Początek nowego roku zawsze skłania do podsumowań i zastanowienia się nad tym, co może przynieść kolejne 12 miesięcy. W takim razie, aby tradycji stało się zadość, spróbuję krótko podsumować, które wydarzenia były ważne i najważniejsze w branży SEO oraz wskażę, co będzie wpływać na pozycje stron internetowych w nadchodzącym 2022 roku.
Podsumowanie SEO w 2021 roku
Rok 2021 był pod wieloma względami ciekawy. Podobnie jak w poprzednich latach, dostrzegamy walkę Google z nieuczciwymi praktykami pozycjonerskimi czy nastawienie giganta internetowego na użytkowników wyszukiwarki. Nowości wprowadzone w poprzednim roku namieszały również w pozycjach stron internetowych. Z czym mierzyliśmy się w 2021 roku?
Algorytmy, algorytmy, algorytmy
W podsumowaniu z 2020 pisałem, że był to spokojny rok pod względem algorytmów. Nie można tego samego powiedzieć o 2021 roku. Google wyraźnie przyspieszyło z wprowadzaniem zmian w wyszukiwarce i tym razem modyfikacje były bardzo szerokie. Dotknęły one wielu aspektów, na które my – specjaliści SEO – zwracamy szczególną uwagę podczas optymalizacji serwisu.
Wymieniając tylko Core Updates, pojawiły się w ubiegłym roku aż 3 aktualizacje – w czerwcu, lipcu i listopadzie. Nowe algorytmy bardzo często „wywracają” wyniki wyszukiwania i powodują duże zmiany w ruchu organicznym. Nie inaczej było i tym razem. Poza tym Google wprowadziło również zmiany dotyczące linków spamowych (Link Spam Update), czyli niskiej jakości, nienaturalnych backlinków. Była to kolejna próba zmniejszenia wpływu tego elementu na wyniki wyszukiwania. Mimo to wartościowe linki wciąż są bardzo istotne w procesie pozycjonowania, a link building jest jednym z istotniejszych czynników wpływających na pozycjonowanie stron internetowych.
W 2021 aktualizacje objęły również recenzję produktów i ten aspekt pozycjonowania doczekał się aż dwóch potwierdzonych zmian. Pierwsza nastąpiła w maju i na początku obejmowała tylko produkty opisywane w języku angielskim. Później została wgrana również na inne języki. Ta aktualizacja dotyczyła sztucznie generowanych opinii i ich wpływu na pozycje stron. Od dawna wiadomo, że tzw. „User Generated Content” jest dla Google ważny w ocenie jakości podmiotów działających w Internecie. Aby zwiększyć wiarygodność opinii, należy udowodnić, że faktycznie korzystaliśmy z danego produktu, przedstawić na to dowody (zdjęcia, linki do innych publikacji, nagrania dźwiękowe), oraz podać linki do kilku sprzedawców. W praktyce oznacza to, że w recenzjach konsumenci oczekują możliwości wyboru miejsca zakupu produktu (więcej wskazówek: Publikuj wysokiej jakości opinie o produktach). Zmiany dotyczące tego czynnika rankingowego są istotne, dlatego wszyscy w branży powinniśmy się im uważnie przyglądać. Druga aktualizacja dotycząca recenzji produktów miała miejsce w grudniu 2021 roku i na ten moment została wdrożona tylko na rynku anglojęzycznym.
Przy algorytmach nie można nie wspomnieć o Page Experience, który bardziej znany jest jako „ten update co wprowadził oficjalnie Core Web Vitals” (więcej informacji w artykule: Core Web Vitals – czym są i jak je mierzyć?). Aktualizacja pojawiła się w czerwcu, co jak wcześniej napisałem, zbiegło się również z Core Update (aktualizacją algorytmu wyszukiwarki). Taka sytuacja jest o tyle nietypowa, że biorąc pod uwagę problemy ze stabilnością i z indeksowaniem nowej treści, branża była zaskoczona wdrażaniem kilku zmian jednocześnie.