Powiadomienie w Search Console o błędach w menu nawigacyjnym (breadcrumps). Google rezygnuje ze wsparcia data-vocaluary.org

/ SEO
google search console błędy

W drugiej połowie stycznia wielu właścicieli stron internetowych otrzymało powiadomienia w Google Search Console o błędach w menu nawigacyjnym (breadcrumps). Komunikat dotyczy mikrodanych opisanych za pomocą znaczników zaproponowanych przez data-vocabulary.org – od kwietna Google przestanie wspierać ten standard. Jeśli będziemy go stosować, nasza strona może zostać oceniona gorzej od witryn wykorzystujących dane strukturalne opisane za pomocą schema.org. Wyjaśniamy, jak poradzić sobie z problemem, na którego rozwiązanie wciąż mamy niecałe 2 miesiące.

Rezygnacja Google ze wspierania data-vocabylary.org – o co dokładnie chodzi?

Informacja o zaprzestaniu wspierania data-vocabulary.org pojawiła się na oficjalnym blogu Google oraz na koncie na Twitterze. Googlarze lakonicznie zakomunikowali, że wraz ze wzrostem popularności schema.org skoncentrują się na poprawnej interpretacji znaczników opisanych na tej stronie. Będzie to gwarantowało, że wszystkie treści opublikowane na domenie i oznaczone mikorodanymi zgodnie z wytycznymi Schema.org zostaną właściwie ocenione przez roboty Google.

data vocabulary bez wsparcia google

Właściciele stron, korzystający ze standardów opisanych przez data-vocabulary.org, powinni do 6 kwietnia zmienić sposób opisania mikrodanych na swojej stronie. Dzięki temu unikną problemów i błędnej interpretacji danych strukturalnych przez Google.

Czym jest data-vocabulary.org i czy mnie może dotyczyć problem?

Data-vocabulary.org to standard wprowadzony w 2009 r. Kiedy w 2011 r. pojawiło się Schema.org, od razu mocno zyskało na popularności, co sprawiło, że dzisiaj większość osób korzysta z tego serwisu, wdrażając dane strukturalne na swojej stronie. Data-vocabulary.org przestało być rozwijane, więc Google zdecydowało się na zrezygnowanie ze wsparcia dla tego formatu.

data vocabulary błąd

Wbrew pozorom wiele stron internetowych wciąż posiada znaczniki opisane za pomocą data-vocabulary.org. Do właścicieli takich witryn Google rozesłało wiadomości za pośrednictwem Google Serach Console z informacją o konieczności wprowadzenia zmian w strukturze znaczników.

data vocabulary powiadomienie gsc

Jeśli otrzymałeś powyższy komunikat, masz czas do 6 kwietnia na zmianę sposobu opisania mikrodanych zgodnie ze składnią zaprezentowaną na Schema.org.

CMS-y, których może dotyczyć problem data-vocabulary.org

Choć data-vocabulary.org już od dawna nie należy do popularnych standardów opisywania danych strukturalnych, nadal jeszcze wiele CMS-ów używa go do implementacji mikroznaczników.

data vocabulary kod

Jeśli prowadzisz stronę na:

  • Shoperze,
  • Prestashop,
  • Shopify,
  • WordPressie z wtyczką WooCommerce,
  • Magento,

koniecznie sprawdź, czy w GSC w sekcji wiadomości nie znajduje się powiadomienie o błędnej strukturze znaczników. Pod lupę warto wziąć także skórki i szablony kupione od zewnętrznych programistów, grafików i webmasterów. Ich twórcy mogli stosować data-vocabulary.org do opisywania mikrodanych.

Jak wyeliminować błędy generowane przez data-vocabulary.org?

Eliminacja błędu pojawiającego się w Search Console polega na zmianie znaczników data-vocabulary.org na schema.org. Różnice w kodzie są niewielkie, jednak dla Google zauważalne, co możemy zobaczyć na poniższych przykładach.

Składnia w data-vocabulary.org:

data-vocabulary-markup

Źródło: webmasters.googleblog.com/2020/01/data-vocabulary.html

Składnia schema.org:

schema-markup

Źródło: webmasters.googleblog.com/2020/01/data-vocabulary.html

Po wprowadzeniu zmian w strukturze znaczników polecamy sprawdzić stronę narzędziem do testowania danych uporządkowanych. Dzięki temu przekonamy się, czy wszystko zostało poprawnie wdrożone. Warto także zgłosić serwis do ponownej indeksacji.

Komunikat o błędach w menu nawigacyjnym – spokojnie, to tylko ostrzeżenie

Zgodnie z oficjalnym stanowiskiem Google powiadomienia rozesłane do właścicieli domen korzystających z data-vocabulary.org mają funkcję informacyjną i nie wpływają negatywnie na pozycje serwisu w organicznych wynikach wyszukiwania. Jeśli do 6 kwietnia nie wprowadzimy zmian w strukturze znaczników, w kolejnych miesiącach Googleboty mogą nie rozumieć zastosowanej przez nas składni, co w konsekwencji prawdopodobnie wpłynie na widoczność domeny w rankingu wyników. Warto więc od razu zabrać się za rozwiązanie problemu i przejść na schema.org.

Najnowsze artykuły na blogu:
Jednym z najczęstszych pytań zadawanych przez początkujących użytkowników narzędzia Google AdWords...
Ukryte polubienia na Instagramie stanowią szansę, a może zagrożenie dla specjalistów social media?...
Archetypy marki pozwalają zbudować określony wizerunek w oczach klientów. Poznaj 12 archetypów...
Podcasty to jedna z form marketingu treści, która może skutecznie promować działalność lub edukować...
Czy w obliczu epidemii koronawirusa warto podejmować działania marketingowe? Tak! Podajemy listę...