Pierwszy raz od niemal 8 lat Google wypuściło zaktualizowaną wersję przewodnika o optymalizacji witryn. Nowy SEO Starter Guide został wzbogacony o informacje dotyczące m.in. tworzenia stron mobile-friendly oraz wdrażania danych strukturalnych. To jednak nie jedyne nowości. Zobacz, jakie dodatkowe zagadnienia znalazły się w podręczniku dla początkujących.
Przewodnik SEO dla webmasterów i właścicieli witryn
Poradnik „Optymalizacja witryn pod kątem wyszukiwarek (SEO)” powstał w oparciu o dotychczasowy przewodnik w pliku PDF (z 2010 roku) i informacje z „Akademii dla webmasterów”. Kolejne sekcje podpowiadają, jak przygotować witrynę w taki sposób, aby była widoczna dla robotów wyszukiwarek, a także zrozumiała dla użytkowników. Uzupełniony zbiór zaleceń od Google jest dostępny w kilkunastu wersjach językowych.
Stwórz witrynę przyjazną urządzeniom mobilnym
Temat przystosowania serwisów do urządzeń mobilnych występował już w poprzedniej wersji przewodnika. Od 2010 roku wiele się jednak zmieniło. I nie chodzi tylko o rozwój technologiczny sprzętu, ale także o zmianę podejścia internautów do przeglądania treści. Obecnie większość z nich korzysta z wyszukiwarki właśnie na smartfonach lub tabletach. Z tego względu Google pracuje nad wprowadzeniem mobile-first index, czyli nowego sposobu rankingowania stron z uwzględnieniem przede wszystkim mobilnej wersji witryny, co pozwoli uzyskać bardziej dopasowane wyniki wyszukiwania w wyszukiwarce mobilnej.
W nowym przewodniku przeczytamy o sposobach na przygotowanie witryny mobile-friendly. Google wyróżnia trzy główne techniki dopasowywania strony do ekranów o różnej wielkości: elastyczne projektowanie (technologia RWD), dynamicznie wyświetlane treści (strony o odrębnych kodach HTML) oraz wersje mobilne generujące osobne adresy URL na komputery i urządzenia mobilne (np. domena.pl oraz m.domena.pl). Dla bardziej złożonych serwisów zaleca zastosowanie standardu AMP. Proponuje również narzędzie testu optymalizacji mobilnej.
Sekcja o witrynach mobile-friendly wskazuje również 7 kluczowych kwestii, które webmasterzy powinni wziąć pod uwagę. Punkty dotyczą m.in. dbałości o indeksowanie strony, unikania powszechnych błędów, funkcjonalności serwisów na urządzeniach przenośnych, a także dostępności danych strukturalnych i metatagów na potrzeby wyszukiwarek.
Zadbaj o poprawne wdrożenie danych strukturalnych
Google w swoim przewodniku przypomina, że właściciele stron internetowych mogą wpłynąć na atrakcyjność prezentowania witryny w wynikach wyszukiwania i zachęcić użytkowników do kliknięcia w adres URL. Wystarczy, że poprawnie wdrożą do serwisu dane strukturalne (tzw. mikrodane), pozwalające na wyświetlenie np. opinii klientów, produktów, cen, zdjęć, a także lokalizacji i godzin otwarcia widocznych w Google Maps. Takie informacje pojawią się w formie elementów rozszerzonych (ang. rich snippets) w odpowiedzi na konkretne zapytania.
Z publikacji SEO Starter Guide dowiemy się również, jak krok po kroku zastosować znaczniki danych uporządkowanych. Możemy dodać je bezpośrednio do kodu HTML lub skorzystać z narzędzi Marker danych i Asystent do oznaczania danych, oferowanych przez Google. Oznaczenie treści pod względem poprawności i ewentualnych błędów możemy natomiast zweryfikować w specjalnym narzędziu do testowania mikrodanych, podając adres URL i kopiując fragment kodu HTML.
Zatrudnij eksperta SEO
Nowa odsłona przewodnika prezentuje zestaw na tyle przydatnych informacji, że właściciele prostych witryn nie powinni mieć problemu z samodzielną optymalizacją i pozycjonowaniem witryny. Google zwraca jednak uwagę, że warto zatrudnić specjalistę SEO, aby pomógł dostosować stronę internetową do wymagań wyszukiwarki. Zaangażowanie profesjonalisty może się okazać szczególnie owocne na etapie uruchamiania nowego serwisu lub wprowadzania zmian w ramach już istniejących struktur.
Kwestia zatrudnienia specjalisty wydaje się mieć szczególne znaczenie dla amerykańskiego giganta. Tabelka zatytułowana „Czy potrzebujesz eksperta od SEO?” pojawia się już na początku poradnika. Znajdziemy w niej syntetyczne zestawienie rodzajów usług oferowanych przez agencje oraz konsultantów SEO, a także odnośniki do innych artykułów w Centrum pomocy Google, gdzie można przeczytać więcej wskazówek na temat współpracy z pozycjonerem.
Promuj serwis przy pomocy Google Moja Firma
W zaktualizowanej wersji przewodnika, podobnie jak w poprzednim dokumencie, Google zachęca właścicieli witryn do promowania ich zawartości w sieci. Tym razem zwraca się również do lokalnych przedsiębiorców, wspominając narzędzie Google Moja Firma. Dzięki stworzeniu wizytówki ze szczegółowymi danymi o działalności, potencjalni klienci dotrą do niej za pomocą Google Maps oraz za pośrednictwem wyników wyszukiwania. Dodatkowo uzyskają szybką opcję kontaktu, bez problemu znajdą adres czy dowiedzą się o godzinach otwarcia.
Poznaj funkcjonalności Google Search Console
W 2015 roku – 5 lat od wydania pierwszego SEO Starter Guide – amerykański gigant internetowy zastąpił dotychczasową usługę Google Webmaster Tools, narzędziem analitycznym Google Search Console (w praktyce zmianie uległa nazwa). O niektórych funkcjonalnościach platformy dla administratorów stron internetowych przeczytamy w nowym wydaniu poradnika.
Informacje o dostępnych raportach znajdziemy w poszczególnych rozdziałach tematycznych jako odpowiedź na przywoływane problemy. Google wspomina o funkcjach takich jak: monitorowanie popularności witryny w wyszukiwarce, generator plików „robots.txt”, tworzenie raportów, źródła adresów URL z błędami i wiele innych. Na końcu dokumentu w sekcji „Analizuj skuteczność wyszukiwania i zachowanie użytkowników” wyszczególnia natomiast więcej konkretnych możliwości usługi (np. testowanie i przesyłanie map witryny, ustawianie preferowanej domeny), które przydają się w codziennej pracy webmasterów i specjalistów SEO.