Podsumowanie branży SEO w 2020 r. i prognozy na pozycjonowanie w 2021 r.

| czas czytania: 5 min | SEO
trendy seo 2021

Pod wieloma względami rok 2020 był niezwykle interesujący dla branży SEO. Pandemia i lockdown sprawiły, że reklama i promocja własnego biznesu w sieci stała się jedynym sposobem dotarcia do klienta. Wiele firm z dnia na dzień musiało dostosować się do nowej rzeczywistości, zwiększając przy tym budżety na reklamę online. Rynek e-commerce rośnie, a wraz z nim konkurencja walcząca o pierwsze miejsca w wynikach wyszukiwania. Rok 2021 będzie wyzwaniem dla branży SEO, a także samych przedsiębiorców. Dlaczego? Aby wygrać wyścig o podium, trzeba będzie zainwestować w nowe technologie, oraz na bieżąco śledzić wszystkie zmiany w algorytmach wprowadzanych przez Google. 

SEO w 2020 roku

W 2020 roku mieliśmy do czynienia ze względną stabilnością ze strony Google w kontekście wprowadzania zmian. Na początku roku mieliśmy kilka update`ów algorytmów, ale w drugiej połowie roku było dużo spokojniej. Oczywiście drobne korekty były wprowadzane z dokładnością co do miesiąca, ale nie miały dużego wpływu na branżę. Co ciekawe zmienił się również sposób komunikowania Google o zapowiadanych lub wprowadzonych aktualizacjach. Komunikacja w mediach społecznościowych, blogu Google, czy na kanale YouTube jest bardziej przyjazna użytkownikowi niż w poprzednich latach.  

Rok 2020 pokazał również pewne problemy Google m.in. z indeksowaniem, tagami canonical, z wersją mobilną. Właściwie nie było tygodnia, w którym nie pojawiłaby się informacja czy sprostowanie na Twitterze o aktualnych pracach nad poprawą jakości usług. Do tej pory takie usterki zdarzały się zdecydowanie rzadziej, dlatego wprowadzane zmiany w algorytmach wzbudzają niepokój. Czy brak stabilności będzie miało wpływ na pozycjonowanie? Czy możemy spodziewać się większej ilości nagłych awarii? Nie da się tego przewidzieć.  

Ważnym wydarzeniem, które należy odnotować w 2020 roku, jest wprowadzenie nowych metryk – Core Web Vitals. To ogromna zmiana, która będzie miała wpływ na branżę SEO również w 2021 roku. Do tej pory szybkość strony określała skala od 1 do 100 w narzędziu Page Speed Insights. Im strona szybciej działała, tym lepiej. Od 2020 roku zmienia się spojrzenie i podejście do prędkości działania strony, której jakość będzie określać dużo więcej czynników m.in. stabilność layoutu, bezpieczeństwo, dostosowanie do mobile, doświadczenia użytkownika. Inwestycja w UX (User experience) i UI (User interface) od nowego roku będzie kluczowa, jeśli nie chcemy stracić wysokiej pozycji w wynikach organicznych. Google zapowiedziało, że Core Web Vitals stanie się znaczącym sygnałem rankingowym od maja 2021 roku 

Pisząc o ważnych premierach 2020 roku i znaczącym rozwoju mobile, warto wspomnieć o nowym Google Analytics w wersji 4. Zmiany, które Google wprowadził w tym narzędziu pod koniec roku, jasno wskazują, w jakim kierunku będzie rozwijać się Internet. Wśród nowości znajdziemy rozwiązania związane z RODO oraz jeszcze dokładniejsze raporty dotyczące m.in. ścieżki zakupowej klienta. GA4 w założeniu ma śledzić „customer journey”  od pozyskania użytkownika, do dokonania przez niego konwersji. Śledząc tę ścieżkę, będziemy mogli zauważyć miejsca, w których użytkownik opuszcza stronę i poznać przyczynę jego decyzji np. zły UX. Bardziej precyzyjna analityka jest możliwa dzięki sztucznej inteligencji oraz machine learning.  

W listopadzie 2020 roku Google zaktualizował również Search Console, dodając ulepszone statystyki indeksowania. W 2020 roku w GSC pojawiły się nowe sekcje dotyczące CWV (Core Web Vitals) oraz narzędzie Rich Results Test do weryfikacji wyglądu i poprawności kodu dla wyników rozszerzonych. Odświeżone raporty stają się coraz bardziej przyjazne użytkownikowi, dostarczają więcej informacji i pozwalają na jeszcze lepszą analizę serwisu.  

Podsumowując rok 2020, nie można zapomnieć o rozwoju e-commerce w Polsce. Pandemia, która wpłynęła na wiele aspektów naszego życia, miała jeden pozytywny skutek. Sprawiła, że wiele firm przeniosło się do sieci, a te, które już tam były, zaczęły traktować ten kanał poważniej niż dotychczas. Dla wielu marek sprzedaż w internecie stała się głównym źródłem przychodu. Nic zatem dziwnego, że wzrosły budżety na marketing w sieci i potrzeba rozwoju User Experience (UX) w sklepach internetowych czy aplikacjach mobilnych. Właściciele biznesów nie tylko zaczęli śledzić cały customer journey, ale i od nowa analizować, jak użytkownicy wchodzą w interakcję z ich sklepem. W branży SEO zaczął się liczyć kaloryczny, wysokojakościowy ruch, czyli taki, który bierze pod uwagę wysoką konwersję. Nastawienie na optymalizację efektów biznesowych w działaniach SEO to trend, który będzie nam towarzyszył w kolejnych latach. 

Pozycjonowanie stron w 2021 – wyzwania i okazje 

Czego możemy spodziewać się w 2021 w SEO? Przede wszystkim oficjalnego wprowadzenia Core Web Vitals jako czynnika rankingowego. Skupienie się na tym elemencie, to ukłon w stronę użytkownika i jego wygody przeglądania stron internetowych. Jednocześnie jest to element, który sporo namiesza w rankingu Google. Nie do końca wiadomo, jak mocny wpływ na całościową ocenę stron i ich pozycję będzie miał CWV. Ile stron na tym zyska, a ile straci? Trudno przewidzieć. Warto jednak już teraz intensywnie przygotowywać się na wdrożenie nowego algorytmu Google i wziąć pod uwagę SXO (Search Experience Optimization) w swoich działaniach na 2021 rok.  

trendy w pozycjonowaniu 2021

Źródło: Google Search Central

W 2021 na znaczeniu jeszcze bardziej zyska optymalizacja techniczna i analityka. W czasach, w których wszyscy jesteśmy w domu, w których sprzedaż i reklama internetowa rośnie szybciej niż kiedykolwiek, pojawia się więcej nowych stron i sklepów onlineKonkurencja w sieci jest coraz większa, dlatego powinniśmy skupić się na tym, aby serwis dobrze i szybko działał oraz był zgodny z wytycznymi Google. Może wydawać się, że to podstawy, ale dobrze wiemy, że bez silnych fundamentów nie uda się zbudować dobrze działającego serwisu.  

Kolejnym istotnym zagadnieniem w tym roku będzie analiza zachowań użytkowników i czynników behawioralnych. W tym roku jeszcze bardziej niż obecnie, na znaczeniu zyska nie tylko sprowadzenie użytkownika na stronę, ale i zadbanie o jego ścieżkę konwersji i jej optymalizacja. Wyzwaniem będzie uproszczenie ścieżki zakupowej i integracja sklepów ze sprzedażą w social mediach (Facebook, Instagram, TikTok). Wielokanałowość sprzedaży oraz komunikacji z klientem będzie z pewnością dużym wyzwaniem 2021 roku. Warto jednak pamiętać, że decyzje zakupowe konsumenta podejmowane są w oparciu o różne kryteria, a źródeł jego pozyskania jest coraz więcej. 

SEO trendy 2021

2021 będzie rokiem szybkości, mobile i UX. Wprowadzane i zapowiadane w tym roku aktualizacje z pewnością namieszają w branży SEO. W tym roku zakończy się migracja do Mobile First Index, zostanie wdrożony Core Web Vitals, a na znaczeniu zyska rozwój UX. Nie zapominajmy również o algorytmie E-A-T, którego wpływ na pozycjonowanie wciąż jest znaczący.

Z pewnością nowy rok, nie tylko za sprawą pandemii, będzie należał do marketingu internetowego. Żeby odnieść sukces, zaistnieć na rynku, a co za tym idzie osiągnąć wysokie pozycje w wynikach wyszukiwania, będzie trzeba podążać za nowymi algorytmami Google i dostosowywać się do wciąż zmieniających warunków w branży internetowej. Czekamy na te zmiany, które jeszcze nie zostały zapowiedziane. Wierzymy, że Google szykuje dla naszej branży nowe i ciekawe wyzwania, którym będziemy musieli sprostać. 

Ostatnie artykuły