2018 Ranking wyszukiwarek internetowych - Google bezkonkurencyjne - Blog Artefakt

Wyszukiwarka Google nadal bezkonkurencyjna

(aktualizacja 16.10.2018) / SEO
Wyszukiwarka Google

Niezmiennie od wielu lat wyszukiwarka Google wiedzie prym, jeśli chodzi o ilość korzystających z niej polskich internautów. Do tej pory żadnemu konkurentowi nie udało się wyjść przed szereg, ponieważ Google zgarnia prawie 95% użytkowników. Dorównanie monopoliście jest na chwilę obecną praktycznie niemożliwe. Firma Google oprócz wyszukiwarki rozwinęła cały wachlarz dedykowanych usług, tworząc system wielu użytecznych i wykorzystywanych aplikacji. Jest również domyślną wyszukiwarką dla większości używanych w Polsce przeglądarek.

Prezentujemy ranking najpopularniejszych wyszukiwarek w Polsce (wg gs.statcounter.com – wrzesień 2018).

Najpopularniejsze wyszukiwarki wg silnika:

  • Google – 95,53%
  • Yahoo – 2,34%
  • Bing – 1,37%
  • DuckDuckGo – 0,25%
  • Interia Katalog – 0,22%
  • Yandex RU- 0,08%.
popularność wyszukiwarek w Polsce wrzesień 2018

Źródło: gs.statcounter.com – wrzesień 2018

W światowym układzie sił na rynku wyszukiwarek Google plasuje się już z nieco gorszym wynikiem niż w Polsce, jednak mimo to nie da się zaprzeczyć, że jest międzynarodowym gigantem. W zaledwie kilku krajach silną pozycję mają wyszukiwarki lokalne. To przede wszystkim Yandex w Rosji, z którego korzysta ponad połowa rosyjskich internautów. Udział Google w Rosji to prawie 43%. Baidu to jedna z najbardziej popularnych wyszukiwarek w Chinach (73%). W Czechach dużą popularnością cieszy się wyszukiwarka Seznam, w Korei Południowej Naver.

Ze względu na ilość użytkowników we wrześniu 2018 roku wyszukiwarka Google miała 78,05% udziału na światowym rynku wyszukiwania, a tuż za nim uplasowało się Baidu z 9,82%.

popularność wyszukiwarki Google w Polsce wrzesień 2018

Źródło: gs.statcounter.com – wrzesień 2018

Ranking wyszukiwarek internetowych w skali międzynarodowej na urządzeniach desktopowych (wg netmarketshare.com – wrzesień 2018 r.):

  • Google – 78,05%
  • Baidu – 9,82%
  • Bing – 6,69%
  • Yahoo – 2,81%
  • Yandex – 1,44%

Urządzenia mobilne rosną w siłę, co obserwuje cała branża e-commerce. Październik 2016 r. był pierwszym miesiącem, w którym globalnych ruch na smartfonach i tabletach przewyższył ruch generowany na urządzeniach desktopowych. Oczywiście Google jest także najpopularniejszą przeglądarką wybieraną przez użytkowników korzystających z mobile.

Ranking wyszukiwarek internetowych w skali międzynarodowej na urządzeniach mobilnych (wg netmarketshare.com – wrzesień 2018 r.):

  • Google – 76,25%
  • Baidu – 21,49%
  • Yahoo – 0,93%
  • Bing – 0,66%
  • Yandex– 0,30%.

Biorąc pod uwagę tylko międzynarodowe wyszukiwarki, obecnie liczą się czterej światowi gracze: Google, Baidu, Yahoo oraz Bing. Poniższy wykres prezentuje zestawienie udziałów rynku wyszukiwania w Stanach Zjednoczonych w ciągu ostatniego roku.

popularność wyszukiwarek w USA styczeń 2018

Źródło: https://www.statista.com/ – dane na rok 2018

Google często za swoją silną pozycję na rynku wyszukiwarek musi płacić niemałe pieniądze. Taka sytuacja dla przykładu miała miejsce w przypadku urządzeń mobilnych Apple. Jak podaje serwis Bloomberg, Google w 2014 roku zapłaciło 1 miliard dolarów za utrzymanie swojej wyszukiwarki jako domyślnej w urządzeniach Apple.

Z kolei w czerwcu 2017 r. na Google została nałożona kara w wysokości 2,7 mld dol. za stosowanie praktyk ograniczających konkurencję. Tym razem Komisja Europejska ukarała wyszukiwarkę za promocję własnej porównywarki cenowej o nazwie Google Shopping. W ciągu 3 miesięcy firma z Kalifornii miała opracować rozwiązanie pozwalające innym porównywarkom reklamować się w Zakupach Google. W październiku usługa została udostępniona dla pozostałych serwisów oferujących znalezienie najkorzystniejszej oferty cenowej.

Pozycjonowanie stron pod wyszukiwarkę Google

Dominująca pozycja Google na rynku wyszukiwarek internetowych sprawia, że serwisy internetowe przez zdecydowaną większość agencji SEO są pozycjonowane pod google.com. Wskazówki dla webmasterów, algorytmy Pingwin i Panda, googlowskie filtry algorytmiczne i kary ręczne spędzają sen z powiek specjalistom i webmasterom. Nie ma większego sensu optymalizować stronę internetową pod bing.com, jeśli klientów poszukujemy na polskim rynku (gdzie większość ruchu zgarnia google.pl). Należy także pamiętać, że inne wyszukiwarki mocno inspirują się Google, więc pewne rozwiązania optymalizacyjne będą skuteczne w przypadku wszystkich wyszukiwarek internetowych.

Również na naszym blogu
Big data znajduje zastosowanie w marketingu online, pomagając w wyciąganiu wniosków na temat...
Jak kreować wizerunek w internecie i zadbać o dobre imię firmy? Przedstawiamy 12 sposobów na...
Google przoduje na rynku wyszukiwarek. Czy Chrome może pochwalić się tak samo wysoką pozycją wśród...
Zastanawiasz się nad zmianą nazwy domeny, systemu CMS, a może tylko wyglądu strony www? Sprawdź,...
Zastanawiasz się, jak promować małą firmę w internecie? Przygotowaliśmy 9 wskazówek!...
pozycjonowanie