Marketing internetowy w praktyce!

Zarejestruj się do bezpłatnej platformy e-learningowej.

Zarejestruj się bezpłatnie

Kanał YouTube – Efektywna firma w necie

Wskazówki, rozmowy, inspiracje

Subskrybuj kanał na YouTube i bądź na bieżąco!

Bezpłatny audyt SEO

Sprawdź, jak Twoja strona radzi sobie w sieci!

Audytuj bezpłatnie
01.09.2016 | czas czytania: 5 min | Analityka | autor: Artefakt

SPAM w Google Analytics – jak się bronić?

SPAM w Google Analytics – jak się bronić?

Sztuczny ruch na stronie potrafi uprzykrzyć życie wszystkim, którzy chcą na podstawie danych wyciąganych z Google Analytics podejmować decyzje biznesowe. Na szczęście można z nim skutecznie walczyć. Najpierw poznaj jednak swojego przeciwnika, zanim pokażę Ci, jak go pokonać.

Jak rozpoznać ruch typu SPAM?

Sztuczny ruch możemy podzielić na „referer spam” oraz „ghost referer spam”. Różnica między nimi jest taka, że w pierwszym przypadku ktoś (bot) odwiedził fizycznie stronę. Są to jednak wizyty jednoodsłonowe, a więc wpływające na zwiększenie współczynnika odrzuceń oraz obniżenia średniego czasu trwania wizyt na stronie.

W podobny sposób statystyki zaburza „ghost referer spam”, przy czym z technicznego punktu widzenia w przypadku takiego „ruchu” nie następuje fizyczne wejście na stronę, a jedynie wywołanie kodu JavaScript, który zlicza takie wywołanie również jako jednoodsłonową wizytę. Ruch ten generowany jest przez nowych użytkowników. Oba typy spamerskiego ruchu w taki sam sposób psują i zaburzają statystyki strony. Różnica między nimi wpływa na to, w jaki sposób będziemy z nimi walczyć.

SPAM w raporcie Ruch z witryn odsyłających

Oznaki SPAM-u mogą być widoczne np. w raporcie Ruch z witryn odsyłających. Jeśli zauważysz dziwne opisy, znaczki lub emotikony jak na poniższym screenie, masz do czynienia ze spamerskim ruchem. Zaburza on statystyki, utrudniając przeprowadzenie rzetelnej analizy i wyciągnięcie wniosków o zachowaniu użytkowników.W jakim celu generowany jest spamerski ruch? Spamerzy liczą na to, że webmaster widząc w raporcie dziwną nazwę odsyłającej witryny, kliknie link, aby zobaczyć, co się na niej znajduje. Odnośnik prowadzi do domeny, na której umieszczono złośliwe oprogramowanie, wirusy lub treść mająca na celu wyłudzenie informacji (phishing). Dlatego pamiętaj, aby nie przechodzić na strony z raportu Ruch z witryn odsyłających, które wyglądają na podejrzane.

A teraz przejdźmy do wykluczenia ruchu typu SPAM ze statystyk Google Analytics!

Rozgrzewka: tworzymy widok testowy i zostawiamy jeden surowy

Pamiętaj, że jeśli zakładasz filtry w sekcji Widok (a to za chwilę będziemy robić), powinieneś dokonać tego na dodatkowym widoku. Zwróć uwagę, aby pozostawić jeden widok zupełnie „surowy” z domyślnymi ustawieniami. Wszystko dlatego, że odfiltrowanych danych nie da się już odzyskać, więc jeśli coś pójdzie nie tak, będziesz miał lukę w swoich statystykach. Kolejną dobrą praktyką jest testowanie nowo wprowadzanych ustawień na widoku testowym i przenoszenie ich do docelowego widoku (który możesz nazwać np. Ruch bez spam-u) dopiero, gdy będziesz pewny, że wszystko wdrożyłeś prawidłowo.

Runda 1: wykluczanie działań znanych robotów

Google Analytics potrafi samodzielnie rozpoznać część spamerskich robotów. Aby to zrobić, w sekcji Administracja przejdź do ustawień widoku danych oraz zaznacz opcję „Wykluczenie wszystkich działań znanych robotów”.

Wykluczanie bootów

Runda 2: uwzględnij ruch tylko do swojego hosta

Jest to bardzo łatwy i szybki sposób na poradzenie sobie z dużą częścią spamu. Aby go włączyć, w sekcji Administracja przejdź do zakładki Filtry na poziomie Widoku danych. Pamiętaj, aby w polu „Wzorzec filtra” wpisać odpowiednią nazwę Twojej domeny. Najlepiej dokonać tego przez wpisanie nazwy bez przedrostka „www” oraz dodając znak przed znakami specjalnymi (np. kropką).

Dodawanie filtra w GA

Runda 3: zablokowanie dostępu dla spamerskich robotów

Aby sztuczny ruch nie był generowany przez spamerskie roboty, zabrońmy im odwiedzać stronę w ogóle. Dzięki temu Twoje statystyki będą bardziej miarodajne, a na dodatek Twój serwer nie zostanie obciążony przez puste przebiegi. Aby to zrobić, otwórzmy plik .htaccess i wpiszmy w nim komendę

RewriteEngine on RewriteCond %{HTTP_REFERER} darodar.com [OR,NC] RewriteRule . – [F]

Do kodu możemy dopisywać kolejne boty (darodar.com jest jednym z nich), dodając do niego linijkę

RewriteCond %{HTTP_REFERER} spam.pl [OR,NC]

tuż pod wierszem „RewriteEngine on”. Oczywiście „spam.pl” należy zamienić na nazwę spamerskiej domeny. Ich listę bez problemu znajdziesz w sieci. Jest na bieżąco uzupełniana przez internautów. Komenda ta jest uniwersalna, ale w niektórych przypadkach może nie zadziałać, np. ze względu na ustawienia serwera.

Runda 4: podziękuj „duchom”

Teraz pozbądźmy się ruchu typu „ghost referer spam”, który zdołał przetrwać trzy poprzednie rundy naszej batalii. W tym celu będziemy musieli założyć niestandardowy wymiar w Google Analytics oraz nieco zmodyfikować kod śledzenia. Operacja może wyglądać na skomplikowaną, ale wcale taka nie jest. Ponownie wejdźmy do zakładki Administracja. Tym razem spójrzmy na kolumnę Usługa. Wybierzmy w niej Niestandardowe definicje, a następnie Niestandardowe wymiary. Dodajmy w niej nowy wymiar.

Dodaj niestandardowy wymiar

 

Naszym oczom ukaże się kod Java Script, który musimy skopiować i wkleić do naszego kodu śledzenia (na wszystkich stronach). Przed wklejeniem wyrażenie „SOME_DIMENSIONVALUE” zmieńmy np. na „botom dziekujemy”.

Wymiar niestandardowy

Teraz wykorzystamy nasz dodatkowy wymiar do tego, aby zablokować nim dostęp botom, które nie wchodzą fizycznie na stronę, tylko wywołują sam kod JavaScript z losowym identyfikatorem UA, należącym akurat do nas (właśnie w ten sposób działa „ghost referer spam”). Przejdźmy do kolumny Widok w zakładce Administracja i wybierzmy z niej Filtry:

Zakładka Administracja

 

Następnie dodajemy nowy filtr niestandardowy. Jego nazwa może być dowolna, ale nazwijmy go tak, abyśmy wiedzieli, jaka jest jego funkcja, czyli np. Anty ghost referer spam. Z typów filtrów wybieramy „niestandardowy”, a następnie „uwzględnij”. Następnie z listy Pole filtru wybieramy wartość, którą zastąpiliśmy „SOME_DIMENSIONVALUE”, a więc w naszym przypadku „botom dziekujemy”. Ostatnim krokiem jest zapisanie zmian.

Ustawianie filtrów

Werdykt – zwycięstwo

Gratulacje! Po czterech rundach zażartego pojedynku udało się nam wygrać walkę ze spamem w Google Analytics. Niestety, zła wiadomość jest taka, że spamerzy stosują coraz bardziej doskonałe techniki, dlatego nie możemy uznać, że jest to walka wygrana raz na zawsze. Na szczęście konsekwencje problemu udało nam się znacznie ograniczyć na dłuższy czas.

Pamiętaj tylko, że odfiltrowywanie ruchu nie działa niestety na dane historyczne. Nasze „zabezpieczenia” będą działały tylko na dane, które zostaną zebrane przez Google Analytics w przyszłości. Musisz dać też Google Analytics około 24 godziny, aby filtr zaczął działać.

Ocena artykułu:
Ikona

How useful was this post?

Kliknij na gwiazdkę, aby ocenić!

Średnia oceny 0 / 5. Liczba głosów: 0

Brak ocen

Zapisz się na nasz bezpłatny newsletter i poznaj sprawdzone wskazówki marketingowe!

Pozostałe artykuły

Ikona

How useful was this post?

Kliknij na gwiazdkę, aby ocenić!

Średnia oceny 0 / 5. Liczba głosów: 0

Brak ocen

ksef 20.10.2025 | czas czytania: 5:00 min | Inne

Jak działa KSeF? Praktyczny przewodnik krok po kroku dla przedsiębiorców

Już niedługo każdy przedsiębiorca w Polsce — niezależnie, czy prowadzi jednoosobową działalność, czy zarządza spółką — będzie musiał wystawiać faktury w systemie KSeF. Dla wielu właścicieli MŚP to nie tylko zmiana techniczna, ale także ogromne wyzwanie organizacyjne: jak zintegrować system ERP i przygotować biuro rachunkowe, jak uniknąć błędów, które mogą skutkować karami? Być może Ty również, tak jak wielu przedsiębiorców, obawiasz się, że wdrożenie systemu będzie skomplikowane. Jednak w założeniach projektu, KSeF ma uprościć Twoje procesy, o ile tylko dobrze przygotujesz się do zmian. Ten przewodnik krok po kroku pokaże Ci, jak działa Krajowy System e-Faktur (KSeF), jak prawidłowo wystawiać faktury ustrukturyzowane i przy okazji wykorzystać nowe narzędzie do automatyzacji procesów księgowych. Czytaj więcej
Ikona

How useful was this post?

Kliknij na gwiazdkę, aby ocenić!

Średnia oceny 0 / 5. Liczba głosów: 0

Brak ocen

Jak poprawnie pisać teksty na bloga z użyciem AI? 17.10.2025 | czas czytania: 5:00 min | Sztuczna Inteligencja AI

Jak poprawnie pisać teksty na bloga z użyciem AI?

Coraz więcej osób zastanawia się, jak pisać bloga skutecznie, aby wyróżnić się w gąszczu treści. Odpowiedź jest dziś prostsza niż kiedykolwiek: z pomocą sztucznej inteligencji. Narzędzia AI potrafią przyspieszyć tworzenie wartościowych treści, pomóc dobrać słowa kluczowe, zoptymalizować strukturę tekstu blogowego i zadbać o czytelność. Jednak, by efektywnie z nich korzystać, trzeba wiedzieć jak pisać bloga z AI poprawnie – z zachowaniem autentyczności, jakości i zasad SEO. W tym artykule wyjaśnimy, jak pisanie tekstów blogowych może pozytywnie wpłynąć na widoczność w wyszukiwarce i jakich metod użyć, aby stworzyć angażujące treści, które stają się jednocześnie wartościowym i opłacalnym contentem. Czytaj więcej
Ikona

How useful was this post?

Kliknij na gwiazdkę, aby ocenić!

Średnia oceny 5 / 5. Liczba głosów: 1

Brak ocen

indeksacja strony w Google 13.10.2025 | czas czytania: 5:00 min | SEO

Jak sprawdzić czy strona jest zaindeksowana?

Inwestując w stronę internetową, oczekujesz jednego — żeby klienci mogli ją znaleźć w Google. Jednak nawet najlepiej zaprojektowana witryna nie przyniesie efektów, jeśli nie została zaindeksowana. Właśnie dlatego tak ważne jest, aby regularnie sprawdzać indeksowanie strony i wiedzieć, jak działa proces indeksowania w wyszukiwarce. W tym artykule wyjaśnimy, jak krok po kroku sprawdzić stan indeksacji strony w Google, jak przyspieszyć indeksowanie strony, co może blokować roboty indeksujące oraz jak korzystać z narzędzi takich jak Google Search Console czy Index Checker. Czytaj więcej

Potrzebujesz skutecznych rozwiązań marketingowych? Masz je na wyciągnięcie ręki. Nasi eksperci czekają na Twój sygnał. Porozmawiamy?

Zamów rozmowę
Kontakt