Optymalizacja sklepu na Shoperze - Blog Artefakt

Pozycjonowanie sklepu na skrypcie Shoper – plusy i minusy

15.12.2017 / Web Design
optymalizacja e-sklepu

Platforma Shoper umożliwia założenie sklepu internetowego, korzystając z 5 zróżnicowanych pakietów: srebrny, złoty, platynowy, diamentowy oraz rozwiązanie dedykowane – Licencja Samodzielna.

Z punktu pozycjonowania serwisu 4 podstawowe pakiety zapewniają takie same możliwości. Wyjątek stanowi sklep na Licencji Samodzielnej, który umożliwia wgląd i edycję kodu źródłowego. Dzięki temu istnieje możliwość wyeliminowania wszelkich ograniczeń skryptu. Zdecydowana większość klientów decyduje się na rozwiązania podstawowe i to na nich skupimy się w tym artykule.

Shoper

Minusy utrudniające pozycjonowanie sklepu:

  1. Brak dostępu do kodu źródłowego – nie można edytować logiki skryptu. Przyjęte rozwiązania sprawiają problemy przy wdrażaniu wskazówek przygotowanych przez specjalistę SEO proponowanych w zaleceniach optymalizacyjnych. Najczęstszym problemem jest brak możliwości odpowiedniego przystosowania podstron „Nowości” i „Promocje”, brak możliwości ustawiania (z panelu) indywidualnych nagłówków h1 bez zmiany linkowania w menu, jak i adresu URL.
  2. Brak dostępu do pliku htaccess – a co za tym idzie, brak możliwości wstawiania przekierowań. Bardzo duży minus…
  3. Brak niektórych rozwiązań umożliwiających optymalizację serwisu dostępnych z panelu – ustawianie adresów kanonicznych, wspomniana wyżej zmiana nagłówków h1 kategorii i produktów, ustawienie numeracji podstron, paginacji bez pierwszej strony.

Skrypt Shoper

Plusy ułatwiające pozycjonowanie serwisu

  1. Możliwość ustawiania podstawowych danych SEO indywidualnie dla każdego produktu, jak i kategorii.
  2. Możliwość ustawienia title i description według schematu.
  3. Dostęp do plików widoków – dzięki temu możliwe jest rozwiązanie wielu wspomnianych wcześniej problemów występujących w trakcie wdrażania zaleceń optymalizacyjnych. Niestety przeważnie są to rozwiązania nieeleganckie, kodowane na sztywno – nie są to rzeczy intuicyjne, proste do wdrożenia dla osoby nieposiadającej podstawowej wiedzy z obsługi szablonów opartych na SMARTY oraz z CSS-a i HTML-a.
  4. Skrypt dba o dodawanie tagów kanonicznych przy zmianie adresów URL dla podstron. Jest to rozwiązanie połowiczne (lepsze byłoby przekierowanie 301), ale daje nadzieję, że Google je poprawnie zinterpretuje.
  5. Możliwość wybrania i przekierowania ruchu na jeden adres sklepu – np. przekierowanie z www na bez www, jak i http na https.
  6. Łatwa integracja skryptów Google Analytics, Tag Manager oraz integracji z Google Search Console, jak i Mapami Google – albo bezpośrednio w plikach widoków, albo w zakładce Konfiguracja -> Integracje.

 

Shoper wymaga zaangażowania programisty

Na platformie Shoper można wprowadzić najważniejsze zalecenia optymalizacyjne, jedynie potrzebna jest doświadczenie programisty w pracy z tym CMS-em. Np. aby dodać zwijane opisy, konieczne jest wdrożenie poniższego kodu w edytorze:

<p>Tekst przed zwijaniem, widoczny na stronie</p>

<p class=”open-custom-content-111″ data-text=”Ukryj”>Pokaż więcej</p>

<div class=”custom-content-111″ style=”display: none;” name=”infotekst”>

<p>Tekst widoczny po kliknięciu</p>

</div>

Reasumując, platforma Shoper umożliwia przygotowanie sklepu, który będzie pozytywnie widziany „w oczach” Google. Niestety pod względem poprawnej optymalizacji nie jest to narzędzie tak oczywiste i proste do ustawienia. Potrzebna jest chociaż podstawowa wiedza z zagadnień SEO i programowania.

Również na naszym blogu
Pozycjonowanie witryny uwidoczni Twój lokal gastronomiczny w wynikach wyszukiwania. Czy to jednak...
Komunikat o plikach cookies powinien pojawiać się w każdym serwisie internetowym, który korzysta z...
Polityka prywatności to dokument, który pomaga realizować obowiązek informacyjny narzucony na...
Wdrożenie pełnych zaleceń optymalizacyjnych wymaga posiadania dostępów do serwera, aby można było...
Reklama kawiarni, pubu czy bistro to nie wszystko. Aby dać się znaleźć potencjalnym klientom, warto...