SEO w 2018 r. i trendy w pozycjonowaniu oraz optymalizacji stron na 2019 r.

| czas czytania: 5 min | SEO
seo w 2018 i 2019

Jedną z charakterystycznych cech branży SEO jest duża dynamika zmian zachodzących w otoczeniu oraz w metodach pracy specjalistów i firm w niej działających. Zmiany determinują nowe zachowania użytkowników, warunki narzucane przez algorytmy wyszukiwarek, działania konkurencji oraz stale zmieniające się oczekiwania Klientów. Specjaliści chcący nadążyć za wymaganiami rynku, muszą stale monitorować trendy i na bieżąco reagować na ich korekty. Za nami rok 2018 i kilka istotnych wydarzeń, które odcisnęły swe piętno na branży i/lub wyznaczyły kierunki jej rozwoju w nadchodzących latach.

Pozycjonowanie stron w 2018 r.

Jednym z ważniejszych wydarzeń, na które branża czekała z pewnym niepokojem, była zapowiadana przez Google zmiana w metodologii oceny stron internetowych polegająca na przeniesieniu ciężaru oceny z wersji klasycznej stron na ich wersje mobilne. Mobile-first index, bo tak nazwano aktualizację, wbrew wcześniejszym obawom nie wpłynął znacząco na kształt wyników wyszukiwania, ale z uwagi na kroczący charakter zmiany może ona rzutować na SERP-y w przyszłości.

W znacznie większym stopniu wynikami wyszukiwania zatrząsnął sierpniowy Medic Update, wymierzony w strony YMYL (Your Money or Your Life). Aktualizacja nietypowa w porównaniu z poprzednimi dużymi update’ami, z uwagi na fakt, że nawet w oparciu o dużą próbkę danych, trudno było jednoznacznie zidentyfikować czynniki rankingowe brane pod uwagę przez algorytm. Dodatkowo zasięg aktualizacji był znacząco większy, niż wynikałoby to z oficjalnych informacji, co spowodowało, że zmianami dotknięte zostały serwisy nie związane z tematyką YMYL.

Równie istotną zmianą, dotyczącą narzędzi pracy, było uruchomienie i etapowa migracja danych do nowej wersji Google Search Console. Z pewnością większość specjalistów z dużym zainteresowaniem śledziło cały proces, zwłaszcza że GSC jest jednym z ważniejszych narzędzi pozwalających monitorować stan witryny w wyszukiwarce.

Wyzwania i trendy w branży SEO w 2019 r.

Stojąc u progu nowego roku, warto zastanowić się nad najważniejszymi wyzwaniami, które czekają branżę w ciągu najbliższych dwunastu miesięcy.

Jednym z nich z pewnością będzie niejako wymuszona wprowadzeniem mobile-first index szersza zmiana podejścia do optymalizacji stron internetowych. Specjaliści SEO więcej uwagi będą musieli poświęcać optymalizacji szybkości działania strony, jakości publikowanych materiałów oraz kwestiom UX, tak aby uzyskać optymalne efekty zarówno w przypadku wersji mobilnej, jak i desktopowej strony.

Kolejnym tematem, nad którym będą musieli pochylić się zarówno specjaliści SEO, jak i właściciele stron internetowych, jest dalsze doskonalenie technik optymalizacji i rozwoju treści w serwisach internetowych. Nasilająca się tendencja do rozwoju algorytmów w kierunku rozpoznawania intencji użytkowników wymusi dostarczanie coraz lepszego contentu odpowiadającego potrzebom danych grup docelowych.

W najbliższej przyszłości nie bez echa pozostaną dalsze zmiany w obrębie prezentacji wyników wyszukiwania. Coraz większa liczba płatnych reklam oraz tendencja do prezentowania rekordów niewymagających kliknięcia (np. Direct Answer, Knowledge Cards), które w najlepszym wypadku odwracają uwagę od wyników organicznych, a w najgorszym spychają je poza pierwszy ekran, wymusi poświęcenie większej uwagi sposobom wyróżnienia się w SERP-ach. Istnieje również realne ryzyko, że w przyszłości organiczne wyniki zostaną całkowicie wypchnięte poza pierwszy ekran użytkownika lub pierwszą stronę wyników, co może zdeprecjonować SEO jako narzędzie pozyskiwania ruchu.

W dalszej perspektywie interesującym zjawiskiem będzie z pewnością rozwój wyszukiwań głosowych, zwłaszcza że niedawno premierę miała polska wersja Asystenta Google. Gadżet ten może w dużym stopniu wpłynąć na zachowanie użytkowników oraz ich oczekiwania, co z kolei będzie katalizatorem dalszych zmian w metodologii optymalizacji stron internetowych.

Ostatnie artykuły