Hierarchia nagłówków a SEO – jak stosować nagłówki na stronie internetowej? - Blog Artefakt

Poprawna hierarchia nagłówków, czyli jak skutecznie stosować nagłówki H1-H6

/ SEO
pozycjonowanie stron internetowych

Publikując treść na stronie internetowej, należy zadbać o jej optymalizację. Jednym z elementów jest wdrożenie odpowiedniej struktury nagłówków HTML, które pomagają użytkownikom skanować tekst, a robotom wyszukiwarki wskazują słowa kluczowe i tematykę treści. Jak stosować poprawnie nagłówki H1-H6, aby zyskać przewagę w wynikach wyszukiwania?

Dlaczego należy stosować nagłówki w treści strony?

Nagłówki HTML stosuje się w celu wyróżnienia tekstu na stronie internetowej. Można je porównać do tytułu i podtytułów w tradycyjnym artkule. Kolejne śródtytuły mają za zadanie pozyskać uwagę czytelnika, informując, co znajduje się w treści. Podobną rolę spełniają nagłówki H1-H6 – wskazują słowa kluczowe i tematykę danej sekcji.

Z punktu widzenia użytkowników nagłówki są ważne, ponieważ:

  • Tekst podzielony na akapity i śródtytuły o wiele łatwiej się czyta,
  • Jeśli internauta przerwie czytanie treści z nagłówkami, zapamięta śródtytuł i bez problemu wróci do fragmentu, w którym przerwał,
  • Nagłówki ułatwiają skanowanie długich tekstów i zdecydowanie lepiej na stronie prezentują się artykuły podzielone na sekcje niż długie bloki treści.

Stosowanie śródtytułów przynosi korzyści z punktu widzenia SEO:

  • Nagłówki pozwalają na nasycenie tekstu słowami kluczowymi w naturalny sposób,
  • Dzięki nim wyszukiwarka ocenia treść jako wysokiej jakości,
  • Zawarte w nich frazy pomagają rozpoznać robotom wyszukiwarki tematykę podstrony.

Jak stosować nagłówki H1-H6?

Już w trakcie pisania tekstu na stronę internetową warto dzielić treść na akapity i formułować śródtytuły, by ułatwić jego późniejszą optymalizację pod kątem SEO. Należy mieć na uwadze dwie zasadnicze kwestie:

Hierarchia nagłówków H1-H6

Do dyspozycji mamy aż 6 rodzajów nagłówków, a każdy z nich powinien wyróżniać tekst o innym znaczeniu dla użytkownika i wyszukiwarki. Kieruj się następującymi zasadami:

  • Trzymaj się porządku w strukturze nagłówków – jeśli użyłeś nagłówek H1, po nim powinieneś zastosować nagłówek H2, następnie H3 itd.,
  • Nagłówek H1 staraj się stosować tylko raz – ma on duże znaczenie dla pozycjonowania i nie warto przesadzać z jego wykorzystywaniem. Umieść go jak najwyżej w kodzie strony – zwykle będzie pełnił rolę tytułu strony / podstrony, artykułu lub produktu,
  • Nie korzystaj ze zbyt głębokiego poziomu zagnieżdżania nagłówków, jeśli nie jest to uzasadnione – najczęściej na stronach spotka się nagłówki HTML do znacznika <H3>.

Słowa kluczowe w nagłówkach HTML

Przygotowując śródtytuły, zadbaj także o ich nasycenie frazami. Najważniejsze słowa kluczowe w dokładnym dopasowaniu powinny znaleźć się w nagłówku H1. Następnie w znacznikach H2, H3 itd. należy zamieścić frazy odmienione, inne mniej ważne słowa kluczowe w dokładnym dopasowaniu i w odmianie oraz frazy z długiego ogona.

Przykład poprawnie przygotowanej struktury nagłówków:

prawidłowa struktura nagłówków

 

Tworząc śródtytuły, pamiętaj, aby brzmiały jak najbardziej naturalnie. Nie warto umieszczać nagłówków wyłącznie w celu „upchnięcia” fraz. Każdy podtytuł powinien być adekwatny do tematyki danej sekcji. Użytkownicy szybko zrażają się do stron z nagłówkami, których treść nie odpowiadał treści paragrafu. Uważaj na takie praktyki, ponieważ w ten sposób nie zwiększysz ruchu na swojej stronie.

Również na naszym blogu
Niedawno Facebook opublikował nowy regulamin. Warunki korzystania z serwisu określają prawa i...
Audytując strony internetowe, staramy się wyeliminować wszystkie niedociągnięcia i problemy...
Jak stworzyć nagłówek, który będzie konwertować? Sprawdź wyniki badań Buzzsumo oraz naszych 8...
Ubrania, wózki niemowlęce czy pieluszki to produkty, po które klienci zawsze będą sięgać, aby...
Za pośrednictwem Search Console rozesłane zostały powiadomienia o przejściu serwisów na...