Marketing internetowy w praktyce!

Zarejestruj się do bezpłatnej platformy e-learningowej.

Zarejestruj się bezpłatnie

Kanał YouTube – Efektywna firma w necie

Wskazówki, rozmowy, inspiracje

Subskrybuj kanał na YouTube i bądź na bieżąco!

Bezpłatny audyt SEO

Sprawdź, jak Twoja strona radzi sobie w sieci!

Audytuj bezpłatnie
12.03.2017 | czas czytania: 5 min | SEO | autor: Artefakt

Zakaz reklamy a SEO – czy lekarze i apteki mogą promować działalność w sieci?

Zakaz reklamy a SEO – czy lekarze i apteki mogą promować działalność w sieci?

Niektóre branże są objęte restrykcjami dotyczącymi promowania działalności. Pacjent powinien dokonać wyboru lekarza na podstawie jego kompetencji i kwalifikacji, a nie za sprawą kolorowego billboardu lub spotu reklamowego. Z kolei apteki nie mogą się promować, aby w ten sposób nie zachęcać do zakupu środków farmaceutycznych. Czy branża medyczna i aptekarska może inwestować w pozycjonowanie strony internetowej? Czy działania SEO będą legalne w ich przypadku?

 

Podstawa prawna zakazująca promocji lekarzom i aptekom

Z artykułu 14 ustawy z dnia 15 kwietnia 2011 o działalności leczniczej dowiadujemy się, że podmioty prowadzące działalność leczniczą (w tym lekarze posiadający gabinety lekarskie) mogą przekazywać informacje o prowadzonej praktyce lekarskiej do wiadomości publicznej, jednak informacje te nie mogą mieć cech reklamy.

W Kodeksie Etyki Lekarskiej również znajduje się wzmianka o zakazie reklamy. Zgodnie z art. 63 lekarze mogą tworzyć opinię zawodową wyłącznie w oparciu o wyniki pracy, a reklama jest zabroniona. Lekarze nie powinni także udostępniać swojego wizerunku do celów komercyjnych.

Podstawa prawna dotycząca zakazu promocji aptek to art. 94a w Ustawie z dnia 6 września 2001 r. Prawo farmaceutyczne. Ustawodawca wprowadził całkowity zakaz reklamy aptek, punktów aptecznych i prowadzonej przez nich działalności. Informacje o lokalizacji i godzinach otwarcia nie są uznawane za formę promocji – są dozwolone.

Jak promować się w branży lekarskiej i farmaceutycznej?

Ustawodawca wprowadził zakaz reklamy dla lekarzy i aptek. Zwiększanie widoczności w sieci nie musi przybrać formy typowej promocji, dlatego podpisanie umowy na pozycjonowanie apteki lub prywatnego gabinetu lekarskiego nie będzie niezgodne z prawem. Poniżej znajdują się działania, które mogą podjąć lekarze i właściciele aptek w zakresie poprawy pozycji w wynikach wyszukiwania.

 

Pozycjonowanie stron z branży lekarskiej i farmaceutycznej

Promowanie działalności w sieci przez lekarzy i właścicieli aptek jest możliwe, jeśli spełnione zostaną określone warunki. Przede wszystkim należy zwrócić uwagę na charakter treści w serwisie. Możliwa jest publikacja wyłącznie tekstów informacyjnych i artykułów eksperckich, które w żaden sposób nie nakłaniają klientów do skorzystania z usług danego gabinetu lekarskiego lub zakupu środków farmaceutycznych w określonej aptece internetowej.

 

Pozycjonowanie aptek wymaga podjęcia wyjątkowych działań, ponieważ tego typu serwisy narażone są na duplikację treści. Prawo zabrania zamieszczania własnych opisów leków – w aptece internetowej mogą znajdować się wyłącznie teksty pochodzące z ulotek dołączanych przez producentów. Warto zatem przygotowywać artykuły eksperckie zwierające porady dotyczące zdrowia i urody. Podczas tworzenia treści należy skupić się na przekazywaniu wiarygodnych informacji. W materiałach nie wolno zachęcać do zakupu określonych środków farmaceutycznych, ale można je wskazać jako produkty pomagające w danej przypadłości.

Z kolei popularną formą budowania wizerunku w sieci wśród lekarzy jest obecność na portalach branżowych, gdzie internauci mają możliwość oceniania i komentowania praktyki lekarskiej. W ten sposób lekarz pozycjonowanie swojej strony może wzmacniać, ponieważ pacjenci zainteresowani dobrą opinią, przejdą do serwisu, przejrzą dostępne informacje i być może umówią się na wizytę.

 

Pozycjonowanie branż z zakazem reklamy – legalne SEO?

Zakaz reklamy w przypadku lekarzy i aptek nie oznacza, że skorzystanie z usługi pozycjonowania będzie działaniem niezgodnym z prawem. SEO ma na celu poprawę widoczności strony w wynikach wyszukiwania. Można to uzyskać pisząc treści informacyjne, nasycone w odpowiednio dobrane słowa kluczowe. Publikowane artykuły nie muszą mieć charakteru reklamowego, aby wychodziły wysoko w rankingu Google.

Branża lekarska i aptekarska wpisuje się w obecny trend pozyskiwania konwersji. Skuteczne SEO obejmuje budowanie mocnego contentu, który przyciągnie użytkowników. Wartościowe treści wręcz nie powinny być zbyt nachalne i przypominać reklamy, co idealnie sprawdzi się w przypadku pozycjonowania stron lekarzy i aptek internetowych. Zakaz reklamy nie zostanie złamany, a pozycje witryny powędrują o kilka oczek w górę wyników wyszukiwania.

Zapisz się na nasz bezpłatny newsletter i poznaj sprawdzone wskazówki marketingowe!

Pozostałe artykuły

kobieta prezentuje marketing 7p 28.04.2025 | czas czytania: 5:00 min | Inne

Marketing 7P – rozszerzony mix marketingowy z przykładami

Czy wiesz, że tradycyjny model marketingowy 4P to już przeszłość? Poznaj nowoczesne i bardziej kompleksowe podejście – Marketing 7P! Jest to rozszerzony mix marketingowy, który pomoże Twojej firmie wyróżnić się na tle konkurencji. Dowiedz się, jak dodatkowe elementy mogą wpłynąć na sukces Twojej strategii marketingowej. W tym artykule przedstawimy konkretne przykłady zastosowania każdego z 7 elementów, aby móc efektywnie wdrożyć je w swojej działalności. Czytaj więcej
wykres 25.04.2025 | czas czytania: 5:00 min | Inne

Ambasador marki – kto to jest i jak wpływa na wizerunek firmy?

Czy wiesz, kto stoi za sukcesem wielu znanych marek? To ambasadorzy marki – osoby, które swoim wizerunkiem i działaniami budują pozytywne skojarzenia z firmą. Zastanawiasz się, jak dokładnie wpływają na wizerunek przedsiębiorstwa? Przeczytaj dalej, a odkryjesz, dlaczego ich rola jest nieoceniona i jak mogą przyczynić się do wzrostu rozpoznawalności oraz zaufania do Twojej marki. Poznaj tajemnice skutecznego marketingu i dowiedz się, jak wybrać idealnego ambasadora dla swojego biznesu! Czytaj więcej
uścisk dłoni 23.04.2025 | czas czytania: 5:00 min | Inne

Społeczna odpowiedzialność biznesu – definicja i przykłady działań CSR

Społeczna odpowiedzialność biznesu (CSR) to temat, który zyskuje dzisiaj znaczenie. Jak firmy mogą pozytywnie wpływać na społeczeństwo i środowisko? Odpowiedź jest prosta: poprzez działania CSR. Czym dokładnie jest społeczna odpowiedzialność biznesu? Przekonaj się, jak odpowiedzialne podejście do biznesu może przynieść korzyści nie tylko firmom, ale także całemu społeczeństwu. Czytaj dalej, aby odkryć, jak małe kroki mogą prowadzić do wielkich zmian. Czytaj więcej

Potrzebujesz skutecznych rozwiązań marketingowych? Masz je na wyciągnięcie ręki. Nasi eksperci czekają na Twój sygnał. Porozmawiamy?

Zamów rozmowę
Kontakt