Wspieramy firmy w trudnym czasie: www.artefakt.pl/antidotum-na-kryzysAntidotum na kryzys

Jak wybrać hosting dla strony i sklepu internetowego?

/ SEO
problemy z serwerem a pozycjonowanie

Do podstawowych elementów strony internetowej należy przyciągający uwagę wygląd (layout), łatwa do zapamiętania nazwa domeny oraz stabilny hosting. Ten ostatni ma znaczący wpływ na funkcjonowanie serwisu, bezpieczeństwo przechowywanych danych oraz na pozycje witryny w wynikach wyszukiwania. Jak wybrać hostingodawcę, który zapewni usługę dostosowaną do naszych wymagań i mieszczącą się w naszym budżecie? Podpowiadamy, na jakie kwestie należy zwrócić uwagę, decydując się na jedną z wielu firm hostingowych.

Czym jest hosting strony internetowej?

Hosting to proces wynajmowania lub kupowania powierzchni przeznaczonej do umieszczenia strony internetowej w sieci WWW. Zawartość witryny, taka jak kod, treść i obrazy, musi być przechowywana na serwerze, aby można ją było oglądać online. Czym dokładnie jest serwer? To komputer, który łączy innych użytkowników sieci z Twoją witryną z dowolnego miejsca na świecie. Dostawcy usług hostingowych, oferując różnorodne pakiety, realizują szerokie spektrum potrzeb zarówno małych blogów, jak i rozbudowanych platform sprzedażowych. Plany hostingowe zaczynają się od bezpłatnych wariantów z ograniczonymi opcjami, a kończą na kosztownych usługach dedykowanych wielkim serwisom internetowym.

Rodzaje serwerów oferowane przez firmy hostingowe

Podział zasobów serwera różni się w zależności od wybranego planu hostingu. Aby zdecydować się na odpowiednią ofertę, musisz najpierw przeanalizować skalę działalności – zastanowić się, jak duży ruch może pojawić się na stronie, jak szybko będzie wzrastał, ile zasobów będziesz przechowywać i przesyłać. W tym przypadku można zastosować prostą analogię i porównać wybór hostingu do poszukiwania powierzchni biurowej.

  • Serwery współdzielone – internetowe stanowisko typu open space. Najtańsze i najprostsze, ale także najbardziej ryzykowne rozwiązanie. Twoja strona internetowa funkcjonuje na tym samym serwerze wraz z innymi witrynami –  zachowania poszczególnych użytkowników wpływają na Twoją działalność. Np. adres e-mail, z którego korzystasz, może zostać zablokowany przez grupę odbiorców, ponieważ osoba współwynajmująca powierzchnię serwera wysyła spam z tego samego IP. Wariant odpowiedni dla małych witryn, blogów, wizytówek oraz niewielkich sklepów www.
  • Serwery VPS (Virtual Private Server) – można porównać do indywidualnego gabinetu w dużym centrum biurowym. To rozwiązanie pośrednie cenowo. Na wirtualnym serwerze istnieje opcja uzyskania dedykowanego adresu IP i wyeliminowania ryzyka szkodliwych działań innych użytkowników. Możesz także dowolnie modyfikować (dostosowywać) i samodzielnie organizować przestrzeń roboczą. Masz odseparowane oprogramowanie oraz system operacyjny. Rozwiązanie optymalne dla średnich sklepów i stron ze skokowym wzrostem ruchu, np. podczas sezonowej sprzedaży.
  • Serwery dedykowane – wariant odpowiadający własnemu biurowcowi. Opcja najdroższa, ale także najbezpieczniejsza, wyjątkowo wydajna i elastyczna. Otrzymujesz możliwość pełnej konfiguracji serwera, masz indywidualne IP, dysponujesz olbrzymią powierzchnią na wszelkiego rodzaju dane. Musisz posiadać jednak odpowiednią wiedzę techniczną, aby samodzielnie zarządzać platformą lub zlecić administrowanie serwerem zewnętrznej firmie. Rozwiązanie idealne dla rozbudowanych sklepów online i stron z bardzo dużym ruchem (ponad 1000 użytkowników dziennie).

Na co zwrócić uwagę, wybierając hosting?

Z hostingiem wiążesz się zwykle minimum na rok. Jeśli po kilku tygodniach okaże się, że wybrany dostawca lub plan nie odpowiada Twoim wymaganiom, stracisz pieniądze i czas na przeniesienie strony na inny hosting. Z tego względu decyzję o wyborze hostingodawcy warto oprzeć o kilka kryteriów.

1. Dostępność (uptime)

Z pewnością zależy Ci, aby Twoja witryna była dostępna dla Ciebie i użytkowników przez 100% czasu. Firmy hostingowe nie mogą zagwarantować całkowitej sprawności serwera, ale w ofercie zazwyczaj znajduje się zapis o dostępności na poziomie 99%. Jeśli wskaźnik ten będzie niższy, zwróć uwagę, czy usługodawca gwarantuje odpowiednią rekompensatę.

2. Wydajność

Czy wiesz, że jednosekundowe opóźnienie w ładowaniu strony powoduje spadek konwersji o 7% (źródło: badania The Aberdeen Group)? Klienci mają bardzo małą tolerancję dla witryn, które długo się ładują. Mogą z tego powodu zrezygnować z zakupów i skorzystać z oferty konkurencji. Oczywiście, najkrótszy czas oczekiwania gwarantuje dobrze skonfigurowany serwer dedykowany, ale nawet na dobrej jakości serwerze współdzielonym można osiągać zadowalające wyniki pod warunkiem, że zapewnia on wystarczającą ilość pamięci i mocy obliczeniowej.

3. Bezpieczeństwo

W drugim kwartale 2018 roku przeciętna strona internetowa ze średnim ruchem była atakowana przez hakerów 58 razy dziennie (źródło: Raport SiteLock’s Q2 2018)!  Małe firmy, z których większość posiada ograniczone zasoby, miałyby trudności z samodzielnym odparciem tylu ataków. Usługa hostingowa powinna więc dysponować rozwiązaniami gwarantującymi skuteczną ochronę infrastruktury strony internetowej wraz z najnowszymi aktualizacjami i aktywnymi protokołami bezpieczeństwa. Obecnie koniecznością jest obsługa certyfikatów SSL.

4. Wsparcie techniczne

Możesz nie posiadać wiedzy i zasobów do zarządzania serwerem strony internetowej. W takim przypadku ważne jest, by firma hostingowa gwarantowała wsparcie techniczne i dostępność obsługi klienta w przypadku wystąpienia jakiejkolwiek awarii. Znaczenie ma także całodobowy monitoring funkcjonowania serwera.

5. Skalowalność

Przewidujesz, że z czasem będziesz potrzebować znacznie większej pojemności ze względu na wzmożony ruch odwiedzających lub dodatkowe treści, takie jak galerie zdjęć czy wideo? Jeśli tak, lepiej wybrać dostawcę usług hostingowych, który może szybko dostosować oferowane rozwiązania do rosnącej popularności Twojej strony.

6. Cena za przedłużenie usługi

Wykup podstawowego planu hostingowego wiąże się zwykle z niewielkimi kosztami – jest to od kilkudziesięciu do kilkuset złotych rocznie. Odpowiednio droższe są oczywiście serwery dedykowane czy VPS. Jednak nawet w przypadku zakupu najmniej rozbudowanego pakietu usług zwróć uwagę na to, co w umowie zapisane zostało drobnym drukiem. Wiele firm oferuje niskie stawki przez pierwszy rok współpracy, a następnie przy przedłużeniu subskrypcji podnosi cenę nawet o kilkaset procent. Nie warto decydować się na darmowy hosting – wiąże się on z wyświetlaniem uciążliwych reklam na stronie, ograniczonym dostępem do zasobów i małą wydajnością.

Oprócz wymienionych kryteriów istotne są także takie kwestie jak: intuicyjny w obsłudze panel administracyjny, obsługiwane technologie czy lokalizacja serwerów. Ta ostatnia powinna znajdować się w Polsce. Możesz także zwrócić uwagę na pojemność poczty e-mail czy wsparcie przy przenoszeniu już istniejącej witryny na nowy hosting.

Polecane hostingi stron internetowych

Na polskim rynku dostępnych jest kilkadziesiąt firm świadczących usługi hostingowe. Przygotowaliśmy cztery sprawdzone propozycje, które oferują rozwiązania zarówno dla indywidualnych użytkowników, jak i dużych korporacji.

  • ovh.pl – cena rocznego planu dla użytkownika indywidualnego zaczyna się od 96 zł. Firmy zapłacą od 240 zł rocznie. Hosting jest zoptymalizowany m.in. pod kątem WordPressa, posiada certyfikat SSL, ochronę przed atakami i opcję przywracania danych na żądanie. W ramach każdego planu na rok rejestruje się bezpłatnie wolną domenę.
  • cyberfolks.pl (dawniej linuxpl.com) – hosting na 14 dni można uruchomić bezpłatnie i testować jego funkcjonalności. Pakiet roczny dla firm, który obejmuje m.in.: 100 GB pojemności, nielimitowany transfer, dowolną liczbę kont e-mail, certyfikat bezpieczeństwa, rozszerzoną ochronę przed atakami czy backup do 14 dni, kosztuje w promocji 89 zł. Niewielka firma lub bloger mogą wybrać wariant za 69 zł.
  • dhosting.pl – ten usługodawca również oferuje 14-dniowy okres próbny. Cena elastycznego pakietu, umożliwiającego automatyczne skalowanie zasobów serwera i pojemności dyskowej, zaczyna się od 200 zł za rok. Oferta obejmuje np. nielimitowaną liczbę domen, kont e-mail oraz baz MySQL.
  • lh.pl – podstawowy pakiet roczny, zawierający m.in.: 5 GB przestrzeni dyskowej, nieograniczoną liczbę kont e-mail, opcję codziennej kopii bezpieczeństwa oraz zoptymalizowany pod WordPress i Moodle, kosztuje 50 zł. Istnieje możliwość bezpłatnego przetestowania jakości usług.

Podsumowanie

Szukając hostingu, musisz przede wszystkim dokładnie przeanalizować potrzeby Twojej strony internetowej lub sklepu online. Dzięki właściwemu oszacowaniu wymagań nie tylko unikniesz przepłacania za zbyt rozbudowane pakiety, ale i zapewnisz wydajne działanie witryny oraz elastyczne poprawianie jej funkcjonalności. Korzystając z naszych wskazówek, zwiększasz szansę na wybranie niezawodnego hostingu, z którym będziesz spokojnie rozwijać swoją działalność w sieci.

Najnowsze artykuły na blogu:
Chcesz zaangażować pracowników w aktywność na firmowych mediach społecznościowych? Podpowiadamy,...
Zacząłeś prowadzić firmowy blog i zastanawiasz się, w jakim stylu powinny być publikowane teksty?...
Marketing konwersacyjny wykorzystuje rozmowę z klientem do generowania konwersji. W jaki sposób?...
Doradzamy, jak zachować work-life balance, pracując zdalnie. 13 wskazówek od copywriterów...
Reklama online zyskuje czy traci w dobie koronawirusa? Przedstawiamy trendy i prognozy na temat...