Czasami samo posiadanie bloga na stronie internetowej nie jest wystarczające. Aby przynosił wymierne korzyści, warto go również odpowiednio zoptymalizować. Jeśli firma ma dobrej jakości treści na stronie, to nie powinny one marnować się na ostatnich stronach wyników wyszukiwania – czas zainteresować się pozycjonowaniem bloga w wyszukiwarce Google.
Czym jest pozycjonowanie bloga w Google?
Pozycjonowanie bloga w wyszukiwarce Google jest wieloetapowym zadaniem, które na każdym poziomie realizacji wymaga zadbania o różne elementy. Dzięki odpowiedniej optymalizacji sekcji blogowej artykuły są w stanie trafić do większego grona odbiorców, ponieważ będą wyświetlały się wysoko w wynikach wyszukiwania. Proces pozycjonowania ma na celu przede wszystkim polepszyć widoczność witryny, a w konsekwencji przyciągać użytkowników, którzy są zainteresowani danym tematem.
Kto potrzebuje pozycjonowania bloga w Google?
W wielu branżach blog może stać się wizytówką firmy i jednym z głównych źródeł ruchu na stronie. Nie można z góry określić, jakie działalności na pewno potrzebują lub nie potrzebują artykułów blogowych na stronie. Warto jednak pamiętać, że prowadzenie bloga będzie szczególnie przydatne, jeśli firma chce prezentować się jako specjalista w danej dziedzinie lub cechuje ją duża konkurencyjność na rynku. Także świeżo założona działalność, w której zacznie prowadzić się bloga, może znacznie szybciej zyskać na popularności i osiągnąć upragnione efekty.
Prowadzoną na blogu narrację można odpowiednio dopasowywać do grona odbiorców. Jeśli treści na stronie oparte są na materiałach dotyczących podstaw danej dziedziny, to blog szybko trafi do początkujących osób. Jeżeli tematy artykułów obracają się wokół zaawansowanych zagadnień, to mogą one nie być zrozumiałe dla laików i nie będą oni chętnie odwiedzali bloga na stronie.
Jakie są zalety pozycjonowania bloga w Google?
Pozycjonowanie bloga w wyszukiwarce Google ma wiele zalet, między innymi pozwala na zwiększenie wartościowego ruchu na stronie. A czym jest wartościowy ruch? Jest to aktywność w serwisie pochodząca z wejść na stronę użytkowników, którzy trafili na domenę z intencją zakupu lub skorzystania z usługi. Taki ruch pozwala na dokonanie konwersji – czyli na przykład na osiągnięcia celu sprzedażowego lub wykonania odpowiedniej liczby usług. Wartościowy ruch na stronie pozwala rozwijać się firmie i doskonalić ofertę. Aktywność na stronie, która polega na krótkich wizytach w serwisie i niepodjęciu żadnej interakcji, jest znacznie mniej dochodowa dla działalności. Dlatego warto zadbać o to, aby blog ściągał użytkowników.
Budowanie wizerunku marki za pomocą bloga
Pozyskiwanie klientów poprzez prowadzenie bloga jest dobrym sposobem na przedstawienie firmy w roli eksperta. Publikowanie treści, które są merytoryczne, powoduje, że użytkownicy często wracają na stronę. Chętnie pozyskują wiedzę ze źródeł, które dzielą się informacjami w przystępny sposób. Kreowanie wizerunku eksperta pozwala na budowanie relacji z klientem oraz sprawia, że odbiorca zaczyna ufać marce ze względu na jej wiedzę w danym temacie. Zdarza się, że użytkownicy strony nie mają szerszych informacji o danym zagadnieniu, dlatego chętnie korzystają z usług marek, które nie tylko sprzedają, ale też pomogą im na przykład lepiej zrozumieć działanie produktu.
Aktywne prowadzenie bloga pomaga również w budowaniu marki. Treści, oprócz wymiaru edukacyjno-informacyjnego, powinny zawierać misję i wizję marki. Nie musi być ona bezpośrednio cytowana, ale po przeczytaniu treści odbiorca powinien czuć, że tekst związany jest z daną firmą. Nie jest to proste zadanie, aby pisać artykuły, które zawierają wszystkie wyżej wymienione cechy, jednak nieprzemyślane umieszczanie wpisów blogowych może wprowadzić chaos, a teksty nie będą pełnić żadnej innej funkcji niż wypełnianie strony treścią.
Edukacja klientów za pomocą bloga
Często zdarza się, że użytkownik trafia na stronę nie z zamysłem zakupienia produktu, a pozyskania wiedzy. W takiej sytuacji zazwyczaj zaczyna zapoznawać się ze stroną od części blogowej. Jest to jeden z powodów, dla których podstrony blogowe powinny być wizytówką firmy. Treść oraz wizualne aspekty warto dopracować w każdym calu, ponieważ to dzięki nim klient podejmie decyzję, czy chce skorzystać z usług.
Dzięki blogowi można zbudować stałą społeczność, która będzie regularnie wracała do strony po porcję świeżych treści. Będzie to grupa, która potencjalnie dokona konwersji na stronie.
Pozycjonowanie bloga w Google
Pozycjonowanie bloga w Google powinno zawierać kilka ważnych elementów, które wspomogą widoczność treści na stronie. Trzeba zacząć od najbardziej oczywistej kwestii, czyli doboru odpowiedniego tematu i tytułu artykułu. Temat powinien być związany z działalnością i aktualnymi zagadnieniami, jakie mogą zainteresować użytkowników. Warto dostosować temat artykułu do panujących trendów (na przykład modowych), nowych ustaw, jakie są wprowadzane w życie, lub aktualnych wiadomości (na przykład treści związane ze znaczącymi wydarzeniami na świecie). Na sukces składa się wybranie odpowiedniego tematu artykułu i jego realizacja.