Wspieramy firmy w trudnym czasie: www.artefakt.pl/antidotum-na-kryzysAntidotum na kryzys

Optymalizacja i pozycjonowanie sklepu Shoper – poradnik dla początkujących

/ SEO
shoper - pozycjonowanie i optymalizacja sklepu internetowego

Shoper to jeden z lepszych CMS-ów opartych o oprogramowanie SaaS ze względu na intuicyjność obsługi panelu administracyjnego oraz dostępność wielu funkcjonalności ułatwiających realizację procesu pozycjonowania. W odróżnieniu od wielu darmowych platform sprzedażowych zapewnia również bezproblemową integrację z podstawowymi aplikacjami zwiększającymi użyteczność serwisu. Konfiguracja szablonu jest prosta, a możliwość dostosowania wielu elementów wyglądu strony pozwala na jej personalizację. Czego można chcieć więcej od prostej witryny sprzedażowej? Na pewno jasnej instrukcji, jak pozycjonować sklep na Shoperze krok po kroku, którą udostępniamy poniżej!

Co oferuje CMS Shoper?

Wybierając to oprogramowanie, możemy liczyć na:

  • 14 dni darmowych testów pozwalających na zapoznanie się z platformą,
  • szablon graficzny RWD w cenie,
  • bezpłatną pomoc techniczną,
  • narzędzia do integracji z systemami płatności online, integracją z Allegro, Ceneo, Subiektem i najważniejszymi firmami kurierskimi. Więcej informacji – shoper.pl/integracje/,
  • AppStore dla sklepu online z aplikacjami wspierającymi sprzedaż. Więcej informacji – shoper.pl/appstore-aplikacje/,
  • Shoper Premium oferuje dedykowaną pomoc, nawet 10x szybsze ładowanie podstron, odporny na obciążenia hosting oraz profesjonalną migrację strony z innej platformy. Więcej informacji – shoper.pl/premium/.

Obecnie możemy skorzystać z 4 pakietów – Złoty, Platynowy, Diamentowy, Premium, których ceny rozpoczynają się od 84 zł miesięcznie. Shoper często organizuje promocje, np. pierwsze 3 pakiety obecnie (stan na 26.05.2020) kosztują 25 zł miesięcznie. Dodatkowo Artefakt jako oficjalny partner Shopera również może liczyć na preferencyjne opłaty abonamentowe, dlatego zachęcamy do kontaktu z naszym działem handlowym.

Ponadto platforma Shoper jest przyjazna SEO, a nawet polecana przez wielu specjalistów ds. pozycjonowania, którzy na co dzień spotykają się z różnymi CMS-ami dla e-commerce. Większość zmian optymalizacyjnych można wprowadzić z poziomu panelu administracyjnego, wyklikując odpowiednie opcje. Jak przebiega optymalizacja sklepu na Shoperze? Poniżej opisujemy krok po kroku, co należy zrobić, aby dostosować stronę pod SEO.

Integracja sklepu Shoper z Google Analytics

Aby zintegrować sklep na Shoperze z Google Analytics, wchodzimy w Konfiguracja > Integracje > Inne > Google Analytics. W tym miejscu wpisujemy kod śledzenia w formacie UA-XXXXXX-X  oraz włączamy e-commerce.

integracja sklepu shoper z google analytics

Integracja sklepu Shoper z Google Analytics

Jeśli nie wiesz, co to GA, odsyłamy do wpisu: Google Analytics dla początkujących – instrukcja obsługi krok po kroku

Weryfikacja sklepu Shoper z Google Seach Console

Aby zweryfikować sklep na platformie Shoper, wystarczy skopiować tag HTML bezpośrednio z Google Search Console, który następnie wklejamy w sekcji Konfiguracja > Integracje > Integracje własne.

weryfikacja sklepu shoper z google search console

Integracje własne – Google Search Console

Jeśli nie wiesz, co to GSC, odsyłamy do wpisu: Google Search Console krok po kroku – dawniej Google narzędzia dla webmasterów

Optymalizacja Title i Meta Description

Jednym z najważniejszych elementów w procesie optymalizacji sklepu internetowego są prawidłowo zoptymalizowane znaczniki Title i Meta Description. Owe znaczniki odpowiadają za to, jak nasz sklep internetowy prezentuje się w wynikach wyszukiwania.

shoper - optymalizacja title description

Wynik wyszukiwania w Google

Platforma Shoper umożliwia automatyczne generowanie schematów znaczników Title i Description. Są one domyślnie ustawione jako aktywne. Aby je zmodyfikować, wystarczy przejść do sekcji Konfiguracja > Marketing > Pozycjonowanie > Ustawienia podstawowe.

optymalizacja title description shoper

Globalna optymalizacja Title oraz Meta description

W tej sekcji mamy dostępnych kilka zmiennych, które ułatwią zoptymalizowanie stron produktów, kategorii, stron producentów czy artykułów blogowych.

{shop_name} – nazwa sklepu,

{seo_title} – tytuł strony,

{seo_description} – opis strony,

{seo_keywords} – słowa kluczowe,

{product_name} – nazwa produktu,

{product_code} – kod produktu,

{category_name} – nazwa kategorii,

{breadcrumbs} – ścieżka do kategorii,

{producer_name} – nazwa producenta,

{short_description} – skrócony opis.

Zmienne dla sekcji Blog:

{blog_article_name} – tytuł wpisu,

{blog_article_short_description} – skrócona treść wpisu,

{blog_article_categories} – kategorie wpisu,

{blog_article_tags} – tagi do wpisu,

{blog_category_name} – nazwa kategorii,

{blog_tag_name} – nazwa tagu.

Dla najważniejszych podstron warto jednak zoptymalizować indywidualnie meta tagi.

Strona główna

Aby zoptymalizować meta tagi dla strony głównej, wystarczy przejść do zakładki Konfiguracja > Marketing > Pozycjonowanie.

optymalizacja title description strona glowna

Optymalizacja Title oraz Meta description dla strony głównej

Produkty

Aby zoptymalizować meta tagi dla produktów, wystarczy przejść do zakładki Asortyment > Produkty, wybieramy produkt, który chcemy optymalizować, a następnie przechodzimy do sekcji „Pozycjonowanie”.

optymalizacja title description produkt

Optymalizacja Title oraz Meta description dla produktów

Ciekawostka

Możemy dokonać hurtowej zmiany meta tagów dla każdego produktu, wystarczy eksportować całą listę produktów do pliku CSV, zmodyfikować plik oraz później go importować. (Asortyment > Produkty >Eksportuj/Importuj).

Kategorie/producenci

Bardzo podobnie możemy zmienić meta tagi dla określonej kategorii lub strony producenta. Wystarczy przejść do zakładki Asortyment > Kategorie lub Asortyment > Producenci. Wybieramy kategorię lub stronę producenta, którą chcemy optymalizować, a następnie przechodzimy do sekcji „Pozycjonowanie” na dole strony.

optymalizacja title description kategoria producent

Optymalizacja Title oraz Meta description dla kategorii i strony producenta

Przyjazne Adresy URL

Kolejnym ważnym aspektem przy optymalizacji Shopera jest ustawienie przyjaznych adresów URL. Zmianę URL dla produktów, kategorii czy strony producenta dokonujemy w tym samym miejscu, gdzie zmieniamy znaczniki meta. W sekcji Pozycjonowanie wystarczy uzupełnić pole URL w kategorii lub Adres URL w produktach i stronie producenta.

przyjazne adresy URL Shoper

Przyjazne adresy URL

Ciekawostka

Możemy dokonać hurtowej zmiany URL dla każdego produktu, wystarczy eksportować całą listę produktów do pliku CSV, zmodyfikować plik oraz później go importować. (Asortyment > Produkty >Eksportuj/Importuj).

Dodawanie i formatowanie treści w Shoper

Kolejnym ważnym czynnikiem w pozycjonowaniu jest treść. Shoper umożliwia dodawanie treści m.in. jako opis produktu, opis kategorii, opis strony producenta, strona główna, czyli artykuł blogowy.

Opisy kategorii i stron producenta

Aby dodać opis kategorii/strony producenta, wystarczy w panelu Shoper wybrać zakładkę Asortyment > Kategorie/Producenci, następnie wybieramy interesującą nas kategorię. W sekcji opis Kategorii znajduje się prosty edytor, w którym możemy dodawać, edytować i formatować opis.

opis kategorii producent Shoper

Dodawanie i edycja opisu kategorii oraz producenta

Opisy produktów

Aby dodać opis produktu, wystarczy w panelu Shoper wybrać zakładkę Asortyment > Produkty, następnie wybieramy interesujący nas produkt. W sekcji  opis znajdziemy dwa pola:

  • krótki opis produktu, który jest wyświetlany na listach produktów (strona główna, zawartość kategorii, produkty powiązane itp.),
  • opis produktu, w którym umieszczamy nasz opis produktu.
opis produktu Shoper

Dodawanie i edycja opisu produktu

Opis na stronie głównej

Dodanie treści na stronę główną przebiega w inny sposób, niż zostało to przedstawione powyżej. Chcąc dodać treść na stronę główną, przechodzimy do sekcji Styl graficzny & Nawigacja >  Aktywny styl graficzny > Moduły > Strona Główna. Następnie wybieramy moduł, który nas interesuje i go edytujemy. Edytor jest identyczny jak w przypadku kategorii i produktów.

opis strona główna Shoper

Dodawanie i edycja opisu na stronie głównej

Prowadzenie bloga

Tworząc sklep, nie możemy zapomnieć o uruchomieniu bloga, który jest dostępny na platformie Shoper. Więcej o tym, jak prowadzić poprawnie bloga firmowego.

Aby uruchomić swój blog, wystarczy wejść w sekcję Zawartość > Blog, gdzie w łatwy sposób dodamy wpisy blogowe.

blog na Shoperze

Shoper – Blog

Dodawanie wpisów oraz ich edycja jest bardzo prosta, ponieważ wszystko odbywa się przez znany nam edytor, który znajdziemy w kategorii czy produkcie.

Ustawienie Przekierowań 301 w Shoper

W większości przypadków Shoper automatycznie tworzy przekierowania, np. w sytuacji zmiany adresu URL produktu czy kategorii. Tworzenie przekierowań na Shoperze jest bardzo proste. Shoper posiada narzędzie do  przekierowań, dzięki czemu nie musimy ingerować w plik  .htaccess. Aby wykonać przekierowania, wchodzimy w Konfiguracja > Przekierowania.

przekierowanie 301 Shoper

Moduł przekierowań 301

Ciekawostka

Shoper umożliwia masowe przekierowania, więcej możemy poczytać o tym – shoper.pl/help/artykul/masowy-import-przekierowan-301-do-sklepu-za-posrednictwem-api/.

Robots.txt

Shoper umożliwia edycję pliku robots.txt, który możemy znaleźć Konfiguracja > Marketing > Pozycjonowanie > Zaawansowane. W pliku robots.txt możemy np. dopisać naszą sitemapę.

robots.txt Shoper

Modyfikacja pliku robots.txt

Mapa stron – Sitemap.xml

Kolejny ważny element to Sitemapa – plik, który zawiera wszystkie adresy naszego sklepu. Sitemapa jest potrzebna m.in. do zgłaszania jej w Google Search Console w celu przyśpieszenia indeksacji serwisu w wyszukiwarce. Aby znaleźć sitemapę i zgłosić ją do GSC, przechodzimy do Konfiguracja > Marketing > Pozycjonowanie > Google Sitemap.

mapa strony Shoper

Google Sitemap

Warto również dodać naszą sitemapę do pliku robots.txt, o którym wspominaliśmy powyżej. Sitemapę dodajemy na końcu pliku robots.txt w formie: Sitemap: adres-sitemapy.xml

Edycja szablonu Shoper

Jeśli potrzebujemy zaawansowanych wdrożeń, których nie można wykonać w panelu administratora, możemy skorzystać z edytora kodu. Aby się do niego dostać, musimy przejść do sekcji – Styl graficzny i nawigacja > Aktywny styl graficzny > Edycja zaawansowana.

edycja szablonu shoper

Edycja naszego szablonu w Shoperze

Uwaga! Przed wprowadzeniem jakichkolwiek zmian, warto wykonać kopię zapasową aktywnego stylu.

Shoper wymaga zaangażowania programisty

Na platformie Shoper można wprowadzić najważniejsze zalecenia optymalizacyjne, jedynie potrzebne jest doświadczenie programisty w pracy z tym CMS-em. Np. aby dodać zwijane opisy, konieczne staje się wdrożenie poniższego kodu w edytorze:

<p>Tekst przed zwijaniem, widoczny na stronie</p>

<p class=”open-custom-content-111″ data-text=”Ukryj”>Pokaż więcej</p>

<div class=”custom-content-111″ style=”display: none;” name=”infotekst”>

<p>Tekst widoczny po kliknięciu</p>

</div>

Artefakt – oficjalny partner Shopera

Proces pozycjonowania nie polega jedynie na wprowadzaniu zmian w sekcjach odpowiedzialnych za SEO strony na Shoperze. Składają się na niego działania polegające na doborze odpowiednich fraz, przeanalizowaniu strategii obranej przez konkurencję, przygotowaniu wartościowych treści, opracowaniu bezpiecznej strategii pozyskiwania wartościowych linków zwrotnych czy usunięciu problemów technicznych utrudniających indeksację serwisu. Specjaliści z agencji Artefakt swoją wiedzą i doświadczeniem będą wspierać sukces każdego sklepu internetowego. A jako oficjalny partner Shopera szybciej uporamy się z wszystkimi utrudnieniami technicznymi.

Optymalizacja i pozycjonowanie Shopera – podsumowanie

Shoper to oprogramowanie, które sprawdzi się szczególnie w momencie rozpoczynania swojej przygody z e-commerce. Jest łatwy w obsłudze i konfiguracji, oferuje możliwość integracji z wieloma aplikacjami, a co najważniejsze – umożliwia wprowadzenie zaleceń optymalizacyjnych i dostosowanie strony zgodnie z zaleceniami SEO. Dodatkowo większość modyfikacji np. w wyglądzie serwisu można swobodnie zaimplementować – konieczne jest jedynie posiadanie wiedzy programistycznej, ponieważ wszystkie modyfikacje wykonywane są w plikach szablonu.

Najnowsze artykuły na blogu:
Jak wyglądają nowe raporty w Google Search Console? Przeczytaj krótki przewodnik po najważniejszych...
Jakie są najpopularniejsze modele rozliczeń reklamy internetowej? Zobacz wyjaśnienie...
Co nowego znajdziemy w Google Analytics 4? Jak włączyć nową usługę? Zobacz krótkie wprowadzenie do...
Jak tworzyć chwytliwy i skuteczny tytuł strony internetowej? Czy można wypozycjonować się za pomocą...
Sprawdź, jak w kilku krokach założyć darmową wizytówkę w Google Moja Firma....