Wspieramy firmy w trudnym czasie: www.artefakt.pl/antidotum-na-kryzysAntidotum na kryzys

Podsumowanie branży SEO w 2020 r. i prognozy na pozycjonowanie w 2021 r.

/ SEO
trendy seo 2021

Pod wieloma względami rok 2020 był niezwykle interesujący dla branży SEO. Pandemia i lockdown sprawiły, że reklama i promocja własnego biznesu w sieci stała się jedynym sposobem dotarcia do klienta. Wiele firm z dnia na dzień musiało dostosować się do nowej rzeczywistości, zwiększając przy tym budżety na reklamę online. Rynek e-commerce rośnie, a wraz z nim konkurencja walcząca o pierwsze miejsca w wynikach wyszukiwania. Rok 2021 będzie wyzwaniem dla branży SEO, a także samych przedsiębiorców. Dlaczego? Aby wygrać wyścig o podium, trzeba będzie zainwestować w nowe technologie, oraz na bieżąco śledzić wszystkie zmiany w algorytmach wprowadzanych przez Google. 

SEO w 2020 roku

W 2020 roku mieliśmy do czynienia ze względną stabilnością ze strony Google w kontekście wprowadzania zmian. Na początku roku mieliśmy kilka update`ów algorytmów, ale w drugiej połowie roku było dużo spokojniej. Oczywiście drobne korekty były wprowadzane z dokładnością co do miesiąca, ale nie miały dużego wpływu na branżę. Co ciekawe zmienił się również sposób komunikowania Google o zapowiadanych lub wprowadzonych aktualizacjach. Komunikacja w mediach społecznościowych, blogu Google, czy na kanale YouTube jest bardziej przyjazna użytkownikowi niż w poprzednich latach.  

Rok 2020 pokazał również pewne problemy Google m.in. z indeksowaniem, tagami canonical, z wersją mobilną. Właściwie nie było tygodnia, w którym nie pojawiłaby się informacja czy sprostowanie na Twitterze o aktualnych pracach nad poprawą jakości usług. Do tej pory takie usterki zdarzały się zdecydowanie rzadziej, dlatego wprowadzane zmiany w algorytmach wzbudzają niepokój. Czy brak stabilności będzie miało wpływ na pozycjonowanie? Czy możemy spodziewać się większej ilości nagłych awarii? Nie da się tego przewidzieć.  

Ważnym wydarzeniem, które należy odnotować w 2020 roku, jest wprowadzenie nowych metryk – Core Web Vitals. To ogromna zmiana, która będzie miała wpływ na branżę SEO również w 2021 roku. Do tej pory szybkość strony określała skala od 1 do 100 w narzędziu Page Speed Insights. Im strona szybciej działała, tym lepiej. Od 2020 roku zmienia się spojrzenie i podejście do prędkości działania strony, której jakość będzie określać dużo więcej czynników m.in. stabilność layoutu, bezpieczeństwo, dostosowanie do mobile, doświadczenia użytkownika. Inwestycja w UX (User experience) i UI (User interface) od nowego roku będzie kluczowa, jeśli nie chcemy stracić wysokiej pozycji w wynikach organicznych. Google zapowiedziało, że Core Web Vitals stanie się znaczącym sygnałem rankingowym od maja 2021 roku 

Pisząc o ważnych premierach 2020 roku i znaczącym rozwoju mobile, warto wspomnieć o nowym Google Analytics w wersji 4. Zmiany, które Google wprowadził w tym narzędziu pod koniec roku, jasno wskazują, w jakim kierunku będzie rozwijać się Internet. Wśród nowości znajdziemy rozwiązania związane z RODO oraz jeszcze dokładniejsze raporty dotyczące m.in. ścieżki zakupowej klienta. GA4 w założeniu ma śledzić „customer journey”  od pozyskania użytkownika, do dokonania przez niego konwersji. Śledząc tę ścieżkę, będziemy mogli zauważyć miejsca, w których użytkownik opuszcza stronę i poznać przyczynę jego decyzji np. zły UX. Bardziej precyzyjna analityka jest możliwa dzięki sztucznej inteligencji oraz machine learning.  

W listopadzie 2020 roku Google zaktualizował również Search Console, dodając ulepszone statystyki indeksowania. W 2020 roku w GSC pojawiły się nowe sekcje dotyczące CWV (Core Web Vitals) oraz narzędzie Rich Results Test do weryfikacji wyglądu i poprawności kodu dla wyników rozszerzonych. Odświeżone raporty stają się coraz bardziej przyjazne użytkownikowi, dostarczają więcej informacji i pozwalają na jeszcze lepszą analizę serwisu.  

Podsumowując rok 2020, nie można zapomnieć o rozwoju e-commerce w Polsce. Pandemia, która wpłynęła na wiele aspektów naszego życia, miała jeden pozytywny skutek. Sprawiła, że wiele firm przeniosło się do sieci, a te, które już tam były, zaczęły traktować ten kanał poważniej niż dotychczas. Dla wielu marek sprzedaż w internecie stała się głównym źródłem przychodu. Nic zatem dziwnego, że wzrosły budżety na marketing w sieci i potrzeba rozwoju User Experience (UX) w sklepach internetowych czy aplikacjach mobilnych. Właściciele biznesów nie tylko zaczęli śledzić cały customer journey, ale i od nowa analizować, jak użytkownicy wchodzą w interakcję z ich sklepem. W branży SEO zaczął się liczyć kaloryczny, wysokojakościowy ruch, czyli taki, który bierze pod uwagę wysoką konwersję. Nastawienie na optymalizację efektów biznesowych w działaniach SEO to trend, który będzie nam towarzyszył w kolejnych latach. 

Pozycjonowanie stron w 2021 – wyzwania i okazje 

Czego możemy spodziewać się w 2021 w SEO? Przede wszystkim oficjalnego wprowadzenia Core Web Vitals jako czynnika rankingowego. Skupienie się na tym elemencie, to ukłon w stronę użytkownika i jego wygody przeglądania stron internetowych. Jednocześnie jest to element, który sporo namiesza w rankingu Google. Nie do końca wiadomo, jak mocny wpływ na całościową ocenę stron i ich pozycję będzie miał CWV. Ile stron na tym zyska, a ile straci? Trudno przewidzieć. Warto jednak już teraz intensywnie przygotowywać się na wdrożenie nowego algorytmu Google i wziąć pod uwagę SXO (Search Experience Optimization) w swoich działaniach na 2021 rok.  

trendy w pozycjonowaniu 2021

Źródło: Google Search Central

W 2021 na znaczeniu jeszcze bardziej zyska optymalizacja techniczna i analityka. W czasach, w których wszyscy jesteśmy w domu, w których sprzedaż i reklama internetowa rośnie szybciej niż kiedykolwiek, pojawia się więcej nowych stron i sklepów onlineKonkurencja w sieci jest coraz większa, dlatego powinniśmy skupić się na tym, aby serwis dobrze i szybko działał oraz był zgodny z wytycznymi Google. Może wydawać się, że to podstawy, ale dobrze wiemy, że bez silnych fundamentów nie uda się zbudować dobrze działającego serwisu.  

Kolejnym istotnym zagadnieniem w tym roku będzie analiza zachowań użytkowników i czynników behawioralnych. W tym roku jeszcze bardziej niż obecnie, na znaczeniu zyska nie tylko sprowadzenie użytkownika na stronę, ale i zadbanie o jego ścieżkę konwersji i jej optymalizacja. Wyzwaniem będzie uproszczenie ścieżki zakupowej i integracja sklepów ze sprzedażą w social mediach (Facebook, Instagram, TikTok). Wielokanałowość sprzedaży oraz komunikacji z klientem będzie z pewnością dużym wyzwaniem 2021 roku. Warto jednak pamiętać, że decyzje zakupowe konsumenta podejmowane są w oparciu o różne kryteria, a źródeł jego pozyskania jest coraz więcej. 

SEO trendy 2021

2021 będzie rokiem szybkości, mobile i UX. Wprowadzane i zapowiadane w tym roku aktualizacje z pewnością namieszają w branży SEO. W tym roku zakończy się migracja do Mobile First Index, zostanie wdrożony Core Web Vitals, a na znaczeniu zyska rozwój UX. Nie zapominajmy również o algorytmie E-A-T, którego wpływ na pozycjonowanie wciąż jest znaczący.

Z pewnością nowy rok, nie tylko za sprawą pandemii, będzie należał do marketingu internetowego. Żeby odnieść sukces, zaistnieć na rynku, a co za tym idzie osiągnąć wysokie pozycje w wynikach wyszukiwania, będzie trzeba podążać za nowymi algorytmami Google i dostosowywać się do wciąż zmieniających warunków w branży internetowej. Czekamy na te zmiany, które jeszcze nie zostały zapowiedziane. Wierzymy, że Google szykuje dla naszej branży nowe i ciekawe wyzwania, którym będziemy musieli sprostać. 

Najnowsze artykuły na blogu:
Kto nie reklamuje się w sieci, temu naprawę trudno osiągnąć sukces w biznesie. W tym artykule...
Co możemy zmienić na stronie, aby nasza witryna spełniała kryteria Core Web Vitals? W artykule...
Core Web Vitals to nowy czynnik rankingowy obowiązujący od maja 2021 roku. Jak sprawdzić, czy...
Dzięki badaniu mikrokonwersji można jeszcze lepiej poznać zachowania użytkowników naszej strony i...
Hashtagi stanowią ważne narzędzie marketingowe używane przez marki po to, by promować produkty i...