Artefakt cares about Your privacy
In order to offer access to a secure, functional and attractive service, we use identifiers sent by your device and may store or read small text files (e.g. cookies) contained on your device. Based on your consent, we will process personal data, such as unique identifiers, information sent by end devices for personalization of advertisements and content, statistical demographic information for traffic measurement, we will also analyze the usefulness of certain solutions of the service, their performance in order to improve user satisfaction - hereinafter: your Data. By clicking "Accept all" you consent to the processing of your data in a broad way, including sharing it with third parties - a list of which can be found in the Privacy Policy. By clicking "Modify" you can make your choice of settings. By clicking "Necessary only," you refuse to consent to the use of optional settings and the transfer of additional data. You can make changes to your choices at any time by clicking the padlock button in the corner of the page. Regardless of your preference settings on our site, you can also manage your browser`s privacy settings. For more information about data processing, see our Privacy Policy.
Manage preferences
Select the consents of your choice
Necessary
Necessary scripts and data stored on the end device contribute to the security and usability of the website by enabling secure access to basic functions such as site navigation and access to specific areas of the website. The website cannot be properly displayed without this group.
Functionality
This is data used to personalize your use of our website and to remember choices you make while using our website. For example, we may use functional cookies to remember your language preferences or to remember your login information, making it easier for you to use the site.
Analytics
Scripts and data used to collect information to analyze site traffic and how users use the site, how they came to the site, and to create aggregate demographic statistics about users. Analytical cookies and similar technologies allow us to measure the effectiveness of actions taken and content presented.
Marketing
Scope responsible for displaying personalized ads that may be of interest to the user based on browsing history and habits and demographic criteria. Also, third-party files that, in conjunction with files installed while browsing other websites, profile the user, providing him or her with the marketing, advertising and retargeting content deemed most appropriate.
Personalize
Accept choices
Accept all

Marketing internetowy w praktyce!

Zarejestruj się do bezpłatnej platformy e-learningowej.

Zarejestruj się bezpłatnie

Kanał YouTube – Efektywna firma w necie

Wskazówki, rozmowy, inspiracje

Subskrybuj kanał na YouTube i bądź na bieżąco!

Bezpłatny audyt SEO

Sprawdź, jak Twoja strona radzi sobie w sieci!

Audytuj bezpłatnie
20.04.2015 | czas czytania: 5 min | SEO | autor: Artefakt

Mobilna rewolucja stron internetowych

Mobilna rewolucja stron internetowych

W lutym Google zapowiedziało, że 21 kwietnia zostanie wdrożony algorytm, który będzie karał strony niedostosowanie do przeglądania na urządzeniach mobilnych. Od czasu pojawienia się tej informacji wiele osób, ze strachu przed utratą dobrych pozycji w wynikach wyszukiwania, postanowiło jak najszybciej poprawić swoje strony lub stworzyć całkowicie nowe, mobilne strony www.

Na całej aferze najbardziej zyskały agencje marketingowe. Niewiele osób jednak zwróciło uwagę na pewien istotny szczegół dotyczący wpływu algorytmu na wyniki wyszukiwań, który dotyczy de facto  pozycji stron w rezultatach mobilnychstrong>, a nie tych, które pokazują się na zwykłych komputerach stacjonarnych.

Najważniejsze informacje o nowym algorytmie Google:

  • strony przyjazne urządzeniom mobilnym zostaną podpisane etykietą „mobile-friendly”,
  • strony nieprzystosowane do wersji mobilnych spadną w rankingu,
  • urządzenia mobilne o których mowa, to: tablety, smartfony i telefony,
  • algorytm nie wpłynie na wyniki wyszukiwania na urządzeniach stacjonarnych,
  • prezentowane będą wyniki organiczne wyszukiwania (10 wyników na pierwszej stronie),
  • zmiana  nie obejmie Google Local 7 Pack (prawdopodobnie – nie jest to informacja potwierdzona) i artykułów w Google News.

Pierwsze wrażenie jest kluczowe – rzecz o RWD  i czym się różni od wersji mobilnej strony?

Ta zasada obowiązuje w każdej sytuacji i dziedzinie, także podczas korzystania z usług online. Bardzo często sam wygląd strony może „odstraszyć” użytkownika. Sposób prezentacji produktów jest kluczową kwestią. Oferta zaprezentowana na estetycznej i przejrzystej stronie, z ładnymi zdjęciami produktowymi i wyczerpującymi opisami ma szansę zachęcić użytkownika do spędzenia na niej czasu i dokonania zakupu. Ponieważ wzrasta liczba użytkowników urządzeń mobilnych, strony internetowe powinny zostać dostosowane do ich wymogów.

Potrzeba takiej rewolucji w kompatybilności stron www stała się napędem do rozwoju RWD (Responsive Web Design) – tworzenia  stron responsywnych. Strony responsywne szybko się ładują i pozwalają internautom mobilnym w łatwy i szybki sposób odnaleźć wszystkie niezbędne informacje.

RWD vs. mobilne strony internetowe – na czym polegają różnice?

RWD to strona elastyczna, która automatycznie dostosowuje się do wyświetlacza urządzenia na którym jest przeglądana. Elastyczność ta dotyczy także wszelkich zmian i aktualizacji zawartości takiej strony.

Wersja mobilna to odrębna strona dostosowana jedynie do urządzeń przenośnych. Przed nazwą domeny takiej witryny zwykle umieszczona jest litera „m” bądź oznaczenie „mobi”. Mobilna strona internetowa od wersji standardowej na urządzenia stacjonarne różni się wyglądem. Zawartość takiej strony także wprowadzana jest niezależnie.

ZMOT –  czyli dlaczego warto zadbać o to by strona była przyjazna urządzeniom mobilnym?

Właściciele sklepów internetowych nie są przekonani co do tego, czy wersja mobilna ich strony może przyczynić się do realnego zwiększenia zysków ze sprzedaży. Faktycznie, dotychczas mało kto dokonywał zakupów online przez swój smartfon, ale wszystko wskazuje na to, że w najbliższym czasie to się zmieni. Warto chociażby przypomnieć sobie jak szybko internauci przekonali się do zakupów online.

Preferencje użytkowników internetu diametralnie się zmieniają. Google określiło na te potrzeby koncepcję marketingową o nazwie ZMOT (Zero Moment of Truth). Mówi ona o metodzie podejmowania decyzji zakupowych przez użytkowników internetu. Dawniej, przed dokonaniem transakcji przez internet produkt był oglądany przez konsumenta osobiście – najczęściej w sklepie stacjonarnym, a następnie zamawiany w sklepie internetowym, ze względu na niższą cenę. Obecnie etap decyzyjny podejmowany jest także online, na etapie przeglądania ofert internetowych.

Rynek mobilny w Polsce jest wciąż mały, jednak z roku na rok jego popularność rośnie. Tym samym, osoby planujące budowę strony dla swojej firmy powinny od razu zdecydować się na wersję responsywną. Wiele firm wciąż ich nie ma więc po wprowadzeniu algorytmu wejdzie ona na wysokie pozycje w wynikach mobilnych Google. Firmy i sklepy, które zdecydowały się na wprowadzenie RWD, uważają, że był to strzał w dziesiątkę. Dzięki optymalizacji strony pod urządzenia mobilne zanotowali duży wzrost ruchu i zyskali nowych klientów. Faktyczny obraz uzyskamy jednak dopiero po 21 kwietnia, kiedy aktualizacja zacznie funkcjonować na dobre. Wówczas będzie wiadomo co tak naprawdę zmieni się w wynikach wyszukiwań na urządzeniach mobilnych, które branże zanotują największe skoki w pozycjach, a które nie odczują tego wcale.

Czy w statystykach Google Analytics da się sprawdzić ruch mobilny na stronie?

Tak. Opcję tą znajdziemy w zakładce Odbiorcy. Ze statystyk dowiemy się między innymi z jakich urządzeń mobilnych, ile ruchu, ilu użytkowników nowych i powracających odwiedziło stronę na wybranej przestrzeni czasu, oraz jak długo na niej przebywali.

Jeśli wciąż zastanawiasz się, czy to się opłaca, warto skorzystać z AdWords Plannera. Wyniki pokażą poziom ruchu dla danej frazy kluczowej na urządzeniach mobilnych w postaci liczbowej i wykresu na tle wszystkich wyników.

Jak poprawić witrynę, żeby była przyjazna dla urządzeń mobilnych?

Konkretne odpowiedzi można uzyskać w panelu Google Webmaster Tools. Wśród najczęstszych błędów wymienia się:

– zbyt mały odstęp pomiędzy elementami nawigacyjnymi, np. przyciskami,

– zbyt małą, nieczytelną czcionkę,

– nieelastyczne okno robocze i jego zawartość, które powinno dostosowywać się do rozmiarów różnego typu urządzeń mobilnych: smartfonów, tabletów, fabletów itp.

– zawartość strony we Flashu, którego urządzenia mobilne nie obsługują,

– zbyt długi czas ładowania strony (można to sprawdzić narzędziem: https://developers.google.com/speed/pagespeed/insights/

Aby stworzyć stronę kompatybilną z urządzeniami mobilnymi i uniknąć przy okazji niepotrzebnych błędów warto skorzystać z gotowych przewodników dla webmasterów, takich jak ten: https://developers.google.com/webmasters/mobile-sites/

Natomiast, żeby sprawdzić czy strona jest zgodna z urządzeniami mobilnymi można skorzystać  z narzędzia testującego, które dostępne jest pod adresem: https://www.google.com/webmasters/tools/mobile-friendly/

Zapisz się na nasz bezpłatny newsletter i poznaj sprawdzone wskazówki marketingowe!

Pozostałe artykuły

Pani pracująca na tablecie 11.07.2025 | czas czytania: 5:00 min | Web Design

Co oznacza Customer Experience? Definicja i najważniejsze elementy

Czy wiesz, że 86% klientów jest gotowych zapłacić więcej za lepsze doświadczenia?* W czasach, gdy produkty i ceny stają się coraz bardziej podobne, to właśnie doświadczenie klienta decyduje o wyborze marki. Z tego powodu firmy coraz częściej inwestują w zarządzanie doświadczeniem, czyli CXM (Customer Experience Management), by budować przewagę konkurencyjną i dostarczać wartościowe doświadczenia dla klientów. W tym artykule wyjaśniamy, czym dokładnie jest pojęcie doświadczenia klienta, jak wygląda projektowanie doświadczeń klienta oraz jakie są najważniejsze kroki do ich optymalizacji. Dowiesz się również, dlaczego kształtowanie pozytywnych doświadczeń to strategia, która realnie wpływa na lojalność klienta, jego satysfakcję i wyniki Twojego biznesu. Czytaj więcej
_ Jak zarezerwować domenę internetową 07.07.2025 | czas czytania: 5:00 min | Domeny/hosting

Jak zarezerwować domenę internetową i po co?

Zaczynasz działalność w internecie i nie wiesz, od czego zacząć? Jednym z pierwszych kroków jest zarezerwowanie domeny internetowej. Dlaczego to takie ważne? Bo w sieci, podobnie jak w świecie rzeczywistym, adres to fundament Twojej obecności. Oto przewodnik, który przeprowadzi Cię krok po kroku przez proces rejestracji domeny – prostym językiem, z przykładami i wskazówkami dla przedsiębiorców. Czytaj więcej
automatyzacja procesów marketingowych dzięki AI 04.07.2025 | czas czytania: 5:00 min | Sztuczna Inteligencja AI

Automatyzacja procesów marketingowych za pomocą AI krok po kroku

Każda kampania marketingowa działa idealnie, treści tworzą się same, a Twoi klienci otrzymują dokładnie to, czego potrzebują, zanim jeszcze o to zapytają. Brzmi jak futurystyczna wizja? W rzeczywistości to już się dzieje. Dzięki automatyzacji procesów marketingowych i wykorzystaniu sztucznej inteligencji w marketingu, firmy zyskują przewagę konkurencyjną, zwiększają skuteczność kampanii i zmniejszają koszty. W tym artykule pokażemy Ci, jak krok po kroku wdrożyć AI w działaniach marketingowych, by zmaksymalizować zwrot z inwestycji. Czytaj więcej

Potrzebujesz skutecznych rozwiązań marketingowych? Masz je na wyciągnięcie ręki. Nasi eksperci czekają na Twój sygnał. Porozmawiamy?

Zamów rozmowę
Kontakt