RankBrain – czy to już AI? - Blog Artefakt

RankBrain – czy to już AI?

16.01.2017 / SEO
strategia seo

Ostatnimi czasy użytkownicy, a przede wszystkim środowisko SEO zauważyło, że firma Google prowadzi intensywne badania nad poprawą dopasowywania treści do zapytań użytkowników. Nie od dzisiaj wiadomo, że Google stara się doprowadzić do sytuacji, w której każde zapytanie skonstruowane przez użytkownika znajdzie dokładne lub bliskie doskonałości wyszukanie na liście adresów zawierających dane słowo kluczowe.

 

Inteligentne Google odpowie na każde pytanie

W jednym z naszych wcześniejszych wpisów na blogu informowaliśmy o możliwościach Direct Answer. Mowa o boksie, w którym znajduje się (ściślej ujmując – powinna się znaleźć) informacja otrzymywana przez użytkownika, kiedy w wyszukiwarce wpisze odpowiednio sformułowane pytanie. Niekiedy otrzymywane wyniki nie odpowiadają naszym potrzebom, a to wynika z wielu czynników, które zostały dokładnie opisane we wspomnianym artykule.

Direct Answer

Wydawało się, że inżynierowie Google zaczynają wprowadzać istotne zmiany, które mają pomóc w wyszukaniu treści dokładnie dopasowanych do zapytania. W połowie 2015 roku świat obiegła informacja, że Google pracuje nad technologią, sztuczną inteligencją, która potrafi uczyć się sformułowań i haseł zadawanych wyszukiwarce Google przez użytkowników! Podczas wywiadu dla Bloomberg jeden z inżynierów prowadzących badania, Greg Corrado wyjawił informację, że gigant z Mountain View prowadzi prace nad inteligentnym systemem odczytywania i zapamiętywania form zapytań w wyszukiwarce.

 

Jak działa w praktyce algorytm RankBrain?

Podczas krótkiego wywiadu udzielonego dla Bloomberg Greg Corrado dokładnie wyjaśnił sposób, w jaki działa system RankBrain. Interesujący wydaje się sam system interpretacji zapytań, które kierujemy do wyszukiwarki Google. Analizując wypowiedź inżyniera o inteligentnym systemie RankBrain, dowiadujemy się, że wspomniany algorytm uczy się dopasowywać nie tylko poszczególne słowa i treść, ale przede wszystkim stara się odczytywać kontekst! Bardzo interesującym elementem wypowiedzi Grega Corrado jest „(…)it’s interprets your language(…)”. Sygnalizuje to, że niezależnie od języka, w jakim wprowadzane jest hasło do wyszukiwarki, system RankBrain dopasowuje wyniki wyszukiwania z całej bazy Google!

W dalszej części wywiadu pojawiają się bardzo ważne dla środowiska SEO informacje o clue działania RankBrain. Greg Corrado wspomina, że algorytm działa na zasadzie wyszukiwania konotacji lub fraz synonimicznych w wypowiedziach, które nie są sformułowane w sposób atrakcyjny dla wyszukiwania. Przypomina to nieco wyszukiwanie określane mianem „things not strings”, czyli poprzez słowa, które niekoniecznie tworzą ciąg logiczny wpisywanego zapytania, ale są kojarzone z konkretnym miejscem, rzeczą lub osobą.

Algorytm działa nieco inaczej, bardziej nieprzewidywalnie. System AI charakteryzuje się jedną podstawową cechą, mianowicie uczy się pobranych wcześniej słów, zwrotów, sformułowań i ich potencjalnych znaczeń! Greg Carrado porównuje to do rozmowy, którą prowadzimy z inną osobą – używamy innych sformułowań, niekoniecznie odpowiednio dobranych, ale kontekst jest zrozumiały dla obu stron. Kiedy w sposób nielogiczny, nieuporządkowany zadajemy pytanie wyszukiwarce Google, to hasła, które otrzymujemy, niekoniecznie są satysfakcjonujące. Np. jeśli wpiszemy do wyszukiwarki pytanie „Kto jest prezydentem Polski?” otrzymujemy konkretne odpowiedzi, pomimo że nie sformułowaliśmy zapytania np. „Kto jest aktualnym prezydentem Polski?”.

RankBrain

Wyszukiwarka Google rozpoznaje pojedyncze słowa takie jak „prezydent” czy „polski” i dopasowuje odpowiedź. System ten znany jest od 2012 roku pod nazwą The Knowledge Graph. Czy zatem RankBrain w tej sytuacji zadziałał? Czy dopasował ogólne pytanie do treści, które znajdują się w wyszukiwarce i przedstawił konkretną odpowiedź nie wiedząc, którego prezydenta Polski obecnie szukamy? Trudno powiedzieć, ponieważ nie powinno nas dziwić, że pierwszą informacją jest ta najbardziej aktualna. Nie ma wątpliwości, że RankBrain zadziałał rozumiejąc kontekst, cel zapytania oraz potencjalną treść, którą chcemy zobaczyć. Wynik wyszukiwania odpowiada zadanemu pytaniu.

 

Jakie znaczenie ma RankBrain dla pozycjonowania?

Sformułowanie jednoznacznego wniosku jest niezwykle trudne. Optymistyczną wersją jest sytuacja, w której użytkownicy wpisują dokładnie sformułowane pytanie lub słowo, które tyczy się poszukiwanych informacji. Niekiedy zdarza się, że wpisując hasło np. najlepsze metody pozycjonowania otrzymujemy ogólnie informacje dotyczące tematu. Wyobraźmy sobie, że na takie samo zapytanie system RankBrain dopasuje nie tylko wpisywane hasło do treści przeglądarki, ale również odgadnie, o co nam dokładnie chodzi. W efekcie otrzymalibyśmy kompleksową bazę zasad, działań i sposobów na pozycjonowanie. Brzmi pięknie, ale na chwilę obecną Greg Carrado nas uspokaja – RankBrain działa w systemie offline, gdzie wgrywane są archiwalne zasoby zapytań do wyszukiwarki. System nadal jest rozbudowywany, ale warto go śledzić. Czy jesteśmy świadkami powstawania sztucznej inteligencji, która będzie dorównywać i przewidywać ludzki tok myślenia? Google lubi nas zaskakiwać i nie podaje konkretnych dat wprowadzenia zmian – nie inaczej jest w tym przypadku.

Również na naszym blogu
Google Chrome blokuje nachalny przekaz reklamowy na urządzeniach desktopowych i mobilnych. Sprawdź,...
Platformy ClickShop oraz Shoper, czyli jedne z popularniejszych systemów CMS dla sklepów...
Pozycjonowanie witryny uwidoczni Twój lokal gastronomiczny w wynikach wyszukiwania. Czy to jednak...
Komunikat o plikach cookies powinien pojawiać się w każdym serwisie internetowym, który korzysta z...
Polityka prywatności to dokument, który pomaga realizować obowiązek informacyjny narzucony na...