Nowe i ulepszone statystyki indeksowania Twojej witryny w Google Search Console (listopad 2020)

/ SEO
raporty

Google Search Console to darmowe i funkcjonalne narzędzie, które pomaga właścicielom witryn m.in. w lepszym pozycjonowaniu oraz optymalizacji stron internetowych. W listopadzie 2020 roku Google wprowadziło do narzędzia wiele interesujących i przydatnych raportów. Co znajdziemy w nowej odsłonie Google Search Console?

Nowy raport: Statystyki indeksowania

Nowością w Google Search Console jest odświeżony raport dotyczący statystyk indeksowania. Dzięki nowemu interfejsowi możemy w łatwy sposób dowiedzieć się, jak indeksuje się nasza witryna. Wcześniej raport ten dostępny był w zakładce starsze raporty i narzędzia. Jego interfejs był mało czytelny, a informacje w nim zawarte nie były szczegółowe.

Nowy raport dostępny jest w sekcji ustawienia > Statystyki indeksowania. Nowa wersja raportu nie tylko przenosi wszystkie informacje, które znajdowały się w jego poprzedniej wersji. Użytkownik znajdzie tutaj między innymi informację o liczbie zapytań robota do serwera, rozmiarze pobranych danych czy czasie, w jakim serwer odpowiada. Powyższe dane przedstawione są na czytelnym wykresie.

statystyki indeksowania google search console

Nowy raport dodatkowo uszczegóławia dane dotyczące zapytań robota. Teraz użytkownik jest w stanie sprawdzić, jak procentowo rozkładają się kody odpowiedzi w serwisie (np. 301, 404), jakiego rodzaju pliki zostały odczytane (np. HTML, CSS). Jaki był cel odczytania tych plików, czy było to odświeżenie informacji, czy poszukiwanie nowych zasobów. Ostatnim elementem jest informacja, jaki robot odwiedził serwis, czy był to Googlebot na smartfony, czy robot indeksujący Grafiki.

Każdy z omówionych przed chwilą raportów dodatkowo pozwala odczytać, jakie dokładnie strony w serwisie zostały w dany sposób przebadane.

szczegółowy raport indeksacji gsc

Nowy raport: Stan hosta

Szczegóły stanu hosta w raporcie pozwalają sprawdzić ogólną dostępność witryny dla Google w ciągu ostatnich 90 dni i wyłapać ewentualne problemy w indeksacji. A dokładniej, czy podczas indeksacji witryny wystąpiły problemy z żądaniem pobierania pliku robots.txt. Problem z połączeniem występuje i jest odnotowywany, gdy liczba błędów w pobieraniu plików przekracza wartość bazową określoną dla danego dnia. Wynosi ona zazwyczaj 5%. Za prawidłowe kody odpowiedzi uznaje się 200 (prawidłowy plik) oraz 404 (plik nie istnieje). Każda inna odpowiedź zostanie pokazana na wykresie.

Kolejny raport dostępny w nowej wersji GSC to wyszukiwanie DNS. W tym miejscu w łatwy sposób dowiemy się, czy serwer DNS (Domain Name System) działa prawidłowo oraz otrzymamy raport łączności z serwerem. Użytkownik dowie się, czy w procesie indeksowania występowały błędy w połączeniu z serwerem oraz jak często DNS nie odpowiadał na zapytanie. W przypadku domeny korzystającej z wielu usługodawców hostingowych można sprawdzić stan każdego hosta w podsumowaniu raportu. Taka informacja może pomóc w ocenie wydajności konkretnych hostów.

Każdy z powyższych raportów, przed rozwinięciem szczegółów, pokazuje krótką informację o tym, jak wiele błędów zostało wykrytych i czy ich ilość naraża serwis na problemy z indeksowaniem. 

raport dns w gsc

Podsumowanie nowego raportu w GSC

Nowy raport dotyczący statystyk indeksowania łatwo zobrazuje Ci, w jaki sposób i jak często Googlebot indeksuje Twoją witrynę. Przejrzysty i łatwy w interpretacji interfejs pokaże Ci m.in. historię indeksowania Google na wykresie, typy i rozmiary plików przeskanowanych w witrynie, szczegóły żądań indeksowania, problemy z dostępnością czy stan hosta. Dzięki nowym raportom będziesz mógł dużo szybciej reagować na nieprawidłowości w funkcjonowaniu Twojej witryny. Związanych m.in. z przeciążeniem serwisu zbyt dużą ilością żądań indeksowania Google.

Chcesz wiedzieć, co jeszcze wydarzyło się marketingowym świecie? Posłuchaj naszego podcastu:

Więcej odcinków znajdziesz na stronie podcastu o marketingu internetowym ArteCAST.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Najnowsze artykuły na blogu:
Jaki jest najlepszy czas publikacji na Facebooku czy Instagramie? Kiedy warto zaplanować post na...
Czy po migracji serwisu można osiągnąć wzrosty w widoczności TOP3 nawet o 350%? Okazuje się, że...
SXO, czyli search experience optimization, to działania, które wpływają na skuteczność strony...
Lejek sprzedażowy pozwala na stałe monitorowanie skuteczności sprzedaży i analizę etapów, które...
Google ciągle jest najpopularniejszą wyszukiwarką na świecie. Prawie 93% użytkowników korzysta z...