Gmail Sponsored Promotions (w skrócie GSP) to reklama wyświetlana w skrzynce pocztowej Google, przypominająca standardową wiadomość e-mail. Wyświetla się ona na kartach Oferty oraz Społeczności na górze listy z otrzymanymi e-mailami, a po otwarciu jest widoczna w polu wiadomości. Reklama w poczcie Gmail to forma promocji dostępna obecnie dla wszystkich reklamodawców korzystających z systemu AdWords. GSP charakteryzuje się wieloma możliwościami precyzyjnego kierowania oraz nienachalną formą. W 2016 roku poczta Gmail miała w Polsce 6,9 mln użytkowników, a jej zasięg z roku na rok wciąż rośnie. Reklama Gmail może być więc ciekawą alternatywą dla e-mail marketingu i docierać do szerokiego grona odbiorców.
Zainteresowania użytkowników – system Google analizuje zachowanie użytkowników w internecie i na tej podstawie przypisuje im konkretne zainteresowania. Do tej grupy zaliczają się „odbiorcy na rynku”, czyli osoby, które wykazują intencje zakupowe w danej kategorii produktów lub usług oraz „odbiorcy o podobnych zainteresowaniach” prezentujący bardziej ogólne zaangażowanie w dany temat.
Słowa kluczowe i tematy – Jeśli treść maili odpowiada słowom kluczowym lub kategoriom tematycznym wybranym przez reklamodawcę, wtedy system wyświetla jego reklamę.
Listy klientów (Customer Match) – listy adresów e-mail należące do reklamodawcy. Takie listy można wgrać do AdWords i jeśli system połączy je z odpowiednimi użytkownikami poczty Gmail, możliwe jest wyświetlanie im reklam GSP.
Demografia, urządzenia, lokalizacja – jak w przypadku innych kampanii w sieci reklamowej Google, również w przypadku reklamy w Gmail możemy zawęzić grupę odbiorców reklamy do osób o konkretnej płci, wieku, korzystających z wybranych urządzeń lub znajdujących się w konkretnej lokalizacji.
Agencja Artefakt jako jedna z pierwszych w Polsce miała dostęp do testowego panelu reklam GSP, dzięki czemu mogliśmy je przetestować i zdobywać doświadczenie. Jako Partner Google Premium jesteśmy w stanie osiągnąć większą efektywność kampanii przy założonym budżecie. Prowadziliśmy kampanie GSP dla klientów z wielu branż, m.in. deweloperów, sklepów internetowych lub dostawców usług. Nasi specjaliści konfigurują i optymalizują kampanie tak, aby realizowały one założone cele biznesowe. Każdy klient ma przydzielonego indywidualnego specjalistę, z którym pozostaje w stałym kontakcie i ustala przebieg kampanii.
Elastyczna forma kampanii GSP pozwala dostosowywać jej ustawienia do budżetu, który klient chce przeznaczyć na ten kanał promocji. Nasi specjaliści są również w stanie doradzić, z wydaniem jakiej kwoty pieniędzy należy się liczyć, żeby osiągnąć konkretne cele kampanii. Podczas współpracy z reklamodawcami z reguły naliczamy opłaty za obsługę kampanii stanowiące pewien procent od środków wydanych na kampanię w danym miesiącu. Szczegółowe warunki rozliczeń znajdą Państwo w naszym cenniku.
Precyzyjne kierowanie – dzięki różnorodnym metodom kierowania, które można łączyć ze sobą, reklamodawca dociera do odpowiedniej grupy docelowej, potencjalnie zainteresowanej jego ofertą.
Niskie koszty kliknięcia – dzięki temu, że reklamy GSP nie są jeszcze tak popularne jak np. reklamy AdWords w wyszukiwarce, koszty naliczane za kliknięcia są relatywnie niższe, a reklamodawca ma szansę zaprezentować swoją ofertę dużej grupie odbiorców przy niewielkich nakładach finansowych.
Atrakcyjna forma – z jednej strony reklamy GSP są mało inwazyjne dla użytkownika poczty i często nieodbierane nawet jako reklama, a z drugiej strony po otwarciu wiadomości reklamy mogą być bardzo atrakcyjne graficznie i multimedialne.
Mierzalne efekty – system monitoruje liczbę wyświetleń reklamy w formie zwiniętej, kliknięć otwierających reklamę, kliknięć prowadzących na stronę, a także zapisanie wiadomości w skrzynce odbiorczej i przesłanie na inny adres e-mail. Dzięki temu reklamodawca wie, jak użytkownicy reagują na jego reklamy i na tej podstawie może dokonywać ich optymalizacji.
Dotarcie w odpowiednim momencie – reklamy Gmail wyświetlają się użytkownikom, którzy przeglądają swoją skrzynkę pocztową, w tym zakładkę z ofertami, więc są skupieni i nastawieni na przyjmowanie informacji, również tych o charakterze promocyjnym. Dzięki temu są bardziej skłonni zapoznać się z ofertą niż np. w momencie przeglądania stron internetowych, kiedy mogą nie być zainteresowani treściami reklamowymi.
Tego typu kampanie skierowane są więc do reklamodawców, którzy chcą zmaksymalizować zasięg swoich reklam i wstępnie zainteresować dużą grupę odbiorców swoją ofertą. Nie należy jednak oczekiwać, że GSP będą tak samo efektywne pod względem bezpośrednich konwersji jak reklamy w wyszukiwarce.
Reklamy w Gmailu mają duży potencjał w przypadku promocji produktów lub usług, które można przetestować za darmo, czyli np. aplikacji internetowych. Dobrze sprawdzą się również w przypadku branży e-commerce w celu informowania użytkowników o najatrakcyjniejszych ofertach lub wyprzedażach.
Reklamy do Gmail Sponsored Promotions można stworzyć na dwa sposoby: wykorzystując gotowe szablony od Google i kreator dostępny na koncie AdWords lub samodzielnie tworząc plik HTML według określonej specyfikacji. Oba sposoby mają swoje wady i zalety. W pierwszym przypadku proces tworzenia reklamy jest dość prosty, jednak reklamodawca ma do wyboru tylko cztery szablony i nie może zmieniać ich układu. W przypadku reklamy w formie pliku HTML należy poświęcić trochę czasu na zapoznanie się ze specyfikacją i przygotowanie całej reklamy od podstaw, ale dzięki temu zyskujemy większą swobodę w projektowaniu reklamy GSP.
Według badań przeprowadzonych przez portal WordStream im wyższy jest CTR reklam GSP, tym niższe koszty kliknięcia osiągają tego typu reklamy. Tak więc praca nad optymalizacją kampanii przekłada się bezpośrednio na jej koszt, a co za tym idzie na zysk z prowadzonych działań promocyjnych.