Marketing internetowy w praktyce!

Zarejestruj się do bezpłatnej platformy e-learningowej.

Zarejestruj się bezpłatnie

Kanał YouTube – Efektywna firma w necie

Wskazówki, rozmowy, inspiracje

Subskrybuj kanał na YouTube i bądź na bieżąco!

Bezpłatny audyt SEO

Sprawdź, jak Twoja strona radzi sobie w sieci!

Audytuj bezpłatnie
09.05.2018 | czas czytania: 5 min | SEO | autor: Artefakt

Jak pisać maile biznesowe, na które odpowiedzą adresaci? Przydatna checklista

Jak pisać maile biznesowe, na które odpowiedzą adresaci? Przydatna checklista

Jeden z taksówkarzy opowiedział kiedyś historię o swoim szefie. Mężczyzna wszystkie maile bez tematu lub podpisu wyrzucał prosto do wirtualnego kosza, przez co pracownicy firmy musieli zachować niezwykłą czujność. Ten skrajny przypadek doskonale pokazuje, jak wiadomość pozbawiona podstawowych elementów może zniechęcić odbiorcę do poznania jej treści. Pisząc maile biznesowe, musimy więc pamiętać o kilku istotnych punktach. Dzięki temu nasz e-mail nie utknie pośród niechcianej korespondencji.

Temat maila z intrygującą, rzeczową zajawką

Zwykle po otwarciu poczty elektronicznej widzimy wyłącznie nadawców oraz tematy maili (w niektórych skrzynkach pojawiają się też fragmenty treści). To na tych dwóch rubrykach przez kilka sekund skupia się wzrok odbiorcy. Aby zwrócił uwagę właśnie na naszą wiadomość, tytuł powinien być intrygujący, ale jednocześnie rzeczowy i nieoderwany od kontekstu treści. Najlepiej w formie kilku słów przekazać esencję zawartości z powodem, dla którego adresat e-maila powinien się z nim zapoznać.

Krótki komunikat w temacie maila biznesowego ma znaczenie również ze względu na rodzaj urządzeń, z których korzystają odbiorcy. Jak wskazują statystyki, aż 35% specjalistów sprawdza pocztę na urządzeniach mobilnych. Na ekranie telefonu komórkowego zmieści się znacznie mniej treści, dlatego lepiej unikać długich i pełnych zdań. Aby czytelnik lepiej przyswoił najistotniejsze informacje z tytułu maila, warto umieścić je na samym początku, po lewej stronie.

Nadawca wiadomości, czyli człowiek po drugiej stronie

Nikt z nas nie lubi dostawać anonimowych wiadomości – są mało wiarygodne i nierzadko wprowadzają w błąd. Bez względu na to, czy komunikujemy się z kolegą z zespołu, czy z partnerem biznesowym, musimy więc pamiętać o czytelnym podpisie. W stopce maila powinny znaleźć się podstawowe dane: imię i nazwisko, stanowisko, adres mailowy, telefon kontaktowy oraz nazwa i logo firmy (dodatkowo odnośniki do profili w social media). Przy dłuższej wymianie korespondencji można jednak pominąć cały pakiet graficzny i pozostawić jedynie podpis z odpowiednią formą pożegnania – „Pozdrawiam serdecznie” czy „Z poważaniem”.

zapytaj-o-oferte

Dobry e-mail to spersonalizowany e-mail

Poczucie, że to żywy człowiek stoi za korespondencją to nie jedyny czynnik podnoszący jakość czytanego maila. Dużą rolę odgrywa także właściwe potraktowanie odbiorcy. Temat oraz treść elektronicznego listu warto spersonalizować, aby osoba po drugiej stronie poczuła się wyjątkowo. Dzięki temu zyska świadomość, że nie trafiła na listę przypadkowych odbiorców, a mail został wysłany z myślą o niej. Podobne techniki stosują dzisiaj nawet firmy wysyłające newslettery. Mimo masowej wysyłki, komunikaty mają osobisty wydźwięk. W ten sposób postępuje np. serwis Booking.com:

Z tej samej przyczyny stosujmy odpowiednie zwroty grzecznościowe, które pozwolą zyskać sympatię adresatów. Określenia typu: „Szanowna Pani”, „Szanowny Panie” czy „Szanowni Państwo” mogą się wydawać czasem nieco zbyt poważne, jednak nie bójmy się ich używać przy oficjalnych powitaniach. Po dłuższej wymianie maili i lepszym poznaniu „rozmówcy” możemy przyjąć bardziej przyjazną formę z imieniem, np. „Pani Agnieszko”, „Panie Marku”.  Jeśli nie wiemy, kto jest odbiorcą naszej wiadomości, przywitajmy się tradycyjnym „Dzień dobry”, jednak nie nadużywajmy tego zwrotu w biznesowej korespondencji.

Prosty język, ale wyczerpująca treść

Temat, nadawca, zwroty grzecznościowe mają zachęcić odbiorcę do przeczytania wiadomości. Sens maila tkwi jednak przede wszystkim w jego treści. Aby go nie zatracić i jak najlepiej przekazać istotne informacje, skupmy się na pisaniu prosto i zrozumiale.

Unikajmy kwiecistej mowy oraz specjalistycznego języka (chyba że np. piszemy do przedstawiciela tej samej branży). Jeśli pokusimy się o trudne słownictwo, musimy liczyć się z tym, że w kolejnych mailach będziemy wyjaśniać zawiłe zagadnienia. Nie przesadzajmy jednak w drugą stronę, stosując skróty myślowe. Czasem zbyt krótka informacja oczywista dla nas dla odbiorcy może okazać się zupełnie niezrozumiała.

Aby zadbać o wyższą czytelność tekstu, dodatkowo:

  • zadawaj konkretne pytania, które ułatwią udzielenie odpowiedzi;
  • w miejsce słów wstawiaj liczby – ułatwiają szybkie skanowanie tekstu i zawieszenie wzroku na ważnych danych;
  • wykorzystuj statystyki – reprezentują fakty i uwiarygadniają przekaz.

Fragmenty e-maila nie powinny być też zbyt długie. Mogą nie tylko powodować problemy z interpunkcją, ale też zaburzać logikę przekazu. Skomplikowane, złożone zdania lepiej rozbić na dwa prostsze. Aby ułatwić sobie pracę nad  przejrzystością treści, warto skorzystać z intuicyjnych narzędzi online. Np. Jasnopis to popularna aplikacja służąca do określenia poziomu trudności tekstu. Może sprawdzić za nas, czy mail jest łatwy do przyswojenia.

Mail biznesowy atrakcyjny wizualnie

Nierzadko wystarczy jedno spojrzenie na wiadomość przychodzącą, by zdać sobie sprawę, że nadawca rzuca nam prawdziwe wyzwanie. Brak akapitów, jednolita treść bez jakichkolwiek wyróżników, nieczytelny font, a na końcu migocący GIF, zupełnie niezwiązany z tematyką maila. Jeśli nie chcemy wywołać podobnego wrażenia nieładu, zadbajmy o zorganizowaną strukturę e-maila, spójną pod względem graficznym (najlepiej z uwzględnieniem kolorów firmy).

Nie zapominajmy zwłaszcza o czytelnym podziale na paragrafy. Fragmenty wyodrębnijmy z uwagi na poruszane kwestie, niech nie rządzi przypadek. Najważniejsze informacje (np. datę i godzinę spotkania, postawione pytanie) możemy dodatkowo zaznaczyć, używając pogrubień oraz podkreśleń. W ten sposób zyskamy pewność, że nie umkną one uwadze naszego klienta czy menadżera.

Za wysokie walory estetyczne wiadomości mailowej odpowiadają również m.in. punktory i numeracje, które przy okazji pozwalają uporządkować treść pod względem merytorycznym. Dzięki ich zastosowaniu tekst momentalnie staje się bardziej przejrzysty, a ważne informacje wyróżniają się spośród pozostałych akapitów. Warto jednak pamiętać, że wymienione podpunkty zwrócą i zatrzymają uwagę czytelnika pod warunkiem, że nie przesadzimy z ich ilością.

Wiadomość mailowa – wprost do puenty!

Opracowując biznesowego maila, dobrze jest trzymać się z góry ustalonego planu. Określony schemat struktury sprawi, że pozbędziemy się chęci wprowadzenia niepotrzebnych wątków pobocznych i od razu przejdziemy do sedna problemu.

Oto kilka punktów, w ramach których powinien zamykać się czytelny e-mail:

  1. Zwięzły początek (powód maila, podziękowanie za otrzymaną wiadomość);
  2. Właściwa treść (wypunktowania, liczby, statystyki);
  3. Call to action (konkretne pytanie, prośba o podjęcie działania);
  4. Pożegnanie, podpis.

Ortografia i interpunkcja nie tracą na znaczeniu

Pośpiech potrafi być złym doradcą, również tym językowym. Maile pisane naprędce zwiększają szansę na występowanie błędów. Na pomyłki czy literówki w korespondencji biznesowej, również tej elektronicznej, nie można sobie pozwolić. Niedbałość o interpunkcję oraz ortografię (nawet w postaci jednego błędu) może zniechęcić odbiorcę do odpowiedzi, a czasem nawet do dalszej współpracy. Często świadczy to o braku zaangażowania nadawcy.

E-mail należy do oficjalnej dokumentacji, dlatego należy dbać o jego poprawność. W tym celu warto poświęcić czas na jego korektę. Oczywiście, nie trzeba od razu prosić kolegi z biura o sprawdzenie każdego zdania. Można zrobić to samodzielnie, wspierając się gotowymi narzędziami. Wystarczy przekleić treść gotowego maila do edytora tekstowego (np. Microsoft Word) z funkcją sprawdzania pisowni i gramatyki, lub sięgnąć po darmowe narzędzia online. Popularne aplikacje, m.in. Language Tool i Zecerka, pomogą zweryfikować błędy i literówki.

Wiadomość mailowa to nie jedyna droga

Stworzenie przejrzystego, wyważonego maila to prawdziwa sztuka. Czasem jednak równie cenna okazuje się umiejętność zrezygnowania z tej formy na rzecz bardziej bezpośredniego kontaktu. Jeśli treść zaczyna się niepokojąco poszerzać, a lista wypunktowań nagle się wydłuża – lepiej chwyćmy za telefon lub umówmy się na spotkanie. Podczas rozmowy łatwiej poruszyć zawiłe kwestie czy przedstawić argumenty. Najważniejsze zagadnienia można na koniec podsumować, wysyłając treściwą wiadomość mailową.

Ocena artykułu:
Ikona

How useful was this post?

Kliknij na gwiazdkę, aby ocenić!

Średnia oceny 0 / 5. Liczba głosów: 0

Brak ocen

Zapisz się na nasz bezpłatny newsletter i poznaj sprawdzone wskazówki marketingowe!

Pozostałe artykuły

Ikona

How useful was this post?

Kliknij na gwiazdkę, aby ocenić!

Średnia oceny 5 / 5. Liczba głosów: 1

Brak ocen

AI MODE 27.10.2025 | czas czytania: 5:00 min | Sztuczna Inteligencja AI

AI Mode — co to jest i jak zoptymalizować treść, by być widocznym?

Czy Twoja firma jest widoczna w Google? Jeśli od miesięcy ruch na stronie spada, a konkurencja pojawia się wyżej w wynikach, przyczyna może być zaskakująco prosta — Google zmieniło zasady gry. Wyszukiwarka wprowadza AI Mode, czyli tryb oparty na sztucznej inteligencji, który przekształca sposób wyświetlania wyników. To powoduje, że tradycyjne SEO oparte wyłącznie na słowach kluczowych i linkach powoli przestaje wystarczać. AI Mode potrafi generować odpowiedzi bezpośrednio w wynikach wyszukiwania, często nie pokazując klasycznych linków. Dla Twojej firmy oznacza to jedno: albo spowodujesz, że treść na Twojej stronie www zostanie zrozumiana przez sztuczną inteligencję Google, albo znikniesz z pola widzenia użytkowników. Co zrobić, aby stać się źródłem informacji dla AI i tym samym zwiększać skutecznie widoczność swojej firmy w internecie? Na to pytanie odpowiemy w poniższym artykule. Czytaj więcej
Ikona

How useful was this post?

Kliknij na gwiazdkę, aby ocenić!

Średnia oceny 0 / 5. Liczba głosów: 0

Brak ocen

ksef 20.10.2025 | czas czytania: 5:00 min | Inne

Jak działa KSeF? Praktyczny przewodnik krok po kroku dla przedsiębiorców

Już niedługo każdy przedsiębiorca w Polsce — niezależnie, czy prowadzi jednoosobową działalność, czy zarządza spółką — będzie musiał wystawiać faktury w systemie KSeF. Dla wielu właścicieli MŚP to nie tylko zmiana techniczna, ale także ogromne wyzwanie organizacyjne: jak zintegrować system ERP i przygotować biuro rachunkowe, jak uniknąć błędów, które mogą skutkować karami? Być może Ty również, tak jak wielu przedsiębiorców, obawiasz się, że wdrożenie systemu będzie skomplikowane. Jednak w założeniach projektu, KSeF ma uprościć Twoje procesy, o ile tylko dobrze przygotujesz się do zmian. Ten przewodnik krok po kroku pokaże Ci, jak działa Krajowy System e-Faktur (KSeF), jak prawidłowo wystawiać faktury ustrukturyzowane i przy okazji wykorzystać nowe narzędzie do automatyzacji procesów księgowych. Czytaj więcej
Ikona

How useful was this post?

Kliknij na gwiazdkę, aby ocenić!

Średnia oceny 0 / 5. Liczba głosów: 0

Brak ocen

Jak poprawnie pisać teksty na bloga z użyciem AI? 17.10.2025 | czas czytania: 5:00 min | Sztuczna Inteligencja AI

Jak poprawnie pisać teksty na bloga z użyciem AI?

Coraz więcej osób zastanawia się, jak pisać bloga skutecznie, aby wyróżnić się w gąszczu treści. Odpowiedź jest dziś prostsza niż kiedykolwiek: z pomocą sztucznej inteligencji. Narzędzia AI potrafią przyspieszyć tworzenie wartościowych treści, pomóc dobrać słowa kluczowe, zoptymalizować strukturę tekstu blogowego i zadbać o czytelność. Jednak, by efektywnie z nich korzystać, trzeba wiedzieć jak pisać bloga z AI poprawnie – z zachowaniem autentyczności, jakości i zasad SEO. W tym artykule wyjaśnimy, jak pisanie tekstów blogowych może pozytywnie wpłynąć na widoczność w wyszukiwarce i jakich metod użyć, aby stworzyć angażujące treści, które stają się jednocześnie wartościowym i opłacalnym contentem. Czytaj więcej

Potrzebujesz skutecznych rozwiązań marketingowych? Masz je na wyciągnięcie ręki. Nasi eksperci czekają na Twój sygnał. Porozmawiamy?

Zamów rozmowę
Kontakt