook.com/corleone123321

Fryzjerstwo/kosmetyka

Gabinety kosmetyczne czy salony fryzjerskie zostały zamknięte jako jedne z pierwszych działalności. Dziś wiemy już, że mają zostać ponownie otwarte dopiero w ostatnim etapie „odmrażania” gospodarki. Wielu właścicieli tego typu firm szybko zareagowało na sytuację, modyfikując zakres świadczonych usług lub wdrążając sprzedaż odroczonych zabiegów.

Co możesz zrobić?

  1. Zaoferować klientom płatne szkolenia z układania fryzur lub robienia makijażu.
  2. Uruchomić sprzedaż kosmetyków online. Nie musisz od razu tworzyć sklepu internetowego – wystarczy Allegro, OLX lub Marketplace na Facebooku.
  3. Zaproponować klientom personalne doradztwo w zakresie stylizacji włosów i wizażu, doboru kosmetyków.

Fitness

Również siłownie dotkliwie odczuwają przymusową przerwę w świadczeniu usług. Trenerzy fitness szybko zaadaptowali się do nowej sytuacji, trenując swoich podopiecznych online. Oczywiście nie każdy ma dostęp do sprzętu, który znajduje się w klubie, jednak wiele ćwiczeń można wykonać z wykorzystaniem ciężaru własnego ciała lub domowych przedmiotów.

Co możesz zrobić?

  1. Organizować treningi personalne w formie sesji wideo (nawet przez Skype’a).
  2. Prowadzić zdalne konsultacje z podopiecznymi, obejmujące wysyłanie mailem indywidualnych planów treningowych, live’y czy webinary.
  3. Uruchomić sprzedaż przez internet suplementów i odżywek niezbędnych do efektywnej realizacji planów treningowych.

Źródło: youtube.com/watch?v=TfUwiaNAEFo

Gabinet dietetyczny

Pandemia bardzo mocno wpłynęła na funkcjonowanie placówek medycznych. Dotyczy to nie tylko oddziałów ratunkowych czy zakaźnych, ale również sektora prywatnego: gabinetów stomatologicznych, ośrodków fizjoterapii, medycyny estetycznej czy poradni dietetycznych.

Co możesz zrobić?

  1. Przeprowadzać z pacjentami konsultacje żywieniowe online – w formie rozmów wideo lub konwersacji mailowych.
  2. Przesyłać przez internet indywidualne plany dietetyczne, listy zakupów oraz przepisy. Możesz również pójść o krok dalej i opracować np. płatny e-book poświęcony zdrowemu żywieniu w czasie kwarantanny.
  3. Kontrolować rezultaty kuracji pacjentów za pomocą popularnych aplikacji do liczenia kalorii oraz monitorowania aktywności.

Handel stacjonarny

Kwarantanna to doskonały czas na wykonanie remontu, wiosennych porządków w ogrodzie czy napraw warsztatowych, na które zwykle brakuje czasu. Sklepy oferujące tego rodzaju asortyment przeżywają obecnie wzrost popularności. Dużym powodzeniem cieszą się również odzież i obuwie, a także elektronika i sprzęt biurowy czy artykuły fitness. Sprzedaż stacjonarną łatwo można przenieść do internetu, dostarczając klientom towar pod drzwi ich domów.

Co możesz zrobić?

  1. Uruchomić sklep internetowy lub sprzedawać swój asortyment na portalach aukcyjnych i ogłoszeniowych.
  2. Wykorzystać do sprzedaży grupy na Facebooku oraz relacje live, podczas których możesz prezentować towar i odpowiadać na pytania użytkowników.
  3. Zaoferować klientom z Twojej okolicy bezkontaktową dostawę zamówionych u Ciebie produktów po wcześniejszej opłacie zamówienia online.

Kwarantanna kreuje popyt na nowe usługi

Oprócz przenoszenia dotychczasowej oferty do sieci warto również spróbować rozszerzyć swoją działalność, zaspokajając nowe potrzeby klientów. Wymóg społecznej izolacji spowodował, że wzrosło zapotrzebowanie na mało popularne wcześniej usługi, jak np. dowożenie zakupów spożywczych do domu. Podejmowanie kolejnych rodzajów aktywności biznesowej może wydawać się bardzo odważne w dobie spowolnienia gospodarczego, jednak polecamy obecną sytuację potraktować jako szansę na wzmocnienie swojej pozycji na rynku i pozostawienie w tyle konkurencji. Lekkie przebranżowienie może okazać się receptą na sukces.

Nie rezygnuj z reklamy i bądź widoczny w sieci

Obecnie mnóstwo firm z niemal wszystkich branż przenosi się do sieci. To z kolei skutkuje znacznym wzrostem konkurencji, więc wymusza na przedsiębiorcach konieczność intensywniejszej niż dotychczas promocji. Choć kryzys często powoduje ograniczenie wydatków na reklamę, to w tym szczególnym okresie nie powinieneś rezygnować ze skutecznego marketingu online. Pozycjonowanie pomoże docierać do szerokiego grona internautów zainteresowanych Twoimi usługami w wyszukiwarce internetowej, a kampanie PPC (Google Ads, Facebook Ads) pozwolą promować biznes na portalach społecznościowych oraz w tysiącach witryn internetowych, z których każdego dnia korzystają Twoi obecni oraz potencjalni klienci. Dbanie o widoczność w sieci to konieczność powodzenia biznesu online!

Zapisz się na nasz bezpłatny newsletter i poznaj sprawdzone wskazówki marketingowe!

Pozostałe artykuły

Pani pracująca na tablecie 11.07.2025 | czas czytania: 5:00 min | Web Design

Co oznacza Customer Experience? Definicja i najważniejsze elementy

Czy wiesz, że 86% klientów jest gotowych zapłacić więcej za lepsze doświadczenia?* W czasach, gdy produkty i ceny stają się coraz bardziej podobne, to właśnie doświadczenie klienta decyduje o wyborze marki. Z tego powodu firmy coraz częściej inwestują w zarządzanie doświadczeniem, czyli CXM (Customer Experience Management), by budować przewagę konkurencyjną i dostarczać wartościowe doświadczenia dla klientów. W tym artykule wyjaśniamy, czym dokładnie jest pojęcie doświadczenia klienta, jak wygląda projektowanie doświadczeń klienta oraz jakie są najważniejsze kroki do ich optymalizacji. Dowiesz się również, dlaczego kształtowanie pozytywnych doświadczeń to strategia, która realnie wpływa na lojalność klienta, jego satysfakcję i wyniki Twojego biznesu. Czytaj więcej
_ Jak zarezerwować domenę internetową 07.07.2025 | czas czytania: 5:00 min | Domeny/hosting

Jak zarezerwować domenę internetową i po co?

Zaczynasz działalność w internecie i nie wiesz, od czego zacząć? Jednym z pierwszych kroków jest zarezerwowanie domeny internetowej. Dlaczego to takie ważne? Bo w sieci, podobnie jak w świecie rzeczywistym, adres to fundament Twojej obecności. Oto przewodnik, który przeprowadzi Cię krok po kroku przez proces rejestracji domeny – prostym językiem, z przykładami i wskazówkami dla przedsiębiorców. Czytaj więcej
automatyzacja procesów marketingowych dzięki AI 04.07.2025 | czas czytania: 5:00 min | Sztuczna Inteligencja AI

Automatyzacja procesów marketingowych za pomocą AI krok po kroku

Każda kampania marketingowa działa idealnie, treści tworzą się same, a Twoi klienci otrzymują dokładnie to, czego potrzebują, zanim jeszcze o to zapytają. Brzmi jak futurystyczna wizja? W rzeczywistości to już się dzieje. Dzięki automatyzacji procesów marketingowych i wykorzystaniu sztucznej inteligencji w marketingu, firmy zyskują przewagę konkurencyjną, zwiększają skuteczność kampanii i zmniejszają koszty. W tym artykule pokażemy Ci, jak krok po kroku wdrożyć AI w działaniach marketingowych, by zmaksymalizować zwrot z inwestycji. Czytaj więcej

Potrzebujesz skutecznych rozwiązań marketingowych? Masz je na wyciągnięcie ręki. Nasi eksperci czekają na Twój sygnał. Porozmawiamy?

Zamów rozmowę
Kontakt