Hierarchia nagłówków a SEO – jak stosować nagłówki na stronie internetowej? - Blog Artefakt

Poprawna hierarchia nagłówków, czyli jak skutecznie stosować nagłówki H1-H6

/ SEO
pozycjonowanie stron internetowych

Publikując treść na stronie internetowej, należy zadbać o jej optymalizację. Jednym z elementów jest wdrożenie odpowiedniej struktury nagłówków HTML, które pomagają użytkownikom skanować tekst, a robotom wyszukiwarki wskazują słowa kluczowe i tematykę treści. Jak stosować poprawnie nagłówki H1-H6, aby zyskać przewagę w wynikach wyszukiwania?

Dlaczego należy stosować nagłówki w treści strony?

Nagłówki HTML stosuje się w celu wyróżnienia tekstu na stronie internetowej. Można je porównać do tytułu i podtytułów w tradycyjnym artkule. Kolejne śródtytuły mają za zadanie pozyskać uwagę czytelnika, informując, co znajduje się w treści. Podobną rolę spełniają nagłówki H1-H6 – wskazują słowa kluczowe i tematykę danej sekcji.

Z punktu widzenia użytkowników nagłówki są ważne, ponieważ:

  • Tekst podzielony na akapity i śródtytuły o wiele łatwiej się czyta,
  • Jeśli internauta przerwie czytanie treści z nagłówkami, zapamięta śródtytuł i bez problemu wróci do fragmentu, w którym przerwał,
  • Nagłówki ułatwiają skanowanie długich tekstów i zdecydowanie lepiej na stronie prezentują się artykuły podzielone na sekcje niż długie bloki treści.

Stosowanie śródtytułów przynosi korzyści z punktu widzenia SEO:

  • Nagłówki pozwalają na nasycenie tekstu słowami kluczowymi w naturalny sposób,
  • Dzięki nim wyszukiwarka ocenia treść jako wysokiej jakości,
  • Zawarte w nich frazy pomagają rozpoznać robotom wyszukiwarki tematykę podstrony.

Jak stosować nagłówki H1-H6?

Już w trakcie pisania tekstu na stronę internetową warto dzielić treść na akapity i formułować śródtytuły, by ułatwić jego późniejszą optymalizację pod kątem SEO. Należy mieć na uwadze dwie zasadnicze kwestie:

Hierarchia nagłówków H1-H6

Do dyspozycji mamy aż 6 rodzajów nagłówków, a każdy z nich powinien wyróżniać tekst o innym znaczeniu dla użytkownika i wyszukiwarki. Kieruj się następującymi zasadami:

  • Trzymaj się porządku w strukturze nagłówków – jeśli użyłeś nagłówek H1, po nim powinieneś zastosować nagłówek H2, następnie H3 itd.,
  • Nagłówek H1 staraj się stosować tylko raz – ma on duże znaczenie dla pozycjonowania i nie warto przesadzać z jego wykorzystywaniem. Umieść go jak najwyżej w kodzie strony – zwykle będzie pełnił rolę tytułu strony / podstrony, artykułu lub produktu,
  • Nie korzystaj ze zbyt głębokiego poziomu zagnieżdżania nagłówków, jeśli nie jest to uzasadnione – najczęściej na stronach spotka się nagłówki HTML do znacznika <H3>.

Słowa kluczowe w nagłówkach HTML

Przygotowując śródtytuły, zadbaj także o ich nasycenie frazami. Najważniejsze słowa kluczowe w dokładnym dopasowaniu powinny znaleźć się w nagłówku H1. Następnie w znacznikach H2, H3 itd. należy zamieścić frazy odmienione, inne mniej ważne słowa kluczowe w dokładnym dopasowaniu i w odmianie oraz frazy z długiego ogona.

Przykład poprawnie przygotowanej struktury nagłówków:

prawidłowa struktura nagłówków

 

Tworząc śródtytuły, pamiętaj, aby brzmiały jak najbardziej naturalnie. Nie warto umieszczać nagłówków wyłącznie w celu „upchnięcia” fraz. Każdy podtytuł powinien być adekwatny do tematyki danej sekcji. Użytkownicy szybko zrażają się do stron z nagłówkami, których treść nie odpowiadał treści paragrafu. Uważaj na takie praktyki, ponieważ w ten sposób nie zwiększysz ruchu na swojej stronie.

Również na naszym blogu
Big data znajduje zastosowanie w marketingu online, pomagając w wyciąganiu wniosków na temat...
Jak kreować wizerunek w internecie i zadbać o dobre imię firmy? Przedstawiamy 12 sposobów na...
Google przoduje na rynku wyszukiwarek. Czy Chrome może pochwalić się tak samo wysoką pozycją wśród...
Zastanawiasz się nad zmianą nazwy domeny, systemu CMS, a może tylko wyglądu strony www? Sprawdź,...
Zastanawiasz się, jak promować małą firmę w internecie? Przygotowaliśmy 9 wskazówek!...
pozycjonowanie