Marketing internetowy w praktyce!

Zarejestruj się do bezpłatnej platformy e-learningowej.

Zarejestruj się bezpłatnie

Kanał YouTube – Efektywna firma w necie

Wskazówki, rozmowy, inspiracje

Subskrybuj kanał na YouTube i bądź na bieżąco!

Bezpłatny audyt SEO

Sprawdź, jak Twoja strona radzi sobie w sieci!

Audytuj bezpłatnie
11.06.2024 | czas czytania: 5 min | EPR | autor: Artefakt

Real time marketing

Real time marketing

Jak sama nazwa wskazuje, definicja real time marketingu powinna opierać się przede wszystkim na pojęciu czasu rzeczywistego, lub dokładniej rzecz ujmując, na definicji szybkiego reagowania. Jednak nie tylko o to tu chodzi. RTM polega na jak najszybszym, zabawnym (lub wyróżniającym się) odnoszeniu się do wydarzeń, które zyskały nagłą popularność medialną.  Tutaj nie ma miejsca na długofalowe strategie – zamiast tego działania skupiają się na aktualnych trendach i natychmiastowej reakcji (nie tylko na aktualne wydarzenia, ale i na feedback od konsumentów). Działania prowadzone są na bieżąco, najlepiej aby reakcja marki pojawiła się jeszcze w czasie trwania danego wydarzenia, lub maksymalni kilka minut po nim. Wymaga to oczywiście czujności oraz uważnego śledzenia tego, co dzieje się w social media.

Samo pojęcie znane było już od dawna, ale to dzięki social mediom mogło zyskać nowe znaczenie i zastosowanie. Facebook, X (dawniej Twitter) i inne popularne kanały społecznościowe umożliwiają  szybkie dotarcie z komunikatem marki do milionów osób. Co więcej, umożliwiają także błyskawiczne rozprzestrzenianie się tego komunikatu po całej, globalnej, sieci. Kreacja nie musi być wyrafinowana – tutaj liczy się przecież czas reakcji oraz błyskotliwość komentarza do bieżącego wydarzenia. Pokazują to coraz liczniejsze przykłady real time marketingu.

Pierwsze było Oreo – jak wygląda historia strategii real-time marketingowej?

Super Bowl to prawdziwe święto futbolu amerykańskiego. Według szacunków w 2013 roku transmisję oglądało ok. 108 milionów ludzi. Podczas rozgrywek niepodziewanie na całym stadionie w Nowym Orleanie zapanowała ciemność spowodowana awarią elektryczności. Doskonale wykorzystało to Oreo, które chwilę później na swoim koncie umieściło tweet, bezbłędnie wykorzystując możliwości marketingu czasu rzeczywistego:

 

Wybór medium był tutaj nieprzypadkowy. Twitter to narzędzie, na którym umieszcza się krótkie wiadomości, pokazujące się na użytkownikowi na stronie głównej. Komunikat marki łatwo może przepaść w natłoku innych informacji, ale również może stać się bardzo popularny, dzięki hashtagom oraz retweetom (udostępnianiu tweeta przez innych użytkowników). Ten wpis w ciągu godziny od publikacji udostępniono 10 000 razy, a marka Oreo na stałe weszła do kanonu najlepszych przykładów real time marketingu.

Snickers – real time marketing to nie tylko media społecznościowe

Najsłynniejszą akcją wykorzystującą real-time marketing przez markę Snickers jest ta odnosząca się do ugryzienia przez piłkarza Luisa Suareza zawodnika przeciwnej drużyny:

 

Real time marketing - snickers

 

Tweet ostatecznie udostępniono ok. 40 000 razy.

Jednak Snickers podjął też ciekawą próbę zastosowania real time marketingu poza Internetem. Chodziło o Jeremiego Clarksona, prezentera słynnego Top Gear. Clarkson został usunięty z programu po tym, jak wywołał awanturę w hotelu, spowodowaną ponoć niewystarczającą jakością cateringu.

Real Time Marketing - snickers

Snickers wysłał kontrowersyjnemu prezenterowi paczkę ze swoimi batonami i udostępnił jej zdjęcie na Twitterze. W tym przypadku należy zwrócić uwagę nie tylko na szybka reakcję, ale na ważna część RTM – powiązanie komentowanego, aktualnego wydarzenia z marką. Hasłem reklamowym Snickersa jest przecież „Głody nie jesteś sobą”.

RTM to też relacja z klientem – jak działa marketing w czasie rzeczywistym?

Real time marketing często definiujemy jako reagowanie na aktualne, szeroko komentowane wydarzenia. Jednak to tylko jedna ze stron takich działań. Równie ważna jest reakcja na feedback od klientów. Jeśli zostanie pozytywnie przyjęta, taki marketing pozwala budować pozytywny wizerunek marki, odbijając się głośnym echem, także w mediach tradycyjnych. Dobrze pokazują to dwa poniższe przykłady.

Pierwszy to akcja linii lotniczych WestJet, nazwana real time giving. Przed wejście m do samolotu 250 klientów firmy poprosiło wirtualnego Mikołaja o różne prezenty. Oczywiście nie spodziewali się, że zostaną im one podarowane na lotnisku docelowym, podczas odbierania bagażu. Z całej akcji nakręcono niezwykle wzruszający filmik, który Internauci obejrzeli pond 40 milionów razy.

https://www.youtube.com/watch?v=zIEIvi2MuEk&feature=youtu.be

Jednak z reguły akcje marketingu czasu rzeczywistego są mniej spektakularne, ale bardziej nastawione na reakcję na problemy użytkowników marki. Dobra praktykę pokazuje tu case LG. Wszystko zaczęło się od postu, umieszczonego przez dziesięcioletnią Emilkę na portalu Facebook. Widać na nim odręcznie napisane ogłoszenie o zaginięci telefonu. Post szybko stał się hitem sieci, pojawił się nawet na oficjalnym profilu miasta Poznania oraz na portalach lokalnych. Rozgłos wokół sprawy nie uszedł uwadze producenta zagubionego telefonu – firmie LG.  Szybko podjęto decyzję o sprezentowaniu dziewczynce nowego modelu. Spotkało się to z bardzo pozytywną reakcją internautów. Post LG udostępniono ponad 100 razy, pojawiło się pod nim również prawie 200 komentarzy. Potem post trafił do mass mediów, z których artykuły były udostępniane przez użytkowników social media, potęgując efekt. Przykład LG w bardzo klarowny sposób pokazuje jaką siłę ma skuteczny real time marketing:

Real time marketing - infografika

Źródło: http://nowymarketing.pl/a/2610,telefon-dla-emilki-case-study-akcji-lg

Każda marka, rozważającej opłacalność tego typu działań, powinna zauważyć: jedynym ruchem LG było wyłapanie postu Emilki, elastyczność reakcji oraz wysłanie telefonu.  Jednym kosztem:  koszt nowego telefonu. W zamian marka zyskała rozgłos w social media i publikacje w mass mediach warte dziesiątki tysięcy złotych.

Kiedy marka nie wykorzystuje okazji

Zimowe Igrzyska Olimpijskie w Soczi były bardzo szeroko komentowanym wydarzeniem. Specjaliści od real time marketingu oczywiście próbowali je wykorzystać, ale chyba najlepiej wyszło to marce Audi. Mowa tu o grafice inspirowanej niepowodzeniem podczas otwarcia Igrzysk, kiedy to piąty z olimpijskich pierścieni nie wyświetlił się prawidłowo.

 

Audi - Real Time Marketing

 

Grafika szybko stała się memem i zyskała popularność w mediach społecznościowych. Jednak niezwykłość tego przypadku wynika z tego, że obraz nie był dziełem specjalistów od marketingu marki Audi. To fani wpadli na pomysł i zrealizowali go, korzystając z materiałów dostępnych w sieci. W tym przypadku marce wyszło to tylko na dobre.

Kilka dobrych rad na koniec

RTM może przynieść marce wiele korzyści. Jednak zanim firma zdecyduje się na takie działania, należy rozważyć kilka punktów:

Marketing w czasie rzeczywistym – jaki ma być cel działań?

O czym warto pamiętać o fakt, iż koncepcja real time marketingu to nie tylko śmieszne obrazki. Musi odnosić się do marki, być spójny z jej komunikacją. Dlatego warto rozważyć cel RTM marki – czy ma on zbudować zasięg, być dodatkiem do aktualnej kampanii reklamowej, budować znajomość marki?

Planowanie komunikacji – jak zaplanować strategię marketingową?

Jaki językiem posługuje się marka? Jakie obszary działalności chce uwypuklać? Jakie mogę być jej słabe punkty, których nie należy podkreślać? Jak przydatne może być użycie real time marketingu? Zaplanowanie komunikacji skróci proces decyzyjny oraz pozwoli uniknąć dotknięcia newralgicznych kwestii związanych z marką, a więc i negatywnego odbioru.

Najważniejszy jest content – od czego zacząć real time marketing?

Musi być błyskotliwy, związany zarówno z komentowanym wydarzeniem jak i z marką oraz jej sposobem komunikacji. Powinien być także dopasowany do kanału, na jakim będzie opublikowany. Część newsów czy wydarzeń można przewidzieć (np. wynik ważnego meczu) – warto więc wcześniej zaplanować tworzenie treści.

Content musi pasować do odbiorcy – dlaczego warto o tym pamiętać?

Memy, którymi najczęściej operuje się w działaniach RTM mogą wydawać się prostym narzędziem. Jednakże w rzeczywistości cały przekaz musi zmieścić się w kliku słowach oraz obrazku. Musi być także zrozumiały na pierwszy rzut oka. Tego efektu nie da się osiągnąć, nie znając swoich odbiorców, języka jakim się posługują, ich oczekiwań.

Działania muszą być szybkie – czy spóźniony real time marketing przyniesie korzyści?

W RTM nie ma czasu na rozważania. Jak go dobrze wykorzystać? Ci, którzy mają wydłużony proces decyzyjny, nie mają szans na przebicie się przez konkurencję. Należy działać szybko i odważnie – wszystko bowiem zależy od tempa przechwycenia newsa, tworzenia treści oraz wyprzedzenia konkurencji. Ci, którzy będą pierwsi, zyskają profity, reszta będzie tylko naśladowcami.

Monitoring social media – jak z niego korzystać?

Chcą podejmować działania RTM należy uważnie monitorować najnowsze trendy, bieżące wydarzenia i aktualności – to co interesuje i emocjonuje grupę docelową. Ważny jest także monitoring tego, co mówi się o samej marce. Dzięki temu możne nie tylko wyłapać okazje oraz punkty zapalne, ale i dostosować komunikację do oczekiwań odbiorców.

Ocena artykułu:
Ikona

How useful was this post?

Kliknij na gwiazdkę, aby ocenić!

Średnia oceny 0 / 5. Liczba głosów: 0

Brak ocen

Zapisz się na nasz bezpłatny newsletter i poznaj sprawdzone wskazówki marketingowe!

Pozostałe artykuły

Ikona

How useful was this post?

Kliknij na gwiazdkę, aby ocenić!

Średnia oceny 5 / 5. Liczba głosów: 1

Brak ocen

wyszukiwanie obrazem 06.10.2025 | czas czytania: 5:00 min | Inne

Jak wyszukiwać obrazem? Poradnik

W świecie, w którym 90% informacji dociera do nas w formie wizualnej, szybkie odnajdywanie źródeł zdjęć czy podobnych grafik staje się nie tylko wygodą, ale i biznesową przewagą. Wyszukiwanie obrazem, czyli tzw. reverse image search, to narzędzie, które zrewolucjonizowało sposób korzystania z internetu – od identyfikacji przedmiotów i miejsc, po weryfikację praw autorskich. Dla sklepów internetowych to także dodatkowy kanał pozyskiwania klientów, bo optymalizacja zdjęć w e-commerce sprawia, że każde zdjęcie produktu może działać jak osobna strona wejściowa z Google. Z tego poradnika dowiesz się, jak wyszukiwać obrazem na różnych urządzeniach, jakie metody i funkcje są dostępne oraz w jaki sposób możesz wykorzystać to rozwiązanie w biznesie i codziennym życiu. Czytaj więcej
Ikona

How useful was this post?

Kliknij na gwiazdkę, aby ocenić!

Średnia oceny 5 / 5. Liczba głosów: 1

Brak ocen

AI & e-mail marketing 29.09.2025 | czas czytania: 5:00 min | Sztuczna Inteligencja AI

Jak sztuczna inteligencja rewolucjonizuje e-mail marketing? Przykłady i narzędzia

E-mail marketing od lat pozostaje jednym z najskuteczniejszych kanałów sprzedażowych. Jednak tradycyjna analiza danych i ręczna segmentacja klientów powoli odchodzą w zapomnienie. Sztuczna inteligencja zmienia sposób, w jaki firmy prowadzą proces generowania leadów, analizując dane potencjalnych klientów w czasie rzeczywistym i automatyzując komunikację. Dzięki zastosowaniu uczenia maszynowego możliwa jest nie tylko personalizacja oferty, ale także przewidywanie trendów i podejmowanie decyzji biznesowych opartych na rzetelnych danych. A czy Ty zdążyłeś już przekonać się, jak AI może usprawnić Twój e-mail marketing i przełożyć się na realny wzrost sprzedaży? W tym artykule pokażemy Ci, dlaczego sztuczna inteligencja analizuje dane lepiej niż standardowe metody używane w tym celu, jakie praktyczne możliwości daje AI oraz które narzędzia pomogą Ci osiągnąć przewagę nad konkurencją. Czytaj więcej
Ikona

How useful was this post?

Kliknij na gwiazdkę, aby ocenić!

Średnia oceny 5 / 5. Liczba głosów: 1

Brak ocen

freeware 22.09.2025 | czas czytania: 5:00 min | Strony internetowe

Co to znaczy freeware i co warto o tym wiedzieć?

Każdego dnia miliony osób pobierają darmowe programy, które ułatwiają pracę, naukę i rozrywkę. W wielu przypadkach to właśnie freeware staje się pierwszym wyborem – oprogramowaniem dostępnym bez opłat, które nie wymaga od użytkowników specjalistycznej wiedzy ani skomplikowanych instalacji. Jednak to, że coś jest darmowe, nie oznacza, że pozbawione jest warunków licencyjnych czy ograniczeń. Warto zrozumieć, czym są programy typu freeware, jakie mają zalety i ryzyka oraz czym różnią się od takich rozwiązań jak oprogramowanie open source czy shareware. Czytaj więcej

Potrzebujesz skutecznych rozwiązań marketingowych? Masz je na wyciągnięcie ręki. Nasi eksperci czekają na Twój sygnał. Porozmawiamy?

Zamów rozmowę
Kontakt