Chwytliwe nagłówki, które konwertują – 8 wskazówek, jak tworzyć tytuły – Blog Artefakt D:

Chwytliwe nagłówki, które konwertują – jak tworzyć ciekawe tytuły i śródtytuły na stronie internetowej?

/ SEO
content marketing

Nagłówek ma moc przyciągania uwagi użytkownika – bardzo często decyduje o tym, czy internauta zapozna się z pełną treścią artykułu lub tekstu opublikowanego na stronie internetowej. Jak przygotować chwytliwy tytuł, który pomoże pozyskać konwertującego czytelnika? Rozpatrzyliśmy sprawę nagłówków pod względem ich popularności, SEO, najnowszych trendów i przygotowaliśmy 8 wskazówek dotyczących tworzenia skutecznych headline’ów!

Najchętniej klikane nagłówki w sieci – badanie Buzzsumo

W ubiegłym roku Buzzsumo zbadało ponad 100 milionów nagłówków wzbudzających największe zaangażowanie użytkowników na Twitterze i Facebooku (lajki, udostępnienia, komentarze i tweety) w okresie od marca do maja. Na liście 20 najczęściej powtarzających się fraz znajdują się następujące zwroty:

Źródło: buzzsumo.com/blog/most-shared-headlines-study

Jak możemy zauważyć, wśród najpopularniejszych fraz pojawiają się wyrażenia poradnikowe (will make you, can we guess), nacechowane emocjonalnie (are freaking out, tears of joy), wskazujące przyczynę – skutek (this is way, the reason is), zawierające rankingi (top X songs, X things only). Jest to zbieżne z obecnymi trendami wyszukiwania – użytkownicy coraz częściej poszukują konkretnych rad oraz sposobów, które pomogą im rozwiązać dany problem. Uwagę internauty pobudzają także zwroty nasycone zarówno pozytywnymi, jak i negatywnymi emocjami.

Z kolei na liście najgorzej konwertujących fraz znalazły się wyrażenia sugerujące, że artykuł zawiera jedynie podstawowe informacje na dany temat (the introduction of, X simple tips) albo związany jest z ryzykiem i negatywnymi konsekwencjami jakiegoś działania (the risks of, control of you).

najgorsze frazy w nagłówkach

Źródło: buzzsumo.com/blog/most-shared-headlines-study

Buzzsumo znalazło także odpowiedź na to, jak rozpoczynać nagłówki. Najlepiej sprawdzają się tytuły zawierające liczby (X resasons why, X things you), w formie pytania (How to make, Why you should) oraz wskazujące na konkretny sposób rozwiązania danego problemu (This is way, These are the).

Najpopularniejsze wyrażenia w nagłówkach

Źródło: buzzsumo.com/blog/most-shared-headlines-study

Jeśli decydujemy się na liczby w nagłówkach, to jakie najlepiej konwertują? Buzzsumo odkryło, że w TOP5 są: 10, 5, 15, 7, 20. Trudno jednak powiedzieć, czy popularność tych cyfr wynika z ich mocy przyciągania uwagi użytkownika, czy może z faktu, że najwięcej artykułów zawiera je w swoich tytułach.

Liczby w tytułach

Źródło: buzzsumo.com/blog/most-shared-headlines-study

Długość tytułu również wpływa na jego popularność w social media. Najwięcej komentarzy, udostępnień i lajków zdobywają nagłówki składające się z 12-18 słów zawierających w sumie 80-90 znaków.

liczba słów i znaków w nagłówku

Źródło: buzzsumo.com/blog/most-shared-headlines-study

Badania Buzzsumo były przeprowadzane na amerykańskim rynku, więc z pewnością nie można przełożyć jeden do jednego zwrotów pojawiających się w najpopularniejszych nagłówkach na polskie realia. Wyniki analizy można jednak potraktować jako pewne trendy, na których warto się wzorować, czyli:

  • Korzystać z liczb,
  • Formułować tytuły w formie pytań,
  • Przemycać emocje,
  • Wskazywać na poradnikowy charakter treści,
  • Tworzyć nagłówki o optymalnej długości 15 słów i 85 znaków.

Nagłówki a SEO – nie zapomnij o słowach kluczowych i znacznikach H1-H6!

Przygotowując nagłówki, należy także mieć na uwadze dwie kwestie związane z pozycjonowaniem:

  • Słowa kluczowe – dzięki nim użytkownicy odnajdą Twój tekst wśród organicznych wyników wyszukiwania. Popularne frazy warto umieszczać w tytule oraz kolejnych śródtytułach. Często słowo kluczowe z długiego ogona (np. Gdzie jechać na wakacje w Polsce; 880 wyszukań miesięcznie) stanowią doskonały nagłówek na stronę internetową, artykuł blogowy lub tekst poradnikowy,
  • Poprawną hierarchię znaczników H1-H6 – nagłówki HTML to znaczniki w kodzie strony, które wskazują robotom wyszukiwarki znaczenie i wagę kolejnych śródtytułów ustawionych na podstronie serwisu internetowego. Tytuł strony oznaczany jest H1 i tutaj powinny znajdować się najważniejsze słowa kluczowe. Następnie można korzystać z kolejnych Hx, pamiętając, aby kolejne nagłówki stosować zgodnie z ich hierarchią.

Optymalizacja nagłówków pod SEO bardzo często nie zadowala właścicieli stron, ponieważ interesujący i ciekawy tytuł nierzadko przekształca się w wyrażenie nasycone frazami kluczowymi. Aby pozyskać zainteresowanie użytkowników z wyszukiwarki i tworzyć chwytliwe konstrukcje zdaniowe, trzeba pójść na kompromis – połączyć słowa kluczowe z dobrze brzmiącymi sformułowaniami.

8 wskazówek na przygotowanie skutecznego nagłówka

Do wyników badań Buzzsumo oraz kwestii związanych z pozycjonowaniem dodajemy jeszcze kilka wskazówek, jak stworzyć chwytliwy nagłówek. Przygotuj headline, który:

  • Odzwierciedla treść artykułu – nie powinieneś zawierać w tytule informacji, o których nie wspominasz w tekście, tzw. clickbaity sprawdzają się tylko na krótką metę, ponieważ użytkownicy szybko je rozpoznają i rezygnują ze stron stosujących tego rodzaju praktyki,
  • Opiera się na grze słów – dobre nagłówki nawiązują do znanych związków frazeologicznych, powiedzeń, tytułów filmów i książek. Subtelne złożenia wyrazów, które można rozumieć dwuznacznie, wzbudzają zainteresowanie,
  • Angażuje zmysły odbiorcy – wyrazy pobudzające zapach, dotyk, wzrok, słuch i smak użytkowników wpłyną na ich wyobraźnię oraz wzbudzą ciekawość,
  • Odwołuje się do emocji – nagłówki nasycone emocjonalnymi zwrotami potęgują zainteresowanie użytkowników, budzą pozytywne lub negatywne wrażenie oraz potęgują chęć do zapoznania się z tekstem,
  • Prezentuje profesjonalizm i wiedzę ekspercką – lubimy uczyć się od najlepszych, dlatego jeśli przygotowałeś wywiad ze specjalistą lub jeden z Twoich pracowników jest ekspertem w tym, czym się zajmuje, skorzystaj z mocy jego osobistej marki, np. 10 wskazówek dot. SEO od Jana Kwiatkowskiego specjalisty ds. Marketingu Internetowego,
  • Podkreśla korzyści odpowiadające potrzebom użytkownika – tytuły wskazujące na rozwiązanie problemu, z którym zmaga się internauta, same w sobie są clickbaitami, pozyskującymi uwagę czytelnika,
  • Zawiera spersonalizowany przekaz – korzystaj z zaimków osobowych, zwracając się do czytelnika na „Ty”, ewentualnie używaj formy grzecznościowej. Zrezygnuj z bezosobowej formy,
  • Jest kontrowersyjny i humorystyczny – zaskakując czytelnika humorem i kontrowersyjnymi tezami, prowokujesz go do skonfrontowania się z treścią napisanego przez Ciebie tekstu, co jest Twoim celem!

Przygotowanie dobrego nagłówka, który będzie jednocześnie zoptymalizowany pod SEO oraz ciekawy dla użytkownika, to sztuka poszukiwania kompromisów. W niektórych przypadkach stworzenie chwytliwego tytułu może zająć dużo czasu. W takiej sytuacji lepiej postawić na proste, zwięzłe i zawierające słowa kluczowe headline’y, pomagające pozyskać użytkowników z organicznych wyników wyszukiwania.

Zastanawiasz się, jak stworzyć nagłówki pod SEO dla swojej strony internetowej? Sięgnij po wsparcie specjalistów!
Również na naszym blogu
Stworzenie persony wpływa pozytywnie na działalność firmy lub rozwój konkretnego projektu. Ułatwia...
Rynek sklepów z internetowych z wyposażeniem wnętrz nieustannie się powiększa. Właściciele...
Dobrze skonfigurowane reklamy Google Ads pomogą rozwinąć biznes i wyróżnić się na tle konkurentów...
Prowadzisz biuro architektoniczne? Sprawdź, jakie działania promocyjne warto podjąć, aby promować...
Przed rozpoczęciem analizy ruchu na stronie w Google Analytics sprawdź, czy statystyki tworzone są...