Wypełnij formularz

Zamów bezpłatną konsultację!


Marketing internetowy w praktyce!

Zarejestruj się do bezpłatnej platformy e-learningowej.

Zarejestruj się bezpłatnie

Kanał YouTube – Efektywna firma w necie

Wskazówki, rozmowy, inspiracje

Subskrybuj kanał na YouTube i bądź na bieżąco!

Bezpłatny audyt SEO

Sprawdź, jak Twoja strona radzi sobie w sieci!

Audytuj bezpłatnie
02.02.2024 | czas czytania: 5 min | SEM | autor: Artefakt

Jak zarobić na darmowych produktach i usługach oferowanych w internecie?

Jak zarobić na darmowych produktach i usługach oferowanych w internecie?

Gratisy i darmowe próbki muszą być częścią przemyślanej strategii marketingowej, jeśli mają przynosić spodziewane korzyści (wzrost przychodów, zwiększenie rozpoznawalności marki, poprawę reputacji wizerunku firmy). Podobnie jest w przypadku bezpłatnych produktów oraz usług dostępnych za pośrednictwem stron internetowych. Dlaczego warto rozdawać PDF-y lub oprogramowanie bez żadnych opłat? W jaki sposób można zarobić na darmowych produktach? Na pytania odpowiadamy w niniejszym artykule.

Dlaczego warto oferować darmowe produkty i usługi?

Tworzenie oprogramowania, poradnika PDF, zestawienia z bardzo rozbudowaną listą do pozycjonowania zawsze wymaga czasu i poniesienia różnych kosztów. Dlaczego więc mamy dzielić się swoją ciężką pracą z innymi, nie otrzymując finansowego wynagrodzenia? Powodów jest kilka:

Zwiększenie rozpoznawalności nowej marki

Wiele osób boi się zaufać nowej, nieznanej marce. Darmowe produkty pozwalają bez ponoszenia większego ryzyka przekonać się o jakości brandu nieposiadającego jeszcze wypracowanej reputacji. Triale, darmowe poradniki, okresy testowe dają możliwość sprawdzenia, czy oprogramowanie lub usługi są na tyle dobre, że warto w nie zainwestować w przyszłości.

Umocnienie pozycji w Google

Google patrzy przychylnym okiem na treści publikowane na stronie internetowej. Każdy PDF, który będzie odpowiednio zoptymalizowany pod wyszukiwarkę, wpłynie pozytywnie na SEO serwisu. Dodatkowo wszystkie multimedia – filmy, grafika, prezentacje to elementy mające wpływ na zatrzymanie użytkownika, czas spędzony na stronie, a nierzadko i współczynnik odrzuceń. Darmowe produkty to także szansa na linki zewnętrzne – użytkownicy często linkują do stron, które są dla nich wartościowe.

Ograniczenie nielegalnej dystrybucji naszych produktów lub usług

Nawet jeśli ktoś kupił od Ciebie produkt (np. poradnik PDF) i zainwestował w niego niemałe pieniądze, istnieje możliwość, że podzieli się nim w internecie. Produkty cyfrowe lub licencje na oprogramowanie łatwo można udostępnić w sieci. Oferując bezpłatnie część swojej wiedzy i kapitału intelektualnego, ograniczasz nieco ten proceder.

Budowanie wizerunku eksperta

Publikacja wartościowych materiałów przemycających część Twojego know-how to sposób na kreowanie wizerunku eksperta w danej branży. Darmowe produkty pozwalają użytkownikom przekonać się, jakim profesjonalistom jesteś i jak szeroką wiedzę posiadasz na dany temat.

Realizowanie strategii content marketingowej

Coraz więcej przedsiębiorców decyduje się na włączenie content marketingu do swojej strategii promocji firmy w internecie. Marketing treści zakłada publikowanie wartościowych materiałów, które mają przekonać użytkowników do dokonania konwersji. Darmowe poradniki i wyczerpujące artykuły zawierające porady przynoszą wiele korzyści.

Jak zarabiać na darmowych produktach? 7 sposobów na generowanie zysku w modelu freemium

Model biznesowy freemium polega na oferowaniu podstawowego pakietu usług zupełnie za darmo oraz dodatkowego pakietu usług, za który można, ale nie zawsze trzeba zapłacić. Bezpłatna wersja oprogramowania lub aplikacji jest ograniczona, np. czasowo, ze względu na dostępne funkcje lub dodatkowe narzędzia. Udostępniona wersja rozwiązania musi być tak przygotowana, aby zachęcała do płatnej subskrypcji. Jak osiągać zyski w modelu freemium? Oto kilka pomysłów.

X- dniowy trial

Bardzo często twórcy oprogramowania (np. Senuto, Brand24) udostępniają pełną lub też ograniczoną wersję swojej aplikacji do darmowego przetestowania przez użytkowników. Dzięki temu osoby zainteresowane produktem mogą sprawdzić, czy na pewno spełnia on ich oczekiwania i potrzeby. Najczęściej wystarczy podać adres e-mail i założyć konto, by korzystać z trialu. W niektórych przypadkach konieczne jest zapisanie nr. karty kredytowej. Pojawia się wtedy informacja, że jeśli użytkownik po upłynięciu okresu testowego nie usunie konta w serwisie, opłata za program zostanie naliczona automatycznie.

Podstawowy darmowy pakiet i płatne rozszerzone usługi

Ten model polega na oferowaniu różnych pakietów usług – jeden zupełnie darmowy zostaje wyposażony jedynie w podstawowe funkcje, a inne dostarczają np. więcej danych, dostęp do szerszej bazy informacji, grafiki, filmów itp. Z takiego sposobu generowania zysków korzystają twórcy programów do tworzenia infografiki, np. Piktochart. Za jego pomocą zupełnie za darmowo przygotujemy grafikę, ale jeśli chcemy pobrać plik w lepszej jakości bez logo firmy lub skorzystać z większej liczby ikon, należy wybrać jeden z planów subskrypcji.

Podstawowy darmowy pakiet i płatne wsparcie

Udostępnienie darmowego produktu, a następnie proponowanie płatnego wsparcia (supportu) lub usług instalacyjnych to kolejny sposób na generowanie przychodów z modelu freemium. Tak działają m.in. twórcy szablonów stron internetowych. Layout można pobrać bezpłatnie, a jeśli potrzebujemy skorzystać z pomocy podczas jego wdrożenia, zajmie się tym wyspecjalizowany zespół webmasterów.

Ograniczony darmowy produkt

WordPress.org to darmowa platforma blogowa, ale mocno ograniczona. Bloger otrzymuje swój adres w domenie wordpress.org i hosting zupełnie za darmo, ale jeśli chce porządnie zoptymalizować stronę pod SEO, musi wykupić jeden z dostępnych pakietów.

Darmowy produkt i mikrotransakcje

Fani gier są przyzwyczajeni do tego modelu zarabiania na darmowych produktach. Chociaż uczestnictwo w zabawie nie wymaga ponoszenia żadnych opłat, za dodatkowe wyposażenie, ekstra moce, przejście na wyższy poziom, nierzadko trzeba zapłacić.

Darmowy produkt z reklamami

Sposobem na monetyzację darmowych produktów stanowi udostępnianie powierzchni reklamowej w miejscu, które zobaczy użytkownik. W wielu darmowych skrzynkach mailowych użytkownicy otrzymują maile sponsorowane z ofertami partnerskimi. Takich wiadomości nie można dodać do spamu, chyba że wybierze się jeden z płatnych planów poczty e-mail.

Datki i darowizny za darmowe produkty

Wikipedia to jeden z przykładów serwisów działających niczym instytucja non-profit. Nie wymagane są żadne opłaty za czytanie opublikowanych materiałów, które po części tworzą sami użytkownicy. Co jakiś czas na portalu wyskakują banery z powiadomieniem o udzieleniu darowizny, by portal rozwijał się jeszcze lepiej. Datki to także jeden ze sposobów na zarabianie w modelu freemium, choć nie można zaliczyć go do najskuteczniejszych.

Model freemium to krok od modelu premium?

Myśląc poważnie o prowadzeniu rentownego biznesu w internecie, powinniśmy stworzyć taki model biznesowych, który zagwarantuje nam środki na pokrycie wszystkich kosztów i ciągły rozwój. Darmowe produkty lub usługi to strategia najczęściej wykorzystywana w początkowej fazie rozwoju firmy albo jako dodatkowe „źródło” dochodów. Wnikliwa analiza przychodów oraz ciągłe weryfikowanie celów biznesowych powinno wyznaczać kierunek rozwoju działalności w internecie.

Ocena artykułu:
Ikona

How useful was this post?

Kliknij na gwiazdkę, aby ocenić!

Średnia oceny 0 / 5. Liczba głosów: 0

Brak ocen

Zapisz się na nasz bezpłatny newsletter i poznaj sprawdzone wskazówki marketingowe!

Pozostałe artykuły

Ikona

How useful was this post?

Kliknij na gwiazdkę, aby ocenić!

Średnia oceny 5 / 5. Liczba głosów: 1

Brak ocen

cyberbezpieczeństwo firmy 03.11.2025 | czas czytania: 5:00 min | Strony internetowe

Jak zabezpieczyć firmę? Przewodnik po cyberbezpieczeństwie krok po kroku

Cyberzagrożenia nie dotyczą już tylko dużych korporacji. Ataki ransomware, phishing, złośliwe oprogramowanie i inne formy ataków hakerskich coraz częściej uderzają w małe i średnie firmy, które nie posiadają odpowiednich zabezpieczeń systemów IT. Jeśli prowadzisz biznes, powinieneś wiedzieć, jak stworzyć i wdrożyć skuteczną strategię cyberbezpieczeństwa firmy, aby zwiększyć poziom bezpieczeństwa informacji, ochronić dane klientów oraz zbudować wizerunek firmy bezpiecznej cyfrowo. Czytaj więcej
Ikona

How useful was this post?

Kliknij na gwiazdkę, aby ocenić!

Średnia oceny 5 / 5. Liczba głosów: 1

Brak ocen

AI MODE 27.10.2025 | czas czytania: 5:00 min | Sztuczna Inteligencja AI

AI Mode — co to jest i jak zoptymalizować treść, by być widocznym?

Czy Twoja firma jest widoczna w Google? Jeśli od miesięcy ruch na stronie spada, a konkurencja pojawia się wyżej w wynikach, przyczyna może być zaskakująco prosta — Google zmieniło zasady gry. Wyszukiwarka wprowadza AI Mode, czyli tryb oparty na sztucznej inteligencji, który przekształca sposób wyświetlania wyników. To powoduje, że tradycyjne SEO oparte wyłącznie na słowach kluczowych i linkach powoli przestaje wystarczać. AI Mode potrafi generować odpowiedzi bezpośrednio w wynikach wyszukiwania, często nie pokazując klasycznych linków. Dla Twojej firmy oznacza to jedno: albo spowodujesz, że treść na Twojej stronie www zostanie zrozumiana przez sztuczną inteligencję Google, albo znikniesz z pola widzenia użytkowników. Co zrobić, aby stać się źródłem informacji dla AI i tym samym zwiększać skutecznie widoczność swojej firmy w internecie? Na to pytanie odpowiemy w poniższym artykule. Czytaj więcej
Ikona

How useful was this post?

Kliknij na gwiazdkę, aby ocenić!

Średnia oceny 0 / 5. Liczba głosów: 0

Brak ocen

ksef 20.10.2025 | czas czytania: 5:00 min | Inne

Jak działa KSeF? Praktyczny przewodnik krok po kroku dla przedsiębiorców

Już niedługo każdy przedsiębiorca w Polsce — niezależnie, czy prowadzi jednoosobową działalność, czy zarządza spółką — będzie musiał wystawiać faktury w systemie KSeF. Dla wielu właścicieli MŚP to nie tylko zmiana techniczna, ale także ogromne wyzwanie organizacyjne: jak zintegrować system ERP i przygotować biuro rachunkowe, jak uniknąć błędów, które mogą skutkować karami? Być może Ty również, tak jak wielu przedsiębiorców, obawiasz się, że wdrożenie systemu będzie skomplikowane. Jednak w założeniach projektu, KSeF ma uprościć Twoje procesy, o ile tylko dobrze przygotujesz się do zmian. Ten przewodnik krok po kroku pokaże Ci, jak działa Krajowy System e-Faktur (KSeF), jak prawidłowo wystawiać faktury ustrukturyzowane i przy okazji wykorzystać nowe narzędzie do automatyzacji procesów księgowych. Czytaj więcej

Potrzebujesz skutecznych rozwiązań marketingowych? Masz je na wyciągnięcie ręki. Nasi eksperci czekają na Twój sygnał. Porozmawiamy?

Zamów rozmowę
Kontakt