Marketing internetowy w praktyce!

Zarejestruj się do bezpłatnej platformy e-learningowej.

Zarejestruj się bezpłatnie

Kanał YouTube – Efektywna firma w necie

Wskazówki, rozmowy, inspiracje

Subskrybuj kanał na YouTube i bądź na bieżąco!

Bezpłatny audyt SEO

Sprawdź, jak Twoja strona radzi sobie w sieci!

Audytuj bezpłatnie
02.02.2024 | czas czytania: 5 min | SEM | autor: Artefakt

Jak zarobić na darmowych produktach i usługach oferowanych w internecie?

Jak zarobić na darmowych produktach i usługach oferowanych w internecie?

Gratisy i darmowe próbki muszą być częścią przemyślanej strategii marketingowej, jeśli mają przynosić spodziewane korzyści (wzrost przychodów, zwiększenie rozpoznawalności marki, poprawę reputacji wizerunku firmy). Podobnie jest w przypadku bezpłatnych produktów oraz usług dostępnych za pośrednictwem stron internetowych. Dlaczego warto rozdawać PDF-y lub oprogramowanie bez żadnych opłat? W jaki sposób można zarobić na darmowych produktach? Na pytania odpowiadamy w niniejszym artykule.

Dlaczego warto oferować darmowe produkty i usługi?

Tworzenie oprogramowania, poradnika PDF, zestawienia z bardzo rozbudowaną listą do pozycjonowania zawsze wymaga czasu i poniesienia różnych kosztów. Dlaczego więc mamy dzielić się swoją ciężką pracą z innymi, nie otrzymując finansowego wynagrodzenia? Powodów jest kilka:

Zwiększenie rozpoznawalności nowej marki

Wiele osób boi się zaufać nowej, nieznanej marce. Darmowe produkty pozwalają bez ponoszenia większego ryzyka przekonać się o jakości brandu nieposiadającego jeszcze wypracowanej reputacji. Triale, darmowe poradniki, okresy testowe dają możliwość sprawdzenia, czy oprogramowanie lub usługi są na tyle dobre, że warto w nie zainwestować w przyszłości.

Umocnienie pozycji w Google

Google patrzy przychylnym okiem na treści publikowane na stronie internetowej. Każdy PDF, który będzie odpowiednio zoptymalizowany pod wyszukiwarkę, wpłynie pozytywnie na SEO serwisu. Dodatkowo wszystkie multimedia – filmy, grafika, prezentacje to elementy mające wpływ na zatrzymanie użytkownika, czas spędzony na stronie, a nierzadko i współczynnik odrzuceń. Darmowe produkty to także szansa na linki zewnętrzne – użytkownicy często linkują do stron, które są dla nich wartościowe.

Ograniczenie nielegalnej dystrybucji naszych produktów lub usług

Nawet jeśli ktoś kupił od Ciebie produkt (np. poradnik PDF) i zainwestował w niego niemałe pieniądze, istnieje możliwość, że podzieli się nim w internecie. Produkty cyfrowe lub licencje na oprogramowanie łatwo można udostępnić w sieci. Oferując bezpłatnie część swojej wiedzy i kapitału intelektualnego, ograniczasz nieco ten proceder.

Budowanie wizerunku eksperta

Publikacja wartościowych materiałów przemycających część Twojego know-how to sposób na kreowanie wizerunku eksperta w danej branży. Darmowe produkty pozwalają użytkownikom przekonać się, jakim profesjonalistom jesteś i jak szeroką wiedzę posiadasz na dany temat.

Realizowanie strategii content marketingowej

Coraz więcej przedsiębiorców decyduje się na włączenie content marketingu do swojej strategii promocji firmy w internecie. Marketing treści zakłada publikowanie wartościowych materiałów, które mają przekonać użytkowników do dokonania konwersji. Darmowe poradniki i wyczerpujące artykuły zawierające porady przynoszą wiele korzyści.

Jak zarabiać na darmowych produktach? 7 sposobów na generowanie zysku w modelu freemium

Model biznesowy freemium polega na oferowaniu podstawowego pakietu usług zupełnie za darmo oraz dodatkowego pakietu usług, za który można, ale nie zawsze trzeba zapłacić. Bezpłatna wersja oprogramowania lub aplikacji jest ograniczona, np. czasowo, ze względu na dostępne funkcje lub dodatkowe narzędzia. Udostępniona wersja rozwiązania musi być tak przygotowana, aby zachęcała do płatnej subskrypcji. Jak osiągać zyski w modelu freemium? Oto kilka pomysłów.

X- dniowy trial

Bardzo często twórcy oprogramowania (np. Senuto, Brand24) udostępniają pełną lub też ograniczoną wersję swojej aplikacji do darmowego przetestowania przez użytkowników. Dzięki temu osoby zainteresowane produktem mogą sprawdzić, czy na pewno spełnia on ich oczekiwania i potrzeby. Najczęściej wystarczy podać adres e-mail i założyć konto, by korzystać z trialu. W niektórych przypadkach konieczne jest zapisanie nr. karty kredytowej. Pojawia się wtedy informacja, że jeśli użytkownik po upłynięciu okresu testowego nie usunie konta w serwisie, opłata za program zostanie naliczona automatycznie.

Podstawowy darmowy pakiet i płatne rozszerzone usługi

Ten model polega na oferowaniu różnych pakietów usług – jeden zupełnie darmowy zostaje wyposażony jedynie w podstawowe funkcje, a inne dostarczają np. więcej danych, dostęp do szerszej bazy informacji, grafiki, filmów itp. Z takiego sposobu generowania zysków korzystają twórcy programów do tworzenia infografiki, np. Piktochart. Za jego pomocą zupełnie za darmowo przygotujemy grafikę, ale jeśli chcemy pobrać plik w lepszej jakości bez logo firmy lub skorzystać z większej liczby ikon, należy wybrać jeden z planów subskrypcji.

Podstawowy darmowy pakiet i płatne wsparcie

Udostępnienie darmowego produktu, a następnie proponowanie płatnego wsparcia (supportu) lub usług instalacyjnych to kolejny sposób na generowanie przychodów z modelu freemium. Tak działają m.in. twórcy szablonów stron internetowych. Layout można pobrać bezpłatnie, a jeśli potrzebujemy skorzystać z pomocy podczas jego wdrożenia, zajmie się tym wyspecjalizowany zespół webmasterów.

Ograniczony darmowy produkt

WordPress.org to darmowa platforma blogowa, ale mocno ograniczona. Bloger otrzymuje swój adres w domenie wordpress.org i hosting zupełnie za darmo, ale jeśli chce porządnie zoptymalizować stronę pod SEO, musi wykupić jeden z dostępnych pakietów.

Darmowy produkt i mikrotransakcje

Fani gier są przyzwyczajeni do tego modelu zarabiania na darmowych produktach. Chociaż uczestnictwo w zabawie nie wymaga ponoszenia żadnych opłat, za dodatkowe wyposażenie, ekstra moce, przejście na wyższy poziom, nierzadko trzeba zapłacić.

Darmowy produkt z reklamami

Sposobem na monetyzację darmowych produktów stanowi udostępnianie powierzchni reklamowej w miejscu, które zobaczy użytkownik. W wielu darmowych skrzynkach mailowych użytkownicy otrzymują maile sponsorowane z ofertami partnerskimi. Takich wiadomości nie można dodać do spamu, chyba że wybierze się jeden z płatnych planów poczty e-mail.

Datki i darowizny za darmowe produkty

Wikipedia to jeden z przykładów serwisów działających niczym instytucja non-profit. Nie wymagane są żadne opłaty za czytanie opublikowanych materiałów, które po części tworzą sami użytkownicy. Co jakiś czas na portalu wyskakują banery z powiadomieniem o udzieleniu darowizny, by portal rozwijał się jeszcze lepiej. Datki to także jeden ze sposobów na zarabianie w modelu freemium, choć nie można zaliczyć go do najskuteczniejszych.

Model freemium to krok od modelu premium?

Myśląc poważnie o prowadzeniu rentownego biznesu w internecie, powinniśmy stworzyć taki model biznesowych, który zagwarantuje nam środki na pokrycie wszystkich kosztów i ciągły rozwój. Darmowe produkty lub usługi to strategia najczęściej wykorzystywana w początkowej fazie rozwoju firmy albo jako dodatkowe „źródło” dochodów. Wnikliwa analiza przychodów oraz ciągłe weryfikowanie celów biznesowych powinno wyznaczać kierunek rozwoju działalności w internecie.

Zapisz się na nasz bezpłatny newsletter i poznaj sprawdzone wskazówki marketingowe!

Pozostałe artykuły

kobieta prezentuje marketing 7p 28.04.2025 | czas czytania: 5:00 min | Inne

Marketing 7P – rozszerzony mix marketingowy z przykładami

Czy wiesz, że tradycyjny model marketingowy 4P to już przeszłość? Poznaj nowoczesne i bardziej kompleksowe podejście – Marketing 7P! Jest to rozszerzony mix marketingowy, który pomoże Twojej firmie wyróżnić się na tle konkurencji. Dowiedz się, jak dodatkowe elementy mogą wpłynąć na sukces Twojej strategii marketingowej. W tym artykule przedstawimy konkretne przykłady zastosowania każdego z 7 elementów, aby móc efektywnie wdrożyć je w swojej działalności. Czytaj więcej
wykres 25.04.2025 | czas czytania: 5:00 min | Inne

Ambasador marki – kto to jest i jak wpływa na wizerunek firmy?

Czy wiesz, kto stoi za sukcesem wielu znanych marek? To ambasadorzy marki – osoby, które swoim wizerunkiem i działaniami budują pozytywne skojarzenia z firmą. Zastanawiasz się, jak dokładnie wpływają na wizerunek przedsiębiorstwa? Przeczytaj dalej, a odkryjesz, dlaczego ich rola jest nieoceniona i jak mogą przyczynić się do wzrostu rozpoznawalności oraz zaufania do Twojej marki. Poznaj tajemnice skutecznego marketingu i dowiedz się, jak wybrać idealnego ambasadora dla swojego biznesu! Czytaj więcej
uścisk dłoni 23.04.2025 | czas czytania: 5:00 min | Inne

Społeczna odpowiedzialność biznesu – definicja i przykłady działań CSR

Społeczna odpowiedzialność biznesu (CSR) to temat, który zyskuje dzisiaj znaczenie. Jak firmy mogą pozytywnie wpływać na społeczeństwo i środowisko? Odpowiedź jest prosta: poprzez działania CSR. Czym dokładnie jest społeczna odpowiedzialność biznesu? Przekonaj się, jak odpowiedzialne podejście do biznesu może przynieść korzyści nie tylko firmom, ale także całemu społeczeństwu. Czytaj dalej, aby odkryć, jak małe kroki mogą prowadzić do wielkich zmian. Czytaj więcej

Potrzebujesz skutecznych rozwiązań marketingowych? Masz je na wyciągnięcie ręki. Nasi eksperci czekają na Twój sygnał. Porozmawiamy?

Zamów rozmowę
Kontakt