Kampanie produktowe w Zakupach Google, Google Merchant Center, Google Shopping - Artefakt

Kampanie produktowe

Reklama w Zakupach Google

Co to jest reklama w Zakupach Google?

Reklama w Zakupach Google to forma promocji dedykowana sklepom internetowym. Za jej pomocą można promować w wyszukiwarce konkretne produkty dostępne online. Reklamy przybierają formę krótkiej prezentacji produktu: wyświetlane jest jego zdjęcie, tytuł, cena oraz nazwa sprzedawcy.

Kampanie produktowe w polskiej wersji Google wyświetlają się zarówno w głównej karcie wyszukiwarki – nad lub z prawej strony wyników wyszukiwania, jak i w osobnej zakładce Zakupy (Google Shopping). Po kliknięciu w taką reklamę użytkownik jest bezpośrednio przenoszony na podstronę produktu w sklepie internetowym, na której ma możliwość dokonania zakupu. Kampanie są realizowane poprzez integrację z systemem Google Merchant Center, w którym wgrywany jest tzw. feed, czyli specjalny plik zawierający informacje o produktach.

reklama w zakupach google

Korzyści dla reklamodawców i użytkowników

Odpowiednio skonfigurowana i na bieżąco optymalizowana kampania produktowa jest jednym z najbardziej efektywnych źródeł generowania sprzedaży w sklepie internetowym. Pozwala ona bowiem na dotarcie stosunkowo niskim kosztem do osób szukających produktów znajdujących się aktualnie w ofercie sklepu.

Reklamy produktowe są atrakcyjne dla odbiorców, ponieważ przedstawiają bezpośrednio w wynikach wyszukiwania zdjęcie i cenę poszukiwanego przez użytkownika produktu.

Dodatkowo dzięki integracji z Google Merchant Center możliwe jest też uruchomienie remarketingu dynamicznego, który poprzez wyświetlanie na banerach odpowiednich produktów przypomina użytkownikom o tym, co oglądali w sklepie reklamodawcy.

Dzięki kampanii produktowej możemy również odkryć, w jaki sposób użytkownicy wyszukują oferowane przez nas produkty. Później takie frazy można wykorzystać w pozycjonowaniu lub w standardowych kampaniach tekstowych w wyszukiwarce.

jak działa reklamowanie w zakupach google

NAJWAŻNIEJSZE ZALETY REKLAM PRODUKTOWYCH:

  • Atrakcyjna, graficzna forma, wyróżniająca się na tle tekstowych reklam i organicznych wyników wyszukiwania,
  • Prezentacja ceny produktu i ewentualnych promocji od razu z poziomu wyszukiwarki,
  • Automatyczne dopasowanie produktu do fraz wyszukiwanych przez użytkownika. System sam dobiera reklamę do zapytania użytkownika, więc przy odpowiedniej optymalizacji reklama ma szansę wyświetlać się na większość zapytań związanych z produktami reklamodawcy, nawet jeśli frazy te są bardzo złożone.
  • Kierowanie użytkownika bezpośrednio na kartę produktu, gdzie może od razu zapoznać się ze szczegółami oferty i podjąć decyzję o jego zakupie,
  • Dotarcie do użytkownika na końcowym etapie procesu zakupowego, kiedy zna już konkretną nazwę produktu, który chce kupić, i szuka tylko miejsca, gdzie będzie on dostępny,
  • Możliwość wyświetlenia reklam kilku produktów naraz oraz jednocześnie reklamy tekstowej dla jednego zapytania, co zwiększa szansę na pozyskanie klienta,
  • Możliwość łatwego wygenerowania pliku z danymi o produktach z wielu popularnych w Polsce systemów sklepowych, które posiadają odpowiednie wtyczki,
  • Ciągłe ulepszanie przez Google tego typu kampanii, np. testowanie nowych form prezentacji produktów lub umożliwienie wyświetlania reklam produktowych na YouTube.

Jak działają kampanie produktowe?

Aby uruchomić kampanię produktową, należy przede wszystkim odpowiednio przygotować plik z informacjami o produktach. Musi on spełniać wytyczne Google oraz zawierać dobrej jakości opisy produktów, aby system na ich podstawie mógł skutecznie dobrać słowa kluczowe, na które będą wyświetlane reklamy. Istnieje kilka metod tworzenia takiego pliku; niektóre z nich wymagają wsparcia programisty.

Po stworzeniu pliku należy wgrać go do panelu Merchant Center oraz połączyć to narzędzie z systemem AdWords, aby w ostatnim etapie skonfigurować kampanię. Dla początkujących użytkowników proces może być zbyt skomplikowany, więc jeśli chcemy prawidłowo i szybko uruchomić kampanię w Google Zakupy, warto skorzystać z pomocy agencji, która ma w tym doświadczenie. Specjalista AdWords będzie również na bieżąco monitorował i udoskonalał kampanię Google Shopping tak, aby przynosiła jak najlepsze efekty.

reklama w zakupach google

Koszt reklam produktowych

Reklamy produktowe rozliczane są w modelu PPC (Pay Per Click). Reklamodawca płaci więc dopiero wtedy, gdy użytkownik zainteresuje się jego reklamą, kliknie w nią i przejdzie na stronę oferowanego produktu. Koszty kliknięcia w Google Shopping, tak samo jak w przypadku innych typów kampanii AdWords, ustalane są na podstawie aukcji konkurujących ze sobą reklam. Im większa konkurencja, tym wyższe CPC (Cost Per Click). Reklamodawca może natomiast ustalić, ile maksymalnie jest skłonny zapłacić za kliknięcie. Jeśli jednak stawka będzie za niska, reklamodawca niestety przegra aukcję i jego reklamy nie będą się wyświetlać.

Z doświadczenia wiemy, że koszty kliknięcia w reklamy produktowe kształtują się na znacząco niższym poziomie niż koszty kliknięcia za te same słowa kluczowe w standardowych kampaniach tekstowych w wyszukiwarce. Dzieje się tak ze względu na to, że ta forma reklamy dostępna jest tylko dla stron z uruchomioną sprzedażą online i została wprowadzona w Polsce dużo później niż reklamy tekstowe Google, więc nie jest jeszcze tak popularna. Jest to kolejny argument przemawiający za jej uruchomieniem.

Wysokość budżetu, który zostanie przeznaczony na kampanię produktową, jest praktycznie dowolna. Jednak im więcej produktów chcemy promować i im większa jest konkurencja w wyszukiwarce, tym więcej trzeba przeznaczyć na reklamę w Zakupach Google, aby przynosiła efekty. Wysokość budżetu można również elastycznie kształtować w zależności od zapotrzebowania i celów biznesowych, np. zwiększać budżet w sezonie lub podczas trwania promocji cenowych. Im wyższy budżet reklamodawca przeznaczy na tego typu kampanię, tym więcej użytkowników trafi do jego sklepu internetowego i zapozna się z jego ofertą.

Współpraca z agencją

Aby odpowiednio zarządzać budżetem przeznaczonym na reklamy produktowe, warto skorzystać z usług doświadczonej agencji. Pozwala to uniknąć błędów, które mogą odbić się negatywnie na opłacalności kampanii, i skorzystać z doświadczenia specjalistów, którzy zetknęli się z kampaniami produktowymi w wielu różnych branżach. W Artefakt stosujemy różne metody rozliczeń dopasowane do potrzeb naszych Klientów. Standardowo nasze wynagrodzenie to procent zarządzanego budżetu kampanii. Zapraszamy do zapoznania się z naszym cennikiem.

Artefakt jest Partnerem Google od 2009. W czerwcu 2016 uzyskaliśmy jeszcze bardziej prestiżowy status Premier Google Partner. Odznaczenie potwierdza wysoką jakość usług również w zakresie kampanii produktowych, szczególnie, że zdobyliśmy również oficjalną specjalizację Google potwierdzającą nasze kompetencje w zakresie reklam w Zakupach Google. Jako jedna z pierwszych agencji w Polsce testowaliśmy wersję beta kampanii PLA (Product Listing Ads – reklamy z listą produktów), które przerodziły się później w kampanie produktowe. Realizowaliśmy z sukcesem kampanie w Zakupach Google dla wielu klientów takich jak: Vobis, R-GOL, Fabryka Form oraz wielu mniejszych sklepów internetowych.

reklama zakupy google
google partner

Zakładka Zakupy Google

Zakładka „Zakupy” w wyszukiwarce Google została uruchomiona w Polsce we wrześniu 2016 r. Wyświetlają się w niej produkty reklamodawców, którzy prowadzą kampanie za pomocą Google Merchant Center. Jest to miejsce działające na zasadzie porównywarki cenowej, gdzie użytkownicy mogą wyszukać interesujące ich produkty wraz z cenami, wpisując odpowiednie hasła. Wszystkie wyniki są sponsorowane, więc jest to w rzeczywistości dodatkowe miejsce na wyświetlanie reklam produktowych.
zakladka zakupy google

Analityka i raportowanie

Kampanie produktowe umożliwiają szczegółową analizę i optymalizację pod względem najbardziej efektywnych kategorii produktowych, marek lub nawet konkretnych produktów w sklepie internetowym. Odpowiednio skonfigurowany pomiar konwersji pozwoli wskazać najbardziej skuteczne elementy kampanii, a także obliczyć zysk, jaki generuje reklama poszczególnych produktów. Specjaliści AdWords w Artefakt na bieżąco monitorują wskaźniki kampanii i optymalizują ją pod względem sprzedaży lub innych założonych celów. Czasami bardziej opłacalna staje się koncentracja na reklamie tylko wybranych kategorii produktowych lub towarów o najwyższej marży, zamiast promocji całej oferty sklepu. Takie wnioski warto wyciągać dopiero na podstawie zebranych danych.

Dzięki analizie kampanii produktowych można dowiedzieć się o tym, jakie produkty w naszym sklepie internetowym są najczęściej poszukiwane, którzy konkurenci również je oferują, co sprzedaje się najlepiej i w jakich ilościach. Te informacje mogą pomóc nie tylko w optymalizacji kampanii, ale również w prowadzeniu innych działań promocyjnych.

Kampanie produktowe to bardzo efektywne narzędzie promocji produktów dostępnych w sklepach online. Ze względu na ich elastyczność i skalowalność rekomendujemy je zarówno małym sklepom z niewielkim asortymentem, jak i dużym z rozbudowaną strukturą. W każdym przypadku mogą one spowodować wzrost sprzedaży.